![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Manchester er jo en stor by med røtter helt tilbake til romertiden så man skulle tro det skulle være mye spennende å se og gjøre her. Men når jeg prøver å finne severdigheter der er det heller skralt. På forskjellige lister ser det ut som om et gammelt bibliotek er det hotteste og ellers har har de jo et relativt nytt Hilton-hotell.
Er det helbom å prøve å være turist i denne byen?
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 25-03-2012 at 01:27. Reason: endring av fokus i tråden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Old Trafford, Manchester Uniteds hjemmebane, bør være en selvfølgelighet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]()
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 24-03-2012 at 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen flere forslag her: http://wikitravel.org/en/Manchester#See
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lurker
|
![]()
For shopping har du Afflecks palace som er passende hvis du reiser med yngre folk (vet ikke helt hvor gammel du er, men kanskje ikke en ungfole?
![]() Selv fant jeg utelivet mest spennende da byen har en haug med studenter. Mye fine puber mv. ned "studentveien" med hyggelige folk. Nå skal det sies at jeg aldri har prøvd å være tradisjonell turist i denne byen, så har ikke lett så hardt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Har skjønt at Trafford Centre er stedet for shopping.
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Museum of Science and Industry er vel verdt et besøk, det er jo hjertet for den industrielle revolusjonen - selve museet er lokalisert bl a i byggene til en av de første jerbanestasjonene noensinne, og vel den viktigste (Liverpool-Manchester linjen), og det er utrolig mye snadder der. Inneholder en stor luftfartsutstilling også. Et steinkast unna ligger stedet for den romerske forten - dog selve forten er rekonstruert.
Andre museer som kan nevnes er The Museum of Manchester (naturhistorie), Imperial War Museum North (dette ligger dog ved Salford Quays - tenk Aker Brygge) og The People's History Museum (dette er ganske bra etter min mening). Det finnes også en del fine bygninger i sentrum, som f eks rådhuset (viktoriansk praktbygg) og St Mary's katolske kirke (også kjent som Manchester's Hidden Gem) - men når du ikke virker særlig begeistret for John Rylands Library (som forresten kan skryte med bl a en Gutenberg-bibel) har jeg mine tvil om dette faller i smak. Mulige dagsturer inneholder bl a Heaton Park, Liverpool og Chester (fin middelalderby). Det skal også være en del fine herskapshus i området, men disse er jeg ikke veldig kjent med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Liverpool er en god idé, men det blir liksom en annen tur og de har jo egen flyplass der.
Da jeg dro til Birmingham tok jeg en dagstur med tog til til Stratford-upon-Avon og det var vellykket. Ser at Chester er enkelt å nå med tog fra Manchester. Noen andre forslag?
![]() |
#10 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Joda, har bare nylig fått en overdose med Smithsonians i Washington.
![]() John Rylands Library vil jeg prøve å få med med og Chester ser severdig ut. Og derfra kan man jo dra videre ut til Llandudno. ![]()
![]() |
#11 |
Born to run
|
![]()
Nå skal jeg kanskje være litt forsiktig med å si for mye, men det slår meg at du legger ut en god del tråder med spørsmål om hva å finne på forskjellige steder i verden, for så å være negativ til de aller fleste svarene du får.
Kanskje en ide å søke litt rundt på Google og andre nettsider? Wikipedia, Tripadvisor osv, så slipper de andre på forumet å skuffe deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva med en dagstur til York (hvis du ikke har vært her før)? Fantastisk by - kanskje en av de flotteste i Storbritannia. Ca 1,5 timer med tog fra Piccadilly eller Oxford Rd.
Ellers så vil jeg vel henge meg på Edricson sine tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Husk at om du reiser til 20 destinasjon i år så har du jo valgt å si nei til å reise til tusener av andre destinasjoner. Og har du ei dame så har du jo valgt bort flere milliarder andre damer.
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når du sier det så slår det meg at Blackpool kan være en litt "annerledes" idé. Det er ikke noe spektakulært , men en sånn "typisk engelsk" seaside town-opplevelse. Finnes også en del av disse langs kysten av Nord-Wales også, som Llandudno, Prestatyn og Rhyl, men Blackpool er jo den største/best kjente (Wales er jo også verdt et "eget" besøk heller enn en dagstur). Men det kan fort bli råttent også, spesielt hvis værgudene ikke liker deg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Ser at Museum of Science and Industry har mye av interesse. Får håpe at jeg har fått Smithsonians-overdosen på avstand til da. ![]() Dette er ut til å bli en travel weekend likevel. ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Er ikke Southport litt bedre enn Blackpool i så måte, sjarm altså?
Ellers så ser det ut til å være litt å se på veien toget tar ut til Llandudno, men det er muligens helbom fra min side.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel, Blackpool er alle sea resorts' mor, så hvis du vil se én så bør du kanskje gå for den. De mindre er jo ganske like hverandre, ihvertfall i denne regionen, og i bunn og grunn ganske kjedelige.
Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke helt forstår hvorfor du henger deg opp i akkurat Llandudno. De virkelige severdighetene i Nord-Wales ligger lengre mot vest, altså Snowdonia og Llyn-halvøya, nordkysten er stort sett samme gamle seaside resorts. Da er kanskje Rhyl av mest interesse, og har du tid kan du også finne veien til Rhuddlan med interessante slottruiner. I tillegg er Rhyl nærmere Manchester, så du sparer en del tid. Llandudno er riktignok den største, men som sagt er det ikke den store forskjellen mellom disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]() Snowdonia er vel mere for lengere fotturer?
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Manchester 19/07-09 | LCH78 | Bilder & foto | 9 | 18-03-2011 21:58 |
Manchester-Helsinki-Manchester | FlightDeck | TripReports | 12 | 01-02-2009 08:07 |
Manchester-København-Bergen-Oslo-Manchester | FlightDeck | TripReports | 11 | 07-01-2009 14:11 |
Manchester-København-Bergen-København-Manchester | FlightDeck | TripReports | 4 | 23-11-2008 20:41 |
Manchester-Frankfurt-Oslo-München-Manchester | FlightDeck | TripReports | 15 | 11-11-2008 22:07 |