Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2007, 17:08   #1
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Røys Grande sier trolig nei
Old 22-02-2007, 17:50   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SKBU får nei til å gjenninnføre bonusprogrammet igjen

Jeg vil jeg vil jeg vil jeg vil

Nå har jeg jo fått TPC også, så bonuspoeng innenlands hadde vært bra! Da hadde jeg sikkert ofra skyteam på longhaul til fordel for gull i EB.
Old 22-02-2007, 17:55   #3
Bluejuice
ScanFlyer Blue

Bluejuice's Avatar

Ja til eurobonus
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 18:28   #4
Lillingen
ScanFlyer Blue

Det var godt å høre.
Lillingen is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 18:39   #5
OSLflyer
ScanFlyer Silver

OSLflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Nå har jeg jo fått TPC også, så bonuspoeng innenlands hadde vært bra! Da hadde jeg sikkert ofra skyteam på longhaul til fordel for gull i EB.
Det er synd hvis ikke bonusprogram blir lovlig innenlands. Hadde man at mulighet til opptjene EB poeng ville også SAS fått en større andel kunder på både europa- og intercontinentalrutene.
Old 22-02-2007, 19:18   #6
anders320
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by Bluejuice

Ja til eurobonus
Jeg er faktisk i mot Eurobonus. Selv kunne jeg levd rimelig godt på bonusreiser innenlands med omlag 2 t/r reiser i måneden innenlands, men det er rett og slett prinsippet om at man binder seg opp mot ètt selskap. Jeg vil heller ha billige flyreiser enn Eurobonuspoeng. Forbrukeren taper på å ha et slikt system.

"- Prisene sank med nesten 30 prosent de første årene etter at forbudet ble innført, noe som har vært av stor betydning både for næringsliv og forbrukere. Jeg vil at innenlands flypassasjerer fortsatt skal få nyte godt av lave priser, sier Grande Røys i en pressemelding ."
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 19:31   #7
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

For noe pisspreik av fornyingsminister Heidi Grande Røys. Hvorfor skulle det ikke bli lovlig å bruke det på innlandsrutene? Norwegian har jo fått bra starthjelp av KT og staten... Spørsmålet mitt er hvor lenge skal staten og KT skal sy silkeputer under vingene til Norvegian? Dem har somsagt fått en tilnærmet smertefri fødsel av "KT"... Er det ikke et fritt marked vi har her i norge?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 19:39   #8
Bluejuice
ScanFlyer Blue

Bluejuice's Avatar

NAS har hæærn fløtte meg fått mye hjelp, det ble opprettet et eget selskap, Servisair Norwegian Handling for at NAS skulle få det bedre, nå har NAS sørget for at mange måtte gå i Servisair, det er selskapet sitt det.

Servisair Norwegian Handling AS
Co Servisair Norge As,flyport
2060 Gardermoen

Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 19:59   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by andeik

Quote:

Ja til eurobonus
Jeg er faktisk i mot Eurobonus. Selv kunne jeg levd rimelig godt på bonusreiser innenlands med omlag 2 t/r reiser i måneden innenlands, men det er rett og slett prinsippet om at man binder seg opp mot ètt selskap. Jeg vil heller ha billige flyreiser enn Eurobonuspoeng. Forbrukeren taper på å ha et slikt system.

"- Prisene sank med nesten 30 prosent de første årene etter at forbudet ble innført, noe som har vært av stor betydning både for næringsliv og forbrukere. Jeg vil at innenlands flypassasjerer fortsatt skal få nyte godt av lave priser, sier Grande Røys i en pressemelding ."
Og hvordan taper jeg som forbruker ? selv har jeg Hawaiian FF og de har soleklart det beste alternativet til Hawaii fra Seattle 18 flighter Nonstop pr. uke. mens Untied tvinger deg via SFO eller LAX.....og poenegen jeg tjener hos HA og partnere gir min kone og meg oppgraderinger naar vi reiser til Hawaii.....og det betyr at jeg taper ?????????????

Old 22-02-2007, 21:29   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Og hvordan taper jeg som forbruker ? selv har jeg Hawaiian FF og de har soleklart det beste alternativet til Hawaii fra Seattle 18 flighter Nonstop pr. uke. mens Untied tvinger deg via SFO eller LAX.....og poenegen jeg tjener hos HA og partnere gir min kone og meg oppgraderinger naar vi reiser til Hawaii.....og det betyr at jeg taper ?????????????
Dyrere billetter...?

Du kunne vel fløyet HA selv om de ikke hadde bonusprogram. Oppgradering hadde du selvsagt ikke fått. For folk som reiser mye kan selvsagt bonusprogram være en kjekk sak, men for de som ikke gjør det (f.eks. de som ikke reiser så mye i løpet av en 5 års periode at de ikke tjener opp nok til en gratisreise) vil kunne tape på det. Iallefall om man skal feste noe lit til de undersøkelsene som indikerer at billettprisene er høyere med enn uten bonuspoeng. Litt av poenget med bonusprogrammene er jo å skape lojale kunder; dvs. kunder som ikke bytter til et annet selskap bare fordi et annet selskap tilfeldigvis har litt lavere priser.

Jeg har litt problemer med å ta dette som "pisspreik" (for å sitere et annet innlegg i denne tråden). Det er mange gode grunner til å ikke tillate bonusopptjening innenlands i Norge, fordi dette kan skade konkurransen. Det finnes sikkert noen gode grunner til å gjeninnføre ordningen, men jeg har ikke hørt noen av disse her....:wink

En annen ting er jo om bonusprogrammet er så viktig for SAS. Hvis det er så viktig så er mitt spørsmål: Hvorfor har SAS skutt seg selv i foten og redusert verdien av programmet, om det faktisk er så viktig for SAS som enkelte synes å hevde..?? Hadde bonus vært viktig for SAS i konkurransen med både DY og andre selskaper, så skulle man vel tro at man ville gjort programmet mer attraktivt og ikke mindre.

Last edited by TOS; 15-03-2009 at 13:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 22:36   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

KT og departementet har slått fast at det for forbrukerne i Norge generelt sett er en fordel at bonusprogrammet ikke gjeninnføres i Norge. Forstår ikke at det kan være så veldig mye å diskutere, selv om jeg forstår at de som reiser mye vil ha tilbake sine privilegier.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 22:49   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by dc-8-63

Dyrere billetter...?

Du kunne vel fløyet HA selv om de ikke hadde bonusprogram. Oppgradering hadde du selvsagt ikke fått. For folk som reiser mye kan selvsagt bonusprogram være en kjekk sak, men for de som ikke gjør det (f.eks. de som ikke reiser så mye i løpet av en 5 års periode at de ikke tjener opp nok til en gratisreise) vil kunne tape på det. Iallefall om man skal feste noe lit til de undersøkelsene som indikerer at billettprisene er høyere med enn uten bonuspoeng. Litt av poenget med bonusprogrammene er jo å skape lojale kunder; dvs. kunder som ikke bytter til et annet selskap bare fordi et annet selskap tilfeldigvis har litt lavere priser.

Jeg har litt problemer med å ta dette som "pisspreik" (for å sitere et annet innlegg i denne tråden). Det er mange gode grunner til å ikke tillate bonusopptjening innenlands i Norge, fordi dette kan skade konkurransen. Det finnes sikkert noen gode grunner til å gjeninnføre ordningen, men jeg har ikke hørt noen av disse her....:wink Om fjerningen av bonuspoeng innenlands har bidratt til fødselen til DY så er jo det et meget godt utfall av forbudet - det tror jeg alle bortsett fra de mest innbitte SAS fans (og ansatte) er enige i.

En annen ting er jo om bonusprogrammet er så viktig for SAS. Hvis det er så viktig så er mitt spørsmål: Hvorfor har SAS skutt seg selv i foten og redusert verdien av programmet, om det faktisk er så viktig for SAS som enkelte synes å hevde..?? Hadde bonus vært viktig for SAS i konkurransen med både DY og andre selskaper, så skulle man vel tro at man ville gjort programmet mer attraktivt og ikke mindre.
Billigere billetter ???? nei det tror jeg ikke noe paa....HA har "monopol" mellom Seattle og Maui....de har hoey % FF og de har den beste servicen og de laveste prisene...til HNL flyr i konkuranse med NW, igjen har HA de beste prisene, flere avganger og milevis bedre service...nei jeg har ikke tapt en eneste cent paa bonusprogrammet til HA....derimot tror jeg at det har hjulpet oss aa oeke antall avganger fra 10 ukentlige til 18... daglig SEA OGG og SEA HNL plus 4 ekstra i uken SEA - HNL.....saa jeg har faktisk vunnet paa bonusprogrammet...det er til mitt beste:clap :clap
Old 22-02-2007, 22:49   #13
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by AirbusTero

KT og departementet har slått fast at det for forbrukerne i Norge generelt sett er en fordel at bonusprogrammet ikke gjeninnføres i Norge. Forstår ikke at det kan være så veldig mye å diskutere, selv om jeg forstår at de som reiser mye vil ha tilbake sine privilegier.
? Så alt som et eller annet tilsyn eller dept. bestemmer kan altså ikke diskuteres ?

Det må da for f... være lov å lufte cons & pros ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 23:34   #14
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:

....nå har NAS sørget for at mange måtte gå i Servisair, det er selskapet sitt det.
NAS har ikke sørget for at noen har mistet jobben. Det har vært en anbudsrunde hvor Servisair ikke klarte ikke å levere et godt/billig nok tilbud. Derfor ble Servisair valgt bort. Det er slik verden fungerer i alle bransjer, og av og til blir derfor ansatte sagt opp/permittert fordi det ikke lenger er oppdrag nok i bedriften. Hadde NAS valgt Servisair fremfor Norport, selv om Norport var bedre og billigere, så hadde vel NAS juridisk sett begått et lovbrudd i forhold til EØS-reglene?

...men DY ikke spilte vel ikke helt med åpne kort overfor Servisair i månedene før anbudet ble avgjort, om man skal tro ryktene. Det kan de godt kritiseres for, men igjen så er jo dette snakk om business hvor slik av og til skjer.

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 23:40   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Dette kom ikke som noen overraskelse.

Det er ikke bare skuffende, det er på grensen til avskyelig. Her driver 2 butikker og konkurrerer mot hverandre, den ene butikken har lyst til å gi ut en premie til sine beste kunder. Dette er ulovlig ifølge norsk lov. Helt på trynet spør du meg.

Norwegian og deres aksjonærer har fått nok hjelp til å bygge opp en milliardbedrift av myndighetene. Om Norwegian ikke klarer å stå på egne ben nå, vil de aldri klare det.. Dessuten, Norwegian satser jo ikke på Norge. De driver så kapitalistisk som det går an å drive: De driter i distriktene og går kun etter ruter de vet gir profitt. Deres ekspansjon skjer jo stort sett mot utlandet.

Om ikke annet, bør det ihvertfall bli lov til å opptjene grunnpoeng for status som i Sverige.

For et kommunistland!!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2007, 23:48   #16
Extra230
ScanFlyer Blue

Bra sagt! To the point! :clap

- T
Extra230 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 00:06   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Tommy777

Det er ikke bare skuffende, det er på grensen til avskyelig. Her driver 2 butikker og konkurrerer mot hverandre, den ene butikken har lyst til å gi ut en premie til sine beste kunder. Dette er ulovlig ifølge norsk lov. Helt på trynet spør du meg.

Norwegian og deres aksjonærer har fått nok hjelp til å bygge opp en milliardbedrift av myndighetene. Om Norwegian ikke klarer å stå på egne ben nå, vil de aldri klare det.. Dessuten, Norwegian satser jo ikke på Norge. De driver så kapitalistisk som det går an å drive: De driter i distriktene og går kun etter ruter de vet gir profitt. Deres ekspansjon skjer jo stort sett mot utlandet.

Om ikke annet, bør det ihvertfall bli lov til å opptjene grunnpoeng for status som i Sverige.

For et kommunistland!!
Jeg tror du misforstår litt, Tommy. Det som er ulovlig i Norge er misbruk av dominerende stilling. KT mener at bonusprogrammet bidrar til dette. Dette er også ulovlig i alle andre europeiske land (som er medlem av enten EØS eller EU). At man ikke har slikt forbud i andre land kan f.eks. komme av at konkurranseforholdene er forskjellige i forskjellige land. Jeg er lite i tvil om at f.eks. danske konkurransemyndigheter ville kommet frem til samme konklusjon om konkurranseforholdene i Danmark var like de vi har i Norge.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2007, 00:30   #18
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:

For et kommunistland!!

Kommunistland er Norge i alle fall ikke. Det er bra vi har en tydelig og synlig stat som bidrar til konkurranse og lave priser. Det har forbrukerne tjent godt på. EuroBonus har bare betydd høyere priser, og det er bra dette begrenses på norsk innenriks.
Old 23-02-2007, 00:32   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Er det ikke mulig for den som ikke er i dominerende stilling aa bruke et bonus program til aa bedre sin egen posisjon...saerlig naa som Eurobonus er et saapass svakt program, kan DY lett lage sitt eget bedre program og komme ut som vinner.....slik HA har gjort i mitt lokal marked.....de var absolutt underdog naar de startet med noen slitne Diesel 10, Untied var suverent den Dominerende......men HA har brukt FF som et av mange virkemilder og har i dag det beste produktet, de billigste prisene....og jeg som kunde har vunnet i alle sammenhenger paa dette.....

Ikke bruk tid og resurser paa aa legge hindre i vei for din konkurrent, bruk ressurene paa aa gjoere ditt produkt bedre.....
Old 23-02-2007, 00:43   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

For et kommunistland!!
Jeg tror du misforstår litt, Tommy. Det som er ulovlig i Norge er misbruk av dominerende stilling. KT mener at bonusprogrammet bidrar til dette. Dette er også ulovlig i alle andre europeiske land (som er medlem av enten EØS eller EU). At man ikke har slikt forbud i andre land kan f.eks. komme av at konkurranseforholdene er forskjellige i forskjellige land. Jeg er lite i tvil om at f.eks. danske konkurransemyndigheter ville kommet frem til samme konklusjon om konkurranseforholdene i Danmark var like de vi har i Norge.
Hva misforstår jeg? Hvor dominerende mener du SAS er?? Hvilke andre land har slike forbud? I Danmark er vel SAS enda mer dominerende enn i Norge. Så vidt jeg vet er bonus opptjening lovlig.

DC8an treffer spikeren på hodet i sin post.

I USA har alle LCC bonus program, dog meget enkle bonusprogram. Hver 10/20 reise er gratis. Selvsagt kapasitetbegrenset. Siden DY på langt nær selger alle setene bør vel det være grei skuring å få til???
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules