![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da er det mye som tyder på at Icelandair starter opp Seattle nå som SAS konsoliderer seg som tilbringer-tjeneste for Luftwaffe.
Jeg gråter inni meg! At SAS legger ned Seattle er nesten grunn til å starte en folkeaksjon! http://www.boarding.no/art.asp?id=35764
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvorfor det? Det er slutt på den tiden at en rute kan flys pga av tradisjon og prestisje. Tjener man ikke penger på den, eller har mulighet på det innen rimelig tid så skal den bort! Så enkelt er det
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
I tilfelle godt for Icelandair å se nye muligheter i en tung tid!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Icelandair har vel to fordeler her. Godt koordinert feed fra OSL/CPH/ARN m.fl. via øya i havet og ikke minst et fly som kanskje er bedre tilpasset i størrelse enn A340?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
..... sånn helt tilfeldigvis når Lufthansa starter opp Seattle er det plutselig ikke grunnlag for en rute fra København? Mer enn tilfeldig spør du meg.....
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Den tankegangen du kommer med her, hvor tradisjon og prestisje skal være grunnlag for å opprettholde en rute er en an flere tankeganger som må, og forhåpentligvis er på vei, ut av SAS-systemet Last edited by Someone; 25-03-2009 at 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tja, jeg ser ikke helt at Icelandair skal kunne hamle opp med den svært harde konkurransen som tvang SAS vekk fra SEA, med både LH, AF og BA som gir et mye bedre produkt mellom Europa og SEA enn Icelandair via REK.
Det var ingen glede å spore i HQ da LH kastet seg på FRA-SEA, og dermed tok en god del av kundegrunnlaget for SEA-ruten. Sånn er det - man er partnere, men likevel konkurrenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Men jeg mener å ha lest en plass at SEA-ruten til LH er ganske usikker? Er det riktig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
det at man har subsidiert en rute i 43 år høres for meg merkelig ut. mye tyder på at SAS IC er historie anyway innen 5 år.
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Du er vel ikke den eneste her inne som tror det.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, man har ikke subsidiert ruten i 43, men det har aldri vært så hard konkurranse som etter at LH gikk inn og andre øke tilbudet. Jeg tror ikke alle er klar over hvor utrolig raskt det snur i flybransjen. Da jeg startet i SAS IC i april i fjor pekte alle pilene oppover, fly nr 12 skulle inn i flåten og både DEL, DXB og muligens SFO var på gang. Så tanket markedet fullstending! Det er nesten som å skru på en bryter. Alt man trodde på kan på uker bli snudd helt på hodet. Først hadde vi oljeprissjokket, og selv om inntektene økte noe helt enormt hjalpt det fint lite da kostnadene for å sende flyene avgårde tok helt av (no pun intended). Så falt oljeprisen, menda forsvant etterspørselen og betalingsvilligheten. Først fra USA, så fra Asia og så fra Skandinavia.
I den situasjonen hele bransjen er, og kanskje særlig mindre selskaper som SAS, kan man ikke holde på ruter som ikke kan bære seg økonomisk. Den tiden da man kunne tåle store tap i en periode mens man ventet på bedre tider, eller kunne regne med at høysesongen skulle redde lavsesongen er over. Vi snakker om at det er lavere etterspørsel i Skandinavia, men i USA har det tørket helt ut til tider. Det er dramatisk fall i etterspørsel etter flyreiser så vel som det meste annet. Jeg håper selvsagt at vi får bedre tider, bedre konkurranseevne og en mindere drepende konkurranse fra De Store Guta, som gjør at man kan gjenåpne SEA og få på plass andre ruter også, men dette er virkelig ikke tiden for det. Den eneste måten man kan overleve i denne situasjonen, er å sette "tæring etter næring" og snu enhver stein slik at man står styrket og klar når pilene begynner å peke oppover igjen. Det vil de - det er bare et spørsmål om når. (og jeg er redd det ikke er rett rundt hjørnet). Og når det gjelder ryktene om SAS inter-kont.satsnings død er den kraftig overdrevet. Det er jeg overbevist om. Last edited by CK; 25-03-2009 at 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
nei, det var jo noen andre som antydet at SEA handlet kun om gammelmodig prestisje. Og jeg ser poenget ditt for all del at verden er inne i en periode man skjelden har sett maken til. Men en ting som har forundret meg litt er at svært mange i Norge ikke vet at SAS flyr long-haul engang.
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
SAS tilpasser seg og konsoliderer seg raskere og mer omfattende enn hva jeg har sett tidligere. Det er bra! Så får vi håpe at de er tidlig ute med satsninger når pilene peker riktig vei igjen også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke så rart. Når var sist du så en reklame kampanje i Norge på linje med KLM, Finnair eller Lufthansa for ruter utenfor Europa?
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
jeg har et lite, men sterkt håp!
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er offidielt .. fire ganger i uka fra 22. juli.
1 FI 681 1356 KEF SEA 1700 1745 0 22JUL09 24OCT09 75W 7:45 1 FI 680 2467 SEA KEF 1630 0645+1 0 23JUL09 24OCT09 75W 7:15 Pussig routing ... maskinen skal staa nesten et doegn. Kanskje de har plukket opp en charterkontrakt ogsaa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Greier de å returnere med samme crew på den måten kanskje?
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, det gjør de. Mulig de finner det mer lønnsomt enn å ha crew liggende lenger. På den annen side pådrar de seg tauingskostnader som nok er på høyde med hotellkostnadene og vel så det ... Men på den tredje side så ville de nok å problemer med connection fra Island med avgang 2030 eller deromkring ..
Last edited by LN-MOW; 25-03-2009 at 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Med fire flighter i uka måtte vel en del crew bodd to netter, så da ville det fort gått med 2-3 crew for den ene ruta. (Hotellkosten er vel liten i forhold til diett og lønn, og noen har vel regnet på det) Som du sier, hvis de ikke rekker den nattlige utvekslingen av pax på Island så er det jo liten vits i å fly.
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Alternativet er kanskje å ha et fly parkert på KEF til enhver tid...........
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Seattle - Vancouver - Seattle med leiebil | akira | Reiseforum | 5 | 24-06-2014 21:57 |
Seattle | Boeing | Reiseforum | 6 | 29-03-2008 16:37 |
Seattle 11/06 | Fredrik Propell | Flyforum | 1 | 06-07-2007 17:38 |
Friskt i Seattle | LN-MOW | Flyforum | 3 | 16-12-2006 10:38 |
Seattle here I come... | EB | Flyforum | 21 | 30-09-2004 06:31 |