![]() |
|
![]() |
#1 |
geocaching traveler
|
![]()
Hei, tenkte eg skulle prøve meg med ein reiserapport eg også. Min første, så vær overbærende med meg
![]() Rute: Oslo-Frankfurt-Seattle-Frankfurt-Oslo med Lufthansa Osl-FRA: Lufthansamaskinen skulle ta av 0625 fra OSL, hvilket betydde at eg måtte stå opp før 3. Var usikker på om eg skulle stole på iPhone som vekkerklokke, men det gikk heldigvis bra. Var framme på Gardermoen kl 0515. Sjekket inn på SAS business skranke som var fullstendig køfri i dag, mannen bak skranken hadde tid til å slå av ein prat også ![]() Trasket så videre til fast track med minimal kø, litt usikker på hva dei skulle sei om alle Travelbugs eg hadde i sekken (se www.gcinfo.no for mer info), men ingen kommentarer der. Trasket så opp på SAS loungen som akkurat var åpnet, og fikk i meg ein kaffekopp og et knekkebrød. Boarding startet ca 5 over 6 og flyet såg ut til å vera ca halvfullt,( eller halvtomt avhengig av øyet som ser ). Fikk plassert meg i 2C og fikk etter noen minutt tilbud om lesestoff. Setet (lufthansa flatbrød type) var ok, og det var god plass til beina her ( hadde i tillegg treseteren for meg selv ) Takeoff presist 0625, men så var det ein ting som irriterte meg med denne A319-100 maskinen, og mange andre når eg tenker etter. Hvorfor høres det ut som et trykkluftbor når man er på vei opp?, ordentlig slitsom lyd!!. Fikk i meg ein god frokost som besto av rundstykke, litt pålegg, litt frukt og ein Youghurt. ![]() Helt grei med andre ord. Deretter var det å få seg litt søvn siden man hadde stått opp på et ukristelig tidspunkt (når er det egentlig kristelig??). Våknet litt før landing, som skjedde 0810, ein halvtime før tidsskjema ![]() Været i Frankfurt var meget bra og mens vi taxet fikk eg med meg mange flotte fly på rundturen, bl.a. Eit par 380. Ulempen med å lande tidlig er at den tiltenkte gaten i Frankfurt selvfølgelig ikkje var klar, men alt ordner seg så lenge man har trapper og busser ![]() Etter å ha trasket til Z gatene, og ventet lenge i tollmyndighetenes kø, måtte eg jo innom lufthansa sin Tower lounge. Her var det igjen kø, og kun to små heiser som fraktet folk opp og ned. Vel oppe var det bare å snu, for her var det fullt!! (reiser alle i Business for tida?) Trasker litt rundt mens eg venter, og observerer til min glede at maskina til Seattle har takboks, så da er det bare å håpe på WIFi ombord. FRA-SEA (lh490) Ein halvtime før avgang er på plass i 4G. Ganske så standard Business sete, rett framovervendt og greit med plass ![]() Litt etter avgang kom drinktralla og eg smakte på ein utsøkt Riesling, ikkje at eg er ein vinkjenner, men den var god! Forretten var en slags salat med kongereker og asparges, veldig god, selv om eg under måltidet kom på at sist gang eg åt sjømat på fly, endte eg opp med å rope på elgen resten av turen ![]() ![]() Til hovedrett valgte eg spaghetti a'la panna. Visste ikkje kva eg skulle forvente, men dette var veldig godt, ein av dei bedre flymiddager eg har spist faktisk!! Tiden under og etter mat gikk med til film og Internettsurfing. Internett på flyet fungerte smertefritt, kunne logge på etter 20 min og var pålogget resten av turen, ikkje akkurat det kjappeste nettet, men hva kan man forvente 10 km oppe i lufta over Atlanteren. Noen timer med søvn og film etterpå vart det servert wrap med skinke. Det sammen med kaffe var det som skulle til for å vekke ein trøtt kropp! Landet i Seattle litt før tiden, og tok som vanlig beina fatt for å komme meg først i Toll-køen, etter det vanlige forhøret bar det videre til bagasjebåndet, der tekniske problemer gjorde at det tok et kvarter før eg heldigvis såg igjen kofferten min. Seinere på dagen vart det tur til Everett og ein viss Boeing fabrikk, men det får eg ta seinare ![]() ![]() Følg med videre ![]() Last edited by hstad; 16-05-2012 at 01:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott raport
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
geocaching traveler
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Flott rapport so far! Jeg satt/sitter med et inntrykk at du bare skriver om alt slags ting som kommer til deg på turen, og det liker jeg veldig godt
![]() Et tips: et bilde sier mer enn tusen ord. Ikke at du bare skal ha bilder, men tekst som du har skrevet nå også. For eksempel et bilde av A380'ene på FRA, hehe ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for fin rapport så langt. Synes du skriver skikkelig bra. Kjipt når det er så fullt i loungen men...
![]() |
#6 |
geocaching traveler
|
![]()
Flere bilder
![]() Artig å tracke sitt eget fly mens man er i lufta. Litt langt unna, og tatt med iPhone, men på bildet ser dere lakkeringsverksted for Boeing Enda et bilde av Dreamlifter ![]() Til venstre her ser dere selve Boeing fabrikken, hadde ein flott runde der inne, såg montering av 747, 777, og 787. Ganske så imponerende!! Fikk dessverre ikkje lov å ta med kamera ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fin rapport, men jeg merker meg at du skriver "toll" når du mener "passkontroll". Det er to ganske forskjellige ting!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
geocaching traveler
|
![]()
Selvfølgelig heter det passkontroll
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
geocaching traveler
|
![]()
17. Mai i Seattle, samt retur SEA-FRA-OSL
Konferansen eg var på var ferdig ved lunsjtider torsdag den 17. Mai, eller det vil sei, det var skytedemo etter lunsj langt utafor byen, og det orker man da vel ikkje. Ettermiddagen gikk med til shopping på nærmeste kjøpesenter, reparasjon av medbrakt knust iPhone, samt besøk hos groundspeak (www.geocaching.com). Klokken 5 skar vi avgårde i retning det skandinaviske strøket i Seattle (Ballard) og 17. Mai feiring. Toget, eller paraden som dei kaller det startet kl 6, men vi ville være ute i god tid for å sikre oss gode plasser. Paraden startet med politiets drill tropp, der drillinga vart gjennomført med Harley Davidson. Imponerende presisjon som vart sammenlignet med Blue Angels, bare litt lavere over bakken ![]() Deretter startet selve toget med drøssevis av lag og foreninger som skulle vise seg fram. Dette drog ut i det langtekkelige, så etter ei stund vart det ein pub som vart redningen! Litt morsomt med pølseboder som solgte pølser i lompe ( polser in lefs), solo og kvikk lunsj (oh joy). Veldig mange norskspråklige der, samt mange som ønsket å være det ![]() Kvelden vart avsluttet på fransk restaurant, der vi kom i prat med to amerikanere kledd i norske farger, som senere viste seg å være deltagere fra "alt for Norge" ![]() 18. Mai Kjørte fra hotellet 10.30, i god tid før take off 13.15. Gikk forholdsvis greit å komme seg dit, bortsett fra en meget kronglete vei til leiebilretur. Sjekket inn og var framme ved gaten litt før 12. Denne delen av flyplassen hadde ingen lounge, så vi vart istedet utstyrt med ein voucher på 20 dollar ( noe som faktisk var bedre, da maten inne på amerikanske lounger som regel er meir eller mindre ikke eksisterende). Siden eg enda ikkje hadde fått i meg ein Burger på turen, vart det ein cheeseburger og ein øl av typen Reed Hook(anbefales ![]() LH491: Boarding startet ein halv time før avgang, og gikk smertefritt, hadde sete på rad 11, som er i den bakerste delen av business på dette flyet. Eg startet ein film rett før Takeoff (noe å lære her SAS), og fikk dubbet av litt før middag. Filmen var forøvrig Sherlock Holmes, ingen høydare akkurat! Valgte ein ok Gnocchi rett med hasselnøtter, og igjen den samme rieslingen som på vei bort. Etter middag vart det ein film til før eg la meg bakover i horisontalen (tilnærmet). Noe som irriterer meg med disse setene(rett forovervendt) er at fotbladet ikkje får plass når man ligger, ligger man med tærne rett opp stanger disse opp i setet foran, og det blir ubehagelig i lengden. Uansett, eg sov forholdsvis godt 3-4 timer, og våknet 1,5 time før landing til frokost. Frokosten bestod av ein veldig god omelett, vann og kaffe. Landet ca 20 min før tidsskjema (08.05) og fikk den "gledelige" meldingen om at det var buss inn til terminalen. Neste fly, altså SAS fra Frankfurt til Oslo skulle ikkje gå før rundt halv 12, så vi hadde plutselig veldig god tid. Ved vår gate, altså B5, var det selvfølgelig ingen lounge, så da var det bare å sette i gang apostlenes hester og komme seg til loungen ute ved A25. Vel framme der var det selvfølgelig fullt, men vi klarte å trykke oss inn ved eit bord der. Det aller beste med Lounger etter ei natt på fly? Dusj!! Fikk tatt meg ein god lang dusj etter å a ventet i dusjkø en halvtimes tid ( med sånn trådløs blinkebrikke, så eg slapp å stå fysisk i køen ![]() LH6230 FRA-OSL: Boarding startet en halvtime før avgang, med lang kø i den manuelle køen. Det er da automatene er kjekke ![]() Fikk sete 2C i en 737-500 fra SAS. Setene her bærer vel preg av å ikkje være siste skrik, men helt greie. Fikk ein treseter for meg selv. Servering ombord her var ein varmrett bestående av asparges, potet og saus. Denne var god, men noen av aspargesene trengte man tang for å få delt opp i spisbsre biter. Etter mat fikk eg tilbud om Nescafe, men da takket eg høflig nei, egentlig ikkje min favoritt den kaffen altså!!! Resten av flyturen gikk med til å høre misjonen på podkast, samt skrive denne rapporten. Landet etter skjema, tuslet innom Tac-free for å bruke litt av kvota, før eg fant at kofferten min på band 8. Og snipp snapp snute, så var den Seattle turen ute. Som tidligere nevnt, dette er min første triprapport, skal prøve å lage ein bedre neste gang med meir bilder. (beklager lite bilder i denne) Skål!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for flott rapport.
LH pleier å bruke BA-loungen i SEA, dvs. ikke "amerikansk standard". Uansett antagelig bedre med voucher ifht. mat, da BA ikke har mye mat bortsett fra snacks og "trekantbrødblingser" i loungene.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Helvetic Business Class fra ZRH til OSL | EspenRR | Bilder & foto | 2 | 11-02-2023 14:29 |
OSL/GOT-FRA-SEA-FRA-BGO | Chriscross | TripReports | 10 | 07-12-2011 17:03 |
OSL-FRA-IAH-PHX-PAE-SEA-FRA-OSL + SMDII + Roadtrip Washington og omegn | LNv22 | TripReports | 19 | 12-08-2011 19:24 |
Trip-Report SVG-CPH-FRA-OSL-SVG | sirpjalle | TripReports | 16 | 22-06-2011 09:53 |
OSL-AMS-SEA Seattle SEA-AMS-OSL | BSSW | TripReports | 17 | 27-01-2008 14:19 |