Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2007, 00:21   #1
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default 20 største Skandinaviske lufthavner

Her følger en liste over de 20 største lufthavnene i Skandinavia (passasjervolum). Tallene er for 1. halvår 2007 (januar - juni).

1. København - Kastrup 10.231.897 +2.3% Estimat 2007: 21.3 mill.
2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.
3. Stockholm - Arlanda 8.749.665 +0.4% Estimat 2007: 17.6 mill.
4. Bergen - Flesland 2.354.305 +7.4% Estimat 2007: 4.9 mill.
5. Göteborg - Landvetter 2.116.889 +1.7% Estimat 2007: 4.3 mill.
6. Stavanger - Sola 1.708.239 +8.3% Estimat 2007: 3.5 mill.
7. Trondheim - Værnes 1.661.456 +8.8% Estimat 2007: 3.4 mill.
8. Billund - Billund 1.008.390 +13.9% Estimat 2007: 2.1 mill.
9. Malmö - Sturup 918.022 -1.7% Estimat 2007: 1.9 mill.
10. Stockholm - Bromma 905.833 +13.2% Estimat 2007: 1.8 mill.
11. Nyköping - Skavsta 897.791 +8.5% Estimat 2007: 1.9 mill.
12. Tromsø - Langnes 789.960 +4.0% Estimat 2007: 1.6 mill.
13. Bodø - Bodø 734.196 +10.5% Estimat 2007: 1.6 mill.
14. Sandefjord - Torp 732.160 +18.8% Estimat 2007: 1.5 mill.
15. Aalborg - Aalborg 461.378 +30.1% Estimat 2007: 1.0 mill.
16. Luleå - Kallax 460.326 +0.1% Estimat 2007: 0.9 mill.
17. Kristiansand - Kjevik 426.168 +9.0% Estimat 2007: 0.9 mill.
18. Umeå - Umeå 402.643 -1.2% Estimat 2007: 0.8 mill.
19. Ålesund - Vigra 370.209 +4.4% Estimat 2007: 0.8 mill.
20. Göteborg - City 331.021 +44.2% Estimat 2007: 0.8 mill.

Kilde: avinor.no, luftfartsstyrelsen.se, slv.dk
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 00:49   #2
RavenRiley
Newcomer
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 37
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Dette hentyder vel bare at dersom vi hadde hatt ordentlig infrastruktur (Tog/veier) så ville vi ikke hatt så mange flyplasser på denne lista. Kjørte over fjellet Oslo - Stavanger i helga, tok akkurat 6 timer, men med ordentlige veier, si det ville tatt 4 timer, så ville nok trafikken mellom OSL - SVG sunket.. Samme kan vel sies mellom Bergen - SVG, SVG - KRS, KRS - Oslo, Trondheim - Oslo etc...
RavenRiley is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 08:27   #3
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Snodig kommentar du kommer med. 10 av flyplassene er i DK/SV, og de har da rimelig infrastruktur. Men du har selvfølgeig et poeng.

At norsk infrastruktur er elendig er jo noe man visste allerede for 40 år siden, men norsk samferdselspolitikk er styrt langt mer av distriktshensyn enn i Danmark og Sverige. Der er det næringshensynet som gjelder. Norske politikere skjønner ikke en dritt av sammenhengen mellom samfunnsgeografi og transportøkonomi.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 08:51   #4
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Ja, tenk om verden hadde vært slik alle tror er best!
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 09:51   #5
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by vadheim


9. Malmö - Sturup 918.022 -1.7% Estimat 2007: 1.9 mill.
Den holder vist ikke helt, i og med FR nu trækker sig ud af MMX. De siger selv, at det vil medføre et fald på 10% (vel at mærke på årsbasis) i passagertal.
__________________
User no longer active due harrasment from other user.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 10:31   #6
RavenRiley
Newcomer
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 37
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by JetBlue Snodig kommentar du kommer med. 10 av flyplassene er i DK/SV, og de har da rimelig infrastruktur.
Var bare å komme topografien i forkjøpet! Javisst har vi befolkning som bor godt og spredt, men dette er nok ikke hele årsaken.
RavenRiley is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 10:36   #7
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Hva er grunnen til den sterke veksten i Aalborg?
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 10:51   #8
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by BGO

Hva er grunnen til den sterke veksten i Aalborg?
Sterlings ruter til CPH, LGW og AGP, samt en del mere charter
__________________
User no longer active due harrasment from other user.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:03   #9
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Imponerende å se hvordan OSL har klatret på lista, blir morsomt den dagen også CPH er passert! Dog spørs det når man når "metningspunktet" i veksten, spesiellt mh.t. lavprisruter osv..
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:04   #10
nikkelars
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Posts: 18
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Denne informasjonen er noe unøyaktig. Her presenteres transittpassasjerer og forflyttningen av personell til og fra oljeinstallasjonene på kontinentalsokkelen.

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.

Samme kan gjøres gjeldende for Stavanger og Trondheim. Stavanger ligger foran Trondheim på denne statistikken, men det var langt flere passasjerer som begynte og avsluttet sin flyreise i Trondheim enn i Stavanger.
nikkelars is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 11:08   #11
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.
Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 12:14   #12
nikkelars
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Posts: 18
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:
Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.
Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?
Telles 2 ganger, en ved landing og en ved avgang. Avinor beskriver dette i en kommentar til sine statistikker. Samtidig pressiserer de at transitt og offshore ikke kan regnes som lokal produksjon for en flyplass, da denne trafikken for transitt sitt angjeldene kun viser at passasjerene ikke skal til den destinasjon de er registrert på. For offshore forteller statistikken kun noe om behovet for transport internt blandt operatørene til og fra de aktuelle offshoreinstallasjoner.

Mange ser seg blind på dette med transitt og offshore og bruker eventuelle sterke økninger på de to områdene for å rettferdiggjøre krav om flere flyruter/frekvenser. Ofte presenteres dette som et "bevis" for at kapasitetsgrensen er nådd.

Ta for eksempel en rute som går med flyselskap X fra destinasjon A til C med mellomlanding på destinasjon B. La oss si at det er 10 tur retur på dette strekket hver dag. På hver tur i ett statistikk år gikk det i gjennomsnitt på 100 passasjerer på destinasjon A, 10 av disse gikk av på B. 10 nye kom på på B og dermed landet det 100 på C. Så går retur med de samme tall. I løpet av 1 dag har destinasjon A registrert 2000 passasjerer, B 4000 og C 2000 dersom en teller med transitt. Neste statistikk år gikk det på 150 passasjerer på destinasjon A, 9 gikk av på B, 9 kom på på B og 150 landet på C. A økte med 50%, B økte med 50% og C 50%, dersom en teller transitt. Reelt sett gikk trafikken ned med 10% på B, men det blr altså presentert som en formidabel økning.

Banalt eksempel ja, men prinsippet er der og synligjør hvorfor transitt gir ett uriktig bilde. Bodø, Bergen, Tromsø og Ålesund er de lufthavner i Norge hvor dette gjør seg spesielt gjeldende.
nikkelars is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 12:24   #13
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.
Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??

Eller er ette totalt antall som reiser ut av OSL - ankommer og forlater OSL og dette er også transitt pax.

Hva er estimatet i PAX avgang ?
Hva er estimatet i PAC ankomst ?
Hva er estimatet i Pax i transitt innenlands ? ( de slipper ny omgang i sikkerhetskontrollen)
Hva er estimatet i PAX transitt utlandet ?

bare spør for å være sikker - for over 50 tusen mennensker er mye
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 12:52   #14
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by nikkelars

Quote:
Originally posted by JetBlue

Quote:
Originally posted by nikkelars

Transitt er passasjerer som sitter i flyet på en mellomlanding. De går ikke på eller av flyet på den aktuelle lufthavnen, men hver passasjer blir registrert som 2 passasjerer, en gang når de lander og en gang når de tar av. Dette gir blandt annet utslag i at Bodø på denne statistikken ligger foran Torp til tross for at det var langt flere passasjerer som gikk på eller av et fly på Torp enn i Bodø.
Etter hva jeg kjenner til blir transittpassasjerer kun regnet én gang, noen andre her som kan bekrefte det?
Telles 2 ganger, en ved landing og en ved avgang. Avinor beskriver dette i en kommentar til sine statistikker. Samtidig pressiserer de at transitt og offshore ikke kan regnes som lokal produksjon for en flyplass, da denne trafikken for transitt sitt angjeldene kun viser at passasjerene ikke skal til den destinasjon de er registrert på. For offshore forteller statistikken kun noe om behovet for transport internt blandt operatørene til og fra de aktuelle offshoreinstallasjoner.

Mange ser seg blind på dette med transitt og offshore og bruker eventuelle sterke økninger på de to områdene for å rettferdiggjøre krav om flere flyruter/frekvenser. Ofte presenteres dette som et "bevis" for at kapasitetsgrensen er nådd.

Ta for eksempel en rute som går med flyselskap X fra destinasjon A til C med mellomlanding på destinasjon B. La oss si at det er 10 tur retur på dette strekket hver dag. På hver tur i ett statistikk år gikk det i gjennomsnitt på 100 passasjerer på destinasjon A, 10 av disse gikk av på B. 10 nye kom på på B og dermed landet det 100 på C. Så går retur med de samme tall. I løpet av 1 dag har destinasjon A registrert 2000 passasjerer, B 4000 og C 2000 dersom en teller med transitt. Neste statistikk år gikk det på 150 passasjerer på destinasjon A, 9 gikk av på B, 9 kom på på B og 150 landet på C. A økte med 50%, B økte med 50% og C 50%, dersom en teller transitt. Reelt sett gikk trafikken ned med 10% på B, men det blr altså presentert som en formidabel økning.

Banalt eksempel ja, men prinsippet er der og synligjør hvorfor transitt gir ett uriktig bilde. Bodø, Bergen, Tromsø og Ålesund er de lufthavner i Norge hvor dette gjør seg spesielt gjeldende.
Og ikkje miinst Sogndal, der dei har meir transfer/transittpax enn lokalt påstigande!!!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 13:03   #15
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar
Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??
Tidligere i sommer uttalte Kobro at man planla for 30.000 pax i innsjekking/avreise. Hvilket betyr at dersom ca 30.000 også ankommer, så må resten være transitt. Dagsrekorden fredag 15. juni er 72.349 pax, altså inkl transitt.

Synes 12.349 i transitt høres høyt ut....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:15   #16
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Imponerende å se hvordan OSL har klatret på lista, blir morsomt den dagen også CPH er passert! Dog spørs det når man når "metningspunktet" i veksten, spesiellt mh.t. lavprisruter osv..
Om CPH blir passerad. Tror att Kastrup behåller sin första plats över mest trafikerade flygplatser i Norden. Det ända som kan rucka CPHs position är om SAS ändrar sin affärsmodell radikalt eller går omkull. Eller om den danska ekonomin drabbas av en fet lågkonjunktur.

Quote:
Originally posted by JetBlue Synes 12.349 i transitt høres høyt ut....
Transfer. Transit är när passagerarna aldrig byter flight (dvs vid en mellanlandning)...
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:15   #17
nikkelars
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Posts: 18
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by ATC-flyradar

Quote:
2. Oslo - Gardermoen 9.094.717 +7.9% Estimat 2007: 19.1 mill.
Estimatet gir en snitt PAX pr dag på 52.328 - er dette snittet gjennom Sikkerhetskontrollen ??

Eller er ette totalt antall som reiser ut av OSL - ankommer og forlater OSL og dette er også transitt pax.

Hva er estimatet i PAX avgang ?
Hva er estimatet i PAC ankomst ?
Hva er estimatet i Pax i transitt innenlands ? ( de slipper ny omgang i sikkerhetskontrollen)
Hva er estimatet i PAX transitt utlandet ?

bare spør for å være sikker - for over 50 tusen mennensker er mye
For å klargjøre litt.
Transitt = Passasjerer som ikke forlater flyet når flyet mellomlander (følgelig går de ikke igjennom noen sikkerhetskontroll på mellomlandingen). OSL har nesten ikke transittpassasjerer i det hele, sett i forhold til antallet lokalt produserte passasjerer. Første halvår i år var det totalt 17224 transittpassasjerer på OSL. Til sammenligning hadde Ålesund 18528. For Ålesund utgjør det hele 5% av det som blir presentert som antallet passasjerer i overtående statistikk. For OSL utgjør transitt bare 0,19%. Derimot har OSL et meget høyt antall transferpassasjerer

Transfer = Passasjer som reiser fra lufthavn A til lufthavn B. Går av flyet på lufthavn B for så å gå på et annet fly på lufthavn B for å reise til lufthavn C. Avinor regner transfer som lokalt produsert passasjer. De begrunner dette med at en flyplass sitt lokale flytilbud gir lokal produksjon av passasjerer. Avinor kaller dette for terminalpassasjerer.

Personlig er jeg enig i wf145 sine betraktninger. Han viser med tydelighet at man skal være forsiktig med statistikken, da den kan gi et veldig skjevt bilde av situasjonen.

Hvis vi tar for oss lufthavnene i Norge og ser kun på rent avreiste og ankomne passasjerer på inn og utlandsruter med fly, uten transitt, transfer og offshore, får vi følgende tall for første halvår i år.

1. Oslo............ 7.481749
2. Bergen........ 2.024127
3. Stavanger.... 1.572752
4. Trondheim... 1.464175
5. Torp............... 720906
6. Tromsø........... 609650
7. Bodø.............. 481427
8. Kristiansand.... 420604
9. Ålesund.......... 349841
10. Haugesund.... 249246
11. Harstad Narv.. 231750
12. Molde........... 211939
13. Alta.............. 176564
14. Kristiansund.. 135512
15. Bardufoss....... 84913
16. Svalbard......... 64179
17. Hammerfest.... 57284
18. Florø.............. 54402
19. Stokkmarknes 48066
20. Leknes.......... 41877
nikkelars is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 14:25   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Veksten i antall flypassasjerer vil bare øke og øke i tiårene som kommer. Hadde man fått på plass høyhastihetstog mellom Oslo og de store byene, kunne man ha dempet denne utviklingen noe. Hadde togene tatt tre-fire timer mellom de største byene, ville det blitt et meget godt alternativ til fly.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 16:24   #19
nikkelars
Newcomer
 
Join Date: May 2007
Posts: 18
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Quote:
Originally posted by BU662

Jeg ikke ser grunnen a utskille off-shore traffik fra de flyplassene. Kanskje noen har gode argumenter som kan overbevise meg, mens siden disse operasjoner er ikke oppfört som f.e. Stavanger Heliport vil jeg inkludere de inn i tallene av flyplassene.
Det må være opp til hver enkelt hva en mener om hva som skal med og ikke, men Avinor definerer ikke offshore og transitt som lokalt generert trafikk på en flyplass. De passasjerene gir heller ikke riktig bilde av den reelle trafikken, og det er hovedargumentet til Avinor.

Hvorfor transittpassasjerer ikke gir et riktig bilde er presentert over. Når det gjelder offshore så sier den bare hvor mange de forskjellige operatører på norsk sokkel transporterer til og fra installasjonene. Den sier ingenting om et reelt trafikkgrunnlag fra Stavanger, da det er likegyldig hvor helikopterne lander og tar av på land. Trafikken kunne kunne i pårinsippet like gjerne gått fra Haugesund. Dessuten er ikke helikoptertrafikken åpen for alle. Man kan ikke bare kjøpe seg billett for å ta seg en tur. Så skal vi også ta med oss det faktum at oljeselskapene registrerer 1 person i helikopteret som 2 passasjerer. Én gang ut og én gang når de kommer tilbake. Det er da vel en naturlig konsekvens at de kommer inn etter å ha reist ut...?
nikkelars is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2007, 18:09   #20
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: 20 største Skandinaviske lufthavner

Veldig fornøyd med Bergen lufthavn, Flesland.


Hadde vært kjempeflott om de klarer 5 millioner.


Imponerende at de har mer trafikk enn Gøteborg, Landvetter.


Er dere ikke enig?



Alex.
__________________
---
Tidligere brukernavn: Captain Caveades
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
De skandinaviske lufthavner for oktober MartinL Flyforum 24 14-11-2009 14:42
De største lufthavner i Skandinavia 2006 vadheim Flyforum 17 24-01-2007 13:58
20 største skandinaviske lufthavner... vadheim Flyforum 2 07-11-2006 08:31
Topp 10 Skandinaviske lufthavner 2005! vadheim Flyforum 13 17-01-2006 21:53
Skandinavias 10 største lufthavner vadheim Flyforum 10 12-08-2005 12:41


All times are GMT +2. The time now is 06:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.