![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Lurer på noen småting som det sikkert er litt meninger om her en "nydelig" Juli morgen:
1. Så forleden at et amerikansk selskap (tror det var United) allerede skal scrappe A319 eller A320. Er ikke dette litt tidlig? Ingen skader - hvorfor ikke selge videre? 2. På Qatar A330/340 så er det en ekstra klump på "taket" rett bak cockpiten - hva er dette - og hvorfor er ikke dette på fek.s SAS sine? 3. Er det noen spesielle grunner til at B757 var i såpass "kort" produksjon? Håper noen her kan gi litt godsvar her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
1. Det var vel en ex-Northwest A320 som gikk til huggeren. Den var visstnok mer verdt som delefly enn som som hel maskin
2. Tipper det er en eller annen for for kommunikasjonsantenne. SAS har sin lengre bak 3. 757 var i produksjon i nesten 20 år, men ble etterhvert mndre populær. Boeings egne modeller 737-800 og -900 nærmet seg jo 757 i antalle seter, og den sloss også mot A320/A321 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Ojda - takk for raske og fine svar - "dere" er ikke helt gode
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Angående svar 1, så skyldes det også at disse 320ene fra NW vel også begynte å nærme seg max antall cycles som flyet var sertifisert som og når leieavtalen gikk ut og NW ikke vil forlenge fant flyets eier ut at det var mer lønnsomt å skrape flyet enn å sette det istand og leie det ut på nytt.
Det samme gjaldt for den 777 som tilhørte Varig som ble/skal skrapes. Selv om flyet bare var 11-12 år gammelt var flyet i så dårlig stand itillegg til å være en -200A modell at det var mer lønsomt for eieren å gi det til huggern enn å sette det i flyvedyktig stand |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Noe sier meg at Northwest kjører disse flyene sine hardt.
Mange av bilder jeg ser på a.net fra flykirkegårder er det alltid dominert av ex-Northwest fly.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg ser at den nærmeste Varig777'ern er tapet på vinduer og hjul. Det kan tyde på at den ikke skal plukkes fra hverandre med en gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan det virkelig være mulig at to 777 skal høgges? De kan da umulig være så gamle?!?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Derfor er det da mer lønnsomt for eieren å hugge opp flyet enn å sette det istand. Alderen på flyet er bare en av mange faktorer som avgjør verdien på ett fly. Nå sitter jeg på jobb, bak masse herlige brannmurer og kan derfor ikke sjekke det, men jeg mener å huske at dette flyet enten er produsert i 1995 eller 1996 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
1. Det är inte bara ex-Northwest A320 som huggits upp. Den första A320 som skrotades kom från Cyprus Airways, dessutom har bl.a. några British Airways exemplar skrotats liksom en (ursprungligen Ansett) A320 som senast varit i trafik hos UM Air.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Levert til BA som G-ZZZA 28.12.95.
McDonnell Douglas MD-90-30 <A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A> <A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A> <A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Når det gjelder "klumpen" så er det IFE satelitt... B6 har de og det har Westjet også av de små flyene.
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
Mener å ha lest tidligere på forumet følgende levetid på skrog:
Airbus 320... 45000 cycles B-737..... 75000 " DC-9,MD... 100000 " Er dette riktig , blir det nok mye Airbus scraping fremover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | ||||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Boeing la ned produksjonslinja for 757 fordi det ikke kom inn nok ordre til å opprettholde produksjonen. Dog, hadde maskinen fått winglets noen år tidligere kan det godt tenkes at interessen for maskinens lengre rekkevidde med payload hadde ført til flere ordre. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Brendas, min gode mann, utdype denne er de snill
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Heh, nei, burde kanskje ha formulert meg annerledes der, det jeg mente var at det ikke finnes tilsvarende maskiner når det kommer til størrelse med de samme payload/range-egenskapene som 757en, for å ikke snakke om hvordan den kan ta av som en rakett ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen spørsmål om PPL | flyBG | General Aviation og sjøfly | 6 | 30-05-2014 06:51 |
Noen spørsmål om Codeshare | CFN_001 | Småprat | 2 | 09-02-2012 19:38 |
Bagasjeregler SK - noen spørsmål | Discus | Reiseforum | 12 | 02-10-2008 04:21 |
Noen spørsmål om OSL | flyKSU | Flyforum | 8 | 20-04-2007 08:42 |
Noen spørsmål | flyKSU | Flyforum | 6 | 13-04-2007 20:17 |