Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2024, 23:02   #1
AndreasN
ScanFlyer Silver

EU Frankrike-tråden

Fant ikke en direkte passende tråd så oppretter en ny.

Kort fortalt blir det en tur til Normandie i sammenheng med D-dagen den 6 juni.

Leiebil hentes ut på CDG onsdag den 5 juni og skal leveres på BOD søndag den 9 juni.

Overnatting er booket i Caen den 5 juni og siden i Rennes den 7 juni.

Så det jeg håper på er at det kanskje er noen her inne som har vært på disse kanter tidligere, som kan komme med noen anbefalinger til hva bør få med seg i Normandie? Relatert til D-dagen men også ellers.

Så er det også ønskelig å få mest mulig ut av turen fra Normandie til Rennes og siden fra Rennes mot Bordeaux. Nantes er jo en by som gjerne må besøkes ,men siden den ligger såpass nært Rennes er det kanskje ikke noe poeng i å legge inn en overnatting der? Men heller ta den lenger sør på lørdagen den 8 juni?

Håper på svar! ��
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2024, 23:43   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Frankrike

En fin tur. Ettersom det er 80 år siden D-dagen i år, bli det nok en feiring med pomp og prakt. Jeg studerte i Paris da det var 60 år siden og jeg fikk bli med på en tur med noen amerikanere jeg kjente. Jeg er fortsatt usikker på hvordan vi kom med på den turen, men at det var rimelig offisielt forstod vi da det dalte to helikoptre ned på en slette og presidentene Bush og Chirac kom ut av hvert sitt og holdt taler. Senere fikk vi se militære innslag fra alle land som deltok i landgangen, bl.a. Den norske kongens garde.

Det er masse å se nedover mot Bordeaux. Ved normandiekysten kan dere se Mont St. Michel og St. Malo. Ettersom dere overnatter i Caen kan dere også stikke innom Bayeux og se et gammelt middelalderveggteppe. Jeg ville også svingt innom Loiredalen, vakkert landskap med en mengde slott her og der. Nantes nevnte du, jeg har aldri vært der, men sikkert fint. La Rochelle kan også anbefales. BOD er også verdt en natt. Fine veier, men de koster flesk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited by jb1; 02-02-2024 at 10:58.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2024, 23:49   #3
AndreasN
ScanFlyer Silver

Default Re: Frankrike🇫🇷

Takker så mye!

Bayeux og Mont St.Michel blir nok absolutt steder vi må svinge innom på veien.

La Rochelle peker seg fort ut som et plass å overnatte lørdagen på vei til Bordeaux der det blir 2 netter.
Old 02-02-2024, 10:59   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Kan jeg spoerre om det er et stort gebyr for aa levere bilen et annet sted enn du henter den ved?
Old 02-02-2024, 11:41   #5
AndreasN
ScanFlyer Silver

Det ble faktisk ikke så ille,totalprisen ble 3690kr gjennom Keddy, riktignok for en Fiat 500 men vi er bare to så det duger denne gang. Samme bil gjennom Avis med EB opptjening hadde kostet nærmere 5000.

De billigste alternaltivene som dukket opp var alle elektriske. Det kunne sikkert fungert, men jeg er ikke kjent med infrastrukturen for el-lading i Frankrike og det var ikke så enkelt å bli så særlig mye klokkere på det heller, så da var bedre å legge litt ekstra kroner i det for en bil som drikker bensin.

Men ja disse enveis gebyrene er jo helt spinville til tider. Så på muligheten for å leie en bil i Tromsø med avlevering enten i Lofoten eller Bodø i sommer, eventuelt omvendt. Det var det bare å slå fra seg for der var gebyrene på 5k+.
Old 02-02-2024, 12:48   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det ble faktisk ikke så ille,totalprisen ble 3690kr gjennom Keddy, riktignok for en Fiat 500 men vi er bare to så det duger denne gang. Samme bil gjennom Avis med EB opptjening hadde kostet nærmere 5000.

De billigste alternaltivene som dukket opp var alle elektriske. Det kunne sikkert fungert, men jeg er ikke kjent med infrastrukturen for el-lading i Frankrike og det var ikke så enkelt å bli så særlig mye klokkere på det heller, så da var bedre å legge litt ekstra kroner i det for en bil som drikker bensin.

Men ja disse enveis gebyrene er jo helt spinville til tider. Så på muligheten for å leie en bil i Tromsø med avlevering enten i Lofoten eller Bodø i sommer, eventuelt omvendt. Det var det bare å slå fra seg for der var gebyrene på 5k+.

Enig, iblant er det helt uaktuelt.

Old 03-02-2024, 01:15   #7
oy-viv
ScanFlyer Silver

Quote:
Takker så mye!

Bayeux og Mont St.Michel blir nok absolutt steder vi må svinge innom på veien.
.
Jb1 har givet dig gode råd! Jeg vil blot tilføje, at både Bayeuxteppet og
Mont St. Michel er store turist magneter, så I skal huske at afsætte
tid! Ved Mont St. Michel parkerer man på landsiden og kører med en
shuttle bus ud til klosterøen. Mange restauranter derude serverer blåskjell,
hvis det er noget!
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2024, 08:32   #8
AndreasN
ScanFlyer Silver

Default Re: Frankrike-tråden ����

Takktakk! Ettersom det er D-dagen vil jeg tro det fort er et ekstra trøkk med turister i område, så tar derfor høyde for at ting kan ta litt tid og at man må smøre seg med litt ekstra tålmodighet.

Må også lande en plass å overnatte på selve D-dagen den 6 juni, en plass litt unna strendene på vei mot Mont St. Michel.
Old 03-02-2024, 11:00   #9
viking01
ScanFlyer Blue

Jeg dro til Normandie med guttungen (12 år) for 2 år siden. Vi var der 5 dager og fikk med oss det meste av museer og hadde "boots on the ground" på alle de 5 strendene som er aktuelle (Omaha, Utah, Sword, Gold og Juno). Vi bodde på et fantastisk sted ved Gold Beach og var sånn sett i midten av alt. Det finnes så mange fantastiske steder å besøke og hele området er vakkert. Det legges ned betydelig innsats for å holde alt "ship shape". Den amerikanske kirkegården var spesielt fin å besøke. Man blir virkelig ydmyk når man er der og ser hvor mange som falt og hvor unge de var.

Vi så også på Band of Brothers på denne tiden og kunne sånn sett oppsøke de stedene som var aktuelle fra TV serien. Jeg kan gjerne bidra med mer detaljer dersom du ønsker. Gled deg!
viking01 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2024, 11:28   #10
AndreasN
ScanFlyer Silver

Takker så mye for innspill og flere er selvfølgelig hjertelig velkommen!

Kan jo si så mye som at selv om handlingen i Bands of Brothers ikke foregår akkurat på strendene så har den serien definitivt vært en pådriver for å gjennomføre en slik tur.

Flyr til CDG på formiddagen 5 juni og derfra er planen å kjøre til Rouen og siden ut til kysten ved Etretat. Så blir det vel naturlig å fortsette sørover via Le Havre og kanskje Honfleur til Caen der vi skal overnatte fra 5 til 6 juni. På morgenen den 6 blir det vel da å ta seg mot strendene via Bayeux som allerede er nevnt.

Så det er vel liksom det som er planlagt frem til D-dagen, så blir det som nevnt å finne seg en plass å overnatte den 6 juni før man i løpet av dagen den 7 juni tar seg mot Mont St. Michel og via feks Dinan og Saint Malo på vei til Rennes.

Men her er ingenting fastsatt så kom gjerne med tips til hva man bør prioritere. Tenkte jeg skulle stikke innom noen bokhandlere i dag for å se om jeg finner reisebøker for Normandie.

Last edited by AndreasN; 03-02-2024 at 13:26.
Old 03-02-2024, 13:09   #11
viking01
ScanFlyer Blue

Beste innspillet er egentlig å kjøre rundt på veiene nærmest kysten mellom strendene. Det dukker opp så mange perler langs veien; alt fra store festningsverk/artelleri til små kirker med fantastiske historier som i Angoville-au-Plain hvor 2 amerikanske medics jobbet med sårede fra begge sider. Tyske patruljer var innom flere ganger, men lot de få være i fred ettersom de også behandlet tyske soldater. Det er fremdeles mulig å se fuktskader etter alt blodet inne i den lille kirken.

Hvis det er ett sted jeg mener du bar dra innom så er det den amerikanske kirkegården ved Omaha beach.

Last edited by viking01; 03-02-2024 at 13:12.
Old 03-02-2024, 13:28   #12
AndreasN
ScanFlyer Silver

Notert! Som du skriver så er det nok mye å se langs kyststripen, så der er det nok veldig greit å ha litt tid og et heller slakt program slik at man kan ta seg tid til å stoppe underveis. Kirkegården vil nok bli en opplevelse man ikke glemmer.

Last edited by AndreasN; 03-02-2024 at 21:22.
Old 07-02-2024, 22:18   #13
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Frankrike

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
En fin tur. Ettersom det er 80 år siden D-dagen i år, bli det nok en feiring med pomp og prakt. Jeg studerte i Paris da det var 60 år siden og jeg fikk bli med på en tur med noen amerikanere jeg kjente. Jeg er fortsatt usikker på hvordan vi kom med på den turen, men at det var rimelig offisielt forstod vi da det dalte to helikoptre ned på en slette og presidentene Bush og Chirac kom ut av hvert sitt og holdt taler. Senere fikk vi se militære innslag fra alle land som deltok i landgangen, bl.a. Den norske kongens garde.

Det er masse å se nedover mot Bordeaux. Ved normandiekysten kan dere se Mont St. Michel og St. Malo. Ettersom dere overnatter i Caen kan dere også stikke innom Bayeux og se et gammelt middelalderveggteppe. Jeg ville også svingt innom Loiredalen, vakkert landskap med en mengde slott her og der. Nantes nevnte du, jeg har aldri vært der, men sikkert fint. La Rochelle kan også anbefales. BOD er også verdt en natt. Fine veier, men de koster flesk.

Bare for å korrigere meg selv. Saint Malo ligger i Bretagne. Mont Saint Michel er i Normandie, mens Saint Malo ligger i nærheten, men da over grensen, i Bretagne.

Bon voyage!

Old 07-02-2024, 22:26   #14
AndreasN
ScanFlyer Silver

Dagen etter D-dagen vil være ledig for transport fra Normandie området til Rennes, så vi rekker nok fint en tur utover Bretagne til Saint Malo. Kanskje til og med helt ut til Brest og ned fordi Lorient på vei til Rennes om det er verdt turen?
Old 07-02-2024, 22:49   #15
AndreasN
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by viking01 View Post
Vi bodde på et fantastisk sted ved Gold Beach og var sånn sett i midten av alt. !
Du husker vel ikke navnet på hotellet/stedet dere bodde?
Old 08-02-2024, 21:53   #16
viking01
ScanFlyer Blue

DDay Aviators Le Manoir. Ligger i Arromanches-les-Bains, omtrent på stranden. Veldig hyggelig vertinne som er/har vært flyver og derfor har tatt vare på masse flyhistorisk.
Old 08-02-2024, 22:14   #17
AndreasN
ScanFlyer Silver

Ser absolutt innbydendes ut. Men ikke overaskende så er de fullbooket. Vi får finne en plass litt lenger unna.
Old 13-02-2024, 11:18   #18
AndreasN
ScanFlyer Silver

Noen som har erfaring med besøk av vingårder i Bordeaux området?
Old 19-02-2024, 12:38   #19
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Noen som har erfaring med besøk av vingårder i Bordeaux området?
Saa dette foerst naa. Jeg har smakt paa vin paa vingaarder i mange land, inkludert i Bordeauxdistriket. Det er lenge siden jeg var i Bordeaux, men min far har/hadde (litt usikker) noen aksjer for moro skyld i et dansk selskap som har et vinslott i Bordeaux, Chateaux de Haux. Slott er aa ta i litt etter den norske betydningen av ordet, men vingaard med et fint hus heter chateau (slott) i Bordeaux. Jeg har drukket masse god vin derfra gjennom aarene. Vi var der paa slutten av 90-tallet, men selskapet lever i beste velgaaende ser det ut til. https://haux.com/
Det er mulig aa besoeke dem: https://haux.com/da/arrangementer-i-frankrig/

Du kan hoere om det er mulig aa besoeke. Paa nettsiden har de en link til en ekspert som kan ordne besoek flere steder:
https://haux.com/da/privat-guide/

Ellers finnes det en mengde steder aa sjekke. F.eks. her.
https://www.getyourguide.com/-l287/-...BoCBUMQAvD_BwE

Om du snakker fransk finnes det sikkert enda flere.
Old 19-02-2024, 13:45   #20
AndreasN
ScanFlyer Silver

Default Re: Frankrike-tråden

Takk så mye nok en gang!

Vi kommer nordfra og skal levere bilen på BOD samme dag før det blir et par overnattinger i Bordeaux. Det er nok derfor fort mest pratisk å få til dette samme dag som vi ankommer og disponerer bil selv om det da ikke blir så mye smaksprøver på den som kjører.

Pauillac område peker seg ut rent praktisk og det ser ut til å være et par gårder der som kan være fine å avlegge et besøk.
Reply

Posting Rules