![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det blev tillslut bara Bryssel av det som var plannerat från början men det skulle visa sig att även det blev en riktigt bra tur
![]() Före avgång: Eftersom jag skulle arbete på morgonen blev det en tidig morgon och det var väl inte allt för upplyftande när väckarklockan ringde 0245. Efter en dusch, frukost (eller nattsmörgås) och packande av det sista kom taxin rullandes in på parkeringen strax efter 0330 och 15minuter senare stannade den framför terminal 5 där jag loggade in mig för att ta reda på dagens uppgifter. Första "projektet" blev EBG check-in, en relativt lugn tillställning vid den tiden på morgonen följt av dagens första kopp kaffe och "M-class" lagom till morgonrushen. Detta följdes av lite gatejobb, bland annat SK675 till FRA och en inrikes flight till Luleå innan jag återvände till check-in och ett totalt kaos eftersom sorteringsanläggningen hade beslutat sig för att ta en time out. När den kom igång igen, skyndade jag mig att hämta min väska och checka in hos kollegan P. som gav mig boardingkort med mina förvalda platser. ![]() ARN-CPH SK 405 A321 OY-KBF SEAT 09F Tittade vad mitt sista "jobb" skulle bli och upptäckte till min glädje att det var boarding assist på SK405, dvs den flighten som jag själv skulle resa med, med avgång från gate 7. Vid 1230 vandrade jag ut och startade upp gaten i god tid innan min kollega kom dit och ordnade med en del seat changes åt folk som hade kommit med inbound connections. Startade boardingen klockan 1251och när vi var klara printade jag CIL (cabin info list), loggade ut mig, gick ombord, meddelade boarding complete och into min plats som för denna flight var 09C. 1309 påbörjades pushback och någon minut senare lyfte vi från rwy08 med en "right tournout". Kabinen bestod av en god mix unga och lite mer erfarna (men inte allt för erfarna) medlemmar varav två män, alla med glimten i ögat och var snabbt igång med serveringen av Eco-flex som idag var på raderna 1-9(någon hade inte flyttat dividern till rad 7) och försäljningen i economy. Blev erbjuden en matlåda med valde att hoppa över den till förmån för en kopp kaffe och muffins. Landing på Kastrup skedde på 04L med god information om connections under inflygningen och vi taxade förbi en stor del av SAS intercont flotta in till D1, något som bäddade för en lång tur till min nästa gate som var utsatt till B5 men med 4 minuter extra till godo (on block 1421) var inte detta något större problem. Gick bort till Starbucks och i min besvikelse över att det inte såldes några "city mugs" hoppade jag över mitt plannerade kaffeinköp och fortsatte till B5 där folk hade börjat samlas. CPH-BRU SK 1593 A321 OY-KBB SEAT 25A (panned) 0C (actual) Innan boarding började var det lite som skulle ordnas i gaten och med en man kort och då jag reste i uniform, erbjöd jag mig att hjälpa till med id kontrollen, något som gjorde min CPH kollega mycket glad. Sent omsider dök person två upp och jag ställde mig sist i kön. Väl ombord stod kaptenen i galleyt och jag dristade mig att fråga om möjligheterna till jumpseat, med en positiv respons. Nu hade vinden vänt och vi startade från 22R och inte långt efter start fick vi en "direct EEL" (Groningen, Nederländerna). Två bilder från taxi och take-off: ![]() ![]() Uppe på marschhöjd, som idag blev 37000 ft kom en av värdinnorna, en ung söt dam med ursprung från Göteborg, in med matlådan som serverades med tillhörande dryck. ![]() Länge sedan jag fick mat serverad ombord men detta smakade faktiskt helt ok även fast jag inte är någon större fan av sill. Som synes fanns där inte mycket plats till benen eller matlådan: ![]() Efter maten blev det dags för the latest news: ![]() När tidningarna var lästa och ämnen såsom semester, motorcykelåkning och vintips var avklarade var det dags att påbörja inflygningen till Bryssel som idag gick via Antwerpen och "Woody" mot rwy 25L ![]() Lite bilder från landningen och intaxningen till plats 145L: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter att ha sagt adjö till crew och tackat för turen gick jag mot utgången och fick nu uppleva vilken "user unfriendly" flygplats BRU är om man kommer in på schengen delen. Det gick upp och ner flera gånger och flera våningar med allt för långa transportsträckor. Enda fördelen var att väntetiden för min väska blev ungefär 20 sekunder och väntan på min vidare transport lika lång. Nu var det hög tid att komma till slutdestinationen, ur uniformen och njuta av helgen i den Belgiska huvudstaden! ![]() ![]() Last edited by Savipix; 18-05-2008 at 21:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jättebra!!
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport, BRU er fungerer greit hvis man skal connecte Schengen-Schengen, da man slipper å rote seg ned alle rulletrappene opp og ned i "kjelleren"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjempebra rapport fra arbeids og flylivet!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du verden så dyktig du er til å skrive reiserapporter ! Takk for fine bilder fra cockpit og mat.
Jeg ser frem til Speedbird rapporten fra Floridaturen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
BRU-ARN
SK 2592 B737-800 LN-RPN SEAT 01A Efter en mycket trevlig helg i Bryssel med god mat och öl var det dags för returen hem till Stockholm. Checkade in kvällen före och fick då 02A som skulle vara första raden på en B737-600. En titt före avfärd till flygplatsen visade byte av flygplanstyp till 737-800 och jag bytte följdaktligen plats till 01A. Ankom till flygplatsen 90 minuter före utsatt avångstid och gick till c-klass incheckningen där jag fick lämnat min nu 10kg tyngre väska och mottog boardingkortet. ![]() Därefter satte jag kurs genom labyrinten som jag beskrev i del 1 till shoppingarkaden där jag ordnade några askar med choklad innan jag fortsatte till gate A47 för att vänta på avgången som jag förstod skulle bli fördröjd när maskinen ännu inte hade kommit till utsatt boardingtid . Två bilder från pier A på BRU: ![]() ![]() Klockan 2100 började påsläppet och jag beslöt mig för att gå ombord nästan sist och möttes av en purser och värdinna som uppenbarligen tyckte att deras jobb var roligt för det strålade av glädje lång väg. Strax efter pushback: ![]() När vi hade kommit upp i luften dröjde det inte länge innan serveringen började och jag startade med en G&T till snackpåsen: ![]() Med lagom lång tid att njuta av detta var det nu dags för varmrätten som idag var steak med potatis och lite grönsaker: ![]() Måltiden avslutades med Kaffe, cognac och två chokladbakverk (så goda att jag åt upp dessa innan bilden togs ![]() ![]() Resten av resan satt jag och gick igenom en del pappersarbete och tog påfyllning på både cognacen och kaffet samt nöjt av den chokladbiten som serverades strax innan landing. Vi parkerade på gate F28 strax innan 2330 och efter att ha sagt adjö till crew och en liten spatsertur till centralbygget på T5, fick vi vänta 5 minuter innan min prioritytaggade väska kom ut som nummer 5. För speciellt intresserade kan jag upplysa att belägget idag var ca 40% i C (rad 2-6) 70& i Y (rad 7-11) och 80% i M. Summa sumarum av hela resan var att detta var en ovanligt positiv upplevelse av SAS något som jag tror har sitt resultat i en fin blandning av åldrar i crew. Hoppas på fler turer av detta slag inom en snar framtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
FIn rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Trevlig läsning. Intressant arkitektur i BRU. Syntes någon intressant/obskyr trafik där förutom de vanliga?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Inte vad jag kunde se. Var nästan bara Brussels Airlines maskiner där i tillägg till den Laudamålade 737-600:an.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Mycket bra! God mat og god service er alltid trevlig på en flyreise
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Weekend til Gdansk | Tarzan | Reiseforum | 8 | 18-06-2019 23:42 |
The models of the weekend!! | SE-SAM | Samlerhjørnet | 0 | 30-01-2015 19:12 |
NY Weekend LH (CO) | SudCaravelle | TripReports | 4 | 29-09-2011 05:45 |
En reise til nye marker: EWR-BRU-FIH-FKI-GOM-FKI-FIH-BRU-EWR | jb1 | TripReports | 5 | 24-09-2010 23:41 |
Tung weekend i Sør Europa | krølle | Flyforum | 5 | 20-07-2008 21:14 |