![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,392
|
![]()
Dårlig med plass over lufthavnen
Stor trafikk i luftrommet over Østlandet begrenser muligheten til å fly på visse tider av døgnet ved Moss Lufthavn Rygge. Ifølge Torbjørn Henriksen, Avinors leder for lufttrafikktjeneste på Østlandet, så er det ikke ubegrenset med plass. - I de periodene hvor vi har mest trafikk, så kan vi bli nødt til å legge noen mindre begrensninger på trafikken. Det gjelder særlig i rushtiden om morgenen, og om ettermiddagen. Morgentimene mellom klokken 07 og klokken 09, og om ettermiddagen, er det trangt om plassen allerede nå. - Årsaken til det er at vi har en veldig kraftig stigning i etterspørselen på Gardermoen, sier Henriksen. Avinor-sjefen presiserer imidlertid at det ikke vil bli snakk om flyvningsstopp fra Rygge i disse tidsrommene. - Vi vil ha kapasitet også til å til å håndtere et visst antall flyvninger fra Rygge. - http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold/5514296.html - Ja, nå er det på tide å skille ut de ulike delene av Avinor, så vi ser forskjell på den komersielle og ikke-komersielle delen. De svinene! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
De skal vel klare å skvise inn de to ukentlige charteravgagnene på RSL innimellom avgangene fra OSL. *dukke*
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Siden CFMU er "first come, first served", så vil jeg se hvordan Tobben har tenkt å legge restriksjoner på Ryggetrafikken alene. Blir det restriksoner på TMA delen, så lider Torp like mye. Blir det på enroute biten, så blir alle fly som passerer området rammet.
Starter Avinor med forskjellsbehandling, kommer Lagarhus og tar dem! ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Det er tydligvis en stund siden tidligere flygeleder Henriksen har vært på studietur hos London Control (eller andre steder hvor de faktisk har trangt luftrom)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Det hele har ingen ting med at luftrommet er (ikke) trangt, men at Torbjørn og de andre idiotene som har styret butikken de siste årene, ikke lenger klarer å etablere en sektorisering som utnytter luftrommet maksimalt. Om man skulle komme frem til at en økning av trafikk fra Rygge vil føre til en splitting av Farris TMA, så får man gjøre det. Blir det for mye å gjøre for sektor sør i Oslo, så får de splitte den.
.....ahhhhh men vent! Det har man ikke folk til.......og vil ikke ha de før kanske 2010! :devil
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Enkelt: Man har lagt seg på en linje der man heller legger restiksjoner i perioder, enn å faktisk prøve å utnytte luftrommet maksimalt. Det har vært klart siden 98 at luftrommet på østlandet må resektoriseres for å kunne utnytte rullebanekapasiteten. NATS i england har vært inne for å evaluere sektorkapasitet osv i dag. Resultatet for TMA øst/west var "severly overloaded" i perioder, og ja, dette er gutta som driver London Terminal Control.
Dette var sist SOL/Norsim var oppe, og man var klar til å ta ett tak for å (den gang) få utnyttet Gardermoen maksimalt. (Pr i dag er det luftrom, og ikke rullebanenen som legger tak, og det blir for dumt) Dette var 2002 om jeg ikke husker feil, og så kom Anne Grette og sa at trafikken var på vei ned, og at LTT skulle gi f.... i å gjøre noe. Man skulle faktisk redusere antall sektorer og kapasitet landet rundt. Så står vi er i dag, 4 år forsinket, og uten bemanning til å virkelig utnytte rullebanekapasiteten. Ting som man identifiserte som nødvendig for å få opp kapasiteten på luftrommet, var bl.a introduksjon av automatisk arrival manager (en datamaskin som spytter ut tidsvindu for flighter over entry fix), introduksjon av en avgangssektor ved GRM APP, samt noe greier med fjernholdning som jeg ikke husker detaljene på. Mange (de fleste) storbyer i verden har mer trafikk enn Oslo, men de er sektorisert deretter. Skal man øke antallet fly, må størrelsen på sektoren ned. Arlanda har 7 flygeledere på APP, derav 3 plannere og 1 director. Oslo har 4. Bring om SOL/Norsim, og så kunne Luftfartstilsynet godt gi f..... i å inplementere ny støyforskrifter for OSL, da det vil senke departure rate'n. ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Nå er det vel i morgen og ettermiddagsrushet det er snakk om,og da går det vel ganske kontinuerlig opp og ned på OSL..Men selvsagt skjønner jeg Avinor her: de vil selvfølgelig ha flest mulig passasjerer til å fly fra OSL og ikke RSL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Utrolig god gummi på hjulene | LN-RTP | Småprat | 1 | 29-04-2017 03:08 |
Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner | Geiraage | Flyforum | 49 | 31-08-2016 15:43 |
Qatar Cargo stikker fra SVG | L1011-500 | Bilder & foto | 6 | 11-11-2014 13:10 |
2463km med hjulene ute | LN-MOW | Flyforum | 5 | 27-02-2009 00:54 |
Landet med hjulene oppe | sirpjalle | Flyforum | 10 | 12-05-2007 15:22 |