Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2013, 11:21   #1
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Yaw-rotasjon

Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 11:38   #2
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: yaw rotasjon

Ihvertfall skal tilfellet rapporteres pr vanlig kanal som en service incident tilbake til Airbus, Thai's folk har vel sikkert for lengst gjort det ? Det du beskriver likner pä "Dutch Roll" men i yaw-sammenheng kunne fenomenet kanskje heller döpes "Dutch Yaw" ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 16:15   #3
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: yaw rotasjon

Quote:
Originally Posted by Kenneth View Post
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Høres definitivt ut som et yaw-damper problem. Uten at jeg kjenner kravene for A300 er det normalt lite problem å fly uten. Alle typer jeg har kjennskap til kan releases i henhold til Minimum Equipment List (MEL) med yaw damper inop.
Hensikten med yaw damper er jo blant annet å motvirke dutch roll på fly med sweepback på vingene.
At flygerne ikke er så glad i å fly uten, spesielt i turbulens, er en annen sak. Men det er fullt lovlig.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 18:40   #4
Kenneth
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 338
Default Re: yaw rotasjon

Ja, det var kanskje kjent før avgang. Det stod ihvertfall en "authorized technician" i døra når jeg gikk ombord, og en med "gold crew" vest som snakket med pilotene.
Kenneth is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2013, 20:27   #5
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: yaw rotasjon

Er som Stone sier. Helt sikkert en Yaw Damper som er INOP, men released med en MEL. På A330 er dette er CAT C MEL hvor den kan fly i 10 kalenderdager før noe må bli gjort.
Dette gjelder forsåvidt også 737, men iom at dette var A300 var A330 nærmeste jeg vet om
Ttech is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.