Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2012, 09:32   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

UK Turistgreier i Manchester.... og regionen rundt?

Manchester er jo en stor by med røtter helt tilbake til romertiden så man skulle tro det skulle være mye spennende å se og gjøre her. Men når jeg prøver å finne severdigheter der er det heller skralt. På forskjellige lister ser det ut som om et gammelt bibliotek er det hotteste og ellers har har de jo et relativt nytt Hilton-hotell.

Er det helbom å prøve å være turist i denne byen?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 25-03-2012 at 01:27. Reason: endring av fokus i tråden
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 09:52   #2
darkcho
ScanFlyer Gold

Default Re: Turistgreier i Manchester?

Old Trafford, Manchester Uniteds hjemmebane, bør være en selvfølgelighet
darkcho is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 09:59   #3
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Old Trafford, Manchester Uniteds hjemmebane, bør være en selvfølgelighet
Ikke for de som stiller seg tvilende den mentale helsen til de som fortsatt leker fotball når de er over 12 år gamle. Eller enda værre, bare ser på andre som leker fotball uten å være foreldre til dem.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 24-03-2012 at 10:18.
Old 24-03-2012, 12:40   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Noen flere forslag her: http://wikitravel.org/en/Manchester#See
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 12:57   #5
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

For shopping har du Afflecks palace som er passende hvis du reiser med yngre folk (vet ikke helt hvor gammel du er, men kanskje ikke en ungfole? ) Utover det bruker jeg som regel mest tid på fotball og shopping (Selfridges/Arndale - turistfeller) i Manchester. Har prøvd å gå rundt i hele byen for å finne diverse attraksjoner, men det var ikke mye som fristet utover byen selv. Kanskje du kan prøve å bo på¨det "skjeve" hotellet (les; skjev grunnet flere hundre år med sedimentsetning) "The mitre" for opplevelsens skyld, for deretter å gå på Manchesters eldste bub som ligger i nabobygget? (2-3 stjerners hotell, men unikt og relativt billig...)

Selv fant jeg utelivet mest spennende da byen har en haug med studenter. Mye fine puber mv. ned "studentveien" med hyggelige folk.

Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd å være tradisjonell turist i denne byen, så har ikke lett så hardt.
Bacardi is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 13:58   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Takk, men det er blandt de vanlige stedene jeg sjekket.

Har skjønt at Trafford Centre er stedet for shopping.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-03-2012, 20:19   #7
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Manchester er jo en stor by med røtter helt tilbake til romertiden så man skulle tro det skulle være mye spennende å se og gjøre her. Men når jeg prøver å finne severdigheter der er det heller skralt. På forskjellige lister ser det ut som om et gammelt bibliotek er det hotteste og ellers har har de jo et relativt nytt Hilton-hotell.

Er det helbom å prøve å være turist i denne byen?
Hva med en tur til Liverpool. Besøk i Liverpool Cathedral, Englands største og den 5 største kirken i hele verden. En fantastisk utsikt over byen, River Mersey og Viral kan nytes fra toppen av det 120 meter høye tårnet. Du kan og ta ferje over Mersey (for altid udødliggjort gjennom sangen So ferry cross the Mersey) Du kan besøke Albert Docks (Liverpools svar på Aker Brygge) og selvsagt alt som har med Beatles å gjøre hvis det inntreserer.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 22:07   #8
Edricson
ScanFlyer Blue

Museum of Science and Industry er vel verdt et besøk, det er jo hjertet for den industrielle revolusjonen - selve museet er lokalisert bl a i byggene til en av de første jerbanestasjonene noensinne, og vel den viktigste (Liverpool-Manchester linjen), og det er utrolig mye snadder der. Inneholder en stor luftfartsutstilling også. Et steinkast unna ligger stedet for den romerske forten - dog selve forten er rekonstruert.

Andre museer som kan nevnes er The Museum of Manchester (naturhistorie), Imperial War Museum North (dette ligger dog ved Salford Quays - tenk Aker Brygge) og The People's History Museum (dette er ganske bra etter min mening). Det finnes også en del fine bygninger i sentrum, som f eks rådhuset (viktoriansk praktbygg) og St Mary's katolske kirke (også kjent som Manchester's Hidden Gem) - men når du ikke virker særlig begeistret for John Rylands Library (som forresten kan skryte med bl a en Gutenberg-bibel) har jeg mine tvil om dette faller i smak.

Mulige dagsturer inneholder bl a Heaton Park, Liverpool og Chester (fin middelalderby). Det skal også være en del fine herskapshus i området, men disse er jeg ikke veldig kjent med.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 22:33   #9
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Liverpool er en god idé, men det blir liksom en annen tur og de har jo egen flyplass der.

Da jeg dro til Birmingham tok jeg en dagstur med tog til til Stratford-upon-Avon og det var vellykket.

Ser at Chester er enkelt å nå med tog fra Manchester. Noen andre forslag?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-03-2012, 23:05   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
har jeg mine tvil om dette faller i smak.
Joda, har bare nylig fått en overdose med Smithsonians i Washington.

John Rylands Library vil jeg prøve å få med med og Chester ser severdig ut. Og derfra kan man jo dra videre ut til Llandudno.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-03-2012, 23:08   #11
staale
Born to run

staale's Avatar

Nå skal jeg kanskje være litt forsiktig med å si for mye, men det slår meg at du legger ut en god del tråder med spørsmål om hva å finne på forskjellige steder i verden, for så å være negativ til de aller fleste svarene du får.

Kanskje en ide å søke litt rundt på Google og andre nettsider? Wikipedia, Tripadvisor osv, så slipper de andre på forumet å skuffe deg?
staale is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 23:32   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Hva med en dagstur til York (hvis du ikke har vært her før)? Fantastisk by - kanskje en av de flotteste i Storbritannia. Ca 1,5 timer med tog fra Piccadilly eller Oxford Rd.

Ellers så vil jeg vel henge meg på Edricson sine tips.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2012, 23:32   #13
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Nå skal jeg kanskje være litt forsiktig med å si for mye, men det slår meg at du legger ut en god del tråder med spørsmål om hva å finne på forskjellige steder i verden, for så å være negativ til de aller fleste svarene du får.

Kanskje en ide å søke litt rundt på Google og andre nettsider? Wikipedia, Tripadvisor osv, så slipper de andre på forumet å skuffe deg?
Jaja, så får vi ta metadiskusjon igjen: Jeg bruker selvsagt først søk og mange andre kilder før jeg stiller et spørsmål her. Det er imidlertid mange her på forumet med interesse for og bred erfaring som jeg vil verdsetter og liker å få innspill fra. Folk er imidlertid forskjellig og alt passer ikke for alle. Får jeg 20 tips som ikke passer og 2 som passer vil jeg anse tråden som vellykket og nyttig for meg, men jeg kan jo skjønne at noen bare vil tolke det som om jeg er negativ til det meste.

Husk at om du reiser til 20 destinasjon i år så har du jo valgt å si nei til å reise til tusener av andre destinasjoner. Og har du ei dame så har du jo valgt bort flere milliarder andre damer.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-03-2012, 00:17   #14
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og derfra kan man jo dra videre ut til Llandudno.
Når du sier det så slår det meg at Blackpool kan være en litt "annerledes" idé. Det er ikke noe spektakulært , men en sånn "typisk engelsk" seaside town-opplevelse. Finnes også en del av disse langs kysten av Nord-Wales også, som Llandudno, Prestatyn og Rhyl, men Blackpool er jo den største/best kjente (Wales er jo også verdt et "eget" besøk heller enn en dagstur). Men det kan fort bli råttent også, spesielt hvis værgudene ikke liker deg .
Nada...
</small>
Old 25-03-2012, 00:20   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva med en dagstur til York (hvis du ikke har vært her før)? Fantastisk by - kanskje en av de flotteste i Storbritannia. Ca 1,5 timer med tog fra Piccadilly eller Oxford Rd.
York er absolutt på todo-listen min, og jeg ser nå at den faktisk er lengere nord enn hva jeg trodde. Valget antagelig må stå mellom Chester/Llandudno eller York.

Ser at Museum of Science and Industry har mye av interesse. Får håpe at jeg har fått Smithsonians-overdosen på avstand til da.

Dette er ut til å bli en travel weekend likevel. Takker for alle innspill.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-03-2012, 00:23   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Når du sier det så slår det meg at Blackpool kan være en litt "annerledes" idé. Det er ikke noe spektakulært , men en sånn "typisk engelsk" seaside town-opplevelse. Finnes også en del av disse langs kysten av Nord-Wales også, som Llandudno, Prestatyn og Rhyl, men Blackpool er jo den største/best kjente (Wales er jo også verdt et "eget" besøk heller enn en dagstur). Men det kan fort bli råttent også, spesielt hvis værgudene ikke liker deg .
Jeg har sett en del av disse tradisjonelle seaside resorts i Storbritannia, og synes kanskje ikke de er utpreget sjarmerende... Kanskje greit å få med seg en av disse, og da er kanskje Blackpool ikke en dum ide.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2012, 00:31   #17
Edricson
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har sett en del av disse tradisjonelle seaside resorts i Storbritannia, og synes kanskje ikke de er utpreget sjarmerende...
Nei, "sjarmerende" er ikke et ord jeg ville bruke i denne sammehengen heller, men utvilsomt en lokal spesialitet...
Nada...
</small>
Old 25-03-2012, 00:57   #18
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Er ikke Southport litt bedre enn Blackpool i så måte, sjarm altså?

Ellers så ser det ut til å være litt å se på veien toget tar ut til Llandudno, men det er muligens helbom fra min side.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 25-03-2012, 01:07   #19
Edricson
ScanFlyer Blue

Vel, Blackpool er alle sea resorts' mor, så hvis du vil se én så bør du kanskje gå for den. De mindre er jo ganske like hverandre, ihvertfall i denne regionen, og i bunn og grunn ganske kjedelige.

Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke helt forstår hvorfor du henger deg opp i akkurat Llandudno. De virkelige severdighetene i Nord-Wales ligger lengre mot vest, altså Snowdonia og Llyn-halvøya, nordkysten er stort sett samme gamle seaside resorts. Da er kanskje Rhyl av mest interesse, og har du tid kan du også finne veien til Rhuddlan med interessante slottruiner. I tillegg er Rhyl nærmere Manchester, så du sparer en del tid. Llandudno er riktignok den største, men som sagt er det ikke den store forskjellen mellom disse.
Nada...
</small>
Old 25-03-2012, 01:23   #20
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke helt forstår hvorfor du henger deg opp i akkurat Llandudno.
"Great Orme Tramway"

Snowdonia er vel mere for lengere fotturer?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Reply

Posting Rules