Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2014, 20:37   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Vin Bilderapport EK160 / EK159

Dette blir en ganske kort og enkel bilderapport, jeg regner med at andre har skrevet lengre og bedre rapporter her eller på andre forum.
Først av alt en stor takk til de som sto for arrangementet. Litt skjær i sjøen var det under billettering, men opplegget i Dubai var veldig bra, og prisen vi fikk på turen var også meget fin.
Ble en del stress denne dagen før avreise, så ankom ikke OSL før kl 14:00. Ingen kø i innsjekk, hyggelig personale som spurte om jeg visste hvor fast-track og loungen var. Et kjapt besøk i loungen for et glass farris, før ferden gikk ned til gate 50. Der ble det servert kake, noe jeg hoppet glatt over. Gateområdet er ekstremt trangt og lite, eneste positive er at det er en bar 10m fra gaten.
Sikkert noen som kjenner seg igjen, dere får si i fra om dere vil sladdes.


Her er det to uker gamle flyet på plass



02. september 2014
EK160 OSL-DXB
777-300ER A6-ENT
16:00 (17:07) – 00:50 (01:23)


Boarding startet til planlagt tid, og den skulle skje i henhold til sone printet på boardingkortet. Det ble ikke håndhevet, dessverre. En liten kar foran meg fra et land lenger øst hadde sone ørten, men stilte seg likevel i kø med en gang. Selvsagt fikk han også boarde når han først hadde stilt seg i kø.

Det ble sete 08K på turen nedover, sete ved vinduet helt foran i businesskabin nr to


Skikkelig god benplass


Resten av rad 08



Et slags nettbrett som kunne brukes som fjernkontroll, eller til å spille eller se film på


Begynte å bli rimelig sulten og tørst på dette tidspunktet, så da passet det bra med litt påfyll


Flott liten suvenir, vossavatn med eget trykk for anledningen
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:38   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Ble over en time forsinket pga en passasjer med koffert i buken som bestemte seg for å ikke møte ved gaten.
Her er en liten film av avgang fra OSL. Herlig lyd fra GE90
https://www.youtube.com/watch?v=aAOJt6D8cnA


Litt ymse vær ut fra OSL


Rene og blanke vinger, og god fleks!


Menyene for dagens flight, som også er tilgjengelige på nett.








I tillegg er det en god del andre drikkevarer, f.eks. Grey Goose Vodka, Chivas 18, Hennesy XO, Glenfiddich 15 og Bombay. Utvalget av "øl" var ekstremt magert, Heineken, Amstel light og Budweiser.

Interessant at man kaller det lunsj når flyet skal gå kl 16:00, og selve lunsjen ikke ble servert før nærmere 19:00.




Begynte med mer gul enke og litt nøtter. Det smakte skikkelig godt. Merk at klokka nærmer seg 19, og jeg begynner nesten å angre på at jeg ikke spiste kake!


Det gikk veldig lang tid fra pre lunsj drink ble servert, til noe mat kom på bordet (Takeoff 1700, champis og nøtter 17:40, og ikke noe mer hadde skjedd kl 18:20). Ba derfor om litt mer å drikke, denne gangen hvitvin fra Rhone. Den var også god! Prøvde å spille litt hangman på IFE, men den bare klikka. La derfor IFE på hylla for resten av turen, og fant fram min egen. Lurer litt på hvor mye et slikt IFE koster pr år i drivstoff, tapte cargoinntekter, kapitalkostnader og vedlikeholdskostnader?


Så var det endelig klart for litt tunfisk. Helt greit, det meste hadde nok gått ned på dette tidspunktet


Jeg spurte om å få suppe, siden det sto på menyen. Det var visst ikke mulig, siden jeg hadde fått forrett. Jeg tolket ikke menyen som om man måtte velge forrett ELLER suppe???
Hvitløksbrød og en rød Bordeaux som smakte bra


Valgte lam som hovedrett. Overkokt, men helt greit. Prøvde meg også på den italienske vinen, men den var ikke bra i det hele tatt. Smakte som en $5 amerikansk merlot
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:39   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Spurte om jeg kunne få ost før desserten, hadde bestilt sjokoladekake. Det måtte flyvertinna sjekke opp i. Hørte dessverre aldri mer om dette. Jeg fikk altså hverken suppe eller ost 
Sjokoladekaka var i alle fall god, det samme var portvinen.


Deretter en god espresso, en enda bedre 15 år gammel single malt og et par sjokolader ved siden


Fulgt av en Hennesy XO og litt mer vomfyll. På dette tidspunkt var de tomme for gul enke. Hmm, dårlig planlagt? Første flight fra OSL, og et eget arrangement for å feire dette, men likevel tomme litt over halvveis til Dubai?


Så et par kommentarer om kabinen. Dette flyet hadde elektriske persienner. De var 2-stegs, og fungerte meget godt. Vinduet ble ikke varmt på samme måte som de tradisjonelle plastplatene man trekker ned på litt eldre fly.


Setene har god benplass, men er utrolig trange. De trangeste business-setene jeg har prøvd, og det fører til en vond sittestilling. Emirates sine seter kontra konkurrentene er som å fly 737 stinn brakke kontra ledig midtsete, det kan rett og slett ikke sammenlignes. Jeg ble utrolig sliten spesielt i venstre del av overkroppen, og endte med å sitte/ligge på skrå i setet. Emirates er en av få som har 2-3-2 i business, og her skjønner man virkelig hvorfor andre selskaper skyr dette som pesten. Har jo også sett senere at det er flere andre som har reagert på dette, og ikke skjønner hvorfor EK har en setebredde som passer jentunger eller thaier på 60kg.



Deretter ble det litt mer film på nettbrett, litt mer Glenfiddich og vips var vi på downwind til DXB. Overraskende hvor liten flyplassen er, det ser man godt fra lufta




Så var flighten over, og vi fikk parkere ved siden av himmelens styggeste passasjerfly, som det er ekstra mange av nede i Dubai


Luftig og romslig ankomsthall som ikke er dominert av tax-free, her har vel noen i gamle Norge litt å lære?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:55   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Etter en stund var på kommet til Hyatt, ca 1,5 time etter landing.
Flott rom med god plass, men det stinka dessverre røyk. Klokka var allerede 03 på natta, så jeg gadd ikke ned i resepsjonen for å få bytta rom, og la meg til å sove etter å ha tatt disse bildene














Velkomstflaske med vin, som jeg dessverre glemte å ta med når jeg bytta rom dagen etter


Minnet litt om FCT med Etro



Neste dag ble det en kjapp og god frokost før bussen tok oss til flyvertinneskolen.
Det var mockup av både kabiner, seter og suiter. Noen som vet hva som er hva??







__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:55   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159








Slik burde absolutt business i 77W vært!!!




Det var også mockup av baren i 380,


Skliene fikk vi ikke prøve


Heller ikke flytevestene


Men derimot en stilig kabinsimulator som nesten klarte å lure oss til å tro at noe var galt med "flyet" vi satt i


Høydepunktet var likevel en skikkelig bra omvisning på Emirates flight catering. Imponerende mange måltider som blir laget der. Det arbeidet ekstremt mye folk der, og cateringselskapet har monopol i Dubai. Kanskje ikke lett å konkurrere med slikt for europeiske selskap? Dessverre ingen bilder derfra.

Hjemkomst, rombytte, 15 min på puta før det var klart for middag, øl og deretter fest med Hyatt og Emirates.
Utsikt fra det nye rommet




Deretter gikk jeg på en liten smell. Forsov meg til flyet hjem til OSL. Helt greit det, tok en natt ekstra på Hyatt, og fikk prøvd thai-restauranten


Etterpå var magen litt uenig i at dette var en god ide.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:56   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Neste morgen var det tidlig til DXB, som virket temmelig forlatt








Somla meg inn i duty-free for å slippe å sponse Heinemann med mer penger. De tar slike blodpriser at jeg ikke skal handle der mer. Tror jeg.


Bra utvalg. Har ikke smakt på fangsten ennå.



Herlig syn i loungen. Hva slår vel en tulling som tar av seg sko og sokker, og legger bena på bordet?


Stor lounge, med flere serveringssteder og mange sitteplasser




Spillerom for barn i alle aldre



Tenkte som så at kanskje menyen tilbake til Norge var like mager som den på veien ned, og fant det lurest å bunkre opp litt
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:57   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

05.09.2014
EK159 DXB-OSL
777-200LR A6-EWG
07:00 (07:18) - 12:10 (11:53)


Ny flytype på vei tilbake


Rikelig med plass på rad 11, siste rad i business. Kun vindussetene var tatt


Hørte rykter om bra plass bak gardina også (3+4+3, upppsss)



Jeg klarer ikke, uansett hvor mye jeg prøver, å like dekoren i kabinen. "Tre"paneler rundt skjermene?? Er dette en Mercedes fra 1984? Kun et ord passer, HARRY!


Litt eldre type fjernkontroll og nettbrett på dette flyet, jeg brukte de kun til å skru av og på lyset.


Vesentlig dårligere utsikt på rad 11 på 200LR enn rad 08 på 300ER



Det er aldri for tidlig for litt gul enke


Morgendis i Dubai litt over klokken syv



__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 20:57   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Dagens flight skal gå over Ukraina hvis man skal stole på dette bildet


Drikkemenyen var den samme som på vei ned, her er det spiselige:











Trist frokost. Glad jeg spiste i loungen, foretrekker SAS Plus frokost fremfor dette. Heldigvis ble det en selvblandet mimosa!!


Fant ut det var en vin jeg ikke hadde smakt, den hvite fra Sør-Afrika. Måtte prøve den, og angret etterpå. Smakte ikke spesielt godt nei.
Deretter ble sengen gjort klar. Med lite folk ombord fulgte jeg Lucky sin anbefaling og la på to madrasser, brukte også to puter


God plass til bena, men setet er rimelig langt fra å være flatt


Sov tålig greit, fra Det Kaspiske Hav til omtrent Moskva. Da ble jeg vekket og spurt om jeg ville ha lunsj.
Prøvde meg på Mezze, men det var ingen suksess. Magen var ikke helt i vater etter thaimaten kvelden før. Gikk over til vann, for hadde planer om bilkjøring senere på dagen.


Pasta, laks og kamskjell til hovedrett. Helt greit.



Desserten var også ganske så god


Like før landing på 19L


Landet altså i god tid før rute på OSL, 4 min i passkø, rett forbi tax-free, og 1 minutt venting før bagasjen kom på båndet.


Så en liten oppsummering:
-Service: Veldig på det jevne her. Sporet liten entusiasme hos crewet på den første flighten, hadde kanskje forventet det? På returen var hadde crewet bedre tid, man så mer til de, og de var mye kjappere. Det hadde selvsagt mye med belegge å gjøre. 42 fullsatte seter mot 10-15 på returen. Men slik er det vel omtrent alltid, er klassen man sitter i full, så er det sjelden man får bedre service enn middels.
-Mat: Emirates havner på nedre del av skalaen av de selskapene jeg har prøvd. Sammenligner jeg to 7 timersflighter hos Emirates med 2 2,5timers flighter med Qatar, vinner Qatar soleklart på smak. Litt rart å ikke kunne få suppe og ost når det står på menyen også.
-Drikke: Her scorer Emirates bra. God champagne, en god hvit og en god rød vin, flere gode brenneviner, men dessverre piss-øl. Synd de gikk tom for champis så tidlig på partyflighten.
-Setet: Meget god benplass, helt greit å sove i, utrolig smalt å sitte i.
-DXB: Et hyggelig bekjentskap. Enkelt å finne frem, bra mat og drikke i loungen, bra shopping.

Så til spørsmålet, vil jeg brukes Emirates igjen? Skal jeg til Dubai, så er det et meget bra valg. Skal jeg til Asia så vil jeg foretrekke å fly direkte fra Europa med f.eks. BA, CX, SQ eller LX, slik at jeg kan sove uforstyrret. Skal jeg likevel fly med mellomlanding i sandkassen, så vil jeg gå for Qatar hvis de ligger i samme prisområde. Hvis EK bytter ut setene i 777 til samme type som de har i 380, så vil jeg nok revurdere, men pr i dag er ikke hardproduktet konkurransedyktig.
Hvis nå ikke Emirates varter opp med gode priser i F, da kan jeg sikkert fristes til å prøve en tur til, gjerne Australia eller New Zealand!
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 16-09-2014 at 21:14.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2014, 23:32   #9
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,548
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Takk for fin rapport! 2-3-2 på business er ingen god ide... Har så langt kun forsøkt EK sin 380, der var setene helt OK. Men man føler seg ikke særlig eksklusiv når hele annen etasje er C og F. Og MB/Cadillac 80-talls stilen er bare helt far out... Men prøver gjerne en weekendtur til DXB. Har planer om en Asiatur i januar, men blir nok Qatar eller Turkish tror jeg.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 03:37   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Takk Dag, yeah, bilde av mitt bakhodet ved gate... Tok med kamera, tok ingen bilder. Nå har jeg bevis på at jeg var med..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 06:25   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Takk for titten. Som de er inne på så virker C hos EK ikke og være helt der den vurde
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 11:34   #12
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Fin rapport. Det virker som dere hadde en bra tur.

Det er dog skuffende at EK som streber for å være en av de beste i sin klasse ikke har sikkelig seter i Business, Det er heller ikke bra at de kjører 2-3-2 layout. I tillegg så synes jeg at designet i kabinen med blant annet masse falskt tre ikke er spesielt vakket.

Men nå er uansett ikke EK et selskap jeg planlegger eller ønsker å fly med, men ting kan jo endre seg...
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 12:08   #13
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Takk for fin dokumentasjon.

Maten og drikkeutvalget så jo bra ut!

Likevel, det er virkelig alt for smalt i business hos Emirates.

Og interiøret - en skulle virkelig ikke tro at det flyet var to uker nytt. Disse treimitasjonene er nesten komiske. Nekter å tro at dette er en smaksfavoritt - selv hos vedkommende som driver løpende reklamevirksomhet og folkeopplysning for Dubai her inne.
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 12:33   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Takker for fin rapport og trist å hoere at det falt så dårlig i smak. Eneste jeg er «enig» i er at det midterste setet må vare kjipt å betale for når det er et såpass premium priset produkt.

Mulig jeg stort sett har vært litt pusset på EK C, men har faktisk aldri opplevd setene som trange så sant man da ikke er litt vel brei over fua.

Jeg kan troeste dere med at absolutt alle jeg kjenner (inkludert SudC) er meget fornøyd med produktet deres, og de ligger milevis foran de vi kjenner til Europa generelt.

Det jeg tror er litt utfordringen er at mange har en enorm forventning til EK og blir derfor skuffet.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 15:20   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Mulig jeg stort sett har vært litt pusset på EK C, men har faktisk aldri opplevd setene som trange så sant man da ikke er litt vel brei over fua.



Det jeg tror er litt utfordringen er at mange har en enorm forventning til EK og blir derfor skuffet.
Det er vel ikke noe i teksten eller bildene som indikerer at det er bredden på fua som er problemet, så det er noe du må ha laget til i ditt eget hode . Det var et helt annet sted på kroppen som er problemet.

Forventningen var slett ikke enorm, Emirates ble her først og fremst sammenlignet med sin nabo og konkurrent Qatar. Vurderingen baserer seg også på en sammenligning med andre selskap jeg har flydd med på omtrent tilsvarende strekninger, som f.eks. SAS til USA og Singapore regional business class intra Asia.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 17-09-2014 at 15:28.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 18:23   #16
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Flott rapport! Emirates 777-business class er kanskje ikke den beste på markedet...? A380en er vel kanskje hakket bedre i biz?
__________________
B738
B738 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2014, 21:13   #17
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Quote:
Originally Posted by B738 View Post
Flott rapport! Emirates 777-business class er kanskje ikke den beste på markedet...? A380en er vel kanskje hakket bedre i biz?
A380-setene er en del bedre enn 777, men fortsatt et godt stykke unna mange av konkurrentenes longhaulprodukt. SQ, LX, QR, CX, AA og mange andre (til og med SAS sitt nye C-produkt) er vesentlig bedre, flere av dem med 1-2-1 mot 2-3-2.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2014, 07:01   #18
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
A380-setene er en del bedre enn 777, men fortsatt et godt stykke unna mange av konkurrentenes longhaulprodukt. SQ, LX, QR, CX, AA og mange andre (til og med SAS sitt nye C-produkt) er vesentlig bedre, flere av dem med 1-2-1 mot 2-3-2.
Det er jeg ikke helt enig med deg i.. Av de jeg har prøvd så vil jeg personlig si at Emirates Business på A380en er milevis over LX business (både gammel og ny)

EK Business på A380 synes jeg personlig er det beste jeg har reist med. En ting er den private plassen, minibaren osv. – men det å kunne tusle bak i barområdet å få seg en drink og noe snacks er unikt.

Jeg var ikke klar over at SQ, LX, QR, AA og nye SK hadde vesentlig bedre plass osv. enn EK A380 C.

Igjen.. som baken, morra dattera etc..
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2014, 07:02   #19
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,840
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

[QUOTE=Dag Viking;957881]Det er vel ikke noe i teksten eller bildene som indikerer at det er bredden på fua som er problemet, så det er noe du må ha laget til i ditt eget hode . Det var et helt annet sted på kroppen som er problemet.
QUOTE]

He he.. jeg tenke ikke spesielt på din fu
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2014, 09:44   #20
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Bilderapport EK160 / EK159

Tusen takk for flotte bilder og god info om dette nye produktet i hyllene på OSL!
Blir nok ikke mitt førstevalg, med mindre de kommer med grisegode tilbud eller at jeg faktisk skal en tur til Dubai igjen. Når jeg først skal reise langt i C, foretrekker jeg en kort tur i Europa, for så å slå meg til ro på selve langøkten.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-DXB F klasse EK160 Skuggenheimer TripReports 7 18-02-2019 15:53
GE90 power - dagens EK160 fra OSL PerJohan Bilder & foto 1 17-11-2016 22:58
EK160 innstilt i dag onsdag Hypern Småprat 1 18-05-2016 13:04
ek160 på lørdag 7/3 scspartan76 Register- og ATC-Forum 5 07-03-2015 06:38
EK160/EK159 (2./4.sept) Trdfly Register- og ATC-Forum 2 01-09-2014 05:13


All times are GMT +2. The time now is 04:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.