![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
|
![]()
Etter en maaned i Mosjoen, var det endelig paa tide aa sette kursen hjemover igjen. Turen skulle gaa i progressivt stoerre fly, med start i en Wideoe Dash-8, fortsettelse i en SAS 737-500, Lufthansa A320 og med
avslutning i en Lufthansa A340-300. Farmer var hyggelig nok til aa kjoere meg til flyplassen og paa innsjekk sto Egil og ventet med Prioritytaggene klare. Interessant security-konsept paa smaaflyplassen, hvor baade innsjekket og haandbagasje gaar igjennom samme maskin. Dette tar litt tid, men funket ellers greit. Damen hadde imidlertid litt problemer med haandbagasjen min, som saa alltid er full av ledninger, ladere og elektronikk, men jeg fikk til slutt fortsette. Jeg komplimenterte henne for hennes grundighet, og fleipet med at paa Gardermoen morgenen etter vil den bare gli rett gjennom maskinen. Hun virket litt tvilende til det, men selvfoelgelig gjorde den det. Akkurat som den gjorde i Atlanta, Chicago og Oslo paa veien over. ![]() ![]() LN-WIA sto og ventet i solskinnet da vi boardet paa rute, og Egil sto i cockpit og var saa hyggelig aa tilby meg cockpit. Men det sto en ledig toseter og lokket, og det fristet aerlig talt mer enn et trangt klappsete, til tross for den fine utsikten. Takk for vennligheten Egil, vi faar ha den til gode til en annen gang. Turen tok vel en rundt 40 minutter, og det ble en sprite fra drikketralla. Jeg hadde nesten glemt de latterlige smaa brusboksene man faar servert i Norge .. finnes de andres steder i verden? Landing paa tid, og jeg fikk meg en middag paa Vaernes mens jeg ventet paa fly videre. Paa veien til gaten stoppet jeg ved en utstilling av gamle bilder rett ved gate 32, og der haaper jeg at noen tar ansvar og korrekturleser litt .. Det heter Norving, ikke Norwing. Swedair, ikke Svedair (og Swedair sto klart og tydelig aa lese paa flykroppen..) .. En Il-76 er ingen Tupolev .. Og Spantax het ikke Spanair .. Det var sikkert mer, men jeg hadde ikke tid til aa lese alle tekstene. ![]() SK381 var satt om med Inge Krokrygg, og jeg synes det er en fin gest at SAS har valgt aa beholde de gamle Braathens-navnene. Kun halvfull kjerre, saa jeg fikk treseteren ved noedutgangen for meg selv. God plass og knyttenevetesten ble bestaatt med stil. Det hyggelige crewet gjennomfoerte den vanlige runden med drikketralla, men denne gangen var det lite som fristet. Ankomst Oslo paa tid - blokket inn 2024. Spenningen var denne gangen stor over hvor lang tid det ville ta foer bagasjen viste seg, og jeg fikk ikke spesielt store forhaapninger da jeg saa hvordan det toeyt folk inn fra omtrent annenhver gate nedover i fingeren. SK381 sto oppfoert paa baand 2 sammen md en DY-flight fra TOS, og gleden var stor da kolliene viste seg henholdsvis klokken 2036 og 2037. Og de laa definitivt i den foerste tralla. Flott prestasjon, vi faar haape at det ikke var tilfeldig. Skulle tilbringe natten paa Radisson, saa jeg tuslet over, sjekket inn og gikk til ro for natten etter en liten tur tilbake til terminalen for aa fotografere Titan-757'en som sto paa fjernpark utland. ![]() Sjekket ut fra hotellet klokken 0530 etter en kort natts soevn .. I terminalen var det full fres, men heldigvis var det ingen koe paa Business hos SAS. Fikk levert bagasjen og fikk mitt tolegs-BCBP som viste 3C paa OSL-FRA og 5A paa FRA-ATL. Fastlane var stengt, saa jeg maatte stille meg i koe med de uvaskede massene, men kom meg gjennom paa rundt kvarteret. Det er skjedd klare forbedringer i kontrollen siden sist, langbordene og bedre haandtering av plastkurvene gjoer at trafikken flyter mye raskere. Har noen vaert paa studietur hos TSA? ![]() Men det var fullt av folk overalt og noe av det som som slo meg var imidlertid at paxen i Oslo er mye mer stressa enn jeg er vant til hjemmefra. Enten det er i security, i aviskiosken, taxfree'en eller andre steder. Det dyttes og knuffes og sendes olme blikk .. men kanskje det bare er jeg som ha vaert borte for lenge... Lufthansa boardet paa tid, og jeg fikk til min glede igjen treseter'n for meg selv. Kun fem av oss paa tre rader paa Business, saa det var nok av plass. Knyttenevetesten ble ogsaa bestaatt. ![]() Bak var det godt belagt, men ikke helt fullt. Var begynt aa bli godt sulten da damene bestemte seg for aa starte matutdelingen og ble litt smaaskuffet over at det ikke var noen varmmat. ![]() Paa brettet laa det en helt OK kontinental frokost, men sulten som jeg var, hadde jeg haapet paa litt mer. Tviler paa at det hadde noe med streiken aa gjoere, siden maten lastes i Oslo. Drikke laster de tydeligvis ikke .. de tilboed kun vann og kaffe aa drikke, intet annet, og de skyldte paa streiken. Fant det litt pussig at de ikke engang lastet soft drinks paa Gardermoen, men det er antagelig ansett som for dyrt ... Men crewet har erfarne og hyggelige og tok det hele med et smil. De var tydelig glade for at streiken var over. Landing i FRA paa tid, og naa sitter jeg i LH-loungen med en stooor latte og venter paa 'bussavgang' hjem til ATL. Litt gretten paa LH naa, de har T-Mobile nettverk her - men man maa betale. De har noen computere staaende til fri avbenyttelse, men det er sinnsykt daarlig ikke aa ga et gratis WLAN i en lounge i 2008. Proevde aa se om jeg kunne 'laane' nettverkskabelen fra en av dem, men det var jeg nok ikke foerstemann som har tenkt paa - de var loddet fast .... ![]() ![]() Velvel .. naa ofrer jeg 8 Euro til T-Mobile for aa faa postet dette. Resten kommer senere. Last edited by LN-MOW; 02-08-2008 at 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
TUSEN TAKK...... FLOTT..... Må si at Titan var praktfull !
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Location: Bergen
Posts: 138
|
![]()
Kjempeflott, gleder meg til resten!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Se der, ja.. Enig i at LH frokosten saa litt stusslig ut, men SAS sin business frokost er vel ganske lik.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Scanflyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 485
|
![]()
Fin fin rapport så langt. Nå gjenstår det hvor lang tid det tar i immigration for deg.
![]()
__________________
Upcoming flights: Tja.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Bra rapport, MOW. Fly vel omtrent samtidig med deg over Atlanteren, men fra LHR. Vi hadde faktisk 50 km/t medvind store deler av turen så det gikk veldig radig LHR-YYZ. Fløy et stykke sør for Island. (BA har info om medvind/motvind i tillegg til det vanlige som høyde, ground-speed etc på monitorene.)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
|
![]()
Ja, det gikk radig. Vi hadde en liten snag foer avgang og gikk noen minutter sene, men var fremme godt foer rutetid likevel. Vel - her er resten av rapporten:
Ach du lieber .... Sisteleg'en til Atlanta ble noe for seg selv .... De to foregaaende flightene til Atlanta var kansellert pga streiken, og da jeg kom til gate'n sto de og annonserte fortvilet etter frivillige til aa vente til soendag. I kraft av min status, ble jeg litt smaanervoes, og da jeg proevde aa snike meg diskret ombord ble jeg selvfoelgelig stoppet av boarding-leseren .. Heldigvis fant de nok frivillige til at det ordnet seg og en Luftis-ansatt som ogsaa hadde fast plass og jeg ble sluppet ombord. Ombord skulle det vise seg at det ikke helt var 'back to normal, og crewet var ikke helt opp til oppgaven. Ingen velkomstdrink .. og de var i cruise og vel saa det foer de begynte aa rasle med trallene .. Ingen amenity-kit .. noen fikk og andre fikk ikke .. intet system over utdelingen. Det ble etterhvert en GT, som naturlig nok smakte UTROLIG godt, ettersom det var en stund siden jeg hadde faatt noe aa drikke. Plastglass. Naturlig nok. Det var foroevrig plast gjennom hele turen. Etterhvert kom lunchen. Den var i en blaa plastboks av samme type om vi brukte i ATA paa charterflighter. Forretten var en frossen rekesalat og en posteigreie som smakte pyton og som ogsaa var delvis stivfrossen. Hovedretten var en oppvarmet kylling/chili-rett som var grei. Desserten var en mokkakake i vaniljesaus som var helt OK i frossen tilstand. Fikk en god spansk vin til lunchen, og da jeg spurte om konjakk til kaffen ble damen borte lenge, lenge foer hun stolt kom tilbake og overleverte meg flyets eneste eksemplar av arten. Saa naa sitter jeg her i 33000 fots hoeyde syd for Island og koser meg i vissheten om at jeg er eneste passasjer paa LH444 som har faatt konjakk til kaffen. Hysterisk! Vi har fire godt voksne damer her foran og de gjoer etter en shaky start en bra jobb med aa glatte over problemene. Veldig profesjonelt og de andre passasjerene er alle 'sold over' og i godt humoer. [pause] Hm .. naa er det kickoff paa Old Trafford / og her sitter jeg... [pause] Halvannen time igjen .. naa skal vi vel fores igjen snart. Blir spennende aa se hva de disker opp med denne gangen. En liten lur, annen del av Genesis Live og et par episoder av A-Team er gjennomfoert .. helt OK filmutvalg, men foretrakk medbrakt idag. Ellers er det interessant aa se hvor mange voksne som ser Kung Fu Panda uten foelge av barn .... hehe .. Kom akkurat tilbake fra en liten dotur .. en av vertinnene snek seg foran meg for aa rydde opp litt, og hun hang ogsaa opp en ny dorull. med flappen ut. Flink pike. Flinke til aa komme rundt med drikke har de ogsaa vaert. Nei, naa er det visst paa tide med litt for! [pause] Hehe .. sa noen nedtur? Dette var ikke bare daarlig. Dette er hva som ble servert: ![]() Kjeks, kake og en nutribar sammen med en flaske vann. Jadda! Her skal det bli fest!! Vel - jeg stopper paa den foerste burgersjappa jeg finner .... Haaper virkelig dette ikke er det man serverer til vanlig paa Lufthansa Business Class ... hehe .. nei, det er det selvfoelgelig ikke .. Halvtime igjen .. paa tide aa pakke sammen. [pause] Paa blokk 1602 .. purser beklaget dypt den daarlige matserveringen under taxing inn .. lurer paa hva de ble gitt der bak .. hehe .. Var foerstemann ut av flyet siden jeg satt bakerst i foerste C-kabin. Godt med folk i immigrasjonen, men var nede ved baandet i god tid foer bagasjen min ankom blant de foerste klokken 16.18. Priority-taggen virket fint i ATL. Men i ATL er det slik at man leverer kofferten paa nytt etter aa ha gaatt gjennom tollen, og det tok nesten en time foer den dukket opp paa karusell 8 i terminalen ... tydeligvis ingen saerbehandling for priority-bag paa siste strekket .. de kjoerte ikke foer tralla var full og mine kolli laa paa bunn. ![]() Vel - jeg var hjemme .. satte meg paa MARTA (t-bane) for en halvtimes tur opp til North Springs hvor kone og unge haapefulle moette meg med store klemmer. Snipp snapp snute .. dermed var denne turen ute! Haaper paa en bedre opplevelse med Lufthansa neste gang jeg skal til Mosjoen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
|
![]()
Takker for fin rapport!
Burde ikke flyselskapet kompensert for den dårlige serveringen på en eller annen måte? (Voucher?) Man har jo tross alt ikke fått det man har betalt for. Hadde jeg betalt fullpris og fått hva du fikk, hadde jeg blitt nokså forbanna, tror jeg! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,845
|
![]() Quote:
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,845
|
![]()
tja.. kommer helt ann på butikken det da.. noen ganger har man tom gått tomhendt hjem og da gjerne etter et lite ekstra utlegg
![]()
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
WOW.. Krigsrasjoner ombord i LH C..
Jeg tror nok jeg pent hadde bedt om en klekkelig kompensasjon.. Men saa reiser ikke jeg paa ID billett, da |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
![]() Takk for rapport. Virker som dette var langt fra LH-standard. Har de mistet yrkesstoltheten når de ikke fikk så mye i lønnsstillegg som de ville ha? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
Det ville vel ikek være unaturlig med en kompensasjon når produktet er så langt unna det som er standard. Samtidig - jeg vet ikke - har muligens LH et eller anent forbehold i sine befordringsvedtekter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,310
|
![]()
Force Majeure?
Tommy: Godt vi er enige!! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,609
|
![]()
Naa er neppe menyen eller glass og metallbestikk med i befordringsvedtektene, saa de trenger nok ikke aa gjoere det saann rent teknisk sett. Imidlertid hadde det kanskje vaert riktig med noe som en liten gest.
Men stemningen var helt OK. Folket var glade for at maskinen gikk og det var ingen sure miner aa se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Vet at BA er rause med poeng dersom noe "klikker". Man godskrevet 10.000 miles dersom AVOD er defekt og man reiser transatlantisk i C-klasse. F/A deler ut skjema og attesterer. Tror de hadde noe av det samme opplegget når de slet med catering-streik på LHR tidligere også.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Selv i det forrige århundret fikk man tildelt ekstra EB-poeng hvis setet ditt hadde en ikke-fungerende leggstøtte på C. Ja, det ble et par-tre gratis-turer med SAS i Norge av det.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Jeg tror ingen flyselskaper med respekt for seg selv ikke hadde gitt en klekkelig slant med bonuspoeng / cash / vouchere dersom man leverer langt fra det produktet man annonserer for. Aa ikke faa mat/drikke i naerheten av det som er avertert, er ganske mye heftigere enn defekt avod e.l.
Tror at LH ikke vil vedkjenne seg hva de her leverer og kompensert deretter. Jeg hadde ihvertfall aldri valgt aa bruke 30K+ paa vedkommende flyselskap igjen dersom de tok en "ihht vedtektene saa..." paa denne |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta til Seattle, roadtrip til San Fransisco, KLM hjem | WF-380 | TripReports | 18 | 29-08-2014 12:37 |
Omkommet offiser hjem til Gardermoen. | ENTO | Flyforum | 11 | 23-04-2009 20:21 |
Velkomen til vaart nye hjem | dc-8-63 | Flyforum | 54 | 10-03-2007 16:51 |
Tw'Otter på vei hjem til Norge !! | ENGM RAMP | Flyforum | 47 | 19-04-2006 00:55 |
Hjem til mor med BA | Someone | TripReports | 8 | 21-03-2006 11:37 |