![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noen rapport om denne turen, men etter en heller positiv opplevelse, så følte jeg det var riktig å skrive ned noen ord. Here goes:
11.12 15:05 KL1146 OSL-AMS B734 PH-BTA KLM har kjørt noen kampanjer før jul om billige billetter rundt om i Europa, og dermed ble jeg solgt på en helgetur til BCN for 1599,- T/R. At det skulle foregå en ikke helt ubetydelig fotballkamp der den helgen gjorde selvsagt valget enkelt. Troppet derfor opp på OSL ca. 1 time før avgang. Bra med kø i innsjekk, men jeg brukte automaten, og hadde egentlig ikke noe særlig behov for å sende bagasjen, så det lot jeg være. At jeg hadde noe knapp connection, og svært dårlige erfaringen med AMS og kort connection fra tidligere, gjorde egentlig sitt til at det aldri var aktuelt å sende noe som helst. Flyet, en B734 fra 1991, hadde nytt interiør. Dette var ganske så godt å sitte i, selv om setet var noe kort. Beinplassen var helt superb, og jeg hadde ingen problemer med å stappe begge knyttnevene foran knærne. Dette var på sete 14A, første seterad etter nødutgang. KL har like under 150 seter i sine B734, noe som gjør at det er gjennomgående god beinplass, spesielt med de nye setene. Kort tid etter avgang ble fasten seatbelt lysene slått av, og serveringen kom kjapt igang. Flyet var ganske fult, både foran og bak gardinen, men likefult rakk en runde med mat og drikke, og en ny runde med kaffe og te, samt påfyll til kaffe/te på veien ned. KLM sandwichene ble servert. Disse var ny siden sist jeg fløy med de, og var direkte gode. Her kan bare LH ha sine halvtørre skiver for meg! Kjørte Heineken til maten, og ble tilbudt en runde til, men valgte da kaffe. I det hele tatt en meget bra flytur. 11.12 17:45 KL1675 AMS-BCN B738 PH-BXN Boardingen til neste leg var allerede startet da jeg gikk av flyet, men siden det bare var å krysse rullefortauet, så spilte det mindre rolle. Neste tur gikk i sete 15F med en B738, bygget i 2000. Også her raden etter nødutgang. Denne hadde samme interiør, men i 738 har KLM trykket inn 171 seter. Dette betydde at her strøk de til knyttneveprøven, men det plaget egentlig ikke meg nevneverdig. Faktum er at SAS faktisk har en ekstra rad i sine 738 med omtrent samme galley/toalettløsning. Dette merkes. Serveringen var den samme som sist leg, med like blide og hyggelige Hollendere på jobb. Det meste gikk på hollandsk, engelsk og spansk i begynnelsen, men etterhvert kuttet de ut hollandsken. Med kraftig medvind landet vi en god stund før rute, og flytiden var ca. 1:20. Også her rakk de full runde med mat og drikke, og så en runde med kaffe/te, samt en runde med påfyll av kaffe/te. Egentlig ganske imponerende på en så kort flytur og nesten full kabin i B738. Igjen en ok+ tur, men ikke like bra som den første. 14.12 10:00 KL1666 BCN-AMS B73G PH-BGD Etter en fin fin, men dog kjølig, helg, der høydepunktet var storkampen Barcelona-Real Madrid i plaskende regnvær, var det dags for retur. Jeg stilte frisk og fin på flyplassen 09:20, i god tid til avgang 10:30.....bare så synd avgangen var 10:00! ![]() Vel fremme i gaten var boardingen nesten ferdig, og jeg slapp kø. Kom meg om bord til sete 10A, noe som viste seg å være nødutgang. Uflaks jeg! Av og til lønner det seg tydeligvis å være sein. Dette flyet var et av de helt nye 73G'ene, og var levert så seint som i august. Selvfølgelig veldig god plass på exit, men det virket som det var god plass i resten av flyet også. Kun 127 seter har KL satt inn i disse flyene, og det betyr drøyt to rader færre enn SAS. Nok en gang var det de samme sandwichene, og nok en gang var de direkte god. Denne gang var det en med ost og en med tunfisk. Snadder! Ble bitt av et øyeblikk av fornuft, og dermed ble det te og OJ på meg her! ![]() 14.12 14:50 KL1147 AMS-BCN B734 PH-BDY Med drøyt to timer connection, så ble det en liten tur inn for å se om det var noe tekniske duppeditter som bare måtte kjøpes. Det var det jaggu meg denne gangen også, og dermed er jeg nå den lykkelige eier av nye hodetelefoner og en ny bærbar harddisk ![]() Turen videre gikk i sete 5A med en B734 fra 1990. Det gir meg alltid gode vibber når jeg ser disse flyene. Hos SAS er disse flyene mine soleklare favoritter, og hos KL er de enda bedre. Suveren beinplass, selv om denne hadde de gamle setene. Også her klarte jeg lett to knyttnever, og det var ikke noe problem å sitte med beina i kors. Serveringen var nok en gang blåkopi av de forrige tre turene, og jeg var godt fornøyd. Denne gang ble det en flaske rødvin på meg til maten, noe som ikke var noe dårlig valg, selv om jeg har smakt langt bedre vin før, så var den helt OK. Er vel ikke god latin å klage på vinvalget når vinene er gratis! I hvert fall ikke når hele turen bare kom på ca. 1700kr T/R (etter bookinggebyr). Sandwichen var igjen av typen ost og tunfisk, noe som passet meg ypperlig. Vi landet på rute, og så langt alt vel....helt tilbaggen var borte. Kanskjeikke SÅ overraskende, når en reiser via AMS, men men. Det var ingenting i den som hastet for min del. Det gjør ikke meg noe å utsette klesvasken i noen dager! Uansett, så dukket den opp som avtalt i dag, så jeg er egentlig godt fornøyd. Hadde ellers samme bagasjebånd som CPH flyet, og der var hele langrennslandslaget med. Det virket som at de hadde en del manko på bagasje de også, så det var tydeligvis en sånn dag... Alt i alt må jeg si at KL overrasket meg kraftig i positiv retning. Jeg har stort sett vært fornøyd med å reise i Europa med LH, men det KL gav meg denne helgen var MEGET bra, spesielt når en tar prisen med i beregningen. 4 flyturen, alle hadde et til dels identisk produkt, og dette er bra! Nå skal det kanskje sies at jeg var heldig med flytypene, men faktum er at de fleste flyene moderselvskapet flyr, har faktisk god beinplass på Europaflygnnger. Unntaket er kanskje 738. Ellers har både 733, 734, 73G og til dels 739 god plass. Den siste har maks antall, 189 seter, men dette er tross alt det samme som DYflyr med i 738. Når det gjelder Cityhopper og de gamle Fokkerflyene stiller kanskje saken seg anderledes, men det er en annen diskusjon.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Takk for fin og interessant rapport fra KLM. Har veldig lyst å prøve en tur med dem snart. Hvordan var belegget på hjemturen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Stort sett OK, men noe færre folk enn på turen ned. Tipper rundt 70% på begge. Klart færre foran gardinen var det dog, men det er kanskje ikke så unormalt for en søndag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Flott rapport av et serviceselskap! Må snart ta en tur med KLM igjen. Over et år siden sist desverre
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flott rapport. Et selskap som er minst like bra som LH på korthopp i Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg finner ikke noe referat med bilder fra kampen på europas råeste stadion her
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hmmm, jeg har et mobilbilde. Jeg skal prøve å få lagt det over. Referat har jeg bevisst holdt unna, siden dette strengt tatt ikke er et fotballforum...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for interessant rapport. Jeg har bevisst unngått KLM etter mye negativ omtale (blant annet her på forumet), men det er jo veldig hyggelig at de leverer på mellomdistanse og at de, i likhet med Lufthansa, satser videre på gratis servering! KLM har dessuten lave priser - angrer litt på at jeg ikke har prøvd dem det halvåret jeg bor i Leeds, ettersom de flyr veldig billig fra Leeds via Amsterdam til Oslo og Bergen. I stedet har det blitt mye SAS fra Manchester.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det var litt derfor jeg laget denne rapporten nå, ettersom de tross alt har fått mye pepper, noe jeg synest er ufortjent etter denne opplevelsen.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sjekket akkurat min FB konto nå, og det viste seg visst at jeg nå var blitt Sølvmedlem. Hyggelig!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Yep, og deretter renner poengene raskt inn. 50% ekstrapoeng ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
KL er greie på kortere turer, men på lange unngår jeg dem. De er blant de trangeste i eco, og har noen av de verste setene i biz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Er 1,90 selv og har klart meg veldig fint (uten å få kne-vondt) i 7 timer ombord i KLMs B772 bak vingen. Er også blant de som synes store doser av kritikken KLM får her er uberettighet, så lenge det er snakk om economy. Faktum er jo at de faktisk gruser eksempelvis SAS, som er å anse som en vesentlig konkurrent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Enig, tror mange av KLM's verste kritikere faktisk har dårlig grunnlag for å uttale seg. Jeg mener, hvorfor flyr de KLM hvis de hater selskapet så inderlig.
Like uberettiget som det uhemmede skrytet LH får her. Jeg har ingenting imot LH, men de er ikke så bra. Ikke særlig bedre enn KLM faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
KLM har 10 i bredden. Hvordan man kan mene at dette er bra skjønner jeg ikke. Kritikken mot KLM går vel stort sett på longhaul produktet deres. Har ikke sett så mye kritikk på KLM shorthaul.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
KL har 9 i bredden på deres 772 og det er et meget godt produkt. En av mange opp turer nå i oktober tur/retur AMS-LIM...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De har 9 i bredden nå ja, men jeg har lest at de planlegger å presse inn enda et sete i bredden i løpet av nærmeste fremtid.
Jeg skal ikke påstå at jeg har flydd mye med KLM, er vel to år siden jeg fløy med dem til JFK, men det var iallefall ikke et bra produkt. Maten var under enhver kritikk og kabinpersonalet brydde seg ikke om å servere en milliliter drikke etter middagsserveringen. Ville man ha noe måtte man selv gå og hente det, noe de ikke virket å sette pris på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
De har 435 seter i sin 773, og 327(ca) i sin 772. Hvor mange seter det utgjør i bredden tør ikke jeg si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
De har 9 i bredden på 772ER og 10 i bredden på 773ER
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa Business Class Oslo - Frankfurt - Barcelona | allby998 | TripReports | 1 | 17-11-2017 10:26 |
Ingen dobesøk Barcelona-Oslo (4sept2016) | AirbusTrond | Småprat | 5 | 05-09-2016 01:52 |
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 17-08-2011 16:46 |
Oslo-London-Barcelona med BA | jcnorway | TripReports | 33 | 17-05-2010 16:17 |
Oslo-København-Barcelona-Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 30-03-2010 16:32 |