Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-09-2015, 07:32   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Spørsmål MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

For underholdningens skyld har jeg vært inne og tatt en titt på arbeidsprogrammet til Miljøpartiet de grønne.

MDG ønsker en flyseteavgift på 600 kroner hver vei på sentrale strekninger innen Sør-Norge. Hva man regner som "sentrale strekninger" står det ingenting om, så det blir vel mer eller mindre kvalifisert gjetning. Flyseteavgiften på 600 ,- skal også gjelde på alle utenriksruter. Samtidig vil MDG også avskaffe taxfreesalget på norske flyplasser. En ekstraregning på 1200 kr per returreise for det store flertallet av norske reisende må en vel regne med kommer til å medføre ganske betydelig trafikknedgang fra norske flyplasser. I kombinasjon med avskaffelse av taxfreesalg vil det føre til kraftig reduserte inntekter for Avinor (hvilke konsekvenser alt dette vil få for norsk økonomi i sin helhet trenger jeg vel knapt gå inn på).

Samtidig står det ingenting om bevilgninger til Avinor for å kompensere for det store underskuddet dette vil medføre (tvert imot står i det alternativet statsbudsjettet at man vil øke utbyttet fra Avinor ). Siden Avinor da i praksis ikke vil kunne drifte mange flyplasser lenger, kan vel det i prinsippet føre til flyplassnedleggelser i stor skala?

https://www.mdg.no/content/uploads/2...rogram_web.pdf

Er det ikke en trussel mot norsk luftfart om MDG kommer i en posisjon hvor de får gjennomført sin politikk i praksis?

Last edited by Boeing_fan; 20-09-2015 at 07:38.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 08:29   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
For underholdningens skyld har jeg vært inne og tatt en titt på arbeidsprogrammet til Miljøpartiet de grønne.

MDG ønsker en flyseteavgift på 600 kroner hver vei på sentrale strekninger innen Sør-Norge. Hva man regner som "sentrale strekninger" står det ingenting om, så det blir vel mer eller mindre kvalifisert gjetning. Flyseteavgiften på 600 ,- skal også gjelde på alle utenriksruter. Samtidig vil MDG også avskaffe taxfreesalget på norske flyplasser. En ekstraregning på 1200 kr per returreise for det store flertallet av norske reisende må en vel regne med kommer til å medføre ganske betydelig trafikknedgang fra norske flyplasser. I kombinasjon med avskaffelse av taxfreesalg vil det føre til kraftig reduserte inntekter for Avinor (hvilke konsekvenser alt dette vil få for norsk økonomi i sin helhet trenger jeg vel knapt gå inn på).

Samtidig står det ingenting om bevilgninger til Avinor for å kompensere for det store underskuddet dette vil medføre (tvert imot står i det alternativet statsbudsjettet at man vil øke utbyttet fra Avinor ). Siden Avinor da i praksis ikke vil kunne drifte mange flyplasser lenger, kan vel det i prinsippet føre til flyplassnedleggelser i stor skala?

https://www.mdg.no/content/uploads/2...rogram_web.pdf

Er det ikke en trussel mot norsk luftfart om MDG kommer i en posisjon hvor de får gjennomført sin politikk i praksis?
Om dette blir gjennomført helt som det står skrevet, så betyr det kroken på døren for SAS, Norwegian reduserer kraftig i Norge, nedleggelse av de fleste kortbaneflyplassene i Norge, et Avinor som går fra gullkalv til å ha mer enn nok med å få endene til å møtes og et betydelig antall arbeidsplasser forsvinner.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 08:36   #3
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Om dette blir gjennomført helt som det står skrevet, så betyr det kroken på døren for SAS, Norwegian reduserer kraftig i Norge, nedleggelse av de fleste kortbaneflyplassene i Norge, et Avinor som går fra gullkalv til å ha mer enn nok med å få endene til å møtes og et betydelig antall arbeidsplasser forsvinner.
Men det vil vere framtidsretta, veit du!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 08:55   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Hmmm...
Hvorfor skal den avgiften være fast? Som miljøparti burde de vel ønske å belønne de utslippsgjerrige og straffe synderne. Det forskes og testes mye rundt solenergi om dagen. Det er nok langt fram til ren soldrevet transport i luften, men man kan vel se for seg et større bidrag når feks topphøyde er nådd. Over skyene er himmelen alltid blå.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 20-09-2015 at 08:56. Reason: skrivefeil
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 11:03   #5
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 497
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

MDG er vel egentlig bare en amish-sekt i litt mer fargerike klær...

De har også store problemer med å forstå at infrastruktur er viktig for næringslivet, og at skatteinntektene fra det samme næringslivet (og de ansatte der) faktisk finansierer mange av de grønne luftslottene deres.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 11:13   #6
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Samtidig står det ingenting om bevilgninger til Avinor for å kompensere for det store underskuddet dette vil medføre (tvert imot står i det alternativet statsbudsjettet at man vil øke utbyttet fra Avinor ). Siden Avinor da i praksis ikke vil kunne drifte mange flyplasser lenger, kan vel det i prinsippet føre til flyplassnedleggelser i stor skala?
Alternative statsbudsjetter inneholder alltid noen kreative løsninger. Noen av de meste kreative har FrP stått for, uten at det har vært noen katastrofe at de nå sitter i regjering og har finansministeren. Statsbudsjettet har heller ikke vært påfallende likt FrPs alternative budsjetter. (Riktignok stemmer de fleste, inkludert meg, på andre partier enn FrP og viser på den måten at vi mener det ville vært bedre med en annen finansminister, men det er nå en annen sak.)

Quote:
Er det ikke en trussel mot norsk luftfart om MDG kommer i en posisjon hvor de får gjennomført sin politikk i praksis?
Det er alltid et åpent spørsmål hvilket deler av sin politikk et lite parti vil få gjennomført. Med de eksisterende partiene, som har vært med i dette spillet lenge, vet vi hva de vil prioritere og kan ha ei god formening om hva de får gjennomslag for. Med MDG vet vi mindre om det.

Uansett er det helt klart at MDG ønsker en politikk som gir betydelig færre reisende med fly. Og en sterk reduksjon i oljeindustrien. Det kan neppe overraske noen, og er på ingen måte en dårlig skjult bieffekt av politikken deres.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 11:49   #7
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

MDG skyter seg selv i foten, det er ingen politisk fremtid ä forvente med en slik bakvendt agenda, derfor er trusselen mot norsk luftfart uten fotfeste ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 12:21   #8
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Jeg er ingen MDG-mann, men er det virkelig så mange som ikke oppfatter grunnen til alle disse slagene mot lettvintheten? Hele politikken deres dreier seg rundt å forberede/endre landet til å ikke være avhengige av oljen, for å dempe det solide slaget i trynet vi får når den tar slutt. Det kommer til å gå enda dårligere for Avinor (og en to-tre andre selskaper, vil jeg tippe) om vi ikke har noen gode planer når den tid kommer
MFM is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 12:29   #9
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post

Samtidig står det ingenting om bevilgninger til Avinor for å kompensere for det store underskuddet dette vil medføre (tvert imot står i det alternativet statsbudsjettet at man vil øke utbyttet fra Avinor ). Siden Avinor da i praksis ikke vil kunne drifte mange flyplasser lenger, kan vel det i prinsippet føre til flyplassnedleggelser i stor skala?

https://www.mdg.no/content/uploads/2...rogram_web.pdf

For at dette skal bli riktig tror jeg ikke at man kan kryssklippe målsettinger fra arbeidsprogrammet med alternativt statsbudsjett for inneværende år. De to vil ikke nødvendigvis være sammenfallende.

Som du ser i arbeidsprogrammet (hvor den saftige seteavgiften er definert) så vil de oppløse Avinor og legge styringen inn under et nytt Luftfartsverk, hvilket ville gjøre Avinor-budsjettpunktet irrelevant.

I alternativt statsbudsjett for 2015 derimot er seteavgiftene foreslått slik:

Innføre flyseteavgift, kroner 600 per sete ved flygninger
til utlandet, 300/sete mellom steder i Sør-Norge som har
jernbaneforbindelse, 150/sete ved øvrige flygninger innen
Sør-Norge.


Dette er jo ikke så vesensforskjellig fra flyseteavgiften som ble avskaffet i 2002. Indeksregulert ville den i dag f.eks. vært på omlag kr 175 for enkeltreiser på strekningene OSL-BGO, OSL-KRS, OSL-TRD og OSL-SVG.

Det ble vel ikke den store flyplassdøden av det, slik sett.

https://drive.google.com/file/d/0B25...FnUldFU28/view
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 17:11   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Se på APDen i UK, den suger også godt med gryn - GBP 142 for longhaul i premiumkabin (redusert fra GBP194 pr. 1/4-15). Nederland og Tyskland har/hadde vel også en litt høy seteavgift?

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 18:02   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Ja, men nå er da MDG en trussel for samfunnet generelt. Så da også luftfarten.. Bare begynne å tenke på hest og kjerre... Eller travhest, går vel noe fortere enn vanlig hest
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 18:15   #12
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
MDG er vel egentlig bare en amish-sekt i litt mer fargerike klær...

s.
Hvis de får makt kan vi ikke engang velge hvilke klær vi skal ha, bare klær laget av hamp blir lovlige...
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 18:41   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
For at dette skal bli riktig tror jeg ikke at man kan kryssklippe målsettinger fra arbeidsprogrammet med alternativt statsbudsjett for inneværende år. De to vil ikke nødvendigvis være sammenfallende.

Som du ser i arbeidsprogrammet (hvor den saftige seteavgiften er definert) så vil de oppløse Avinor og legge styringen inn under et nytt Luftfartsverk, hvilket ville gjøre Avinor-budsjettpunktet irrelevant.
Ja, jeg så at man vil oppløse Avinor til fordel for et nytt luftfartsverk innen 2017. Det står ingenting om bevilgninger til dette luftfartsverket for å kompensere for det store samlede underskuddet som vil komme som følger av MDGs politikk, verken i arbeidsprogrammet eller i det alternative statsbudsjettet.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 18:54   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,633
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Statsmakta er løsningen, og Statsmakta har ubegrenset med penger. Dermed er alle problemer løst. Visste du virkelig ikke det?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 18:58   #15
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 497
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by WestAir View Post
Hvis de får makt kan vi ikke engang velge hvilke klær vi skal ha, bare klær laget av hamp blir lovlige...
Jeg ble helt ærlig provosert når jeg så bilder fra ett av møtene deres. Flere gikk i dress, og de fleste hadde pene klær. Jeg hadde forventet meg at de gikk foran med et godt eksempel!
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 20:01   #16
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
JDet står ingenting om bevilgninger til dette luftfartsverket for å kompensere for det store samlede underskuddet som vil komme som følger av MDGs politikk, verken i arbeidsprogrammet eller i det alternative statsbudsjettet.
Tja, forslag til statsbudsjett balanserer så vidt jeg kan se, så da har de vel rent budsjetteknisk gjort det "korrekt".

Dersom de skulle fått gjennomslag for avgiftene så ville de med dagens passasjertall (ca. 15 mill) bare på utenriks få inn 9 mrd. Det er omlag ti ganger Avinors årlige overskudd.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 20:37   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Tja, forslag til statsbudsjett balanserer så vidt jeg kan se, så da har de vel rent budsjetteknisk gjort det "korrekt".

Dersom de skulle fått gjennomslag for avgiftene så ville de med dagens passasjertall (ca. 15 mill) bare på utenriks få inn 9 mrd. Det er omlag ti ganger Avinors årlige overskudd.
De ville ikke fått 15mill pax å melke
Var overrasket over at jeg slapp inn i Oslo med min fosil bil på Tirsdag morgen.
Marginale partier uten en '360*' politikk og budsjett funding burde vært tatt for bløff for lenge siden slik at velgere ikke vaster stemmer på de
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 20:54   #18
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
De ville ikke fått 15mill pax å melke
Nei, akkurat det er vel deres intensjon.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 20:57   #19
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Med ei slik avgift, så slipper vi i hvert fall klaging over at flybillettene er billigere enn å parkere på Gardermoen. Ikke så galt at det ikke er godt for noe.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2015, 21:15   #20
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Konsekvensen i praktisk politikk er vel at andre partier kan bli presset til forlik som omfatter en marginal økning i avgiftene knyttet til flytransport. Men det forutsetter jo at MGD kommer på vippen på Stortinget, og jeg tror vel at en del av byfolka som stemte MDG ved kommunevalget kanskje ser litt mer kritisk på helheten når det blir rikspolitikk. Representanten Hansson innrømmer sågar at ha en jobb å gjøre. Ser jeg på eget totalt CO2-utslipp står flyreiser for nesten halvparten, og selv om jeg må ut med to hundrelapper mer for en tur, så synes jeg det er greit.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En fremtid for norsk luftfart vbe86 Flyforum 29 16-03-2016 11:09
Norsk/Nordisk luftfart om 5 år Chewie Flyforum 23 17-09-2009 12:59


All times are GMT +2. The time now is 03:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.