Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-10-2004, 12:48   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Flyprisenes mysterium

Jeg har mange ganger forundret meg over hvordan flyselskapene priser tilbudene sine!

Jeg har tidligere på boardet nevnt mitt eksempel med at det var billigere å fly KRS-CPH-TXL (Berlin) /retur enn kun KRS-CPG/retur.

Denne gangen så jeg en annonse i Dagens Næringsliv (20/10) fra Finnair som reklamerer for sine businessclass priser til Asia.

Her ser jeg blant annet:

Oslo - Bangkok Kr 19 900,-
Oslo - Singapore Kr 29 900,-

Dvs 10 000 kroner mer å fly til Singapore enn til Bangkok. For ordens skyld, Finnairs rute til Singapore går via BKK.

En rask sjekk hos Singapore Airlines viser at en businessclass billett t/r BKK - SIN koster NOK 4 000,-. En first class billett koster NOK 5 200,-.

Hvem betaler da gladelig NOK 10 000 for denne billetten?

Ja eg berre spyr!

Ha en fjong dag!

BZ

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 14:53   #2
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Default Replying to Topic 'Flyprisenes mysterium'

Må jo ha noe med at betalingsvilligheten er større hos dem som ønsker å dra til SIN. Det er jo en veldig businessby, så.... men det er bare en antagelse fra min side. La forsåvidt merke til samme reklamen i går....
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 15:40   #3
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Har aldri skjønt internasjonal prising selv. Det er et mysterium. Og logikken forsvinner ut av vinduet, så jeg har ingen planer om å prøve å forklare noe av dette. Men det er viktig å skille mellom kampanjepriser og normalpriser.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 15:42   #4
Utflyttet
Ute på tur

Dette kommer opp sånn innimellom og er jo et moro tema. Mye av det er basert på betalingsvilje, og jo høyere prisen er jo mer moro er utslagene. Og så har man noen som bare er beyond. Skal du fra B til C er det ofte mye å hente på føst finne en billett fra A til C som går via B og hoppe av i B på veien hjem.

Fint eksempel er BA, om du reiser fra LIS eller VIE så er en biz-class billett ganske mye billigere enn fra LHR eller OSL.

En annen fin en er at ofte er en billett A-B t/r mye dyrere enn B-A t/r, som f.eks. med SK på CPH-SEA i biz.

Enda morsommere er det når en fullpris Y-klasse (full flex turist) koster mindre enn en billig D/I-klasse (restricted biz-class). Sånn servicemessig er det jo ganske koko, når tilgjengeligheten på D-klasse-seter er omtrent på linje med Y-klasse-seter på et strekk.

En annen ting, om noen her med tilgang til de rette tingene har lyst å hoste opp prisen på en biz-class TIP-FRA-SIN-SYD t/r med LH/SQ og sammenligne den med FRA-SIN-SYD t/r med LH/SQ, så kan vi se hvor brutal forskjellen er?
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 15:48   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Prisen man setter for en strekning her egentlig svært lite med hvor langt det er, og mye mer å gjøre med den betalingsvilligheten som er i markedet, etterspørselen, konkurransesituasjonen, og politiske hensyn. Se bare på norsk innenriks - det er ingen logisk grunn til at OSL-BGO/SVG/HAU/KRS/AES/MOL/KSU alle koster det samme? Se på strekningen OSL-PAR mot OSL-TOS. Det er omtrent samme strekning, men OSL-PAR er priset MYE høyere enn OSL-TOS. Det er også en kjent sak at flyprisene Skandinavia-USA er svært lave. Det er billigere å kjøpe en billett LON-OSL + OSL-LON-NYC, enn bare LON-NYC. Det er også billigere å reise FRA Norge til USA, enn andre veien (særlig i business). Det er mye dyrere å fly f.eks. fra Europa til Afrika enn Australia. Jeg kan holde på i evigheter....
Flypriser er moro!!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 16:04   #6
Utflyttet
Ute på tur

Jeg er nå hellig overbevist om at dere som lager disse prisene, CK, er godt kjent med den teknikken som inneholder fem lys et i pentagon, noen kyllinger og metoder tidligere praktisert av Ozzie Sort magi er vel beste beskrivelsen av resultatet
Old 21-10-2004, 16:06   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

ja, det er ganske så SVART magi. Og slik har det alltid vært. Fant en fin tegning i Hvem Hva Hvor fra 1970-tallet som viste et SAS-direktørkontor og SAS-mannens forklaringer om at smørprisene og en hel del andre faktorer innvirket på prisene...

VOLARE NECESSE EST
Old 21-10-2004, 16:20   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

ja, det er ganske så SVART magi. Og slik har det alltid vært. Fant en fin tegning i Hvem Hva Hvor fra 1970-tallet som viste et SAS-direktørkontor og SAS-mannens forklaringer om at smørprisene og en hel del andre faktorer innvirket på prisene...
Om man bare er ute etter ting som kan tenkes å påvirke etterspørselen og dermed prisene så er det vel så mangt - og smørpriser kan kanskje være en av disse faktorene.... . Høyere smørpriser og dermed mindre disponibel inntekt gir vel redusert etterspørsel etter flyreiser (og resulterer i lavere priser), men det bør vel sies at man skal konsumere mye smør før dette har noen særlig effekt....

CK, kanskje du har lyst til å komme til Tromsø for å fortelle studentene mine/våre om prising i luftfarten...?

Jan Y
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 16:22   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

er det en invitasjon?? Kanskje

VOLARE NECESSE EST
Old 21-10-2004, 16:27   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

er det en invitasjon?? Kanskje
Jeg sender deg en e-post.

Jan Y
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2004, 20:27   #11
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Jeg har mange ganger forundret meg over hvordan flyselskapene priser tilbudene sine!

Dvs 10 000 kroner mer å fly til Singapore enn til Bangkok. For ordens skyld, Finnairs rute til Singapore går via BKK.

En rask sjekk hos Singapore Airlines viser at en businessclass billett t/r BKK - SIN koster NOK 4 000,-. En first class billett koster NOK 5 200,-.

Hvem betaler da gladelig NOK 10 000 for denne billetten?

Ja eg berre spyr!

Ha en fjong dag!

BZ
Kjøper du business spesial med Finnair t/r Bangkok-Singapore får du den for under NOK 2000
Old 21-10-2004, 20:48   #12
Utflyttet
Ute på tur

Dessuten, det er jo nok en faktor som går igjen og som sier litt om prisforholdene selskapene i mellom på samme strekk i biz-class er vel og litt om kvaliteten; f.eks. TG er generelt en del billigere på samme strekkk enn SQ, samme med f.eks. selskap som ET i forhold til KQ eller SA. Det er sånt som varierer litt over tid mellom forskjellgie selskap avhengig hvor i syklusen andre selskap er i forhold til nye kabiner, service-nivå, etc. Nå som TG begynner å få oppgradert sine gamle og sliten kabiner så forsvinner litt av forskjellen.
Old 21-10-2004, 20:51   #13
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Og hva anbefaler du av Star-selskap når man skal til Bangkok (på business class)?
Old 21-10-2004, 21:05   #14
Utflyttet
Ute på tur

Skal du på på biz og greier å få det til, så kan du fortsatte finne ok priser med TG og sjanse på å treffe et av de nye flyene, som stort sett er å finne enten i FRA eller LHR. Skal du være litt alternativ og har muligheten, prøv EK, en anderledes opplevelse pluss en stopp i DXB.

Det hender SK har veldig billige kampanjer i biz fra Storbritannia på vintern utenom feriene; i fjor satt jeg og pratet med en fra Heathor til Køben som hadde en billett i biz (D-klasse) til 1300GBP t/r, så finner du noe sånt så er jo SK sitt biz-produkt bra, selv om det innebærer natten begge veier.

Alternativt, om du skal offseason og har poeng til gode, det er mye penger å hente i å få en Econoy Extra og oppgardere på poeng hos SK, i forhold til pris, men er jo mer usikkert.
Old 21-10-2004, 23:46   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by TG923

Og hva anbefaler du av Star-selskap når man skal til Bangkok (på business class)?
Det beste for tiden er etter min mening Thai fra CPH direkte til BKK. Nå som Businessclass passasjerene flyr i den gamle First class cabinen er servicen og komforten på topp. Men det mangler jo et skikkelig AVOD (Audio/Video on demand) system. En bærbar filmspiller blir likesom ikke det samme som tilbudet på f.eks. SQ og CX.

Ellers er jo Singapore i en klasse for seg hva angår service og komfort, men skal man til BKK er det jo greit med direkte fly. Skal man f.eks. videre fra BKK eller SIN ville jeg nok foretrukket Singapore.

BF

Old 22-10-2004, 00:01   #16
Utflyttet
Ute på tur

BA er ikke så ille heller da, hverken på service, kabin eller pris, så lenge man holder seg unna kenguru-ruten, pluss at de flyr jo til en del steder i Asia. Men de er jo ikke star.

Et annet alternativ jeg bruker, er å kombinere litt ærend rundtom på kloden og kjøpe meg en jorden-rundt-billett. Disse koster ikke så mye som man tror, gir helt ok fleksibilitet og ikke minst, gir anledningen til å knytte sammen litt flyinteresse på turen også. En billett for 29.000 miles fra Kairo koster ikke mer enn 23-24.000 i business class, og kan f.eks. gi denne ruten: http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=cai-fra-cph-sea-sfo-akl-bne-sin-hkg-fra-cai. Og da trenger du å legge til en billig XXX-CAI for å starte turen og en billig FRA-XXX etter turen. For å starte neste bruker du bare returen XXX-FRA og fortsetter med slutten av CAI-XXX-bileltten, eller om du vil ta det ekstar-bitene som en ny ferie-tur til Egypt utenom...
Old 22-10-2004, 00:23   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Denne funker bedre
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=cai-fra-cph-sea-sfo-akl-bne-sin-hkg-fra-cai
Old 22-10-2004, 00:55   #18
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Tenkte jeg skulle prøve Lufthansa med 340-600, det er jo med den nye business class.
Starter MUC-BKK fra vinterprogrammet.

Så vidt jeg kan finne er LH billigst OSL-BKK av Starselskapene på business i år, 19625 ekskl. tax.

Thai er forsåvidt OK, men liker ikke helt tanken på ankomst Bangkok kl. 06 om morgenen....
Old 22-10-2004, 11:37   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by TG923

Tenkte jeg skulle prøve Lufthansa med 340-600, det er jo med den nye business class.
Starter MUC-BKK fra vinterprogrammet.

Så vidt jeg kan finne er LH billigst OSL-BKK av Starselskapene på business i år, 19625 ekskl. tax.

Thai er forsåvidt OK, men liker ikke helt tanken på ankomst Bangkok kl. 06 om morgenen....
Sist gang jeg var i BKK så gjorde jeg det. Og det var helt fint. Var sammen med en kamerat på flyet og hadde dagen fri i BKK. 6am var det samme som kl 01 norsk tid, så det var jo egentlig bare fint å kunne sitte å hygge seg på flyet som en dagflight (selv om den var over natta). Jeg synes nesten det er verre å ta flyet sent på kvelden og være skikkelig trøtt uten å få til så mye søvn ombord på flyet. Men dette kommer jo helt an på hva man skal når man lander. Vi for vår del forsynte oss grovt av de eksklusive drikkevarene og fikk tidlig innsjekk på hotellet i BKK og sov ut over dagen.

Hva vi gjorde i BKK påfølgende kveld skal jeg ikke si noe om da det ikke har noe med fly å gjøre!

BF

Reply

Posting Rules