![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Iberia, part of IAG, has become the latest customer of Airbus’ eco-efficient A330 Family signing a Memorandum of Understanding (MoU) for the acquisition of eight aircraft. The A330 selected will be the only twin engine, wide body aircraft in Iberia's fleet and because of Airbus commonality it will fit seamlessly into its existing Airbus fleet. The engine selection will be made at a later date.
http://www.airbus.com/newsevents/new...a330-300/home/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
I flg. Flight Internatonal skal er erstatte A340, så da er det vel -300 serien som skal begynne å pensjoneres!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Bra Iberia endelig skal kvitte seg med noen av sine særdeles ulønnsome fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
340-300 skal ut, står det lenger opp i tråden.
At den er særdeles ulønnsom er bare en myte skapt på visse internett-diskusjonsforum. Det finnes fly som bruker mindre drivstoff pr passasjerkilometer, men det betyr ikke at den er særdeles ulønnsom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Hadde de vært særdeles ulønnsomme hadde vel de selskapene som opererer de, f.eks SK, AY, VS og LH kvittet seg med de forlengst...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Beklager hvis jeg roter litt her, men jeg mener bestemt å huske å ha lest at de første A340-300 hadde veldig tunge vinger som gjorde at flyene brenner mer fuel, og at det derfor var flere selskap som kvittet seg med dem, og at Iberia senere kjøpte de samme flyene for redusert pris.
Noen som husker noe lignende?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Så vidt jeg kan se, er de aller fleste -300 til Iberia anskaffet nye, og alle unntatt én er langt uti produksjonsrekken. Så kanskje du roter ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Merkelig, mener helt bestemt jeg leste noe slikt i en artikkel på Wikipedia tidligere. Skal undersøke dette litt nærmere...
Last edited by Boeing_fan; 07-03-2011 at 20:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,929
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Husker jeg ikke helt feil var det Virgin Atlantic, som høsten 2002 nektet leveranse av noen av de 340-600'ene med tunge vinger du har lest om. Iberia og Cathay Pacific tok levering av de 7 individene det var snakk om til en sterkt redusert pris ![]() Last edited by 73H; 07-03-2011 at 21:00. Reason: ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
Quote:
Derimot hadde de tidlige A340-200 vibrasjoner "flutter" i de ytre motorene, dette ble fikset ved å tilføye en såkalt plastron på undersiden av vingen samt å forsterke vingen. http://business.timesonline.co.uk/to...cle1624119.ece http://en.wikipedia.org/wiki/Plastron
__________________
Mad dog... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
http://www.flightlevel350.com/Airbus...aft_facts.html Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Ja men da har vi jo fått slått fast at det dreier seg om overvektige A340-600, og ikke -300 som det ble nevnt lenger opp i tråden.
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Iberia bestiller A350 og A330 | Someone | Flyforum | 8 | 05-04-2019 12:25 |
BGO Iberia med A330 på BGO 25/5 | Someone | Spotteralerts | 0 | 29-03-2018 08:37 |
Kineserne kjøper 300 Boeing | putzmeister | Flyforum | 3 | 24-09-2015 15:14 |
Garuda kjøper 11 A330 | Someone | Flyforum | 7 | 11-04-2012 19:38 |
Jet Airways kjøper 10 A330-200 | Trety | Flyforum | 2 | 04-11-2005 08:58 |