Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2013, 13:16   #1
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Norwegian Norwegian vinner VG's test til NYC

Norwegian knuser SAS og United på testen som er gjennomført på strekningen fra OSL til NYC.

Quote:
Sammenlignet med de fleste fly er det en drøm å fly Dreamlineren på langdistanseturer. Kabinen er romslig, det er høyt under taket, og «danseplass» på toalettet.

Støyen i kabinen virker mindre påtrengende enn på andre fly, som de andre selskapene bruker.

Store vinduer som kan mørklegges og justeres ut fra passasjerens behag. Bra at kabinlyset ble forholdsvis raskt dempet etter første matservering.
Quote:
Dette var bedrøvelige saker. SAS har et håpløst gammeldags, system der filmene starter automatisk. Du kan ikke starte og stoppe filmene selv. Med andre ord: i praksis var det ikke mulig å se film. Og når personen foran meg la ned setet sitt ble vinkelen slik at det var umulig å se noe uansett. På flere seter virket ikke monitorene heller, noe kapteinen beklaget over høyttaler. Det var ikke WiFi på dette flyet.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10141241
Old 14-12-2013, 14:26   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: Norwegian vinner VG's test til NYC

Når jeg nå bare kjapt leste gjennom testen, så virker det ved første øyekast å være lite som skiller. Litt morsomt at det kun er reiser fra OSL som tas med i prisgrunnlaget. Når jeg skal til EWR i mars betalte jeg 4000,- t/r fra KRS. Med flybytte på OSL. Dette var da med mat og bagasje. Hos SAS. Må vente 2 timer på OSL ved utreise og 1t15min på returen. Kikket for moroskyld med Norwegian samme datoer. Med mat og bag som man er nødt å ha på 8t flyreise og 2 ukers ferie, så skulle de ha 4700,- inkl Dreamlineropplevelsen og Gardermoenopplevelsen (7t ventetid på Jessheim både på ut- og hjemreise)

Sikkert greit nok for de som starter og avslutter reisen sin på OSL men vi er mange som liker å reise til NYC i utkant-Norge også.
Old 14-12-2013, 14:36   #3
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg leste testen og ser ikke hvorfor DY vant over UA da de mener DY vant på grunn av pris
Om man regner inn mat,drikke og bag så er vel ikke DY billigere enn UA.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2013, 14:39   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Når jeg nå bare kjapt leste gjennom testen, så virker det ved første øyekast å være lite som skiller. Litt morsomt at det kun er reiser fra OSL som tas med i prisgrunnlaget. Når jeg skal til EWR i mars betalte jeg 4000,- t/r fra KRS. Med flybytte på OSL. Dette var da med mat og bagasje. Hos SAS. Må vente 2 timer på OSL ved utreise og 1t15min på returen. Kikket for moroskyld med Norwegian samme datoer. Med mat og bag som man er nødt å ha på 8t flyreise og 2 ukers ferie, så skulle de ha 4700,- inkl Dreamlineropplevelsen og Gardermoenopplevelsen (7t ventetid på Jessheim både på ut- og hjemreise)
Ja, det er vel prisforskjellen som IFE har blitt prissatt til i Flyklagenemda sånn cirka. Og da stemmer jo prisen godt.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2013, 14:44   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Norwegian JFK
TAXI
Fra vi stilte oss i taxikøen til vi var på hotellet tok det 48 minutter. Selve kjøringen tok 36 minutter.

Og journalisten gir dem et stort grønt smilefjes.

United EWR
Fra jeg stilte meg i taxikøen på Newark til jeg gikk av ved mitt hotell gikk det en drøy halvtime.

Og journalisten her gir nå et blått ansikt som hverken smiler eller gråter.

??

Testene burde i det minste vært utført av samme person slik at man har samme syn på ting.
Old 14-12-2013, 14:44   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Ja, det er vel prisforskjellen som IFE har blitt prissatt til i Flyklagenemda sånn cirka. Og da stemmer jo prisen godt.

Vidar
Nei, det er 100 kroner timen i tillegg for å oppta plass på Gardermoen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2013, 18:41   #7
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Så lenge de ikke bruker priser på like datoer, eller finner laveste pris overhodet i en gitt periode, så vil jeg si det er litt useriøst, hvertfall når pris er deg som blir vektlagt høyest :-P
Basse-HAU is online now   Reply With Quote
Old 14-12-2013, 23:28   #8
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Så lenge de ikke bruker priser på like datoer, eller finner laveste pris overhodet i en gitt periode, så vil jeg si det er litt useriøst, hvertfall når pris er deg som blir vektlagt høyest :-P
Er flere ting jeg reagerte på med testen, men ikke dette. Det ble sjekket tre ulike datoer (kort tid frem, halvannen måned frem og et halvår frem), selvfølgelig for alle tre på de samme datoene. Bortsett fra at mat burde bli tatt med hos DY virket det ryddig.

Quote:
Prisdelen gjorde vi på den måten at vi sjekket priser på avganger på tre ulike tidspunkt. Vi valgte en i desember (13.-19.), en i januar (17. – 23.) og en i mai (16. – 22.). Alle med avreise fredag fra Oslo og hjemreise torsdag fra New York (ankomst Oslo fredag). Siden vi har sjekket priser for en reise på én uke har vi inkludert bagasje i prisene fra Norwegian. Vi har ikke inkludert mat eller setevalg. Ingen av disse tre er inkludert i den første prisen selskapet oppgir på sine nettsider. Alt dette er inkludert hos både SAS og United. Fra de tre prisene vi fikk har vi tatt ut gjennomsnittsprisen. Prissjekken ble gjort 4. desember.
Old 15-12-2013, 08:43   #9
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Ooops, så ikke den, men pleier ikke UA og SK å ha ganske så like priser på denne ruta?
Klart det er flere ting å stusse over i denne testen, men til slutt så er det nok pris på gitte datoer som gjelder for de fleste. Her et nok de fleste av aktørene like.
Basse-HAU is online now   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 10:26   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Også ganske rart at Norwegian får "rødt ansikt" på service om bord for dette:

Hyggelig og hjelpsomt engelsktalende kabinpersonell - raskt på pletten når jeg trykker på knappen som indikerer at jeg ville snakke med dem.

Det som trekker ned på servicebiten på flygingen er at du må betale for mat og drikke (kan forhåndsbestilles, men koster likevel ekstra utover billettprisen), høretelefoner og pledd. Vann koster 4 dollar.
Old 15-12-2013, 10:34   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Og synes det er merkelig de innberegner taxi som en del av grunnlaget. Det er jo ting som flyselskapene har nada kontroll over...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 11:15   #12
jalig
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og synes det er merkelig de innberegner taxi som en del av grunnlaget. Det er jo ting som flyselskapene har nada kontroll over...
Tja, de velger jo hvor de flyr da. Det er jo forskjellige avstander fra flyplass til byen. Det er noe de kan styre.

Selv om det i NYC kanskje ikke får så store utslag. Selvsagt er det også veldig avhengig av hvor du skal i NYC.

Men syns virkelig at måten de bedømmer pris på er kritikkverdig. Det er jo en vesentlig forskjell for de fleste på å reise ut på en mandag eller en torsdag/fredag. Slik at ved å velge den billigste dagen blir jo helt feil. Norwegian kan jo ha en dag med biletter til 999,- men da må du fly på en tirsdag. Mens de andre selskapene har billigere biletter i gjennomsnitt.

Hvem er da billigst?

Det virker som at det er vidt forskjellige personer som har skrevet testen, med helt forskjellig prioriteringer.

Jeg er også litt delt i hvorvidt det er riktig å sammenligne Norwegian uten å ta inn de gebyrer man må ha med for at prisene skal tilsvare det servicenivået man får hos de andre leverandørene.

Hva SAS sitt onboard produkt på long haul i Y er jeg helt enig med VG i at det er helt på trynet tragisk å skulle tilby dette når man ser på hva konkurransen klarer å tilby.
Å skulle ta 20 kroner for en brus når man markedsfører seg som et fullservice selskap gjør at man blir en slags hybrid som også gjør det ekstremt tungvindt for alle reisende i god sas stil.

Slik som at du får gratis kaffe og te. Men kun i Norge. Eventuelt får du gratis havremuffin, men kun på Blue1 opererte flyvnniger mellom Oslo og Helsinki. Hva skyldes denne aversjonen mot å ha et enkelt og lettfattelig servicekonsept.

For å konkludere: Jeg mistenker at det er VGs praktikanter som har skrevet denne saken, alternativt noen som ikke har mye erfaring og peiling på reise. Men jeg skjønner hvorfor DY vinner. Men jeg er ikke enig i metoden deres.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules