![]() |
|
![]() |
#1 | ||||||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() ![]() Jeg tror Nordmenns oppfatning av Norwegians konkuranse effekt er svaert ute av proposjoner, DU er en Chihuahua som de store helt riktig ikke bryr seg om, Norwegian har aldri moett konkuranse som f.eks. Delta mot Alaska Airlines - Delta har bestemt seg for aa knuse Alaska (saa langt svaert mislykket), men du kan finne et sted i Seattle som ikke er plastret med Delta Reklame, de har satt avganger i alle kjerne markedene til Alaska - om de store her borte ville kunne f.eks. United ta 5 av sine 777-200 i Hawaii versjon og lansere ruter i akkurat de samme markedene som DU, legge prisene 200 USD under DU i et aar uten problemer. Quote:
![]() Quote:
![]() ![]() Quote:
Naar allt dette er sagt saa tror jeg Norwegian absolutt kan lykkes med en slik rute, men hold ting i perspektiv
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Norwegian konkurrerer på verdens viktigste interkontintale rute, London - New York, og klarer seg såvidt jeg har forstått utmerket mot de amerikanske selskaper der. Ingen har sagt at de store amerikanske selskapene ikke også kan fly billig over atlanteren - det kan de helt sikkert da marginene i dette kartell-markedet er meget gode - altfor gode... ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
Saa er dette med aa sette et persepktiv paa ting, jeg tror man kanskje boer stoppe ta seg litt tid til aa sette seg inn i ting foer en skriver. Ser vi paa SFO omraadet - jeg inkluderer OAK - saa tilbys det rundt 4000 seter daglig til Europa i hver retning. For oss som reiser og har undersoekt DU sine priser er det noksaa klart at de billigste setene DU tilbyr forsvinner saapass fort at det neppe dreier seg om mer enn 30 seter pr. avgang - det er mindre enn 1% av markedet - og det mener du paa fullt alvor oedelegger ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Har du noe som viser oss at de uavhengige selskapene ikke tas med i utregningen av markedsandeler? Jeg så ikke at du hadde svart noe konkret på dette i den forrige debatten. Det som måles av både CAPA og IATA (som begge har peiling på luftfart) er så langt jeg kan se konsentrasjonen i markedet, som tar hensyn til markedsandeler til selskapene som opererer i det aktuelle markedet (inkl de uavhengige selskapene). Ideen er at med økt konsentrasjon i et gitt marked så ser man, alt annet likt, ofte høyere marginer. Så langt jeg kan se baserer CAPA seg på tall fra OAG, som har med så godt som rubbel og bit, så det hadde vært fint med en oppklaring rundt hva som er feil. Hvis DU/DY ikke kommer til å bli en trussel for de etablerte så er det på mange måter vanskelig å forstå den massive motstanden mot DU/DYs etablering på ruter til/fra US. Da kan de etablerte selskapene DU få den ene prosenten av markedet du snakker om, for det vil da aldri true de etablerte (og heller ikke arbeidsvilkårene til de ansatte i disse selskapene). Det er jo ikke det selskapene som har uttalt seg om DUs satsning til US skriver selv. Man får unektelig et inntrykk av at denne saken er et være eller ikke-være for amerikanske selskaper. Last edited by TOS; 06-10-2014 at 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er vel uansett ikke domestic US som vil være det DU/DY har som fokus, men mellom US og Europa. Last edited by TOS; 07-10-2014 at 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]() Quote:
![]() Jeg skulle oenske at man satte ting i perspektiv og ikke bare trekke frem mer elle mindre aktuelle undersoekelser. Kanskje ogsaa sette seg inn i konkuransebildet ogsaa ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg klarer fortsatt heller se hvor de store feilkildene er i forhold til Capa. Har OAG, IATA og US DOT ikke oversikt over markedet? Jeg er også litt interessert i en mulig forklaring på oppstyret og engasjementet DU/DYs inntreden på Europa-US-markedet har skapt blant både europeiske og amerikanske selskaper, hvis det er slik at de uansett bare er en dråpe i havet. Last edited by TOS; 07-10-2014 at 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Konklusjonene deres er klare. CAPA Proffit margins her i Europa er betydlig lavere enn i USA, en tredjedel - slik er det bare - og hovedkonklusjonen til både IATA og CAPA er at dette skyldes konkurransen her i Europa. Men som sagt tidligere, det betyr jo ikke at konkurransen i USA er "dårlig"! Det er det heller ingen som har sagt såvidt jeg vet. Men nå er det vel IC vi diskuterer over nord-atlanteren, og der vet vi jo at det er "kartell-liknende" tilstander med 3 allianser som kontrollerer rundt 90% markedet. Yield i dette markedet ligger langt over det den gjør ellers på begge sider av atlanteren. Analytikere mener at vi på kort sikt vil se en bedring i profit margins i Europa p.g.a nettopp dette i 2014, mens man på sikt vil se at prisene på longhaul vil gå ned. Både erfaring og statistikk er selvsagt viktig for å bedømme ett marked, men her snakker vi om pris-statistikk over 75 millioner billetter solgt over nord-atlanteren pr år, mellom en drøss av destinasjoner, med flytende priser som kan variere opptill flere ganger daglig, så dette kan du umulig å ha oversikt over basert på egne erfaringer - med mindre du har tilgang til ekstremt mye statistikk. W Last edited by Wahoo; 07-10-2014 at 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]()
Ja naar jeg ser aapenbare feil saa stiller jeg spoersmaal, naa har jeg vel ikke trukket IATA i tvil (er utdannet IATA Sertfisert Instruktoer), men jeg har stillt spoersmaal ved at CAPA har tatt med Skywest - og jeg faar ikke tallene til aa stemme heller.
At det er kun er mine egne erfaring er noe du og TOS paastaar, hvorfor dere gjentar det skjoenner jeg ikke - om dere hadde latt meg faa lov til aa svare i den andre traaden (dere hadde allerede konkludert med at det var basert paa mine egne erfaringer naar jeg stod opp (9 timers tidforskjell). I tillegg til at dette har vaert mitt fagomraade, er jeg ogsaa gift med hun som var ansvarlig i USA for planleggningen og aapning av Air France sin Paris - Seattle rute, i den sammenheng hadde vi ubegrenset adgang til MIDT - altsaa alle solgte billetter gjennom IATA mellom USA Vest for Denver til Europa, Afrika og Asia. MIDT adgangen forsatte etter at ruten var aapnet og ogsaa naar min kone var Account Manager for Virgin Atlantic i SFO. Saa ja jeg har faktisk adgang til ekstemt mye statistikk og har utviklet mange modeller, dette er mitt fag. Derfor ser jeg fort feil og skulle oenske at du og TOS tok dere litt tid til aa sette dere inn i dette som er meget ineterssant, enn aa bruke tid paa trekke alle som ikke er 100% enige med dere i tvil. Det er feil i CAPA, noe dere ogsaa vil finne om dere setter dere inn i de tallene dere legger frem.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Man svarer forøvrig når man har tid - det er det ingen som har noen problemer med å forstå. Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 07-10-2014 at 20:18. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har ikke enda funnet ut av Skywest-tallene (edit: dette er offisielle tall fra statistikkdelen til US DOT - som kalles Bureau of Transportation Statistics, eller BTS), men om man ser på 2013-tallene for domestic ASM tilbudt så er følgende markedsandeler på det som er rapportert (kilde: US DOT Form 41 via BTS, schedule T2):
Network American: 15% Delta: 19% United: 18% US Airways: 10% LCC Southwest: 21% JetBlue: 6% Frontier: 2% Virgin America: 2% Other Alaska: 5% Hawaiian: 2% Allegiant: 1% Dette betyr at om man skal regne markedskonsentrasjon i domestic US-markedet så er HHI = 1500 som betyr moderat konsentrasjon, og er faktisk litt høyere enn det CAPA rapporterer i sin rapport (http://centreforaviation.com/analysi...margins-170975). Som du ser her har network carriers 61% av markedet, LCC har 31% og resten har 8%. Alternativt så kan man si at de 5 største aktørene har 82% av markedet, og de 6 andre 18%. Edit: Her er forresten tabellen som viser Skywests markedsandel hentet fra: http://www.transtats.bts.gov/ (tall basert på domestic revenue passenger miles). Last edited by TOS; 07-10-2014 at 21:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
|
![]()
Igjen er listen ukomplett og jeg skjoenner ikke hvorfor du ikke har tatt med f.eks. Spirit mangler - men dette er offtopic.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Edit: Nå har jeg gått gjennom listen til BTS manuelt og lagt til 8 selskaper (inkl Spirit, Mesa, Expressjet, osv.) som har markedsandeler fra 2.7% ned til 0.3%, og totalt sett 9% av markedet. Mange av disse selskapene aner jeg svært lite om, så det er en viss fare for dobbelttelling siden en del av disse selskapene muligens er i kategorien Skywest (Expressjet er vel f.eks. det) som kun opererer på vegne av andre (og den trafikken er muligens innlemmet i mainline selskapenes trafikk; den feilkilden trekker uansett i retning av mer konsentrasjon, heller enn mindre). Nå har network ca 56% av markedet, LCC har ca 28%, other (fra MITs data) ca 7% + de jeg nå har inkludert som har ca 9%. De 5 største har nå ca 75% av US domestic. Det gir også en konsentrasjonsindeks (HHI) på ca 1300. Altså ikke spesielt mye lavere enn det jeg viste til nylig (og faktisk omtrent spot on i forhold til det som vises i CAPA-raporten). Last edited by TOS; 07-10-2014 at 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Vi kan jo også se på litt andre interessante tall. (vedlegg)
De 3 store alliansen har i USA til sammen 66% av markedet HHI blir for de tre store alene blir 529+225+784 = 1.538 I Europa har de samme 3 aliansene bare 47% av markedet. HHI for alliansene alene her blir 400+121+256 = 877 Så uansett hvordan man regner på dette - med smått eller stort - så blir resultatet omtrent det samme, betydlig høyere konkurranse i Europa. Men, det som kanskje er enda mer interessant er å se på transatlantiske markedsandeler (vedlegg); Star Alliance 37,6% OneWorld 22,7% Skyteam 28,3% Dette gir en HHI på ikke mindre enn 2.729 (uten å ta med resten)! Med andre ord ett "highly concentrated" marked. Ikke rart at det er gode penger å tjene på transatlantisk og at lavpris ønsker seg inn her... ![]() W Last edited by Wahoo; 08-10-2014 at 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,311
|
![]()
Wahoo, det er da konkurranse selv om det "bare" er tre aktører i et marked, og her er det faktisk flere, selv om det er noen som er større enn de andre
Og det er heller ikke slik at det ikke er konkurranse innad i alliansene heller. Det hadde vært mer relavant og sett på JVs Slik jeg ser det er analysen din veldig teoretisk og lærebokaktig, og ikke nødvendigvis brukbar i det virkelige liv |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Hvis vi tar med de resterende 11,4% blir HHI enda større, 2.729 er minimum HHI Quote:
meget dyktige til å minimere - spesielt på transatlantisk. W |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Se forøvrig denne analysen (men den er kanskje også teoretisk og lærebokaktig... ![]() Quote:
Last edited by TOS; 08-10-2014 at 13:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Etter min mening er det også en annen viktig betydlig forskjell mellom USA og Europa som må med.
I USA har de aller fleste store legacy selskaper vært igjennom minst en "chapter 11" og på den måten fått restrukturert selskapene sine og således fått kuttet bl.a. lønns-kostnadene sine kraftig! Dette har gitt flere store fordeler; - Lavpris i USA har ikke hatt mulighet eller tid til å få samme forspranget i kostnader og tatt markedsandeler som i Europa - Konkurransekraften mot utenlandske selskaper i IC markedet har blitt betydlig bedret, og kanskje spesielt mot de europeiske som ikke har hatt samme muligheter til å rive i stykker alle kostbare ingåtte avtaler og kontrakter med sine ansatte og starte med blanke ark. Så det hele blir små-komisk når disse samme amerikanske selskapene som alle sammen mer eller mindre bevisst har styrt mot chapter 11 og sletting av vilkår og kontrakter for sine ansatte nå anklager DU/DY for både det ene og andre når det gjelder å undergrave rettigheter til ansatte, konkurranse på ulike vilkår, sosial dumping osv. Dobbeltmoralen og proteksjonismen lenge leve... ![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Fra saken om fusjon mellom US Airways og American er dette ganske interessant lesning for de som er interessert i konkurransen i USA: http://www.justice.gov/atr/cases/f299900/299968.pdf
For eksempel: Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 09-10-2014 at 20:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Baby we were born to (milage)run... - Noen betraktninger om SAS Plus | Martin | TripReports | 17 | 09-04-2014 00:28 |
Noen biz tilbud europa-usa? | CFN_001 | Reiseforum | 5 | 28-11-2012 09:58 |
DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner) | FlyHi | Flyforum | 380 | 08-11-2012 17:48 |
Om DY vs SAS - generelle betraktninger (splittet) | LN-KGL | Småprat | 13 | 06-11-2011 20:13 |