![]() |
|
![]() |
#1 |
Boeing 737-800 LN-RSS
Join Date: Dec 2012
Location: OSL Airport Gardermoen
Posts: 21
|
![]()
Hei!
Driver å hører på tårn/approach hos Arlanda i disse dager, mens jeg ser på flightradar24 samtidig. Men hvilket nummer er navnet på flyet. Jeg får opp det nummeret da jeg trykker på flyet på radar siden, men i spillet Flight Simulator X brukes REG nummeret. LN-RRS feks... Kunne noen forklart hva de ulike nummerene og navnene brukes til? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
For at tårnet skal kunne identifisere radiosamtalene, bruker flyselskapene dét callsign som de har på filed flightplan.
- ofte brukes icao callsign; dy er norshuttle (nax+rutenr). sk blir scandinavian+rutenummer (er det ikke det da?). lufthansen blir DLH + kombinasjon av siffer og bokstaver (ikke sammenheng med rutenummer.) aeroflot blir vil afl+fltnr... registeringsnr blir sjelden/aldri brukt i store flyparker. plutselig bytter en flymaskin og da er misforståelsene kan bli store med tanke på individ. fort gjort å bomme i et heltisk øyeblikk. småfly/ppl-flygning bruker vel ofte regnr dom calsign. enten fulle LN-ABC eller forkortet L-BC. slik jg husker fra ppl teorien for 13år siden. greit svar nok? ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
Norwegian bruker mer og mer en kombinasjon med tall og bokstaver uavhengig av rutenummer for å unngå lignende kallesignal og misforståelser på radioen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Boeing 737-800 LN-RSS
Join Date: Dec 2012
Location: OSL Airport Gardermoen
Posts: 21
|
![]()
Så da vet jeg dette! Takk!
Norwegian bruker feks: NAX4082 SAS: SAS9120 Lufthansa: DLH6242 Men hva er det nummeret bakpå flyet til? "LN-RRS" feks. Og hva benyttes squawk til? Flightnummer slik som DY1891 er vel kun ment for at passasjerer skal vite hvilket fly de skal boarde? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
|
![]()
LN-RRS er flyets registreringsnummer. På samme måte som skiltene på en bil
![]() Squawk er en 4-sifret kode som pilotene setter i flyets transponder. Transponderen sender hele tiden ut små radiosignaler som inneholder blant annet denne koden, og disse signalene blir fanget opp av radarer på bakken. Når flygelederene får opp et fly på radaren må det tildeles en squawk-kode før de kan identifisere hvilket fly det er. Og ja, det stemmer. DY337 for eksempel, er flightnummeret på en flygning fra Bardufoss til Oslo (det passasjerene forholder seg til). Callsignet over radioen på denne flighten er NAX7KU ("NORSHUTTLE 7 KILO UNIFORM"), så lett å bli forvirret hvis man prøver å følge med på flyplassens ankomstlister :P Last edited by Even92LN; 18-12-2012 at 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Boeing 737-800 LN-RSS
Join Date: Dec 2012
Location: OSL Airport Gardermoen
Posts: 21
|
![]()
Tusen takk for godt svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
DY er en IATA-kode. NAX er en ICAO-kode. For lister over disse er Google og Wiki en grei og delvis pålitelig kilde.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det har "alle" flyselskaper brukt til "alle" tider der det er lignende kallesignaler innenfor samme områder. Dette er ikke et Norsk Luftskyttelfart-fenomen.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Nja... SAS var visst ikke like interessert i følge en flygeleder.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 46
|
![]()
Det var et svar til Wishmaster om at Norwegian bruker NAX+rutenunmer. Det er de altså i ferd med å "fase ut" slik jeg forstår det..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD | roger | TripReports | 4 | 27-06-2013 22:13 |
Fly med to ulike selskaper | NZ83 | Småprat | 5 | 19-06-2011 04:01 |
Hva skal SK fly til BRU i sommer? | litt-amatør | Flyforum | 5 | 18-03-2008 17:21 |
Hamar: de ulike fly og heli i dag | seilfly | Flyforum | 3 | 02-08-2007 18:01 |