![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dette blir en ganske kort og enkel bilderapport, jeg regner med at andre har skrevet lengre og bedre rapporter her eller på andre forum.
Først av alt en stor takk til de som sto for arrangementet. Litt skjær i sjøen var det under billettering, men opplegget i Dubai var veldig bra, og prisen vi fikk på turen var også meget fin. Ble en del stress denne dagen før avreise, så ankom ikke OSL før kl 14:00. Ingen kø i innsjekk, hyggelig personale som spurte om jeg visste hvor fast-track og loungen var. Et kjapt besøk i loungen for et glass farris, før ferden gikk ned til gate 50. Der ble det servert kake, noe jeg hoppet glatt over. Gateområdet er ekstremt trangt og lite, eneste positive er at det er en bar 10m fra gaten. Sikkert noen som kjenner seg igjen, dere får si i fra om dere vil sladdes. ![]() Her er det to uker gamle flyet på plass ![]() 02. september 2014 EK160 OSL-DXB 777-300ER A6-ENT 16:00 (17:07) – 00:50 (01:23) Boarding startet til planlagt tid, og den skulle skje i henhold til sone printet på boardingkortet. Det ble ikke håndhevet, dessverre. En liten kar foran meg fra et land lenger øst hadde sone ørten, men stilte seg likevel i kø med en gang. Selvsagt fikk han også boarde når han først hadde stilt seg i kø. Det ble sete 08K på turen nedover, sete ved vinduet helt foran i businesskabin nr to ![]() Skikkelig god benplass ![]() Resten av rad 08 ![]() Et slags nettbrett som kunne brukes som fjernkontroll, eller til å spille eller se film på ![]() Begynte å bli rimelig sulten og tørst på dette tidspunktet, så da passet det bra med litt påfyll ![]() Flott liten suvenir, vossavatn med eget trykk for anledningen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ble over en time forsinket pga en passasjer med koffert i buken som bestemte seg for å ikke møte ved gaten.
Her er en liten film av avgang fra OSL. Herlig lyd fra GE90 https://www.youtube.com/watch?v=aAOJt6D8cnA
Litt ymse vær ut fra OSL ![]() Rene og blanke vinger, og god fleks! ![]() Menyene for dagens flight, som også er tilgjengelige på nett. ![]() ![]() ![]() ![]() I tillegg er det en god del andre drikkevarer, f.eks. Grey Goose Vodka, Chivas 18, Hennesy XO, Glenfiddich 15 og Bombay. Utvalget av "øl" var ekstremt magert, Heineken, Amstel light og Budweiser. Interessant at man kaller det lunsj når flyet skal gå kl 16:00, og selve lunsjen ikke ble servert før nærmere 19:00. ![]() ![]() Begynte med mer gul enke og litt nøtter. Det smakte skikkelig godt. Merk at klokka nærmer seg 19, og jeg begynner nesten å angre på at jeg ikke spiste kake! ![]() Det gikk veldig lang tid fra pre lunsj drink ble servert, til noe mat kom på bordet (Takeoff 1700, champis og nøtter 17:40, og ikke noe mer hadde skjedd kl 18:20). Ba derfor om litt mer å drikke, denne gangen hvitvin fra Rhone. Den var også god! Prøvde å spille litt hangman på IFE, men den bare klikka. La derfor IFE på hylla for resten av turen, og fant fram min egen. Lurer litt på hvor mye et slikt IFE koster pr år i drivstoff, tapte cargoinntekter, kapitalkostnader og vedlikeholdskostnader? ![]() Så var det endelig klart for litt tunfisk. Helt greit, det meste hadde nok gått ned på dette tidspunktet ![]() Jeg spurte om å få suppe, siden det sto på menyen. Det var visst ikke mulig, siden jeg hadde fått forrett. Jeg tolket ikke menyen som om man måtte velge forrett ELLER suppe??? Hvitløksbrød og en rød Bordeaux som smakte bra ![]() Valgte lam som hovedrett. Overkokt, men helt greit. Prøvde meg også på den italienske vinen, men den var ikke bra i det hele tatt. Smakte som en $5 amerikansk merlot ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Spurte om jeg kunne få ost før desserten, hadde bestilt sjokoladekake. Det måtte flyvertinna sjekke opp i. Hørte dessverre aldri mer om dette. Jeg fikk altså hverken suppe eller ost
Sjokoladekaka var i alle fall god, det samme var portvinen. ![]() Deretter en god espresso, en enda bedre 15 år gammel single malt og et par sjokolader ved siden ![]() Fulgt av en Hennesy XO og litt mer vomfyll. På dette tidspunkt var de tomme for gul enke. Hmm, dårlig planlagt? Første flight fra OSL, og et eget arrangement for å feire dette, men likevel tomme litt over halvveis til Dubai? ![]() Så et par kommentarer om kabinen. Dette flyet hadde elektriske persienner. De var 2-stegs, og fungerte meget godt. Vinduet ble ikke varmt på samme måte som de tradisjonelle plastplatene man trekker ned på litt eldre fly. ![]() Setene har god benplass, men er utrolig trange. De trangeste business-setene jeg har prøvd, og det fører til en vond sittestilling. Emirates sine seter kontra konkurrentene er som å fly 737 stinn brakke kontra ledig midtsete, det kan rett og slett ikke sammenlignes. Jeg ble utrolig sliten spesielt i venstre del av overkroppen, og endte med å sitte/ligge på skrå i setet. Emirates er en av få som har 2-3-2 i business, og her skjønner man virkelig hvorfor andre selskaper skyr dette som pesten. Har jo også sett senere at det er flere andre som har reagert på dette, og ikke skjønner hvorfor EK har en setebredde som passer jentunger eller thaier på 60kg. ![]() Deretter ble det litt mer film på nettbrett, litt mer Glenfiddich og vips var vi på downwind til DXB. Overraskende hvor liten flyplassen er, det ser man godt fra lufta ![]() ![]() Så var flighten over, og vi fikk parkere ved siden av himmelens styggeste passasjerfly, som det er ekstra mange av nede i Dubai ![]() Luftig og romslig ankomsthall som ikke er dominert av tax-free, her har vel noen i gamle Norge litt å lære? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Etter en stund var på kommet til Hyatt, ca 1,5 time etter landing.
Flott rom med god plass, men det stinka dessverre røyk. Klokka var allerede 03 på natta, så jeg gadd ikke ned i resepsjonen for å få bytta rom, og la meg til å sove etter å ha tatt disse bildene ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Velkomstflaske med vin, som jeg dessverre glemte å ta med når jeg bytta rom dagen etter ![]() Minnet litt om FCT med Etro ![]() Neste dag ble det en kjapp og god frokost før bussen tok oss til flyvertinneskolen. Det var mockup av både kabiner, seter og suiter. Noen som vet hva som er hva?? ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() ![]() ![]() ![]() Slik burde absolutt business i 77W vært!!! ![]() ![]() Det var også mockup av baren i 380, ![]() Skliene fikk vi ikke prøve ![]() Heller ikke flytevestene ![]() Men derimot en stilig kabinsimulator som nesten klarte å lure oss til å tro at noe var galt med "flyet" vi satt i ![]() Høydepunktet var likevel en skikkelig bra omvisning på Emirates flight catering. Imponerende mange måltider som blir laget der. Det arbeidet ekstremt mye folk der, og cateringselskapet har monopol i Dubai. Kanskje ikke lett å konkurrere med slikt for europeiske selskap? Dessverre ingen bilder derfra. Hjemkomst, rombytte, 15 min på puta før det var klart for middag, øl og deretter fest med Hyatt og Emirates. Utsikt fra det nye rommet ![]() ![]() Deretter gikk jeg på en liten smell. Forsov meg til flyet hjem til OSL. Helt greit det, tok en natt ekstra på Hyatt, og fikk prøvd thai-restauranten ![]() Etterpå var magen litt uenig i at dette var en god ide. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Neste morgen var det tidlig til DXB, som virket temmelig forlatt
![]() ![]() ![]() Somla meg inn i duty-free for å slippe å sponse Heinemann med mer penger. De tar slike blodpriser at jeg ikke skal handle der mer. Tror jeg. ![]() Bra utvalg. Har ikke smakt på fangsten ennå. ![]() Herlig syn i loungen. Hva slår vel en tulling som tar av seg sko og sokker, og legger bena på bordet? ![]() Stor lounge, med flere serveringssteder og mange sitteplasser ![]() ![]() Spillerom for barn i alle aldre ![]() Tenkte som så at kanskje menyen tilbake til Norge var like mager som den på veien ned, og fant det lurest å bunkre opp litt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
05.09.2014
EK159 DXB-OSL 777-200LR A6-EWG 07:00 (07:18) - 12:10 (11:53) Ny flytype på vei tilbake ![]() Rikelig med plass på rad 11, siste rad i business. Kun vindussetene var tatt ![]() Hørte rykter om bra plass bak gardina også (3+4+3, upppsss) ![]() Jeg klarer ikke, uansett hvor mye jeg prøver, å like dekoren i kabinen. "Tre"paneler rundt skjermene?? Er dette en Mercedes fra 1984? Kun et ord passer, HARRY! ![]() Litt eldre type fjernkontroll og nettbrett på dette flyet, jeg brukte de kun til å skru av og på lyset. ![]() Vesentlig dårligere utsikt på rad 11 på 200LR enn rad 08 på 300ER ![]() Det er aldri for tidlig for litt gul enke ![]() Morgendis i Dubai litt over klokken syv ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Dagens flight skal gå over Ukraina hvis man skal stole på dette bildet
![]() Drikkemenyen var den samme som på vei ned, her er det spiselige: ![]() ![]() ![]() Trist frokost. Glad jeg spiste i loungen, foretrekker SAS Plus frokost fremfor dette. Heldigvis ble det en selvblandet mimosa!! ![]() Fant ut det var en vin jeg ikke hadde smakt, den hvite fra Sør-Afrika. Måtte prøve den, og angret etterpå. Smakte ikke spesielt godt nei. Deretter ble sengen gjort klar. Med lite folk ombord fulgte jeg Lucky sin anbefaling og la på to madrasser, brukte også to puter ![]() God plass til bena, men setet er rimelig langt fra å være flatt ![]() Sov tålig greit, fra Det Kaspiske Hav til omtrent Moskva. Da ble jeg vekket og spurt om jeg ville ha lunsj. Prøvde meg på Mezze, men det var ingen suksess. Magen var ikke helt i vater etter thaimaten kvelden før. Gikk over til vann, for hadde planer om bilkjøring senere på dagen. ![]() Pasta, laks og kamskjell til hovedrett. Helt greit. ![]() Desserten var også ganske så god ![]() Like før landing på 19L ![]() Landet altså i god tid før rute på OSL, 4 min i passkø, rett forbi tax-free, og 1 minutt venting før bagasjen kom på båndet. Så en liten oppsummering: -Service: Veldig på det jevne her. Sporet liten entusiasme hos crewet på den første flighten, hadde kanskje forventet det? På returen var hadde crewet bedre tid, man så mer til de, og de var mye kjappere. Det hadde selvsagt mye med belegge å gjøre. 42 fullsatte seter mot 10-15 på returen. Men slik er det vel omtrent alltid, er klassen man sitter i full, så er det sjelden man får bedre service enn middels. -Mat: Emirates havner på nedre del av skalaen av de selskapene jeg har prøvd. Sammenligner jeg to 7 timersflighter hos Emirates med 2 2,5timers flighter med Qatar, vinner Qatar soleklart på smak. Litt rart å ikke kunne få suppe og ost når det står på menyen også. -Drikke: Her scorer Emirates bra. God champagne, en god hvit og en god rød vin, flere gode brenneviner, men dessverre piss-øl. Synd de gikk tom for champis så tidlig på partyflighten. -Setet: Meget god benplass, helt greit å sove i, utrolig smalt å sitte i. -DXB: Et hyggelig bekjentskap. Enkelt å finne frem, bra mat og drikke i loungen, bra shopping. Så til spørsmålet, vil jeg brukes Emirates igjen? Skal jeg til Dubai, så er det et meget bra valg. Skal jeg til Asia så vil jeg foretrekke å fly direkte fra Europa med f.eks. BA, CX, SQ eller LX, slik at jeg kan sove uforstyrret. Skal jeg likevel fly med mellomlanding i sandkassen, så vil jeg gå for Qatar hvis de ligger i samme prisområde. Hvis EK bytter ut setene i 777 til samme type som de har i 380, så vil jeg nok revurdere, men pr i dag er ikke hardproduktet konkurransedyktig. Hvis nå ikke Emirates varter opp med gode priser i F, da kan jeg sikkert fristes til å prøve en tur til, gjerne Australia eller New Zealand! Last edited by Dag Viking; 16-09-2014 at 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,548
|
![]()
Takk for fin rapport! 2-3-2 på business er ingen god ide... Har så langt kun forsøkt EK sin 380, der var setene helt OK. Men man føler seg ikke særlig eksklusiv når hele annen etasje er C og F. Og MB/Cadillac 80-talls stilen er bare helt far out... Men prøver gjerne en weekendtur til DXB. Har planer om en Asiatur i januar, men blir nok Qatar eller Turkish tror jeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Takk Dag, yeah, bilde av mitt bakhodet ved gate... Tok med kamera, tok ingen bilder.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
|
![]()
Takk for titten. Som de er inne på så virker C hos EK ikke og være helt der den vurde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Fin rapport. Det virker som dere hadde en bra tur.
Det er dog skuffende at EK som streber for å være en av de beste i sin klasse ikke har sikkelig seter i Business, Det er heller ikke bra at de kjører 2-3-2 layout. I tillegg så synes jeg at designet i kabinen med blant annet masse falskt tre ikke er spesielt vakket. Men nå er uansett ikke EK et selskap jeg planlegger eller ønsker å fly med, men ting kan jo endre seg... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Takk for fin dokumentasjon.
Maten og drikkeutvalget så jo bra ut! Likevel, det er virkelig alt for smalt i business hos Emirates. Og interiøret - en skulle virkelig ikke tro at det flyet var to uker nytt. Disse treimitasjonene er nesten komiske. Nekter å tro at dette er en smaksfavoritt - selv hos vedkommende som driver løpende reklamevirksomhet og folkeopplysning for Dubai her inne.
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
|
![]()
Takker for fin rapport og trist å hoere at det falt så dårlig i smak. Eneste jeg er «enig» i er at det midterste setet må vare kjipt å betale for når det er et såpass premium priset produkt.
Mulig jeg stort sett har vært litt pusset på EK C, men har faktisk aldri opplevd setene som trange så sant man da ikke er litt vel brei over fua. Jeg kan troeste dere med at absolutt alle jeg kjenner (inkludert SudC) er meget fornøyd med produktet deres, og de ligger milevis foran de vi kjenner til Europa generelt. Det jeg tror er litt utfordringen er at mange har en enorm forventning til EK og blir derfor skuffet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
![]() Forventningen var slett ikke enorm, Emirates ble her først og fremst sammenlignet med sin nabo og konkurrent Qatar. Vurderingen baserer seg også på en sammenligning med andre selskap jeg har flydd med på omtrent tilsvarende strekninger, som f.eks. SAS til USA og Singapore regional business class intra Asia. Last edited by Dag Viking; 17-09-2014 at 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Flott rapport!
![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
|
![]() Quote:
EK Business på A380 synes jeg personlig er det beste jeg har reist med. En ting er den private plassen, minibaren osv. – men det å kunne tusle bak i barområdet å få seg en drink og noe snacks er unikt. Jeg var ikke klar over at SQ, LX, QR, AA og nye SK hadde vesentlig bedre plass osv. enn EK A380 C. Igjen.. som baken, morra dattera etc.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
|
![]()
[QUOTE=Dag Viking;957881]Det er vel ikke noe i teksten eller bildene som indikerer at det er bredden på fua som er problemet, så det er noe du må ha laget til i ditt eget hode
![]() QUOTE] He he.. jeg tenke ikke spesielt på din fu ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Tusen takk for flotte bilder og god info om dette nye produktet i hyllene på OSL!
Blir nok ikke mitt førstevalg, med mindre de kommer med grisegode tilbud eller at jeg faktisk skal en tur til Dubai igjen. Når jeg først skal reise langt i C, foretrekker jeg en kort tur i Europa, for så å slå meg til ro på selve langøkten.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-DXB F klasse EK160 | Skuggenheimer | TripReports | 7 | 18-02-2019 15:53 |
GE90 power - dagens EK160 fra OSL | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 17-11-2016 22:58 |
EK160 innstilt i dag onsdag | Hypern | Småprat | 1 | 18-05-2016 13:04 |
ek160 på lørdag 7/3 | scspartan76 | Register- og ATC-Forum | 5 | 07-03-2015 06:38 |
EK160/EK159 (2./4.sept) | Trdfly | Register- og ATC-Forum | 2 | 01-09-2014 05:13 |