![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Anthill kicker
|
![]()
Ihvertfall skal tilfellet rapporteres pr vanlig kanal som en service incident tilbake til Airbus, Thai's folk har vel sikkert for lengst gjort det ? Det du beskriver likner pä "Dutch Roll" men i yaw-sammenheng kunne fenomenet kanskje heller döpes "Dutch Yaw" ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
Hensikten med yaw damper er jo blant annet å motvirke dutch roll på fly med sweepback på vingene. At flygerne ikke er så glad i å fly uten, spesielt i turbulens, er en annen sak. Men det er fullt lovlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, det var kanskje kjent før avgang. Det stod ihvertfall en "authorized technician" i døra når jeg gikk ombord, og en med "gold crew" vest som snakket med pilotene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er som Stone sier. Helt sikkert en Yaw Damper som er INOP, men released med en MEL. På A330 er dette er CAT C MEL hvor den kan fly i 10 kalenderdager før noe må bli gjort.
Dette gjelder forsåvidt også 737, men iom at dette var A300 var A330 nærmeste jeg vet om ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|