![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]()
Denne tråden skulle egentlig handle om en fantastisk flytur jeg har hatt. Det meste kommer imidlertid til å handle om ting som foregikk ETTER jeg landet. Flyplassen er nedsnødd og ingen kommer noen vei.
More to come |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Før: Trondheim, Nå: Oslo
Posts: 149
|
![]()
Jess! bra det er flere av oss som er stuck i nord amerika... jeg sitter i St John's Newfoundland. Snøstorm og alt er kansellert..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Hører rykter om at han kom seg fram i løpet av natten ... han var isåfall heldig. Alaska/Horizon kansellerte alt etter 1445 i går da de var tomme for deicingvæske og det ikke var mulig å få mer inn pga stengte veier ...
The cancellations hit Alaska Airlines particularly hard, and may continue into Monday. Alaska and Horizon Air canceled all flights at Seattle-Tacoma International and Portland International airports as of 2:45 p.m., in part because of a lack of de-icing fluid. Passengers with local residences were told to go home for the evening, and others were told to make their own hotel arrangements. http://seattlepi.nwsource.com/local/...airport22.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,524
|
![]()
Fortsatt tungt i SEA .. og enda verre i Portland.
Alaska Airlines reported some progress. McElroy says Alaska plans about 20 departures from Seattle Monday, about one-third the normal number. He says the airline hopes to resume a normal schedule Tuesday. http://seattlepi.nwsource.com/local/...airport23.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]()
Ja da var jeg endelig kommet frem.
Det ble en noe uvanlig opplevelse for undertegnede. La oss begynne med det første først. Flygingen var en opplevelse. Jeg må si meg positivt overrasket av både mat og service ombord på denne flygningen CPH-SEA. Spesielt siden avgangen var sprikkfull. Det er helt klart at det er lettere å yte bedre service og oppmerksomhet fra kabinpersonellet når det er halvtomme kabiner, men i dag, med hvert eneste sete opptatt, klarte besetningen å innfri på det aller meste. Servering gikk raskt og smertefritt, og selv om mani stor grad må be om påfyll, er de der stort sett på under minuttet. Maten var helt på topp, det kunne også bekreftes av naboen jeg fikk ombord som var fra Canada. En halvtime før landing fortalte kapteinen at det ville være litt dårlig vær i Seattle. Vi landet på 16R etter å ha kommet inn fravest. Jeg ante lite om hva som skulle skje da vi landet. Jeg så myyye snø. Da vi takset inn mot terminalbygningen, måtte vi først vente på at Continental skulle komme seg ut. Denne avgangen til Continental, kom seg aldri i luften etter det jeg fikk med meg. Da vi først kom oss inn til gate, prøvde jeg å komme meg ut så fort som overhodet mulig. Ned til immigration og der var det allerede en lang kø. British Airways samt enten AF eller LH hadde også nettopp gjort sin entre. Det betydde circa timen i immigrasjonskø. Det ironiske var at jeg var blant de aller siste som gikk forbi en av disse immigrasjonsoffiserene. Dette til tross for at jeg var en av de første som gikk av flyet. Nuvel, ingen grunn til å miste motet av den grunn, bagasjen min var fremdeles ikke kommet. Det gjaldt ikke bare meg, men ca 50 pax. Vi fikk beskjed om at den siste containeren hadde de fått problemer med på grunn av været. 10 minutter senere var bagasjen på båndet og jeg var klar for avgang UA6008. Jeg vet ikke om det var for å være sadistisk eller serviceinnstilt damen i TSA forklarte meg at alle avganger minus 20 var kansellert resten av kvelden. ![]() Da jeg forlot sikkerhetskontrollen og var på vei mot shuttletogene kunne jeg se av monitorene at avgangen min, som en av de få fremdeles var on-time. LØGN! Jeg skyndte meg til utgangen etter 3 forskjellige shuttletog (jeg klarte faktisk å gå meg vill på SEA sist gang jeg mellomlandet her) og fikk beskjed av høyttaleranlegget at avgangen min var kansellert. Hvorfor venter de så lenge med å skifte til "on-time" til enten "new time" eller cancelled når flyet allerede har divertert til en annen flyplass pga været? Jeg spurtet så til en ledig dame fra United som først sa til meg at alle avganger ut fra SEA til alle destinasjoner fra fulle frem til 25 desember. Etter å ha gravd lenge på maskinen sin fant hun så en avgang ledig påfølgende dag kl 0600 via Denver med Frontier og UA ut fra DEN. Hun fortalte meg så at nå måtte jeg "bare" finne bagasjen min og vente til 0400 da Frontier begynte innsjekk. Da bar det ut til ankomsthallen. Jeg vet ikke hvordan jeg kan få uttrykt dette skikkelig med ord, men det var litt av et syn. Det stod passasjer og bagasje bokstavelig talt over alt. Jeg brukte over 2 timer på å finne min egen bagasje. Den ble ikke funnet på båndet den skulle ligge på. Akkurat det betydde mindre for mitt vedkommende. Jeg var innstilt på å tilbringe natten her likevel, og strengt tatt kunne jeg klart meg uten bagasjen så lenge som mulig, det er bare ekstra irriterende å drasse på for mye, spesielt når man reiser alene. Dette været var tydeligvis noe folk på den nordamerikanske vestkyst var svært uvante med. Slikt vær hadde de aldri hatt før. Skulle man ta taxi ut fra flyplassen, måtte man bestille minst 4 timer i forveien, og man var heller ikke garantert at den i det hele tatt kom. Alt av leiebiler var utleid. Buss- tog, eller i det hele tatt noe som kunne komme seg fra A til B, var i beste fall mange timer forsinket, men også her var det snakk om kanselleringer for de fleste avgangene. Så å komme seg ut av byen med alternativ transport som jeg en stund vurderte, gikk raskt i glemmeboken. SK938 til CPH fikk jeg med meg at gikk, selv om også denne ble noe sen. Når det gjelder bl.a. BA, LH og AF tror jeg også at disse kom seg av gårde i noenlunde tid. Inne i avgangshallen var det til å begynne med sprikkfullt med passasjerer. Jeg hadde på mange måter ordnet meg, så for meg var det "bare" å vente fra 2100-0400. Jeg syns mest synd på dem som skulle reise med Alaska. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at de hadde en kilometer med kø. Seattle er som kjent en hub for Alaska, og de hadde enormt med connecting passengers. Det betydde at de ikke kunne ta den "lettvinte" løsningen som f. eks. Continental gjorde. De ba folk som hadde connections om å bli på flyplassen, mens de som bodde i Seattle om å gå hjem og om å bli booket om. Mange vil kanskje reagere på prosedyrene rundt dette, men man må tenke på hvilke tilstander som fantes, og at det også er mennesker som jobber her. Jeg tror ikke de ble belønnet med mye pause. De hadde også problemer med å komme seg til og fra flyplassen også når de enten begynte eller sluttet på jobb. Det ble vel sikkert snakk om en bråte med overtid. Heldigvis prøvde samtlige flyselskap å prioritere pax med connections. Her kom også "fordelen" med drittværet. Det hadde vært mange avganger i dager forveien som ikke hadde gått fulle selv om de var kraftig oversolgt. Dette skyldtes rett og slett at det var så mange som ikke nådde flyplassen i tide på grunn av veiene som varnedsnødd. Dette gjorde at flyselskapene instendig ba alle passasjerer med connections om å bli værende på flyplassen. Jeg møtte en passasjer som møtte opp 24 timer før avgang fordi hun "måtte" hjem. Mange lokale passasjer tok med seg dyner og puter hjemmefra. Jeg fant meg til "rette" i et hjørne ved United sitt check in område. Jeg ble sittende rett ved en norsk/dansk familie som også kom fra CPH og skulle videre til LAX. Problemet dems var imidlertid at de skulle videre med Alaska. Paret, som hadde to barn vekslet på å stå i køen deres mens barna sov på betonggulvet, og de stod til langt på natt. Det siste jeg fikk høre fra dem før jeg beveget med til Frontier sitt sjekk innområde, var at de var nr 27-30 i venteliste på et eller annet fly. Det var umulig å komme seg på nett på flyplassen, så rundt midnatt lokal tid, ringte jeg hjem til en kamerat i Norge for å få ham til å sjekke meg inn på Frontier sin avgang på nett. Frontier har visstnok ikke selvbetjeningsautomater. Dette gikk tydeligvis ikke an fordi den bookingkoden jeg hadde fått bestod både av tall og bokstaver mens Frontier kun benyttet bokstaver i sine bookinger. Da klokken ble 0407, kom det endelig 3 representanter fra Frontier. Som førstemann i køen kunne jeg raskt bli ekspedert og komme meg fort gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg følte meg på mange måter heldig som var booket til Frontier. De fleste avgangene som hadde blitt kansellert, hadde blitt kansellert fordi de hadde blitt divertert til andre flyplasser. Frontier sitt fly stod allerede her, så da trodde jeg at alt var i orden. Billetten min var imidlertid langt fra i orden, og dama i innsjekk kunne først ikke finne meg. Grunnen til dette var at den bookingkoden jeg gav henne, var ugyldig hos Frontier fordi den også inneholdt tall. Så påpekte hun også at avgangen var oversolgt. (Om flyet gikk i tide eller i det hele tatt gikk, er jeg ikke sikker på. Men det er sant som LN-MOW sier at de gikk tom for de-icingvæske, og mange avganger enten ble innstilt eller forsinket av den grunn.) Da bar det tilbake til United som holder til på helt andre siden av terminalbygget. En gåtur som vanligvis tar et par minutter ble fort til 10-15 minutter. Problemet var at jeg måtte tråle meg gjennom alle Alaskapassasjerene som stod i kø OVERALT på flyplassen. De stod til og med på tvers foran Unitedinnsjekkingen. Jeg fikk relativt raskt hjelp av ei kjempeeffektiv og blid dame. Det første hun sa var "there's a lot of things going on with your reservation". Hun ante ikke hvorfor jeg hadde blitt plassert på Frontier, men hun kunne booke meg om til UA9808 til SFO som var en ekstraavgang som hadde blitt satt opp nå som været hadde blitt noe bedre. Da var jeg rask med å spørre om hun kunne booke meg om til BUR istedenfor LAX siden dette er noe nærmere for meg. Ingen problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]()
Klokken 0500 spaserte jeg inn i loungen til UA (som beklageligvis var stengt i løpet av natten). Her satt jeg som eneste passasjer ganske lenge. Sovnet en time eller 2 i stolen. Da jeg skulle logge meg inn på nettet via t-mobil kom jeg rett inn på en meny hvor
jeg kunne jeg sjekke avgangene til UA. Jeg følte for å sjekke min egen, og selv om den var en ekstraavgang, hadde den nå blitt kansellert. Da bar det bort til damen i resepsjonen som først sa at det var den ikke, før hun etter å ha trykket en stund på maskinen kunne meddele at det var den. Den hadde tydeligvis enda ikke kommet på monitorene. På mange måter passet det meg ganske fint, da jeg trolig ville være blant de første passasjerene som kunne få et nytt fly. Hun ba meg sette med ned igjen så skulle hun ta kontakt. Til slutt (og vi snakker rundt en halvtime) hadde hun funnet et nytt fly via SFO som innebar en senere connection. Jeg gikk så opp til avgangshallen for å se etter noe mat. Plutselig fikk jeg øye på UA9806 til DEN som var closing. Jeg spurtet bort og spurte om jeg ikke kunne få være med og om de kunne booke meg videre, til tross for at bagasjen min skulle til SFO. Ingen problem, dersom det var plass. De ropte fremdeles på en skokk med mennesker som tydeligvis hadde fått plass på flyet som ikke hadde gått ombord enda. Det var samme hyggelige damen som booket meg på første ekstrafly til SFO som stod i utgangen. Hun fikk meg til slutt med som siste passasjer i denne 757-200. Da var det meste i utgangspunktet gjort. Jeg kom meg UT av Seattle og uansett hva som skjedde nå, var jeg rimelig sikker på at jeg ville komme frem til jul. Landet i DEN noe sent, men klarte å komme meg på et tidligere fly ut fra DEN (denne gang som nest siste passasjer) på UA227 da denne var noe forsinket. Landet på LAX 1607lokal tid, ca 18 timer senere enn planlagt, etter nesten 40 timer på reisefot. Bagasjen min skulle bli sendt til Burbank. Jeg har enda ikke fått den, men jeg vil anta at det kommer til å ordne seg. Jeg er i det minste kommet helskinnet frem. Men bare så det er sagt, jeg var heldig. Har man noe med Alaska ut etter jeg klarte å komme meg av gårde, synes jeg synd på mange sjeler. Blant annet den norsk/danske familien jeg møtte på, hadde ikke lenger store forhåpningene om å komme seg frem før jul. Dette var en annerledes opplevelse, men jeg kom meg frem, og er lykkelig for det. Jeg tok noen bilder, (ikke mange da jeg var kjempesliten) fra flyplassen. Ellers har jeg noen fra SK937. Jeg må også si at jeg er veldig fornøyd med United (ja, jeg vet at jeg for mange banner i kirken her) men den servicen og viljen til å hjelpe stod til terningkast 6. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
|
![]()
Høres ut som litt av en tur. Neste gang får du ta NZ fra LHR-LAX, selv om LHR er farlig til tider. Men det er i sånne situasjoner det lønner seg å ha litt peiling på selskaper og ruter. Spørre om alternative ruter til enten SFO/DEN osv
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Høres ut som en strabasiøs ferd, men tror du var heldig som reiste alene, er relativt flyinteressert og sikkert hadde lagt noen slagplaner. Greier man å tenke kjappere en en del andre så er det utrolig hva man får til. Godt du kom frem, takk for at du deler med oss andre.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]() Quote:
![]() Jeg har faktisk vært booket med NZ 001 en gang, faktisk på bonusbillett. Men jeg måtte bytte den om før avreise. Jeg fikk da UA isteden. Noe som den dag i irriterer meg veldig, da jeg vet de har et veldig bra produkt. NB: Har et par bilder som jeg prøver å få lagt ut, men jeg husker ikke hvordan jeg redigerer dem! Hvis noen har noen tips, send meg en PM! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Takk for at du delte denne høyst irregulære opplevelsen med oss, god underholdning å lese dette og garantert en påkjenning for din kropp og sjel. Ingen tvil om at i slike irr situasjoner gjelder det som passasjer å ha et våkent øye og tenke alternativt, ikke bare stole bakkepersonalets alternativer... Hyggelig også at SK937 innfridde, hørtes ut som de satt i fremre kabin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for en god rapport. En slik situasjon må jo være helt forferdelig for folk som ikke er vant til å reise mye og som ikke vet hvordan man kan "lure" seg ut av den. Hyggelig at SAS-flighten var så positiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 295
|
![]()
Tar med menyen ombord siden mange liker å lese den:
A snack with your drink? Wild onion, grilled artichoke and caperberry The big deal Our menu for this flight offers these choices Green leaf salad with dressing of the day First course Parma ham with olive, sun-dried cherry tomato and grilled onion Selection of breads Organic country loaf, Danish rye bread, selected Scandinavian crisp breads served with organic butter Main Course Grilled salmon with Lyonnaise potatoes, sugar snap peas and hollandaise sauce Chicken filet in sweet chili sauce with jasmine rice, pak choi and red pepper julienne Cured beef brisket with boiled potatoes, marinated red onion, mushrooms with parsley and red wine sauce Soba noodles with pak choi and fried shallots in stir fry sauce (vegetarian) Cheese Pont-l'Evéque and Taleggio cheese served with tomato relish A sweet finish Danish Christmas rice pudding with cherry sauce Light and quick If you prefer a lighter option, you can order our quick meal with your drink and we will serve you as soon as possible. -Green leaf salad with dressing of the day -First course -Cheese Before landing Choice of open sandwiches from the trolley Salami with remoulade, fried onion and lettuce Shrimps, Danish caviar, mayonnaise and lettuce Danish bluse cheese, red peppers and lettuce Dessert Almond cake and fresh cut fruit |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Takk for bilder! Også en i kortbukse(?!) på siste bildet - optimistisk!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
For en opplevelse - morsomt å lese!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Kortrapport fra Honolulu i naa i dag tidlig..( minus 11 timer ).
Fruen og jeg var ogsaa i SEA den 21. desember. Kapteinen paa AF sin 332 sa like etter take off CDG at han haapet flyplassen var aapen da vi skulle ankomme paa rute 12.00 local. Det var den, og litt opphold. Men totalt kaos som dere andre melder. Spesielt Alaska og Horizon. Vi skulle ha NW 753 til HNL 17.30. Den var on time sto det paa tavla. Den var ogsaa inne 16.50. Men den var kansellert kvelden foer og lang koe av standby fra kvelden i forveien. Og flyet var allerede fullt denne dagen. Kl. 17.50 boardet vi og fikk beskjed om aa sitte aa vente paa de-iceing. Vi ventet i flyet 4 timer foer den eneste de-icebilen NW-DL-CO hadde kom. Avgaarde 4.5 forsinket, men stor jubel ombord da flyet lettet i snoevaeret. Til HNL 0205, 4 timer forsinket, men glad vi greide det....Neste morgen var det ogsaa nye kanselleringer. Flyet vi kom med sskulle tilbake til SFO |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
Ooops det ble mange timer i en 757...men det er jo ikke noe problem for deg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Satt faktisk meget bra paa bakre noedutgang med to meter benplass foran.
Mye bedre enn inneklemt paa en toseter paa LH Airbus med 31 " benplass ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]()
Kunne ikke sagt meg mer enig enn med SQ777 der.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,388
|
![]()
He he - fordelen med bussen til Lufthansa er at de flyr...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Triprapport EBB-DXB-OSL Emirates | jb1 | TripReports | 4 | 15-02-2015 00:33 |
Seattle - Vancouver - Seattle med leiebil | akira | Reiseforum | 5 | 24-06-2014 21:57 |
Med "Pretty Woman" Via Hawaii hjem til Oslo (triprapport fra 1990) | dc-8-63 | TripReports | 1 | 02-08-2009 21:01 |
3 x triprapport fra samme flight | EB | TripReports | 9 | 22-11-2007 18:08 |
Annerledes plastmodell | Falcon | Samlerhjørnet | 0 | 26-05-2005 10:04 |