Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2010, 01:56   #1
TH-HJE
Newcomer

TH-HJE's Avatar

Lufthansa Bergen-Frankfurt-Abu Dhabi-Sydney | Australia med Lufthansa og Etihad Airways!

Hei! Det er et helt år siden jeg postet noe sist her på forumet, og tenkte at det nå måtte vær på tide å prøve seg på sin første trip report!

AUSTRALIA 30. April 2010 - 15. Mai 2010

Flybillettene var bestillt gjennom Australiareiser.no! Disse leverte topp service og skaffet meg følgende reiserute til Sydney!

Bergen - Frankfurt
LH3126 | Operated by Lufthansa Cityline
Flytype: E190

Frankfurt-Abu Dhabi
EY0002 | Etihad Airways
Flytype: A332

Abu Dhabi-Sydney
EY0454 | Etihad Airways
Flytype: A346

---------------------------------------

Fredag morgen, 30. April 2010 var jeg pakket og klar på Flesland! Kofferten ble sjekket inn hele veien til Sydney og jeg var klar for mitt livs lengste flyreise så langt!

Flyet vårt av typen Embraer 190 stod parkert på parkering 12 på Flesland. Det ble derfor buss fra gate 21 til Stand 12!

Fant mitt sete for turen, 18A

---------------------------

Lufthansa Cityline
LH3126
Bergen, Flesland (BGO) - Frankfurt, Main (FRA)
Embraer 190LR
D-AECE
Economy Class
Sete: 18A (vindu)
Flytid: 2 timer og 5 minutter

Vi ble forsinket 15 minutter fra Bergen, grunnet slot tid fra Flesland! Vi har her takset til bane 17 på Flesland og setter kursen mot Tyskland!

Klatrer ut fra Flesland. Ganske tungt skydekke idag med lette regnbyger!

Serveringen starter og jeg får servert et stykk sandwich og en Kit Kat bar!
Det jeg merket meg var at de serverte maten før drikken i Lufthansa. Litt uvant å ikke ha noe drikke til maten!

Omsider kommer et glass appelsinjuice på bordplaten

Cruiser nedover Europa!

Bilde av safetycard'et for å dokumentere min første flytur med en Embraer!

Benplassen var sånn nogenlunde for en kar på 190 cm, så knyttnevetesten ble dessverre ikke bestått hos Lufthansa Cityline!

En lys, fin og moderne kabin i denne Embraeren!

Innflyvning til Frankfurt

Flyr inn over flyplassen og lander pent og pyntlig på bane 25L i Frankfurt!

Vi takser av på twy G og ser en company Embraer tar av fra parallellen 25R!

Delta med 767 Winglets fra statene!

Vi parkerer på fjernparkering og blir busset inn til terminalen! En allerede kort transfer i FRA blir enda kortere av den 15 minutters forsinkelsen og bussingen til terminalen! Det er bare å løpe videre til neste gate!
TH-HJE is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 01:57   #2
TH-HJE
Newcomer

TH-HJE's Avatar

Default Re: Bergen-Frankfurt-Abu Dhabi-Sydney | Australia med Lufthansa og Etihad Airways!

Vi noterer oss gate E6 på neste flight EY0002 til Abu Dhabi! I bussen inn så jeg at flyet allerede var på gate, så det var bare å storme avgårde!

---------------------------------------

Etihad Airways
EY0002
Frankfurt, Main (FRA) - Abu Dhabi Intl (AUH)
Airbus A330-243
A6-EYM
Coral Zone Economy
Sete: 34K (vindu)
Flytid: 6 timer og 20 minutter

Har endelig funnet setet mitt! 5 minutter senere stenger de døren og vi er klar for pushing! En veldig fin ting jeg la merke til var at crew'et sa "All Guest Onboard" over PA'et og ikke passengers Hyggelig!

E-BOX! Stor og flott touchscreen TV-skjerm! Veldig bra Inflight Entertainment System (Video On Demand)

Ca 70% besatte seter på denne flighten til Abu Dhabi! Jeg fikk en 2-seter for meg selv på høyre side! Meget positivt!

Rakk så vidt å få satt meg før en flyvertinne var der og tilbød meg vann! Ikke dumt førsteinntrykk av Etihad Airways!

Vi takser ut til bane 18 på Frankfurt!

Vi er linet opp og klar ved bane 18!

Alltid like kjekt med kamera fremover under take-off og landing!

Vi er airborn og setter kursen mot Emiratene!

Mens jeg venter på servering har jeg tid til å sette meg litt inn i E-BOX entertainment systemet til Etihad!

Finner frem litt musikk av Coldplay mens jeg venter på servering!

Vi får utlevert drikke og en liten snack! For første gang mottar jeg en meny som forklarer meg hva jeg har å velge mellom av mat! Veldig bra! Leser litt meny og ser litt Family Guy!

Vi studerer menyen litt:

A la carte

Three-leaf salad

Thai chilli marinated shrimp
on vegatable couscous

---------------

Chicken boiled in Arabic spiced yoghurt sauce
with basmati rice and steamed peas

Oven-baked salmon fillet
with spinach, cherry tomato, sautèed potatoes and lemon dill sauce

Oricciette pasta
in leek and cream sauce topped with mixed vegetables

---------------

Apple and apricot crumble
with custard

------------------

Maten er servert! Valget falt på kyllingen! Ekstremt god mat til å være økonomi! Veldig positiv overraskelse! Nydelig saus! De Thai Chilli Marinerte rekene var også utsøkte!

Filmen Blindside blir sett til maten! Meget pluss med skikkelig bestikk og ikke engangs!

Etter et meget velsmakende måltid, får vi servert dessert! Eple og aprikosbiter i en slags varm vaniljesaus! Meget godt! En varm og god kakao blir servert til

Last edited by TH-HJE; 14-07-2010 at 02:00.
Old 14-07-2010, 01:58   #3
TH-HJE
Newcomer

TH-HJE's Avatar

Default Re: Bergen-Frankfurt-Abu Dhabi-Sydney | Australia med Lufthansa og Etihad Airways!

Etter utallige drikkeserveringer, får vi også utlevert litt snacks! Creamy Caramel Popcorn hadde jeg aldri smakt før, men lærte meg fort å like! Det tok heller aldri slutt med gode filmer å se!

Natten nærmer seg og det gjør Abu Dhabi også!

Fin stemning i kabinen!

Begynner å bli vanskelige fotoforhold, men dokumenterer ihvertfall at vi nærmer oss Abu Dhabi! Sandlandskapet under røper det!

På finale i Abu Dhabi! You've gotta love those cameras!

Mine 6 timer og 20 minutter med Etihad for denne gang er over! Kune 2,5 timer til neste Etihadreise!

Utsikt fra Burger King Abu Dhabi Intl Airport! Et kjapt måltid blir spist, før jeg setter kursen mot gate'en! Positivt meg Abu Dhabi Airport er at det er gratis trådløst internett over hele flyplassen! Pluss i margen!

Vi boarder det største flyet jeg noen gang har flydd og gjør klart for den lengste flyturen jeg noen sinne har flydd!

Etihad Airways
EY0454
Abu Dhabi Intl (AUH) - Sydney, Kingsford Smith Intl (SYD)
Airbus A340-643X
A6-EHF
Coral Zone Economy
Sete: 19A
Flytid: 14 timer og 5 minutter

Etter nok en kvalitetsflymatmiddag fra Etihad sovnet jeg og sov i hele 10 timer! Har aldri klart å sove ombord i fly før, men sovnet plutselig søtt i sete 19A! Våknet til at det var blitt til at det var blitt lyst og at vi hadde 4 timer igjen til landing i Sydney!

Må fylle ut incoming passenger card før ankomst Sydney!

Solen går ned igjen og vi har ca timen igjen før landing! Deretter ble det for mørkt for bilder!

Vi landet trygt i Sydney og takset til International Terminal! Kom meg fint igjennom customs og fikk kjapt kofferten min! I terminalen var TV på plass og filmet inn materiale til nye episoder av Border Control! Snek meg fint forbi de og var nå endelig i Australia for første gang!!

Etihad Airways leverte så til de grader! Tør påstå at man ikke kommer nærmere business i økonomi med noe annet selskap i denne verden! Snakk om bra service, nydelig mat, gode seter, bra underholdningssystem!

TERNINGKAST: 6! Uten tvil!

Takk for at dere fulgte meg underveis! Håper dere setter pris på ca 1 time med sammensetting av post Hvis dette blir likt er det mulig det dukker opp flere lignende trip reports i fremtiden!

Ha en strålende natt videre!

Last edited by TH-HJE; 14-07-2010 at 11:15.
Old 14-07-2010, 02:31   #4
Maverick
ScanFlyer Blue

Maverick's Avatar

Misunner deg til de grader! Har alltid hatt lyst til og ta en tur med Etihad Airways!

En knall rapport!
Maverick is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 08:18   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk for kjempeflott rapport, med svært mange (!) ! Synes Etihad ser meget fristende ut, med lekkert og behagelig interiør. Får vel ta med denne også: !
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 09:07   #6
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Strålende rapport - Ethiad frister meg også !!!

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 09:48   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Takk for flott rapport! Hvordan var opplevelsen av A332 vs A346?

Er det lov å spørre om pris på turen?

Håpper vi får se rapport fra hjemturen også...
A346 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 10:01   #8
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Tusen takk for kjempefin rapport! Skikkelig fine bilder! Det er gøy å lese rapporter fra selskaper ikke "alle" har vært borti. Etter denne rapporten frister det virkelig å prøve Etihad. Ser ut som Abu Dhabi er et greit sted å mellomlande også.

Og ja, enig: Love those cameras
Old 14-07-2010, 10:28   #9
pgaa
ScanFlyer Molded

Kjempebra rapport..
Old 14-07-2010, 10:29   #10
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for flott rapport - det er moro å høre erfaringer fra flyselskapene "i sandkassa"! Overvekten har dog ligget på Emirates til nå - men Ethiad leverer åpenbart et veldig bra økonomiprodukt.

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
En venninne av meg bestilte faktisk en liknende reise nylig, da fra Oslo til Frankfurt (eller München?) med Lufthansa og videre med Ethiad. Jeg tror hun betalte 8-9.000 kr. tur/retur.
Old 14-07-2010, 11:19   #11
TH-HJE
Newcomer

TH-HJE's Avatar

Tusen takk for flotte kommentarer!

Tok noen bilder på returen også. Skal se om jeg får fikset en liten retur-tr

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Hvordan var opplevelsen av A332 vs A346?

Var ikke så veldig stor forskjell på A332 og A346 fra mitt synspunkt. Eneste forskjell som passasjer var at de ikke hadde kamera under take-off på A346. Kun landingen som ble vist. Ellers kan vel en grom motorlyd på A346 trekkes frem

Jeg bestillte reisen ca 2 måneder før avreise og betalte 11,900 kr. Litt dyrere alternativ enn noen andre, men var uten tvil verdt det! Prisen inkluderte service avgifter til australiareiser.no, turistvisum osv. Så egentlig helt ok!

Last edited by TH-HJE; 14-07-2010 at 11:23.
Old 14-07-2010, 11:31   #12
pilot94
ScanFlyer Silver

pilot94's Avatar

Ja du!
Strålende TR! Og bildene var rett og slett en fryd å se på!
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 11:58   #13
andreas97sas
ScanFlyer Silver

Fin rapport
andreas97sas is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 13:34   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Veldig fin rapport, godt balansert med inntrykk - ta gjerne en tur en annen plass og skriv om det også

Så på immigration-formen til Australia at man må krysse av for at man ikke vært i wilderness areas eller i kontakt med ferskvannsområder på 30 dager. Kan kanskje være problematisk å være ærlig/overholde det der bestandig hvis man ikke bor midt i by'n.

Old 14-07-2010, 14:26   #15
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Hvordan var benplassen paa Etihad?
Er selv i Australia naa og reiste ned ned Qantas.
Etihad var et av alternativene som ble valgt bort...
Var veldig fornoeyd med alt hos Qantas, untatt benplassen som ikke var saa mye aa skryte av og jeg fikk ikke sove. Reiser hjem igjen med en miks av Qantas og BA.
Triprapport kommer naar jeg har kommet meg hjem igjen!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 17:22   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Meget bra!! Hvilken mat fikk dere servert til Sydney?
Ser frem til flere bilder fra Australia og returen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 19:10   #17
nyheim
Newcomer

Meget god og oversiktlig rapport, med flotte bilder! Ser frem til å lese om returen
nyheim is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 19:21   #18
Glenn
ScanFlyer Molded

En fantastisk tripreport!
Dette beviser Etihad sin service. Har veldig lyst å prøve de ut fra Brussel Der bruker de A332.

Spent på hva du fikk servert til "down under".
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 16:24   #19
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg fortår at utvalget med filmer m.m. var bra, men på bildet du har kommentert "fin stemning i kabinen" ser det ut til at samtlige ser på det samme, noe som for meg ser ut som en kasse med sigarer.

Var det påtvungen reklame eller safety demonstration, eller hva?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2010, 16:30   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg fortår at utvalget med filmer m.m. var bra, men på bildet du har kommentert "fin stemning i kabinen" ser det ut til at samtlige ser på det samme, noe som for meg ser ut som en kasse med sigarer.

Var det påtvungen reklame eller safety demonstration, eller hva?
Ut fra exif-info i bildet ser det ut som der er rundt 25 min før landing. Setebelte-skiltet er også på så sikker noe "fellesunderholdning", som ikke er uvanlig på den tiden av flygingen.

Posting Rules