• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sikkerhet-/ID-sjekk ved billettløse reiser?

LN-BRK

ScanFlyer Gold
Sikkerhet-/ID-sjekk ved billettløse reiser?

For et par uker siden fløy jeg t/r OSL-EVE med SAS Bræætens. Reiste for første gang billettløst og sjekket inn på nettet kvelden før avreise.

Gikk gjennom sikkerhetssjekken både på OSL og EVE uten å vise noe form for ID eller andre papirer på at jeg faktisk hadde billett. Er dette noe nytt? Tidligere har jeg måttet vise både boardingkort og ID...?

Jeg har riktignok ikke reist innenlands på et par år, men jeg mente bestemt at ID-sjekk var obligatorisk? Hva om jeg hadde mistet mitt wing-kort? Da kunne jo personen som fant kortet mitt først gått til SAS-automatene og fått opp min reiserute, deretter gått gjennom sikkerhetskontroll og så videre ombord og reist på min billett uten å ha blitt ID-sjekket...

CL

Replying to Topic 'Sikkerhet-/ID-sjekk ved billettløse reiser?'

det er ikke ID-sjekk av passasjerer ved gate eller check-in i Norge, ei heller på de fleste utenlandsruter fra Norge (UK og USA er vel fremdeles unntakene). I sikkerhetskontrollen skal de sjekke boardingkortet ditt (eller utskrift fra nettet + kortet om du reiser på e-ticket), men min erfaring er at de ikke alltid gjør dette (men sjekken av boardingkort ved inngang til tax-free området er beinhard!). Sjekk av ID gjøres imidlertid ikke. Så, du har rett - en med uerlige hensikter KUNNE i prinsippet bruke din e-ticket om han/hun fant kortet ditt, stappet det inn i maskinen og sjekket inn. Sjansene for at noen gjør nettopp det er vel minimal, og det ville jo blitt oppdaget når du henvendte deg til flyselskapet og sa du hadde mistet kortet. Den som da hadde forsøkt å ta din plass ville jo blitt oppdaget....

Flyselskapene er pålagt å sjekke at du har de nødvendige reisedoukmentene til det landet du skal (pass, visum etc), men har ingen mulighet til å sjekke det om du sjekker inn på automaten. Noen ganger sjekkes det imidlertid i gate

Originally posted by LN-BRK

Er dette noe nytt? Tidligere har jeg måttet vise både boardingkort og ID...?

Det er vel forsåvidt ikke noe nytt. Det blir det samme som om du hadde mistet billetten din. Men forskjellen er at mister du kortet ditt, så må jo det fortutsette at du har en reise på registrert mot FOID-kortet når den personen prøver å sjekke inn.

Sikkerhetskontrollen på Gardermoen har vel aldri kjørt ID-kontroll, men vi gjør det ved gate hvis vi har mistanke om feil identitet, punktkontroller eller full kontroll ved andre spesielle tilfeller.

Moralen er ta vare på tingene dine. :) Bruker du Eurobonus kortet ditt som FOID så er det akkurat hva det er (FOID = Form Of Identification). En annen ting er at SAS ikke trenger FOID lenger, man kan sjekke inn med bare referansenummer på automatene.

Da jeg reiste OSL-TRD før jul spurte jenta i sikkerhetskontrollen om å få se "billetten" min, men jeg hadde sjekket inn ved hjelp av EB-kortet og fikk ikke noe boarding pass. Hun insisterte likevel på å få se kortet, og da hun fikk det spurte hun hvor jeg skulle. Jeg svarte Trondheim, og hun sa OK. OSL er den eneste norske flyplassen hvor jeg har opplevd å måtte bevise at jeg skal ut å fly. Både på TRD og EVE er det fritt frem for alle så lenge de går gjennom sikkerhetsslusa. (På sistnevnte skal du imidlertid ikke ha mange kubikkmillimetrene med metall på deg før det piper...) Heller ikke på BOO sjekket de om man hadde boarding pass.

Man er vel sluttet med at man må fremvise billett eller EB-kort i de fleste sikkerhetskontroller i Norge. De siste gangene jeg har reist fra OSL har jeg ikke måttet vise noe som helst i sikkerhetskontrollen. På Evenes kan alle som vil gå gjennom sikkerhetskontrollen.

Den eneste flyplassen jeg vet de krever ID-sjekk ved ombordstigning er Narvik/Framnes. Her har Kato Airline innført denne sjekken etter øksedramaet.

Jeg har aldri blitt spurt om hvor jeg skal, om å fremvise billett eller ID på OSL.
Har blitt opplevd å bli spurt en gang, hvor jeg skulle hen.. det var da på Flesland..

Jeg tror ikke de bryr seg noe særlig om hvor du skal eller hva slags billett du har når du går gjennom sikkerhetskontrollen. Men det er svært mange som automatisk viser, billett, pass osv. når de går gjennom. Faktisk så er det folk somblir sure fordi "dette er 3. ... 4. gang de må vise pass". I virkeligheten har de da rett og slett bare vist det fram overalt de ser folk i uniform. Det er ikke altid greit å vite hva mann skal og ikke skal på en flyplass. :D

Vi (meg, søster, mor og far) måtte vise legitimasjon da vi skulle fly fra OSL til TOS med SAS Braathens i sommer. Vi bestilte billettene på nett (elektroniske..), og her stod det at dersom man var flere som reiste på en elektronisk billett (vi var som sagt fire, alle registrert på min fars kredittkort), måtte man sjekke inn i skranke, samt vise legitimasjon,og da vi sjekket inn, ble vi bedt om å vise legitimasjon

Da vi fløy hjem igjen fra KKN noen dager senere var det ingen spørsmål om legitimasjon. Nå er midlertid moren min nøye på at hvis det står at det er sånn, så er det sånn, og holdt nesten på å spørre damen om hun ikke skulle se legitimasjon..

I sikkerhetskontroller har jeg aldri måttet vise noe som helst, i verste fall har jeg fått spørsmål om hvor jeg skal reise..

Originally posted by LN-RUV

Jeg har aldri blitt spurt om hvor jeg skal, om å fremvise billett eller ID på OSL.

Dette var vanlig før, men det var lenge siden sist det skjedde, derfor ble jeg litt overrasket over at de spurte for en drøy uke siden. Har aldri tidligere måttet vise frem EB-kortet, før nøyde de seg med at man sa fra at man reiste billettløst.

Originally posted by LCH

Dette var vanlig før, men det var lenge siden sist det skjedde, derfor ble jeg litt overrasket over at de spurte for en drøy uke siden.

Jeg flyr SVG-OSL-SVG ca månedlig, forrige gang var 15. Desember, og ble ikke spurt om noe da..

Ser ikke helt hensikten med å gjøre dette, hva kan de luke ut av terrorister og annet pakk her? Vil vel bare øke kostnadene i en bransje som allerede sliter med økonomien, synes de kan spare seg for unødvendig tull nå.

Greit nok, det er et fly, som har mye passasjerer, og gale folk kan få gjort mye ugagn på et fly, men en ID-sjekk vil nok ikke utelukke noen "gale" personer.

Blir bare mer og mer oppgitt av denne bransjen..

Back