![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Liten fantasi fra denne kanten, så turer i vei som så mange ganger før. Litt reise-erfaring har jeg, så valgte meg ut reiserute og flightnr for at reisen skulle bli akkurat slik som jeg liker den. De flytypene jeg liker, de avgangstidene jeg liker og akkurat så lange mellomlandinger som jeg liker.
Det blir veldig mange bilder, og litt tekst, akkurat slik som jeg pleier. Reisen startet tidlig en morgen litt vest for Oslo med at taxi ikke kom til bestilt tidspunkt. Litt slakk har jeg i programmet, så når flytoget også var forsinket hadde jeg faktisk tid til et lite bilde på perrongen. Siste bilde av store trille fortsatt intakt, mer om det senere. ![]() Flytoget var ikke så mye forsinket, og på Skøyen ble det uansett buss for tog. Heldigvis var dette en lørdag, og såpass tidlig at vi ankom OSL før buss-for-tog-rute. Dette var ganske fånyttes, for på E-6 nordover oppdaget jeg dette. ![]() Siden selskapet så fint opplyser om mine rettigheter som passasjer, måtte jo dette utnyttes. Det holdt til ca 89% frokost. ![]() Deretter ble det en lang tur i loungen for å nyte maten ![]() Deretter ble det en flytur som for min del inneholdt litt soving og en cola. Vel framme i MUC ble jeg møtt av dette skiltet. Tydeligvis dårlig forarbeid av meg, siden det kom som julekvelden på kjerringa ![]() Da ble det limo shuttle (eller maxitaxi med stjerne i grillen på godt norsk) ![]() Jeg var egentlig både nysgjerrig og spent, siden jeg ikke engang visste at det fantes en lounge i den andre piren. Har aldri sett det nevnt eller tatt bilde av i trip rapporter. Den vanlige loungen kan ofte bli litt trang før ettermiddagsrushet ut av MUC rundt kl 15, så jeg håpet at denne ville være litt større og luftigere. ![]() Man kan jo si…. ![]() at det ![]() var den…. ![]() definitivt… ![]() Er den nesten like stor som FCT?? ![]() Det virker slik. Sikkert 4 ganger så stort som spiseområdet i den andre loungen i MUC ![]() Baren er nok en del mindre ![]() Men utsikten og spesielt vindusflatene slår det meste ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dagens bilder av papirark med skrift på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() En liten titt på buffeten ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alt i alt en meget bra buffet, alt jeg smakte på var både lekkert og smakfullt. Har aldri helt skjønt meg på de som sier at cateringen er så mye bedre i Frankfurt, for dette var av minst like høy kvalitet. Startet med litt småsnacks mens jeg ventet på varmmaten, helt ypperlig! Drikke måtte bestilles, da min favoritt ikke lå i isbøtta. Pommery Cuvee Louise er muligens den beste champagnen jeg har smakt i en lounge ![]() Samme høye kvalitet på hovedretten. Ba om å få smake på et par rødviner, men de var ikke gode i det hele tatt ( #jåle-alarm# rødvinen var romtemperert , noe jeg er allergisk mot ) Fy fy til Lufthansa, et vinskap koster jo bare et par tusen euro! ![]() Avsluttet med dessert fra buffeten, som både var variert, lekker og deilig! ![]() Last edited by Dag Viking; 14-09-2017 at 03:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Så ble det en runde for å se litt på hva de hadde plassert ut på bordene i sofa-avdelingene
![]() Imponerende! ![]() Og en liten rødvinsbar hvis noen synes det er for langt å gå 11 meter til den vanlige baren. ![]() Terrassen måtte også prøves. Den ga skikkelig flashback til terrassen på TBIT, som virkelig er verdt et besøk. ![]() ![]() Det ble også tid til en liten dusj, for å sjekke ut årets farge i bade-ender ![]() Og da var man av en eller annen grunn klar for mer mat. Hva er vel mer naturlig enn å proppe seg full før man skal ut og fly 10 timer på første klasse? ![]() Gaten lå tre minutter å gå fra loungen, men dessverre måtte man gjennom en passkontroll i selve terminalen. I Tyskland har de stort sett god kontroll på hvem som kan slippe unna å stå i kø, og denne dagen var intet unntak. Det hele tok 3 minutter. På veien kunne man se ned på resten av terminalen. Kunne ikke OSL vært litt mer slik?? ![]() Så var man fremme ved gaten. Muligens mitt favorittfly. Eller nr 2. Uansett veldig høyt oppe til å være laget i Europa. ![]() Last edited by Dag Viking; 14-09-2017 at 03:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Boarding smertefritt, omtrent først ombord. Hadde valgt 02A. Foretrekker rad 2, siden det er mindre støy fra galley og man er mer skjermet fra de andre passasjerene.
![]() Kabinen er åpen, lufting og i avslappende fargetoner. Klassisk og upretensiøst, men samtidig funksjonelt og privat nok i mine øyne. ![]() Alle fra OSL og muligens noen andre også, ble ombooket fra United sin tidlige flight til vår ettermiddagsflight, og vips var alle 8 seter tatt. ![]() Velkomstdrink ble selvsagt servert, og det var ikke den som sto på vinlista. ![]() Hadde sjekket vinlista på forhånd, og visste at den inneholdt en godbit, men dette var en hyggelig overraskelse. En smaksbombe av en champagne, og med en pris på 2000kr på polet er ikke dette noe de fleste drikker så mye av. ![]() Vinliste og meny ble utdelt, og så slik ut ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Taxet ut i kø sammen med flere andre fly som skulle vestover, både Newark og Vancouver gikk samtidig. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ting tok litt tid, det gikk faktisk 1 time fra jeg var ombord til vi tok av. Men det var det ingen grunn til å klage over, bare å nyte god drikke og god benplass.
Avgang i 346 er litt spesielt. Svak summing fra 4 RR motorer, og en klatrevinkel som er alt annet en bratt. Det minner litt om 343, men er ikke fullt så daff. ![]() 30 minutter etter avgang på 26R var det klart for mer julebrus og amuse bouche. ![]() Deretter var det den svarte fiskerognen som måtte fortæres. Klarte ikke velge bort taittinger til fordel for vodka denne gangen ![]() Greit med tre forretter for de med beslutningsvegring. ![]() Ba om vinsmaking til disse, og det var selvsagt ikke noe problem. Chablisen var som forventet gullegod, men spesielt til sashimi og mat med litt krydder var rieslingen det beste valget. ![]() Så ble det en litt klassisk tysk hovedrett, kjøtt med brun saus. Ble litt vinsmaking her også, men de tre (spansk, fransk, italiensk) var ikke minneverdige. ![]() Enda mer mat, da var vi hele 2:30 etter avgang. Det hele gikk avslappende og bedagelig fremover, for mellom amuse bouche, rogn, forretter og hovedretter gikk det ganske nøyaktig 30 minutter mellom hver rett. Til dette fikk vi en deilig tysk beerenauslese. ![]() Ikke helt nivået til Swiss, men likevel good stuff ![]() Må innrømme at jeg var mer kvalm enn mett på dette tidspunktet, men alt for å gi en fyldig reiserapport! ![]() Etter noen glass til med tørsteslukker ble det 4 timer under denne dyna ![]() Ba om sushi og mer riesling. Enten var jeg mett, eller så var jeg fyllesyk, for det var tungt å få ned. Eller kanskje sushien rett og slett ikke smakte så godt. ![]() Melon og agurksuppe var noe bedre. ![]() Nærmer oss vindbyen etter knappe ti timer flytid ![]() Deretter fulgte en lynkjapp immigrasjon, tog til terminal 1 og et par timer i Berghoff bar med noen gode IPA. Etter x antall glass med vin har godt øl en skikkelig forfriskende effekt. Til slutt ble det en kort flight videre med United på 02F, som ikke er verdt flere ord enn dette. Landing ca 25 timer etter avreise hjemmefra. Dagen etter ble det nok en flight med United, denne gang til bestemelsestedet. Mer om det litt senere. Først må man vel ta en oppsummering av det som er verdt å fortelle om. Loungen i Munchen er superbra. Jeg har alltid likt FCL A i FRA siden den stort sett er tom, men denne var bedre på alle måter og hadde like få gjester. FCT kan gjerne være ganske full, og i tillegg er det litt ekstra stress på grunn av den lange veien å gå. Mulig at den nye loungen i MUC er den nest beste jeg noen gang har vært i, når man tar hensyn til faktorer som støynivå fra terminalen, dusj- og sove fasiliteter, buffet og ala carte mat, drikkemeny, utsikt og generell service. Alt var faktisk tipp topp (bortsett fra mangel på vinskap). Ombord er det akkurat som forventet, dvs skikkelig bra. Seter og kabinen er velkjent, men den blir ikke mindre bra av den grunn. Servicen varm, rutinert og prikkfri. Selvsagt tar ting litt lenger tid når det er 8/8 enn 2/8, men tåler man. Maten er på vanlig lufthansamaner velsmakende og variert, uten å være jålete eller spektakulær. På drikkesiden tror jeg at de har ansatt nye innkjøpere hvis man sammenligner med LH-F rushet for 6 år siden, da alle fløy på DM og drakk «D». Taittinger Comtes og LP Grand Siecle er noe av det beste man får i luften i dag, uansett flyselskap. Punktum. Jeg har høye forventinger når jeg flyr Lufthansa F, og de innfrir. Alltid. Og det står det respekt av. Og forresten, jeg vet det er mye bilder, og mye bilder av ting jeg har postet bilder av tidligere. Men det er jo slik at man kan ikke alltid poste bilder av bare nye ting, så derfor blir det litt repetisjon. Last edited by Dag Viking; 14-09-2017 at 23:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Du verden, litt av et ete og drikke gilde der ombord.
Du skulle ha lagt ut før-og-etter bilde av deg selv ![]() Jeg er også glad i mat og drikke, men blir mett før man er halvveis i et slikt måltid. Fine bilder og delvis fyldig rapport, men mere detaljer på hvorfor UA ikke var bra..?
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Djises, jeg er mett etter 3 fiskepinner og 1 potet, må ha mage på størrelse med en 50øring sammenlikned med deg
![]() Hyggelig å se at LH F immer noch er tysk presisjonsarbeid på sitt beste ![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
|
![]()
Hei,
Flott rapport! Hvis MUC er nest beste loungen du har testet, hva er da den beste du har vært i? La Premier på CDG, eller nye SWISS i Zurich? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Ja, det var et etegilde, men det var spredd ut over mange timer. Baguetten på OSL var kl 07, ingen ting på flyet nedover, så var det en solid lunsj rundt kl 13, småsnacks kl 1440 og så middag fra kl 17 til 19. Spiser man sakte så er det utrolig hva man får plass til. Quote:
Det er nok La Premiere på CDG. Mulig jeg glorifiserer det, siden jeg trolig aldri kommer dit igjen. Ja, det kan kjøpes for penger, men når det er dyrt, gir "verdiløse" poeng og status hos skyteam ikke er aktuelt lenger, går jeg heller for å kjøpe 1.kl hos andre selskap. Quote:
![]() Det var ikke det at United ikke var bra, men det var så lite å skrive om, på samme måte som Lufthansa mellom OSL og MUC heller ikke var nevnt. Etter 10 timer med høy komfort og evigvarende oppvartning er forskjellen rett og slett så stor at det uansett blir en liten nedtur. Men for all del, satt behagelig og fløy ca 1 time. Drakk to meget gode øl av denne typen og fikk forsyne meg av en snackbasket. Minner litt om SAS mellom Oslo og Bergen, bortsett fra at United har et større sete på 02F ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Ah! Super rapport! Håper du kommer med mer fra returen! Får meg til å glede meg til min egen tur på mandag i LH F....
Men ser at vinsortimentet er kraftig redusert nå i september. Albert Gratien champagne som "bare" koster 750 kr på polet, og dyreste hvitvin er priset til 175 kr.... De har dog en Barolo til 650 kr mens de 3 andre rødvinene koster under 200 kr. Det er litt snaut synes jeg når en tur/retur billett koster solide 95 000 kroner..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: Bergen
Posts: 266
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Herlig lesning så langt
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Quote:
Det er vel heller ikke slik at pris = kvalitet, men det kan være en indikasjon. Når det gjelder champagne så virker det som om Air France og Lufthansa kjører mye variasjon, mens BA og Swiss holder seg til den samme år ut og år inn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Houston bød på mye godt øl
![]() Og overraskende mye regn. Dette var heldigvis før både Harvey og Irma, veldig glad akkurat for det. ![]() Avreisen kom plutselig, og for å redusere jetlag ble det ikke dette flyet som har altfor tidlig avgang fra IAH ![]() I stedet ble det dette, som skulle rett nordover. ![]() Det begynner virkelig å dra på årene, men det tar vel ennå noen år før United har gode erstattere. 767 har jo litt sjarm, jeg hadde min første tur fra FBU til EWR i juli 1989. ![]() Greit å få prøve Global First før den forsvinner også. Setet var uvant mykt, men absolutt behagelig. Havnet i 2K, som etter gardinen å dømme brukes som crew rest på lengre ruter ![]() Veldig lenge siden jeg har flydd 767, og jeg stusset på hvor smalt det er. Forskjellen er mer merkbar mellom 340 og 767, enn 777 og 340. ![]() Heldigvis var det bare tre i bredden, i en kabin som virker litt gammel, og litt «billig» når det gjelder materialvalg og farger. ![]() Mye mørk plast ![]() Høye vegger mellom setene gjør at kabinen føles trang ![]() Etter avgang ble det en skarp høyresving ![]() Med god utsikt mot en flyplass som dekker et temmelig stort areal ![]() Gode varme nøtter etter avgang er alltid velkommen. Tror jeg drakk cola til. Selv etter en stor bloody mary med bacon på toppen på Bush int, var formen sånn middels denne lørdag ettermiddagen. ![]() Maten var skikkelig dårlig, jeg var sulten og slet med å spise opp. Overkokt pasta med noe saus inni faller sjelden i smak. Vinen var rød, og jeg takket nei til påfyll. Turen til Chicago tok like over 2 timer. ![]() Last edited by Dag Viking; 15-09-2017 at 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]() Quote:
Er jo enig i at pris og kvalitet kan være så mangt. SQ har jo hatt suksess i alle år med å tilby både Dom P og Krug. Kan ikke si at jeg har hørt så mye klager på det..... De to tidligere gangene jeg har flydd LH F var det Comtes des Tattinger (som er aldeles nydelig - ca 1500 kr på polet), den andre gangen var det Grand Siecel som jeg synes blir for tung egentlig. Jeg har det egentlig helt greit med vanlige non-vintage champagner. Synes de ofte er mye friskere enn 1000 kroners flaskene. Men flyr man first og har betalt i dyre dommer, kan man jo godt tillate seg å se på prisen (og kvalitet som forsvarer den), og hyle ut når de kjiper det ut med noe skvip. Eller hur? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Smaken er som baken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]() Quote:
For noen år siden fløy jeg Asiana F fra FRA til ICN og vi var bare 2 i kabinen. Han andre fløy 1-2 x pr mnd på den ruten. 2 dager i ICN og så hjem igjen. Hadde fått seg en grei avtale på pris som gjorde at han kunne få Asiana F for samme pris som LH C. Greit valg...... Jeg tror vel at hvis du reiser så ofte er du ikke så interessert i verken mat eller drikke men vil heller bare bruke tiden på å sove. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Dessuten har jeg en mistanke om at den største delen av inntektene i F kommer fra folk som flyr veldig ofte på langrutene. Enten på F, eller C som oppgraderes til F. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ankomst på O’Hare var heldigvis på rute, noe som ga god tid til å utforske den «nye» polaris loungen. Jeg hadde ikke lest meg opp på denne på forhånd, og ante ikke hva den hadde å by på. Gjett om jeg ble overrasket.
![]() Lekkert interiør ![]() Flere forskjellige sittegrupper, båser, bar og restaurantbord ![]() ![]() ![]() Utsikt hadde man også. ![]() Nydelig å sitte å se mot solnedgangen i vest, før en sen kveldsflight mot øst. Her nærmet klokka seg åtte på kvelden, og aktiviteten roet seg. ![]() Utsikt mot baren, som selvfølgelig hadde tv med sport på. Jeg synes det er sjarmerende, og sitter gjerne i baren og ser på ![]() De få bordene i selve restaurantdelen. Det går selvsagt an å spise andre steder, spesielt hvis man spiser fra buffeten. ![]() Bordene var dekket på denne måten ![]() Loungen har buffet med både varm og kald mat ![]() ![]() ![]() ![]() Og ikke minst en fin ala carte meny ![]() ![]() ![]() ![]() Hvitvin, som jeg ikke rakk å prøve ![]() Last edited by Dag Viking; 17-09-2017 at 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hoppet over disse også, selv om de hadde både Moet og gul enke
![]() En meget imponerende rødvinliste, Duckhorn Pinot Noir smakte jeg forrige gang jeg var i USA, så den visste jeg var en innertier. The Prisoner og Jewell Pinot ble også testet, og jeg ble skikkelig imponert. Kanskje ikke så rart når man ser på prisen av disse vinene, de ligger på 300-500kr i USA. Det som også var verdt å legge merke til var at flaskene sto i vinskap, og dermed ble servert med perfekt temperatur. ![]() ![]() Og slik så det ut når jeg kjørte den gjennom vinliste-funksjonen i vivino. Noe forvirrende, men hvis man kun ser på tallene ved siden av tittelen på vinen, er det et godt verktøy. ![]() Øl, bra utvalg både på flaske og fat. ![]() Ikke Lufthansanivå på dette, men jeg drikker lite av slikt uansett ![]() Mer sprit ![]() Og enda mer. Beklager fargen på bildene, men det var litt spesiell belysning noen steder i loungen. ![]() Perfekt størrelse på denne porsjonen, det var ikke lenge til avgang og greit med litt plass til maten ombord. På en sen kveldsflight kommer rettene på rekke og rad, så da blir man fort mett hvis man har spist mye i loungen på forhånd. ![]() Flott og saftig kjøtt med god smak. ![]() Jeg hadde hørt lite eller ingenting om polaris på forhånd, men jeg må si meg mektig imponert. Spesielt vin, men også mat, holdt et skikkelig bra nivå. Denne loungen, selv om den er både for 1. og business-passasjerer, er den flotteste jeg har vært i i USA. Den slår f.eks. *A first loungen på TBIT på LAX ganske klart. Kanskje Lufthansa sin 3. etasje på JFK er bedre, men den har jeg ikke vært. Neste gang jeg flyr Lufthansa fra USA, så skal jeg prøve å få avreise fra ORD, for dette var virkelig verdt et besøk. Loungene i T5 er vel ikke noe å rope hurra for heller, så det er kun med UA og LH man kommer inn i polarisloungen. Litt før kl 21 kom dama fra Lufthansa for å hente de som skulle være med flighten til MUC. Loungen stenger dessverre kl 21, så jeg som skulle med en senere flight måtte tilbringe en liten time i United sin Club i den andre piren. Lite å bite i, men et fint utvalg av kjøpe-øl hadde de på fat. ![]() Last edited by Dag Viking; 17-09-2017 at 19:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ups, best å ikke være for høy | Hpkris | Småprat | 7 | 05-04-2011 16:05 |
Trenger ikke være kjedelig på en flyplass | ENGM 911 | Flyforum | 3 | 13-09-2010 00:20 |
OSL en 17mai trenger slettes ikke og være kjedelig | grindstein | Bilder & foto | 5 | 18-05-2010 19:35 |
Sannelig ikke lett å være småflyger (i Norge) !! | ENTO | Flyforum | 7 | 02-01-2007 23:09 |