Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2007, 00:49   #1
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Default OSL-MAN og LPL-TRF

Imorgen blir det tur til Manchester med SAS direkte fra Oslo. Returen blir fra Liverpool på søndag med Ryanair til Torp. Selv om SAS ikke var mye dyrere hadde jeg lyst å endelig få prøvd Ryanair som flyselskap. Spenende å se om de er mye dårligere enn SAS. Jeg re vel redd for at den angivelig gjenninnørte servicen SAS snakker om vil være fraværende imorgen til MAN på economy. Tilbudet er vel en tørr baguette som vanlig...:huh:

Skulle gjerne gitt en rapport fra turen ned, men som vanlig når jeg er land uten norske ø'er blir min innlogging vanskelig, jfr. brukernavnet mitt. Har ennå ikke forstått/fått med meg den løsningen. Uansett; rapport kommer ihvertfall når jeg er hjemme igjen.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2007, 02:31   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: OSL-MAN og LPL-TRF

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Skulle gjerne gitt en rapport fra turen ned, men som vanlig når jeg er land uten norske ø'er blir min innlogging vanskelig, jfr. brukernavnet mitt. Har ennå ikke forstått/fått med meg den løsningen. Uansett; rapport kommer ihvertfall når jeg er hjemme igjen.

Hvis du bruker windows:

Start--->Programmer--->Tilbehør--->Systemverktøy--->Tegnkart

på tegnkart er alle mulige bokstaver og ved hjelp av copy-paste så får du til en Ø. Måtte selv bruke den teknikken da jeg studerte i UK da jeg på ett av passordene mine hadde vært så dum å bruke Æ
Old 09-08-2007, 06:45   #3
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Har aldri fått baguette hos SAS - men jeg synes det er dårligere når man ikke får noen ting i det hele tatt. Blir morsomt å lese rapporten din...
EB is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2007, 09:58   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Sørvisen så jeg ikke mye til på MAN-OSL 2. mai i år - en halvliter vann ble jeg servert, og det måtte jeg betale kr 20 for. Trøsten var at jeg fikk bagasjen denne gang.

Og i kabinen vil du heller ikke merke så stor forskjell mellom Ryanair og SAS - særlig ikke etter at SAS har klistret opp disse græslige gonow-reklamene på hver seterygg. Det eneste som mangler nå er at SAS også begynner å klistre reklame på hattehyllelokkene (det skulle jeg kanskje ikke sagt, for så kommer det også).
Old 12-08-2007, 22:37   #5
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Da var vi hjemme igjen... Triprapport kommer meget snart. Ryanair var ikke dårlige i luften synes jeg, men på bakken var det mer tvilsomt. Dessuten skal jeg ikke lenger si noe på at folk klager på at det er langt fra Torp til Oslo Det er laaangt, i hvert fall i dag...

Hadde egentlig også tenkt å si noe pent om SAS nå, men bar inne og sjekket EB-kontoen nå og for det jeg oppfattet som en relativt dyr enveisbillett til MAN fikk jeg tildelt 300 poeng, da synes jeg de like godt kunne sagt 0p.
Old 14-08-2007, 15:25   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by Someone

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Hvis du bruker windows:

Start--->Programmer--->Tilbehør--->Systemverktøy--->Tegnkart

på tegnkart er alle mulige bokstaver og ved hjelp av copy-paste så får du til en Ø. Måtte selv bruke den teknikken da jeg studerte i UK da jeg på ett av passordene mine hadde vært så dum å bruke Æ
Takk! Meget nyttig informasjon!
Old 15-08-2007, 13:14   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Vel turen startet på OSL med å skulle ha SAS til Manchester. Gardermoen var overraskende tom sammenlignet med de siste gangene jeg har reist derfra. Avgang helt på rute. Mens vi ventet på boarding kom de små (og søte) BA-maskinene inn fra sine destinasjoner på Jylland. Kan rapportere om sju passasjerer på det flyet som stod der jeg kunne telle hvor mange som kom ut. Tror det kom fra Aalborg.

Turen til MAN gikk helt greit uten stort å rapportere om, fortsatt dårlig serveing på SAS mot betaling. Ingen relansering av service der nei. Frokostpakken var eneste alternativ, greit nok innhold. Skyet stort sett hele veien og det hele ble avsluttet med en knallhard landing i Manchester. Flyet var forøvrig ganske fullt, vil tippe 90 % belegg. Jeg hadde glemt å sjekke inn på forhånd, derfor ble det ikke vindussete, men dette løste seg da han som skulle ha vindusplassen likte å sitte ved midtgang og derfor fikk byttet til et ledig sete lenger bak rett før take-off.

Returen gikk fra Liverpool med Ryanair. Må si at LPL var en grei og oversiktlig flyplass, men med (nesten?) bare lavprisselskaper og charter. Var ute i god tid og da var det bare noen få foran skranken som skulle sjekke inn til Oslo, men køen vokste og vokste og vokste. Tiden gikk også... Ryanair er strenge på at passasjerer ikke må komme for sent, da bør de holde sine løfter også. Når det står at innsjekkingen skal starte to timer før avgang skal den vel det da, Ryanair? Etterhvert kom det noen som skulle bemanne skrankene, men de lot til å være mye mer opptatt av å snakke med hverandre og å stelle håret sitt enn å åpne innsjekkingen. Det selv om køen nå var vokst seg særdeles lang bak oss.

Da de til slutt åpnet gikk det raskt og greit og ingen reagerte heldigvis på at bagasjen hadde overskredet de 15 kg med god margin. Sikkerhetskontrollen i Liverpool var spesiell da den først kom etter å ha passert en rekke butikker på flyplassen. En svært munter engelskmann møtte oss i sikkerhetskontrollen. Han snakket muntert med alle passasjerene og meg spurte han "will you get safely through this, mate?" "Forhåpentligvis" svarte jeg, hvoretter han repliserte noe morsomt om at jeg skulle ringe ham og takke når jeg var igjennom. Slikt opplever man sjelden, men det var hyggelig.

Etter security var det et fint og oversiktlig område med butikker og spisesteder og tilgang til internett. Flyet til Oslo var 25 min forsinket. Da det var det tid for å gå til gate forstod jeg at mange hadde vært tidlig ute; der stod det lang kø med folk allerede, lenge før flyet hadde ankomet. Det ble lenge å stå å vente på boarding, og jeg så fordelene med å spandere priority boarding når man reiser med FR. Der køen meget liten og de fikk starte boardingen. Vel ombord fikk vi kastet oss ned på seterad 8. Benplassen var ikke avskrekkende, kunne ikke merke nevneverdig forskjell fra SAS på turen nedover. Flyet var nokså nytt, og det var ganske rent ombord. En del tull på slutten av boardingen med folk som gjerne ville sitte sammen. Hyggelig besetning, alle britiske, men kapteinen var ikke særlig meddelsom. God kabinfaktor på denne turen, vil tippe nærmere 95 %. Mange indiske og pakistanske passasjerer ombord. Fra bagasjen deres tydet det på at de hadde kommet til UK med Air India og PIA og at det lønnte seg å ta FR siste stykket til Norge. (Mitt tips)

Uten stollommer måtte Ryanair-magasinet (med menyen) deles ut, av eller annen grunn ble jeg oversett. Ble til slutt til at jeg bestilte en varm ciabatta med ost og skinke, som når den først kom smakte godt. Men til de prisene de tar bør de spandere 0,33 l bokser med mineralvann :lightbulb og ikke de ørsmå boksene som pleier å være hos de selskapene som har gratis drikke ombord. En unge skrek intenst på første fjerdedelen av turen, noe som var ganske slitsomt. Ellers gikk turen veldig greit med rolige forhold nesten uten noe turbulens. Landingen på Torp var perfekt, kunne nesten ikke kjenne at flyet satte hjulene på bakken. Men vi var da ca 25 min forsinket.

Konklusjon: Når alt går stort sett som det skal er det minimale forskjeller på Ryanair og SAS om man flyr på billigste måte. Men tviler ikke at FR er vanskeligere å ha med å gjøre enn SAS når ting ikke går somd et skal. Synes maten var bedre, og utvalget adskillig mer variert hos Ryanair. Men på bakken er SAS nok en del hakk bedre, i hvert fall når man kan sjekke inn på business med sølvkort. Uten den muligheten hadde køen vært lang der også. Men bor man i Oslo merker man at Torp ligger et stykke unna byen en søndag ettermiddag i august. Skal jeg bruke FR noe mer må nok prisen gjøre det adskillig økonomisk lønnsomt. Men var artig å prøve dem.
Reply

Posting Rules