![]() |
|
![]() |
#1 |
Paulo Fernandes
|
![]()
På lørdag fløy jeg, Jonathan Hölling og Fredrik Söderberg (alle ATPL-studenter) til vulkanen Bárðarbunga som ligger ca i midten av øya. Vulkanutbruddet fant sted ved Holuhraun.
Etter å ha brukt G1000 som hjelpemiddel på mange flyvninger, innså jeg at det kan være god trening å fly på gamle-måten av og til. Så jeg bestemte meg for å gjøre nettopp det på denne flyvningen. Istedenfor å benytte oss av GPSen (Garmin 1000) så lagde jeg og min copilot Jonathan en navigasjonslogg for flyturen, med riktige kurser og tider for hvert referanse-punkt vi passerte over. Her er navigasjonsloggen snart klargjort for flyturen. Langs ruten vår hadde vi noen fine attraksjoner, som blant annet Gullfoss, som er en stor turist-magnet her. ![]() ![]() Her er vi på vei til Þórisvatn, som var et av punktene på ruten til vulkanen. Þórisvatn er ifølge Wikipedia, Islands største innsjø: ![]() Vi valgte FL95 på turen på grunn av best medvind og veldig god klaring til de høyeste toppene på ruten vår: ![]() Aviate, navigate, communicate - selfie ![]() ![]() 1 time og 34 minutter var beregnet til Holuhraun. Kartet var oppe under hele turen: ![]() Vulkanen kunne sees på god avstand. Ikke rart, da røyken fra den steg høyere enn oss. ![]() ![]() ![]() ![]() På vei tilbake til Keflavik: ![]() ![]() Det var det for denne gang =) Last edited by Paulo; 21-09-2014 at 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Heldiggris. Har vurdert turen selv som passasjer i sightseeingfly fra Reykjavik, men for dyrt foreløpig.
Satser på at det kan bli mulig å se utrbuddet fra bakken, om det roer seg litt ned.? Luktet det mye svovel i flyet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Paulo Fernandes
|
![]() Quote:
Vi luktet ingen svovel, men så lå vi høyt oppe også (7000 ft AMSL) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Paulo Fernandes
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Godt å se kartet fremme og en god, gammel operativ flight plan
![]() Fløy selv en tur her på Østlandet i 2010 rett etter at flyforbudet etter Eyafjallajökull var opphevet, og selv i løpet av en halvtimes tid i max 3000ft hadde det allerede luktet svovel flere ganger, og da vi kom tilbake var leading edges på vingene og fronten av cowling dekket av et fint, grått støv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
avsluttet
|
![]()
Maksimal kreditt for meget fine og spennende bilder!!! Dette er vel en opplevelse ikke alle har tilgang på! :-) Gratulerer med fine bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
WOW!!!!!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Paulo Fernandes
|
![]()
Takk for god tilbakemelding folkens =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Meget bra!
![]() |
#12 |
Skygazer
|
![]()
Wow, spennende! For et utrolig land Island er... :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Erfaring med panel mount til Garmin 695? | Speedbird | General Aviation og sjøfly | 0 | 16-02-2013 12:39 |
Liten tur på Mount Kvernberget | flyKSU | Bilder & foto | 5 | 14-04-2009 15:18 |
Reg-request SVG i dag (The Mount Cook Group Ltd.) | sirpjalle | Register- og ATC-Forum | 5 | 16-04-2008 10:34 |