Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2006, 13:06   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Flycrew og døgnrytme.

Hva slags døgnrytme , flytid/hviletid har flycrew som f.eks. flyr fra Europa til USA og retur ? Flightene fra Europa til USA går jo stort sett herfra ved middagstider og er i USA tidlig ettermiddag (USA tid, som da er sen kveld i Europa) Når drar de ev. tilbake til Europa igjen ?

:huh:
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 13:12   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

SAS Crew til østkysten har vel kun 24(26) timer før de snur.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 13:27   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Jeg snakket med en FO, han pleide å fly vestover, for så å fly passivt tilbake samme kveld. Dette gikk an siden de trengte 2 piloter øst og 3 vest. På den måten var han borte i under et døgn.
Amerikansk selskap, bosted i Norge
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 14:26   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Med unntak av BKK,SEA og PVG hvor vi på flightdeck har to netter før hjemreise,så har vi kun 24-timers stopp.F.eks CPH-ORD.Avreise på ettermiddagen fra CPH.Flytid ca 8:30-8:50.Underveis har vi 2x 1:05-1:15 lange hvilepauser hver takket være at vi har en tredje mann i cockpit (Relief Pilot).Ankomst ORD tidlig kveld.De fleste går rett til køys når vi kommer til hotellet.Neste dag prøver man å sove litt utover ettermiddagen før pick-up fra hotellet rundt kl. 21:00.Nattflyging østover med ankomst CPH utpå formiddagen.
Selv sover jeg normalt den første natten hjemme igjen,men neste dag kommer reaksjonen og jeg våkner ikke før 11-12-tiden på formiddagen.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 21:25   #5
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Med unntak av BKK,SEA og PVG hvor vi på flightdeck har to netter før hjemreise,så har vi kun 24-timers stopp.F.eks CPH-ORD.Avreise på ettermiddagen fra CPH.Flytid ca 8:30-8:50.Underveis har vi 2x 1:05-1:15 lange hvilepauser hver takket være at vi har en tredje mann i cockpit (Relief Pilot).Ankomst ORD tidlig kveld.De fleste går rett til køys når vi kommer til hotellet.Neste dag prøver man å sove litt utover ettermiddagen før pick-up fra hotellet rundt kl. 21:00.Nattflyging østover med ankomst CPH utpå formiddagen.
Selv sover jeg normalt den første natten hjemme igjen,men neste dag kommer reaksjonen og jeg våkner ikke før 11-12-tiden på formiddagen.
Hvis dere går rett til køys etter landing på ettermiddagen i USA (sen Norsk kveld ) og dere sover normalt 7-8 timer, så våkner dere jo midt på natten i USA ? Er det slik det fungerer ? Hva gjør dere da ?
Er det slik å forstå at dere prøver å leve med den europeiske klokken/døgnrytmen i hodet ? Forresten: takk sålangt for informativt svar.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 00:36   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,249
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

hmmm på en måte minner den døgnrytmen på det som jeg som student oppdager iblant .....men nå skyldes det vel og ikek jobb
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 02:26   #7
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Akk ja, man har jo mang en gang ligget desperat-våken i hotellsenga foran TV i 4-5 tida om morgenen i junaiten med tørre øyne og sett mye hablahabla-duste-TV mens man forbannet tidsforskjellen og lurte på hvorfor man valgte å fly langruter.

Trikset etter landing i vest-vest er å prøve å holde seg våken til kveldstid (få klarer det), etter å ha ankommet på deres ettermiddag (=kveld norsk tid), i forsøk på å tilpasse seg tidsforskjell med 1 døgns varsel fordi flyselskaper mener at crew er roboter som skal kunne snu på femøringen uten å bli påvirket. Duh.

I New York var det OK (6 t forskjell), for da kunne de døgnville gå ut og kjøpe mat på de døgnåpne Deli'ene og leve i sin skandinaviske tidssone. I den byen var det også mange flere TV-kanaler. Men andre steder er det såvisst ikke like greitt!!!

I vest (SEA/LAX) var det verre, nattestengt uten døgnåpne Deli'er! Kanskje bedre idag?

Håper dette kan være litt forklarende for de som ikke har tjenestegjort i lufta...





__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 03:41   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Med unntak av BKK,SEA og PVG hvor vi på flightdeck har to netter før hjemreise,så har vi kun 24-timers stopp.F.eks CPH-ORD.Avreise på ettermiddagen fra CPH.Flytid ca 8:30-8:50.Underveis har vi 2x 1:05-1:15 lange hvilepauser hver takket være at vi har en tredje mann i cockpit (Relief Pilot).Ankomst ORD tidlig kveld.De fleste går rett til køys når vi kommer til hotellet.Neste dag prøver man å sove litt utover ettermiddagen før pick-up fra hotellet rundt kl. 21:00.Nattflyging østover med ankomst CPH utpå formiddagen.
Selv sover jeg normalt den første natten hjemme igjen,men neste dag kommer reaksjonen og jeg våkner ikke før 11-12-tiden på formiddagen.
Du har vel aldri problemer med å sove ved ankomst ORD? Hvor bor dere, forresten? Dere må bo rimelig nært flyplassen om shutteln henter dere 2100...

Mitt triks er følgende (jeg har inntil nå hatt 2 t/r USA pr. mnd) Jeg tar 943 over, drar hjem, spiser, kjenner litt på kjerringa og deretter rett i koma. Våkner da i 6-7 tia.

På returen er det verre. Jeg reiser alltid med 946 og drar rett på jobb. Drar deretter hjem i 6 tia og forsøker å holde meg våken til 9. Men som du sier, andre natta har jeg en tendens til å våkne kl 0300 og ikke få sove på en del timer.

Nå skal det være sagt at i motsetning til våre kjære piloter, sitter jeg og drikker champis, ser på film og blunder inni mellom, dog er jeg rimelig knust etter disse eskapadene. Kan bare tenke meg hvordan dere føler det... Jeg tror det er meget viktig å ha han tredje karen i cockpit
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 11:01   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Mange holder seg til skandinavisk tid på stoppene.De som gjør det pleier å trene e.l. på morrakvisten.Jeg pleier å kunne holde senga frem til ca. 0700.Da må denne kroppen ha frokost!

For tiden bor vi på Crowne Plaza,på hjørnet av Michigan og Huron.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.

Har lagt merke til at begge ORD-flightene går med A330 fra vinterprogrammet.Det betyr at jeg ikke er i Chicago før tidligst et stykke ut i februar.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 19:22   #10
MOB
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

For tiden bor vi på XXX.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.
Er det smart at offentliggøre hvor crew bor? I det flyselskab jeg arbejder i er det af sikkerhedshensyn ikke tilladt at fortælle udvedkommende hvilke hoteller vi bor på!

MOB
MOB is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 19:42   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Quote:
Originally posted by MOB

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

For tiden bor vi på XXX.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.
Er det smart at offentliggøre hvor crew bor? I det flyselskab jeg arbejder i er det af sikkerhedshensyn ikke tilladt at fortælle udvedkommende hvilke hoteller vi bor på!

MOB

Vi har ingen restriksjoner på noe sånt. 13 stk. i full uniform er ikke særlig diskret. I EWR ankommer tre hele crew samtidig til hotellet bare kort tid etter at tre hele crew har hatt avreise. 78 personer i uniform blir lagt merke til uansett hva folk har av hensikter.Til gjengjeld bruker vi hoteller med begrenset adgang for ikke-gjester.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2006, 20:34   #12
MOB
Newcomer
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 13
Default Re: Flycrew og døgnrytme.

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER


Vi har ingen restriksjoner på noe sånt. 13 stk. i full uniform er ikke særlig diskret. I EWR ankommer tre hele crew samtidig til hotellet bare kort tid etter at tre hele crew har hatt avreise. 78 personer i uniform blir lagt merke til uansett hva folk har av hensikter.Til gjengjeld bruker vi hoteller med begrenset adgang for ikke-gjester.
3 crew? 903, 909 og....?

I øvrigt synes jeg stadig at der er stor forskel på om man ser crew på et hotel, og at man på internettet kan læse hvor de bor. I USA er der flere eksempler på at crew har haft indbrud på deres værelser og fået stjålet deres uniformer (som man frygter skal bruges til terroraktioner).

MOB

MOB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.