Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 09:09   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Norwegian Skuffende tall fra DY

Quote:
Norwegians andre kvartalsresultat er rimelig skuffende lesning. Omsetningen økte med 6,9 prosent dette kvartalet, men resultatet er langt dårligere enn på samme tid ifjor.
http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1935722.ece
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:11   #2
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Skuffende tall fra DY

Skulle vel bare mangle med alt som har skjedd.

Legg bare merke til at kostnadene går ned og pengebingen øker.

tiemand is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:13   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Skuffende tall fra DY

Bjørn Kjos' presentasjon for 2. kvartal:
http://www.norwegian.no/PageFiles/11...esentation.pdf

Rapport for 2. kvartal:
http://www.mynewsdesk.com/files/ee0f..._10_report.pdf

Pressemelding fra Norwegian:

Quote:
Norwegian kutter kostnader og øker konkurransekraften

2010-07-13

Oslo/Fornebu 13. juli 2010

Norwegian kutter kostnader og øker konkurransekraften

Norwegian fraktet 3,2 millioner passasjerer i andre kvartal, 15 prosent flere enn i fjor, viser resultatet for andre kvartal 2010. Omsetningen ble på vel 2 milliarder kroner, en økning på 7 prosent. Nettoresultatet etter skatt ble -134 millioner kroner i Q2, et resultat sterkt påvirket av myndighetenes stenging av luftrommet tidligere i vår. Norwegian fortsetter å holde stø kurs mot flere nye fly og lavere kostnader.

- Resultatet for andre kvartal er som ventet sterkt påvirket av det stengte luftrommet tidligere i vår og den usikkerheten myndighetenes ”av og på”-stenging skapte blant de reisende. Samtidig har vekterstreiken i Norge også påvirket trafikken. Norwegian har hatt et direkte tap på 100 millioner kroner som følge av stengt luftrom og estimerer et ytterligere indirekte tap på om lag 100 millioner som følge av lavere salg og lavere priser, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

- Det er også mye positivt i dette kvartalet, spesielt at vi greier å holde en stø kurs mot lavere kostnader og økt konkurransekraft. Vi har 760 millioner kroner mer på bok i år enn på samme tid i fjor, noe som er et godt utgangspunkt med hensyn til konkurransesituasjonen og våre investeringer i nye fly, sier Kjos.

Norwegian vil fase ut eldre Boeing 737-300 flere år tidligere enn opprinnelig planlagt og samtidig øke antall nye Boeing 737-800 slik at både antall 800 maskiner og antall fly i flåten vokser raskere. I 2011 og 2012 vil selskapet øke flåten med tre nye, leasede maskiner utover de allerede 70 som er bestilt.

Nye fly og mer effektiv drift

Enhetskostnaden er kuttet kraftig fra 2009 til 2010, og er nå i 2. kvartal nede på 34 øre, eks drivstoff. Stengningen av europeisk luftrom bidro med om lag 2 øre i økte kostnader, slik at den underliggende enhetskostnaden ble 32 øre i andre kvartal – 15 prosent lavere enn samme tid i fjor. Norwegian vil med innfasing av nye og større fly få en mer effektiv drift og dermed kunne redusere enhetskostnadene ytterligere. Innen 2014 vil Norwegian ha en av de mest miljøvennlige og moderne flyflåtene i Europa.

- Nye fly betyr bedre reiseopplevelse for passasjerene. Samtidig innebærer nye fly at vi kan drive enda mer kostnadseffektivt enn i dag. Dette er en flyflåte for fremtiden, sier Bjørn Kjos.

Utvalgte nøkkeltall 2. kvartal 2010 (2. kvartal 2009)

Antall passasjerer: 3,2 mill (2,8 mill)
Omsetning: 2, 032 mill kroner (1, 901 mill)
Fyllingsgrad: 75 prosent (78 prosent)
EBITDAR: 144 mill kroner (418 mill kroner)
EBITDA: - 49 mill kroner (258 mill kroner)
EBIT: - 93 mill kroner (223 mill kroner)
EBT: -188 mill kroner (245 mill kroner)
Nettoresultat: -134 mill kroner (180 mill kroner)

Se vedlagte pdf for kvartalsrapport.

Kontaktpersoner for pressen:

Finansdirektør Frode Foss, tel 91 63 16 45
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tel 97 55 43 44
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:17   #4
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Skuffende tall fra DY

Der kan man se hvor ekstrem følsomme lowcost carriers er
når flyene er groundet et par dage !

Derudover er resultatet stadig væsentlige dårligere sammenlignet
med Q2 / 2009, det kost lidt at ekspandere, f.eks med 738 i karup.
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:24   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Skuffende tall fra DY

Ser at Norwegian ved årsslutt i 2010 vil ha 30 Boeing 737-800 og 23 737-300. I løpet av 2011 er det planlagt å fase ut 13 737-300, samtidig som 17 737-800 kommer inn i flåten. Tre av disse skal leies inn utover de leie- og kjøpskontraktene som allerede eksisterer.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:27   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Skuffende tall fra DY

Det finnes seg en tydelig bremse-spor i DY sitt resultat som kan i store deler skyldes til aske-skyen og stenging av luftrommet. Dette hadde store utvirkinger pa Low-Cost bransjen siden deres kunder booker lengre pa forhand. Aske-stengning skedde i April og med en estimert advance-booking tid av en Low-Cost Pax pa 6-8 uker hadde dette forsatt effekt i Juni maned.

Samtidlig finnes det seg en del ting som man kan legge stor vekt til. Cash Flow er positiv, sa driften er sunn. Investeringer drainerer med ca. 560 Mio NOK fra selskap. Det koster a fa inn nye fly sa hurtig.

Utfasing av 737-300 er fremskydet med 2 ar, som betyr at med slutt 2012 er det slutt med 737CL. Sa vi trolig kommer a se snart salgs-annonseringer for de 5 eide fly. 4 av disse 5 skulle kunne plasseres uten problemer, men KKW blir en bargain for kjöperen.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 09:42   #7
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Skuffende tall fra DY

Vad ligger i "enhetskostnaden"?
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 10:31   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Skuffende tall fra DY

Quote:
Originally Posted by Marcus W View Post
Vad ligger i "enhetskostnaden"?
Slik det er formulert i pressemeldingen vil det nok være kostnaden per fløyet setekilometer. Alle såkalte "operating expenses" tas normalt med i beregningen, så dette er en gjennomsnittskostnad per tilgjengelige sete (-kilometer). Denne kostnaden regnes ikke ut fra antall passasjerer fløyet, men antall seter ombord. Yield'en (eller enhetsinntekt) er inntekten per (inntektsgivende) passasjerkilometer, men for å få det sammenliknbart med enhetskostnaden (eller CASK) så må man multiplisere med kabinfaktoren. Da får man revenue per available seat kilometer (som er i samme målestokk som kostnadsmålet). Da kan man relativt raskt danne seg et bilde av om selskapet vil levere overskudd eller ikke. Det viser også at det ikke bare er prisen per passasjer som er viktig, men også kabinfaktoren. :-)

Jeg skjønner imidlertid ikke hvorfor man rapporterer om enhetskostnad ekskl. drivstoff, for drivstoff er vel en nokså sentral input i produksjonen..... Jeg ser imidlertid at andre herværende flyselskaper også av & til gjør dette, men det gjør det vel ikke mindre fornuftig.

Last edited by TOS; 13-07-2010 at 10:35.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 10:36   #9
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Skuffende tall fra DY

Enhetskostnader uten fuel sier mye om hvor flinke selskapet er til å drive billig.

Legger man til fuelfaktoren tar man inn et parameter som selskapet er svært lite i stand til å gjøre noe med. Fuelhedging er et mulig verktøy for å dempe utslaget men hedging er også en stor risikofaktor hvis man hedger for mye..
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 10:40   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Skuffende tall fra DY

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Enhetskostnader uten fuel sier mye om hvor flinke selskapet er til å drive billig.

Legger man til fuelfaktoren tar man inn et parameter som selskapet er svært lite i stand til å gjøre noe med. Fuelhedging er et mulig verktøy for å dempe utslaget men hedging er også en stor risikofaktor hvis man hedger for mye..
Det er jo et godt poeng....
Jeg er helt enig i at det gir et bilde av effektiviteten i selskapet, men den relevante kostnaden er jo uansett den som inkluderer fuel. Ved en kjapp gjennomlesning av pressemeldingen ovenfor så fant jeg imidlertid ikke den totale enhetskostnaden.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 11:19   #11
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Skuffende tall fra DY

Mener å huske at den nå er under 47 øre. . .
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 12:33   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Skuffende tall fra DY

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er jo et godt poeng....
Jeg er helt enig i at det gir et bilde av effektiviteten i selskapet, men den relevante kostnaden er jo uansett den som inkluderer fuel. Ved en kjapp gjennomlesning av pressemeldingen ovenfor så fant jeg imidlertid ikke den totale enhetskostnaden.
Quote:
Unit cost was NOK 0.49 in the first half and NOK 0.47 in the second quarter compared to NOK
0.51 in the first half last year and NOK 0.47 in the second quarter last year.
http://www.mynewsdesk.com/files/ee0f..._10_report.pdf

Unit cost uten fuel er mer av akademisk interesse - akkuratt som resultat før leasing....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 14:57   #13
Marcus W
ScanFlyer Blue
 
Marcus W's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
Default Re: Skuffende tall fra DY

Tack för info.
Då kan man snabbt räkna ut hur långt man kommer för sina Nok 199 och hur många "gratis" kilometer man fick på sin resa
Marcus W is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 15:07   #14
femmern
Newcomer
 
Join Date: May 2010
Location: Kongsberg
Posts: 32
Default Re: Skuffende tall fra DY

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Utfasing av 737-300 er fremskydet med 2 ar, som betyr at med slutt 2012 er det slutt med 737CL. Sa vi trolig kommer a se snart salgs-annonseringer for de 5 eide fly. 4 av disse 5 skulle kunne plasseres uten problemer, men KKW blir en bargain for kjöperen.
Skjønte ikke helt denne her, hva er det med KKW?
femmern is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 15:46   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skuffende tall fra DY

Quote:
Originally Posted by femmern View Post
Skjønte ikke helt denne her, hva er det med KKW?
Det er bare å ta en titt på dens tidligere liv det

Earlier operators:
CS-TIG (1989-1993) - Bavaria/AirAtl.
CS-TIG (1993-2001) - TAP
CS-TIG (2001) - Euro Atlantic AW
PR-BRE (2001-2002) - Brasil Rodo
PR-BRE (2002-2004) - Euro Atlantic
CS-TLL (2004) - Euro Atlantic AW
CS-TLL (2004-2005) - Blue Air
CS-TLL (2005-2006) - Euro Atlantic

og ikke minst at den er blant de eldste -300 i flåten
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 16:38   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Skuffende tall fra DY

For og spore av litt, antall eiere/operatører kan vel ikke bety all verden når man ser maskinen i dag, den er i toppstand og fremstår som et godt salgsobjekt spør du meg. Bedre med en gammel godt vedilkeholdt maskin enn en ny og dårlig vedlikeholdt

Jeg vet ikke hva "listeprisen" på B733 av denne årgangen kan være?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 13-07-2010 at 16:48.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 16:44   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skuffende tall fra DY

Riktig det MD11, men de fleste vil også har et fly med en kjent god historikk - og maskiner som har hoppet rundt fra operatør til operatør har det lett for og settes spørsmålstegn ved.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 17:50   #18
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Skuffende tall fra DY

Bargain for kjøperen er god (lav) pris ifht verdi. Som oftest følger de hverandre med mindre det er spesielt overskudd eller underskudd på materiell i markedet.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Røde tall fra BA sirpjalle Flyforum 5 09-08-2008 16:11
Skuffende KLM/AF-salg Stian Flyforum 14 24-08-2007 12:09
Skuffende tal for Billund Bll spotter Flyforum 2 01-12-2006 16:37
Skuffende gjensyn THS Flyforum 19 12-01-2006 16:20
Første oktober-tall ute - CPH med sterke tall LN-KGL Flyforum 8 09-11-2005 18:46


All times are GMT +2. The time now is 11:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.