![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Airbus-fly har revner
Airbus er blevet beordret til at gennemgå en række af deres nye fly, efter at der i flere tilfælde er blevet fundet revner ved vingerne. Berlingske Tidende
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
En ting som nettopp slo meg; bruken av kompositt i flyenes ulike deler øker stadig, men er denne materien testet godt nok ut til at man kan være sikker på at den er like sterk som metall i det lange løp? Man har vel ikke brukt kompositt i flyets konstruksjon i så altfor mange år?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Noen som sa noe om PlasticFantastic ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 588
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
hrmphf...minner litt om overskrifterrvi kunne funnet i VG.......i store,svarte krigstyper ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Alle her vet vel at det utstedes sjekk-anbefalninger/ordre fra tid til annen, men mitt spørsmål går på komposittens robusthet i det lange løp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
|
![]()
Har jeg skrevet at det er kompositt som revner? Jeg spør OM det eventuelt kan revne i det lange løp. Les hva jeg skriver!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
|
![]()
Har aldri hørt om at komposittmeterialer "revner", derimot er vel delaminering (for eksempel av honeycomb strukturer) rimelig vanlig så vidt jeg har skjønt. Har selv sett en Bell bli sjekket for delaminering, ganske komisk egentlig, masse mekanikere som drev å kakket på rotorbladene med mynter for å sjekke om det kom en hul lyd = delaminering
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: Jan 2005
Posts: 9
|
![]()
Kompositt kan selvfølgelig sprekke. Plast sprekker jo, og det er kompositt....
Nå var vel dette små sprekker i.f.m. hull som var boret i "skin" (Alu) på vingen, og det er vel rimelig vanlig hvis man gjør det feil.....
__________________
Mvh. Arne HH |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et Airbus A340-fly fra SAS har vært strandet i Tokyo siden onsdag (4/7) | AirbusTrond | Småprat | 14 | 09-07-2013 14:27 |
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? | ThePlanespotter1 | Flyteknisk forum | 22 | 02-02-2012 22:59 |
"KLM har 500 fly, mens SAS har rundt 80" | Redcap | Flyforum | 12 | 30-09-2007 12:55 |
Hvilke flyselskaper har/har ikke rad 13 på sine fly?? | CK | Flyforum | 7 | 01-04-2005 18:19 |