![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Denne videoen har skapt debatt på nettet. Hva skjedde? Noen mener flyet stallet, men hastigheten var over stall speed: http://www.aviationchatter.com/2011/...ught-on-video/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Du kan fint stalle med høyere hastighet enn "stall speed", men det ser heller ut som om de rett og slett lar nesa droppe og flyr den med nesehjulet først i bakken. Ikke så rart at leggen gir seg ved det andre sammenstøtet da...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et fly staller ved lavere AoA i ground-effect enn utenfor, men jeg tviler på at det er en medvirkende årsak her.
Mine to cent er at de hadde en høy, rask og "ustabilisert" approach. Flyet var trimmet for den høyere farten, og å flare med et fly som er trimmet for 15-20kt høyere enn landingsfart, er ikke det enkleste. Man må ofte dra ganske hardt for å holde nesen oppe, og det er vanskelig å beregne akkurat hvor hardt man skal dra i stikka. Resultatet blir gjerne at nesen faller ned i flare når airspeed minker, eller at man stiger opp igjen i stedet for å senke seg ned siste meteren til rullebana. Jeg gir gjerne litt trim når jeg krysser terskel, men dette er en individuell preferanse. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
10 småfly og et større | inger | Bilder & foto | 8 | 21-04-2013 07:53 |
Video fra Torp med nytt kamera Widerøe og Norwegian pluss et par flotte småfly | Kanon | Bilder & foto | 6 | 22-04-2012 10:23 |
Video - vinter i småfly | M609 | TripReports | 1 | 06-01-2011 02:06 |
Småfly på OSL | SE-DYD | Bilder & foto | 3 | 16-09-2007 13:07 |