![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Skulle vel bare mangle med alt som har skjedd.
Legg bare merke til at kostnadene går ned og pengebingen øker. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Bjørn Kjos' presentasjon for 2. kvartal:
http://www.norwegian.no/PageFiles/11...esentation.pdf Rapport for 2. kvartal: http://www.mynewsdesk.com/files/ee0f..._10_report.pdf Pressemelding fra Norwegian: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Der kan man se hvor ekstrem følsomme lowcost carriers er
når flyene er groundet et par dage ! Derudover er resultatet stadig væsentlige dårligere sammenlignet med Q2 / 2009, det kost lidt at ekspandere, f.eks med 738 i karup.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Ser at Norwegian ved årsslutt i 2010 vil ha 30 Boeing 737-800 og 23 737-300. I løpet av 2011 er det planlagt å fase ut 13 737-300, samtidig som 17 737-800 kommer inn i flåten. Tre av disse skal leies inn utover de leie- og kjøpskontraktene som allerede eksisterer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Det finnes seg en tydelig bremse-spor i DY sitt resultat som kan i store deler skyldes til aske-skyen og stenging av luftrommet. Dette hadde store utvirkinger pa Low-Cost bransjen siden deres kunder booker lengre pa forhand. Aske-stengning skedde i April og med en estimert advance-booking tid av en Low-Cost Pax pa 6-8 uker hadde dette forsatt effekt i Juni maned.
Samtidlig finnes det seg en del ting som man kan legge stor vekt til. Cash Flow er positiv, sa driften er sunn. Investeringer drainerer med ca. 560 Mio NOK fra selskap. Det koster a fa inn nye fly sa hurtig. Utfasing av 737-300 er fremskydet med 2 ar, som betyr at med slutt 2012 er det slutt med 737CL. Sa vi trolig kommer a se snart salgs-annonseringer for de 5 eide fly. 4 av disse 5 skulle kunne plasseres uten problemer, men KKW blir en bargain for kjöperen.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Vad ligger i "enhetskostnaden"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Slik det er formulert i pressemeldingen vil det nok være kostnaden per fløyet setekilometer. Alle såkalte "operating expenses" tas normalt med i beregningen, så dette er en gjennomsnittskostnad per tilgjengelige sete (-kilometer). Denne kostnaden regnes ikke ut fra antall passasjerer fløyet, men antall seter ombord. Yield'en (eller enhetsinntekt) er inntekten per (inntektsgivende) passasjerkilometer, men for å få det sammenliknbart med enhetskostnaden (eller CASK) så må man multiplisere med kabinfaktoren. Da får man revenue per available seat kilometer (som er i samme målestokk som kostnadsmålet). Da kan man relativt raskt danne seg et bilde av om selskapet vil levere overskudd eller ikke. Det viser også at det ikke bare er prisen per passasjer som er viktig, men også kabinfaktoren. :-)
Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor man rapporterer om enhetskostnad ekskl. drivstoff, for drivstoff er vel en nokså sentral input i produksjonen..... Jeg ser imidlertid at andre herværende flyselskaper også av & til gjør dette, men det gjør det vel ikke mindre fornuftig. ![]() Last edited by TOS; 13-07-2010 at 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Enhetskostnader uten fuel sier mye om hvor flinke selskapet er til å drive billig.
Legger man til fuelfaktoren tar man inn et parameter som selskapet er svært lite i stand til å gjøre noe med. Fuelhedging er et mulig verktøy for å dempe utslaget men hedging er også en stor risikofaktor hvis man hedger for mye.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Jeg er helt enig i at det gir et bilde av effektiviteten i selskapet, men den relevante kostnaden er jo uansett den som inkluderer fuel. Ved en kjapp gjennomlesning av pressemeldingen ovenfor så fant jeg imidlertid ikke den totale enhetskostnaden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
Mener å huske at den nå er under 47 øre. . .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
Quote:
Unit cost uten fuel er mer av akademisk interesse - akkuratt som resultat før leasing.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Tack för info.
Då kan man snabbt räkna ut hur långt man kommer för sina Nok 199 och hur många "gratis" kilometer man fick på sin resa ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
Join Date: May 2010
Location: Kongsberg
Posts: 32
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er bare å ta en titt på dens tidligere liv det
Earlier operators: CS-TIG (1989-1993) - Bavaria/AirAtl. CS-TIG (1993-2001) - TAP CS-TIG (2001) - Euro Atlantic AW PR-BRE (2001-2002) - Brasil Rodo PR-BRE (2002-2004) - Euro Atlantic CS-TLL (2004) - Euro Atlantic AW CS-TLL (2004-2005) - Blue Air CS-TLL (2005-2006) - Euro Atlantic og ikke minst at den er blant de eldste -300 i flåten
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
For og spore av litt, antall eiere/operatører kan vel ikke bety all verden når man ser maskinen i dag, den er i toppstand og fremstår som et godt salgsobjekt spør du meg. Bedre med en gammel godt vedilkeholdt maskin enn en ny og dårlig vedlikeholdt
![]() Jeg vet ikke hva "listeprisen" på B733 av denne årgangen kan være?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers Last edited by MD11; 13-07-2010 at 16:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Riktig det MD11, men de fleste vil også har et fly med en kjent god historikk - og maskiner som har hoppet rundt fra operatør til operatør har det lett for og settes spørsmålstegn ved.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Bargain for kjøperen er god (lav) pris ifht verdi. Som oftest følger de hverandre med mindre det er spesielt overskudd eller underskudd på materiell i markedet.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Røde tall fra BA | sirpjalle | Flyforum | 5 | 09-08-2008 16:11 |
Skuffende KLM/AF-salg | Stian | Flyforum | 14 | 24-08-2007 12:09 |
Skuffende tal for Billund | Bll spotter | Flyforum | 2 | 01-12-2006 16:37 |
Skuffende gjensyn | THS | Flyforum | 19 | 12-01-2006 16:20 |
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall | LN-KGL | Flyforum | 8 | 09-11-2005 18:46 |