![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]()
En A320 tilhørende Batisk Air hadde nylig en interessant landing i Jakarta, men nesehjulet i en 90-graders vinkel
Mulig dette er en svakhet med A320, da det ikke er første gang det skjer, og kan ikke ikke det er så "vanlig" blant andre flytyper? https://www.cnbcindonesia.com/news/2...return-to-base ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
90-graders posisjon inngår i nesehjulets design, og inntreffer når sensorer registrerer en feil. Dette gir retningsstabilitet og minst skade. Smartness i praksis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]()
Har skjedd altfor mange ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Mener du antall ganger pr. mill. gjennomførte flyvninger? Sammenliknet med andre tilsvarende forholdstall for andre flytyper? Eller mener du ut fra hvor mange ganger du subjektivt har lest om slike hendelser? Disse hendelsene er jo lette å huske pga. denne spesielle egenskapen, så bias-fare er overhengende...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,810
|
![]()
JetBlue hadde jo også et lignende uhell i 2005 http://avherald.com/h?article=410e3b5a
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Har visst vært et vedvarende langvarig problem dette tydligvis, med flere ulike årsaker.
PDF: IFALPA
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,265
|
![]() Quote:
https://www.aviation24.be/airlines/l...gear-problems/ Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,353
|
![]()
Er det vanlig å benytte RAT - ram air turbine ved problemer med understellet?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Egentlig ikke. Vet ikke hvilke andre problemer de evtl. hadde.
Last edited by CFM; 02-04-2022 at 23:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]()
Husker ikke detaljene, men siste episoden av fr24 sin podkast hadde forklaringen på dette.
Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Mar 2016
Posts: 25
|
![]()
Skal si det understellet tåler mye når man kan lande med nesehjul slik. Halve navet i metall er jo slipt ned. Store krefter i sving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
25/4.15 TK A320 landet med motorbrann | jameson82 | Flyforum | 16 | 26-04-2015 22:40 |
Fly landet uten nesehjulet nede i New York | Hpkris | Flyforum | 5 | 03-10-2013 20:49 |
360 graders film, flere med fly | robertaas | Bilder & foto | 0 | 09-12-2012 10:32 |
Airbus A320 landet med "håndbrekket" på. | enzv-sola | Flyteknisk forum | 11 | 25-09-2010 17:54 |