![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei og hopp!
Var noen timer på vollen (19R) i dag og opplevde mye spennende! Synes det ble litt i meste laget å kalle det en nødlanding, men litt utenom det vanlige var det jo, bare vent å se! Første flyet som møtte meg var denne herc'en! En positiv overraskelse det! ![]() Stilige de virvlene etter propellene ![]() Dagens første "Scanor" (hvertfall for min del) ![]() Continental med sin 757 ![]() ![]() ![]() Litt justeringer må gjøres ![]() ![]() Og så... Dagnes beist, en IL-76 TD ![]() ![]() Har aldri sett noen komme inn så lavt før på OSL som denne kom, vet faktisk ikke hva slags fly dette er. Ligner på en herc med to motorer, men tviler på det... ![]() ![]() ![]() Så dro "den ukjente" av gårde igjen... ![]() ... Men den hold seg ikke oppe lenge, for etter 5-10 min i lufta kom den tilbake med bare en motor (litt vanskelig å se på bildene, men dere ser at den høyre er vridd/rotert) ![]() ![]() ![]() Dagens siste fra OSL ![]() Slenger med noen ekstrabilder som jeg tok da vi svippet innom Kjeller på vei hjem ![]() Oslo flyveklubbs LN-TFS ![]() Alltid glad for kommentarer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flotte bilder, den ukjente som sikkerhetslandet er en C-160 Transall http://en.wikipedia.org/wiki/Transall_C-160
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aha! Takker
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Snygga bilder!
(Note to self; Jag måste ta mig till "vollen" nästa gång jag kommer upp!) Jadu, Taendis.....det var inte dåligt! ![]() Du har fångat en nödlandning! ...för en nödlandning är det! Om man varit tvungen att stänga ned en motor och flöjla propellern, då är det allvar! Att det dessutom är med en C-160, som normalt kör åt Turkiska flygvapnets uppvisningsgrupp gör ju inte precis saken sämre. Grymt!! *gör tummen upp* |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jøss, dette var spennende bilder! Du hadde flaks med motivene der! Gode bilder var det også!
<a href="http://www.airliners.net/search/photo.search?photographersearch=Terje+Aalrust&sort _order=views">Mine bilder på airliners.net</a> <a href="http://terjeaalrust.blogspot.com/">Fotobloggen</a> |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ser ut som det kan være en treningstur med landing med en motor, hvis det da ikke var masse brannbiler langs rullebanen da..kan ikke se dette på bildene iallefall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk og takk
![]() Nei, det stod ingen brannbiler da den kom inn før landing... Men hvorfor skal den helt hit til Norge for å trene på landing med èn motor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Någon, som vet något mer om saken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Meget flotte og spennende bilder dette! I følge ett annet forum, så kom C-160en opp fra Fairford. Vet ikke hvor den skulle videre men kom hvertfall opp som TUAF144 ut fra det jeg leser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke uvanlig at det er endel utenlandske fly på den militære delen av gardermoen, står faktisk noen der omtrent daglig. Hva de gjør der vet ikke jeg, om det er pga vedlikehold, øvelser, transport er meg uvisst. Men tror neppe dette var en sikkerhetslanding, dog heller trening- mulig pga øvelse eller sertifisering. Min teori da...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
evig optimist
|
![]()
Flotte bilder, du har blitt veldig flink på utrolig kort tid, tomlene opp :-)
![]() |
#12 |
|
![]()
Det var nok the real deal! Tviler sterkt på at dette var trening. Jeg har aldri hørt om noe selskap noe sted i verden hvor man lander med feathered\kantstillt prop for å trene OEI-landing. Ja, man gjør det i lufta for å trene prosedyrer, men den motoren settes så i gang igjen, også gis en "simulated feather" power setting for landing. Og ja, landing med en prop feathered er en nødlanding, som regel spesifert som definisjon i SOP etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder!
![]() Il-76 må være noe av det styggeste som flyr... men det er vel noe av sjarmen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva menes egentlig med at en propell er "feathered"`?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Feathered" betyder att man, vid motorbortfall, vrider propellerbladen så att de gör minsta möjliga luftmotstånd.
Eftersom militär verksamhet inte klassas som kommersiell, kan det vara så att de tränar "single engine approach/landing" med en motor nedsläckt. Men, det känns tveksamt. I alla andra fall, då man tränar motorbortfall, gör man det med (precis som OMW skriver) med en zero-thrust setting, vilken skall motsvara flygning med ena motorn flöjlad. Detta beroende på att man kanske måste göra ett pådrag för en skarp "go-around". |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg skal love at Transall ikke er et fly man trener "helt ned" med feathered motor. Den har så dårlig motorkraft hvis den må dra på igjen at det faktisk ikke er spesielt sunt.
På flyplasser med litt høyere fjell enn vanlig har man utarbeidet egne 1-engine-out C-160-utklatringer. Da følger man bekkefar og plogfurer utover mens man klatrer. Fine bilder, Tændis, den tyrkiske Transallen var et kupp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]()
For ikke å nevne hvor dårlig en hvilken som helst tomotors klatrer ut dersom man mister den andre motoren i 1000 fot AGL med en utmerket motor stengt ned og i feather..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Utrolig bra bildereportasje Tændis:-)
Og supert med så mange innspill fra dere andre etterpå....man lærer jo mye av å lese disse trådene. Well done ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker!
![]() Jeg er egentlig ganske usikker på om det var en nødlanding eller trening. Hadde det vært en nødlanding er det jo vanlig med brannbiler og masse beredskap, men samtidig er det jo riktig som dere sier at den hadde trengt ganske mye power for å ta en go-around og at han antakelig hadde fyrt opp motoren litt før landing under trening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Newcomer
|
![]()
Jeg fulgte med den transallen fra sydenden av banen, og reagerte på dårlig climb. Fikk ikke med meg at vifta hadde stoppet, men la merke til at sideroret (rød låvedør i dette tilfellet) stod nesten helt ut til venstre. Det gir indikasjon på at de har problemer med høyre motor.
Fulgte dem gjennom hele landingsrunden, men ingen brannbiler var og se langs banen. De kan ha bett om å få returnere for landing uten og melde Mayday, slik at ATC bare trodde de hadde glemt noe...., brillene eller noe...... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ARN-PMI: m/ "SE-RFU" inkl. strand/sol/bil/++ | Blackhawk | Bilder & foto | 7 | 01-12-2011 18:35 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Noen timer på "den andre" vollen! :) | Tændis | Bilder & foto | 14 | 25-07-2008 18:17 |