Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2023, 20:00   #1
Rland
ScanFlyer Silver

SAS Exit Pandion

Alt tar slutt, så også Pandion status når en er innhentet av pensjonistlivet og reiseaktiviteten blir liten.
Noen flyselskaper, som LH og KLM, gir høyeste status "for life" for de som har reist aller mest. For SAS blir det "kun" "Lifetime Gold"
SAS sørget imidlertid for "soft landing" med først degradering til diamant i tillegg til en rundhåndet mengde bonuspoeng på konto som takk for følget.
Når reglene er slik, så mener jeg at SAS har håndtert dette på en grei måte, og jeg har sendt min "takk for turen" til selskapet.
Pandion har vært en god følgesvenn i over 16 år.
De første årene fra jeg "ble medlem" i 2006 var spesielt kjekke med stadig oppgradering til flotte rom/suiter på SAS hotellene.
"Meet at gate" og opphold i Thai sine first class lounger i Bangkok, var også kult så lenge SAS fløy dit.
De siste årene har vissheten om at du er den første som blir tatt vare på ved uregelmessigheter, vært det viktigste. Det har stort sett fungert, og har tatt mye stress bort fra jobbreiser. Siden jobbreiser har vært i Plus i Europa og Business på interkontinental, mangler jeg erfaring fra hvorvidt oppgradering er vanlig for Pandion.

Last edited by Rland; 16-01-2023 at 08:59.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2023, 11:42   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Exit Pandion

Takk for at du deler, og flott å høre at de har tatt såpass godt vare på deg i 16 år. Er jo faktisk litt ålreit å si takk for reisen med en god neve poeng også, som du kanskje får noe bedre tid til å kose deg med som pensjonist.

Uansett er vel det du skriver på slutten der det som etter en "juhuuu-periode" faktisk er viktigst.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2023, 12:12   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Det var jo en fin gest av SAS. Pandion er basert paa omsetning i kroner og oere i foregaaende aar, saa lifetime gold er bra som exit og fortsettelse paa et behagelig reiseliv. Lounger og fast track kan du nyte av ennaa. det blir ogsaa lettere aa velge avganger med faerre passasjerer og lavere priser som pensjonist.
Old 16-01-2023, 12:49   #4
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takk for at du deler, og flott å høre at de har tatt såpass godt vare på deg i 16 år. Er jo faktisk litt ålreit å si takk for reisen med en god neve poeng også, som du kanskje får noe bedre tid til å kose deg med som pensjonist.

Uansett er vel det du skriver på slutten der det som etter en "juhuuu-periode" faktisk er viktigst.
Helt enig! Det å vite at du "ligge øverst i bunken" og blir tatt vare på så raskt som mulig, tar enormt med stress ut av reisen. Du blir ombooket til første mulige fly, de anstrenger seg for å få deg videre etc etc. Jeg landet en gang sterkt forsinket i København 10 minutter før flyet til Tokyo skulle gå. Mens de andre som skulle med flyet ble henvist til transfer senteret, sto en person klar ved flydøren, kjørte meg på bakken i bil til passkontrollen og fikk meg gjennom den. Jeg satt i setet med et glass sjampanje når døren stengte ved avgangstid. Til og med kofferten kom med.
Old 16-01-2023, 12:52   #5
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det var jo en fin gest av SAS. Pandion er basert paa omsetning i kroner og oere i foregaaende aar, saa lifetime gold er bra som exit og fortsettelse paa et behagelig reiseliv. Lounger og fast track kan du nyte av ennaa. det blir ogsaa lettere aa velge avganger med faerre passasjerer og lavere priser som pensjonist.
Ja, Lifetime Gold er bra det, og det får alle som har hatt gull i 10 sammenhengende år.
Som pensjonist kan en tilpasse reisene bedre i forhold til priser og poenguttak
Old 16-01-2023, 14:53   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Helt enig! Jeg landet en gang sterkt forsinket i København 10 minutter før flyet til Tokyo skulle gå. Mens de andre som skulle med flyet ble henvist til transfer senteret, sto en person klar ved flydøren, kjørte meg på bakken i bil til passkontrollen og fikk meg gjennom den. Jeg satt i setet med et glass sjampanje når døren stengte ved avgangstid. Til og med kofferten kom med.
Akkurat det er sånt som setter seg fast og betyr utrolig mye

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 16-01-2023 at 15:00.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2023, 15:16   #7
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Fantastisk, og kos deg som pensjonist! Det kan virkelig anbefales.
Er det lov å spørre om hvor mange turer du har hatt opp igjennom årene?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2023, 15:39   #8
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Fantastisk, og kos deg som pensjonist! Det kan virkelig anbefales.
Er det lov å spørre om hvor mange turer du har hatt opp igjennom årene?
4312 registrerte (2.496.522 miles eller 4.017.762 km) derav 2739 med SAS. Mangler ganske mange flightene på 80 tallet og en del på 70 tallet.
Pensjonistlivet er bra det! Covid satte en bråstopp for en aktiv tilværelse, så da ble det helt greit å gi seg.

Last edited by Rland; 16-01-2023 at 17:04.
Old 16-01-2023, 16:49   #9
Rland
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Akkurat det er sånt som setter seg fast og betyr utrolig mye
Ja den gangen ble det annonsert at alle som hadde videre forbindelser måtte oppsøke transfer senteret fordi de ikke hadde fått informasjon om de enkelte forbindelsene. Etter annonsering kom purser og sa til meg at det han sa ikke gjaldt meg. Jeg måtte stå klar når døren ble åpnet og ville bli tatt til flyet.
Men- det er ikke nødvendigvis de store hendelsene som sitter fast. En kald vintermorgen skulle jeg ta 0600 flyet fra Gdansk til København. Den gang i SAS business i en DC9 eller MD80, Da flyvertinnen serverte frokost, sa hun at hun hadde forvarmet koppen min med varmt vann slik at kaffen ikke skulle bli så fort kald. Det var god og personlig service den gang kaffe ble servert i skikkelige kopper

Last edited by Rland; 16-01-2023 at 17:09.
Reply

Posting Rules