![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Ser ut som det blir en mindre kjede og et mindre bonusprogram å forholde seg til når Scandic nå kjøper opp Rica
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2763769.ece Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Data warehouse consultant
|
![]()
Som du sier, Someone, nyheten er også publisert på Aftenposten her: http://www.aftenposten.no/okonomi/Sc...l#.Uvnf-PldWX0
Det første jeg tenkte var at, nå skal det kanskje spares og hentes ut større overskudd. Men kanskje de får det til. Får til å levere kvalitet. Tror rett og slett ikke det er så store overskudd å hente ut i norsk hotellnæring. Vi har vanvittige lave hotellpriser i forhold til inntekt i Norge. Det gjenspeiles også til dels i kvaliteten i gjennomsnitt, som også er relativt lav sammenliknet med andre land. Nå tenker jeg på Thon, Rica, Scandic, Choice og Radisson. Servicekvaliteten følger norsk standard og byggningsmassen hva angår alder og standard er også relativt bakpå dersom vi sammenlikner med Sverige, Tyskland, Sveits og Frankrike. Norge er et lite land - ikke som Tyskland og Frankrike, men vi burde ha bedre hoteller, som f.eks Sverige har. I tillegg har vi kulturforskjellene, der det ikke er vanlig eller nødvendig å utvise god kundeservice, så er det vurdert til å være et nødvendig kriterium i Sverige og de andre land jeg bruker som eksempel. Selve årsaken til lavere kundeservice i Norge kommer jeg ikke inn på i denne teksten, dels grunnet at jeg ikke vet svaret på dette selv - men en mistanke går i retning vaner og læring "man har rett og slett lært at sånn er det bare vi gjør det her" ref grunnleggende organisasjonspsykologi. Så til det økonomiske perspektivet. Jeg tror hotellkvaliteten i Norge delvis er slik den er grunnet at norske privatpersoner og bedrifter har for stort fokus på pris når de velger ut hoteller. Ser jo at mange hoteller reklamerer med priser ned mot 600 tallet i helger og kanskje rundt 900 kr i uken. Dette er jo ca 3 timelønner for en ok / greit betalt ansatt i norsk næring. Jeg savner hoteller som Kempinski og Sofitel (Accor kjeden) i Norge. Ikke har vi Hilton (Hilton group) eller Sheraton (Starwood hotels and resorts) heller. De to første hoteller vurderer jeg til gjennomsnitt 4,9 stj mens de to neste brands i gjennomsnitt kanskje har 4,4 stj (subjektivt anslag). Til sammenlikning har Radisson (Carlson group) i snitt i Norge ca 3,9 stj og Choice 3,4. Sammenlikningen er bare gjort for å skape et bilde av hvor luksurius og specket med faciliteter hotellene er. Jeg håper, og tror, at den nye sammenslåingen mellom Rica og Scandic fører til at de fører inn nye konsepter - at de brander og posisjonerer seg i ulike segmenter, som gjør at hvert hotell kan satse på - og bli virkelig gode på sin spesialitet. Vi har enkelte perler i hver klasse, som The Tief på Aker brygge med god design og høy kvalitet på rom og utsikt, Farris bad som er Norges kjente spa-hotell, First Hotel Grims grenka i Oslo med sin lille roof top bar (disse savner jeg fler av i Oslo) og Rica Hotel Holmenkollen med sin tiltalende og kvalitetsbevisste frokostbuffet! Det er bare det at det er et stykke mellom dem. Lykke til, Rica-Scandic, håper vi får se noen kvalitetssatsinger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen som har noe mer om hva som blir navnet her? Eller slukes Rica, og går inn under Scandic-navnet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra pressemeldingen
![]() "Oppkjøpet innebærer at Rica-hotellene vil bli konvertert til Scandic-hoteller, men integrasjonsprosessen og merkevareskiftet vil ikke bli påbegynt før oppkjøpet er godkjent av norske og svenske konkurransemyndigheter"
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ahh, takker!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Jeg har til tider bodd over 100 netter i året på hotell rundt om i Europa, og jeg deler ikke LN-RREs oppfatning av at norske hoteller holder lav standard. Prisen på hotell i Norge er lav, rundt 1000-1100 kroner for et brukbart hotell med frokost og internett inkludert. I Europa må man ofte betale 10-15 Euro for en (dårlig) frokost, og internettilgangen er det som regel så som så med. Ofte er sengene nedslitte. En del hotell har "gammel sjarme" men jeg føler ikke at grønn fløyel er kvalitet da. Når man reiser ofte trenger man en ok seng, vindu man kan åpne, en god froskot og internettilgang som fungerer. Rica, Thon, Radisson Blu, Scandic og Choice leverer dette i Norge, stort sett til en bedre pris enn hva man betaler i Europa for hotellrom. Det skrevet så var det litt synd at Rica ble kjøpt opp, får håpe hotellene og særpreget beholdes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kokkene slutter på Rica(Scandic) Nidelven, dette betyr farvell til norges beste hotellfrokost.
http://www.dn.no/nyheter/2014/11/17/...isbelnt-hotell |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Scandic + Widerøe er sant! | kekker | Reiseforum | 4 | 12-06-2015 10:46 |
Costa Rica | SQ 777 | Reiseforum | 4 | 02-02-2014 08:46 |
Scandic Hotels ud af Expedia | jefi99 | Småprat | 16 | 03-04-2013 12:27 |