![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
Her følger en liste over de 20 største lufthavnene i Skandinavia (passasjervolum). Tallene er for 1. halvår 2007 (januar - juni).
1. København - Kastrup 10.231.897 +2.3% Estimat 2007: 21.3 mill. 2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill. 3. Stockholm - Arlanda 8.749.665 +0.4% Estimat 2007: 17.6 mill. 4. Bergen - Flesland 2.354.305 +7.4% Estimat 2007: 4.9 mill. 5. Göteborg - Landvetter 2.116.889 +1.7% Estimat 2007: 4.3 mill. 6. Stavanger - Sola 1.708.239 +8.3% Estimat 2007: 3.5 mill. 7. Trondheim - Værnes 1.661.456 +8.8% Estimat 2007: 3.4 mill. 8. Billund - Billund 1.008.390 +13.9% Estimat 2007: 2.1 mill. 9. Malmö - Sturup 918.022 -1.7% Estimat 2007: 1.9 mill. 10. Stockholm - Bromma 905.833 +13.2% Estimat 2007: 1.8 mill. 11. Nyköping - Skavsta 897.791 +8.5% Estimat 2007: 1.9 mill. 12. Tromsø - Langnes 789.960 +4.0% Estimat 2007: 1.6 mill. 13. Bodø - Bodø 734.196 +10.5% Estimat 2007: 1.6 mill. 14. Sandefjord - Torp 732.160 +18.8% Estimat 2007: 1.5 mill. 15. Aalborg - Aalborg 461.378 +30.1% Estimat 2007: 1.0 mill. 16. Luleå - Kallax 460.326 +0.1% Estimat 2007: 0.9 mill. 17. Kristiansand - Kjevik 426.168 +9.0% Estimat 2007: 0.9 mill. 18. Umeå - Umeå 402.643 -1.2% Estimat 2007: 0.8 mill. 19. Ålesund - Vigra 370.209 +4.4% Estimat 2007: 0.8 mill. 20. Göteborg - City 331.021 +44.2% Estimat 2007: 0.8 mill. Kilde: avinor.no, luftfartsstyrelsen.se, slv.dk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Jul 2007
Posts: 37
|
![]()
Dette hentyder vel bare at dersom vi hadde hatt ordentlig infrastruktur (Tog/veier) så ville vi ikke hatt så mange flyplasser på denne lista. Kjørte over fjellet Oslo - Stavanger i helga, tok akkurat 6 timer, men med ordentlige veier, si det ville tatt 4 timer, så ville nok trafikken mellom OSL - SVG sunket.. Samme kan vel sies mellom Bergen - SVG, SVG - KRS, KRS - Oslo, Trondheim - Oslo etc...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Snodig kommentar du kommer med. 10 av flyplassene er i DK/SV, og de har da rimelig infrastruktur. Men du har selvfølgeig et poeng.
At norsk infrastruktur er elendig er jo noe man visste allerede for 40 år siden, men norsk samferdselspolitikk er styrt langt mer av distriktshensyn enn i Danmark og Sverige. Der er det næringshensynet som gjelder. Norske politikere skjønner ikke en dritt av sammenhengen mellom samfunnsgeografi og transportøkonomi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Ja, tenk om verden hadde vært slik alle tror er best!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
|
![]() Quote:
__________________
User no longer active due harrasment from other user. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2007
Posts: 37
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]()
Hva er grunnen til den sterke veksten i Aalborg?
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
|
![]() Quote:
__________________
User no longer active due harrasment from other user. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Imponerende å se hvordan OSL har klatret på lista, blir morsomt den dagen også CPH er passert! Dog spørs det når man når "metningspunktet" i veksten, spesiellt mh.t. lavprisruter osv..
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: May 2007
Posts: 18
|
![]()
Denne informasjonen er noe unøyaktig. Her presenteres transittpassasjerer og forflyttningen av personell til og fra oljeinstallasjonene på kontinentalsokkelen.
Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø. Samme kan gjøres gjeldende for Stavanger og Trondheim. Stavanger ligger foran Trondheim på denne statistikken, men det var langt flere passasjerer som begynte og avsluttet sin flyreise i Trondheim enn i Stavanger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Newcomer
Join Date: May 2007
Posts: 18
|
![]() Quote:
Mange ser seg blind på dette med transitt og offshore og bruker eventuelle sterke økninger på de to områdene for å rettferdiggjøre krav om flere flyruter/frekvenser. Ofte presenteres dette som et "bevis" for at kapasitetsgrensen er nådd. Ta for eksempel en rute som går med flyselskap X fra destinasjon A til C med mellomlanding på destinasjon B. La oss si at det er 10 tur retur på dette strekket hver dag. På hver tur i ett statistikk år gikk det i gjennomsnitt på 100 passasjerer på destinasjon A, 10 av disse gikk av på B. 10 nye kom på på B og dermed landet det 100 på C. Så går retur med de samme tall. I løpet av 1 dag har destinasjon A registrert 2000 passasjerer, B 4000 og C 2000 dersom en teller med transitt. Neste statistikk år gikk det på 150 passasjerer på destinasjon A, 9 gikk av på B, 9 kom på på B og 150 landet på C. A økte med 50%, B økte med 50% og C 50%, dersom en teller transitt. Reelt sett gikk trafikken ned med 10% på B, men det blr altså presentert som en formidabel økning. Banalt eksempel ja, men prinsippet er der og synligjør hvorfor transitt gir ett uriktig bilde. Bodø, Bergen, Tromsø og Ålesund er de lufthavner i Norge hvor dette gjør seg spesielt gjeldende. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Eller er ette totalt antall som reiser ut av OSL - ankommer og forlater OSL og dette er også transitt pax. Hva er estimatet i PAX avgang ? Hva er estimatet i PAC ankomst ? Hva er estimatet i Pax i transitt innenlands ? ( de slipper ny omgang i sikkerhetskontrollen) Hva er estimatet i PAX transitt utlandet ? bare spør for å være sikker - for over 50 tusen mennensker er mye ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
__________________
Torbjørn ----------------- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Synes 12.349 i transitt høres høyt ut.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Newcomer
Join Date: May 2007
Posts: 18
|
![]() Quote:
Transitt = Passasjerer som ikke forlater flyet når flyet mellomlander (følgelig går de ikke igjennom noen sikkerhetskontroll på mellomlandingen). OSL har nesten ikke transittpassasjerer i det hele, sett i forhold til antallet lokalt produserte passasjerer. Første halvår i år var det totalt 17224 transittpassasjerer på OSL. Til sammenligning hadde Ålesund 18528. For Ålesund utgjør det hele 5% av det som blir presentert som antallet passasjerer i overtående statistikk. For OSL utgjør transitt bare 0,19%. Derimot har OSL et meget høyt antall transferpassasjerer Transfer = Passasjer som reiser fra lufthavn A til lufthavn B. Går av flyet på lufthavn B for så å gå på et annet fly på lufthavn B for å reise til lufthavn C. Avinor regner transfer som lokalt produsert passasjer. De begrunner dette med at en flyplass sitt lokale flytilbud gir lokal produksjon av passasjerer. Avinor kaller dette for terminalpassasjerer. Personlig er jeg enig i wf145 sine betraktninger. Han viser med tydelighet at man skal være forsiktig med statistikken, da den kan gi et veldig skjevt bilde av situasjonen. Hvis vi tar for oss lufthavnene i Norge og ser kun på rent avreiste og ankomne passasjerer på inn og utlandsruter med fly, uten transitt, transfer og offshore, får vi følgende tall for første halvår i år. 1. Oslo............ 7.481749 2. Bergen........ 2.024127 3. Stavanger.... 1.572752 4. Trondheim... 1.464175 5. Torp............... 720906 6. Tromsø........... 609650 7. Bodø.............. 481427 8. Kristiansand.... 420604 9. Ålesund.......... 349841 10. Haugesund.... 249246 11. Harstad Narv.. 231750 12. Molde........... 211939 13. Alta.............. 176564 14. Kristiansund.. 135512 15. Bardufoss....... 84913 16. Svalbard......... 64179 17. Hammerfest.... 57284 18. Florø.............. 54402 19. Stokkmarknes 48066 20. Leknes.......... 41877 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Veksten i antall flypassasjerer vil bare øke og øke i tiårene som kommer. Hadde man fått på plass høyhastihetstog mellom Oslo og de store byene, kunne man ha dempet denne utviklingen noe. Hadde togene tatt tre-fire timer mellom de største byene, ville det blitt et meget godt alternativ til fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Newcomer
Join Date: May 2007
Posts: 18
|
![]() Quote:
Hvorfor transittpassasjerer ikke gir et riktig bilde er presentert over. Når det gjelder offshore så sier den bare hvor mange de forskjellige operatører på norsk sokkel transporterer til og fra installasjonene. Den sier ingenting om et reelt trafikkgrunnlag fra Stavanger, da det er likegyldig hvor helikopterne lander og tar av på land. Trafikken kunne kunne i pårinsippet like gjerne gått fra Haugesund. Dessuten er ikke helikoptertrafikken åpen for alle. Man kan ikke bare kjøpe seg billett for å ta seg en tur. Så skal vi også ta med oss det faktum at oljeselskapene registrerer 1 person i helikopteret som 2 passasjerer. Én gang ut og én gang når de kommer tilbake. Det er da vel en naturlig konsekvens at de kommer inn etter å ha reist ut...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
|
![]()
Veldig fornøyd med Bergen lufthavn, Flesland.
Hadde vært kjempeflott om de klarer 5 millioner. Imponerende at de har mer trafikk enn Gøteborg, Landvetter. Er dere ikke enig? Alex.
__________________
--- Tidligere brukernavn: Captain Caveades |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
De skandinaviske lufthavner for oktober | MartinL | Flyforum | 24 | 14-11-2009 14:42 |
De største lufthavner i Skandinavia 2006 | vadheim | Flyforum | 17 | 24-01-2007 13:58 |
20 største skandinaviske lufthavner... | vadheim | Flyforum | 2 | 07-11-2006 08:31 |
Topp 10 Skandinaviske lufthavner 2005! | vadheim | Flyforum | 13 | 17-01-2006 21:53 |
Skandinavias 10 største lufthavner | vadheim | Flyforum | 10 | 12-08-2005 12:41 |