Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-11-2006, 13:06   #1
ENTO
ScanFlyer Silver

Default Flycrew og døgnrytme.

Hva slags døgnrytme , flytid/hviletid har flycrew som f.eks. flyr fra Europa til USA og retur ? Flightene fra Europa til USA går jo stort sett herfra ved middagstider og er i USA tidlig ettermiddag (USA tid, som da er sen kveld i Europa) Når drar de ev. tilbake til Europa igjen ?

:huh:
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 13:12   #2
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default Re: Flycrew og døgnrytme.

SAS Crew til østkysten har vel kun 24(26) timer før de snur.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 13:27   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Jeg snakket med en FO, han pleide å fly vestover, for så å fly passivt tilbake samme kveld. Dette gikk an siden de trengte 2 piloter øst og 3 vest. På den måten var han borte i under et døgn.
Amerikansk selskap, bosted i Norge
Old 02-11-2006, 14:26   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Med unntak av BKK,SEA og PVG hvor vi på flightdeck har to netter før hjemreise,så har vi kun 24-timers stopp.F.eks CPH-ORD.Avreise på ettermiddagen fra CPH.Flytid ca 8:30-8:50.Underveis har vi 2x 1:05-1:15 lange hvilepauser hver takket være at vi har en tredje mann i cockpit (Relief Pilot).Ankomst ORD tidlig kveld.De fleste går rett til køys når vi kommer til hotellet.Neste dag prøver man å sove litt utover ettermiddagen før pick-up fra hotellet rundt kl. 21:00.Nattflyging østover med ankomst CPH utpå formiddagen.
Selv sover jeg normalt den første natten hjemme igjen,men neste dag kommer reaksjonen og jeg våkner ikke før 11-12-tiden på formiddagen.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 02-11-2006, 21:25   #5
ENTO
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally posted by FBU 4EVER

Med unntak av BKK,SEA og PVG hvor vi på flightdeck har to netter før hjemreise,så har vi kun 24-timers stopp.F.eks CPH-ORD.Avreise på ettermiddagen fra CPH.Flytid ca 8:30-8:50.Underveis har vi 2x 1:05-1:15 lange hvilepauser hver takket være at vi har en tredje mann i cockpit (Relief Pilot).Ankomst ORD tidlig kveld.De fleste går rett til køys når vi kommer til hotellet.Neste dag prøver man å sove litt utover ettermiddagen før pick-up fra hotellet rundt kl. 21:00.Nattflyging østover med ankomst CPH utpå formiddagen.
Selv sover jeg normalt den første natten hjemme igjen,men neste dag kommer reaksjonen og jeg våkner ikke før 11-12-tiden på formiddagen.
Hvis dere går rett til køys etter landing på ettermiddagen i USA (sen Norsk kveld ) og dere sover normalt 7-8 timer, så våkner dere jo midt på natten i USA ? Er det slik det fungerer ? Hva gjør dere da ?
Er det slik å forstå at dere prøver å leve med den europeiske klokken/døgnrytmen i hodet ? Forresten: takk sålangt for informativt svar.
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 00:36   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

hmmm på en måte minner den døgnrytmen på det som jeg som student oppdager iblant .....men nå skyldes det vel og ikek jobb
Old 03-11-2006, 02:26   #7
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Akk ja, man har jo mang en gang ligget desperat-våken i hotellsenga foran TV i 4-5 tida om morgenen i junaiten med tørre øyne og sett mye hablahabla-duste-TV mens man forbannet tidsforskjellen og lurte på hvorfor man valgte å fly langruter.

Trikset etter landing i vest-vest er å prøve å holde seg våken til kveldstid (få klarer det), etter å ha ankommet på deres ettermiddag (=kveld norsk tid), i forsøk på å tilpasse seg tidsforskjell med 1 døgns varsel fordi flyselskaper mener at crew er roboter som skal kunne snu på femøringen uten å bli påvirket. Duh.

I New York var det OK (6 t forskjell), for da kunne de døgnville gå ut og kjøpe mat på de døgnåpne Deli'ene og leve i sin skandinaviske tidssone. I den byen var det også mange flere TV-kanaler. Men andre steder er det såvisst ikke like greitt!!!

I vest (SEA/LAX) var det verre, nattestengt uten døgnåpne Deli'er! Kanskje bedre idag?

Håper dette kan være litt forklarende for de som ikke har tjenestegjort i lufta...

Old 03-11-2006, 03:41   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:

Du har vel aldri problemer med å sove ved ankomst ORD? Hvor bor dere, forresten? Dere må bo rimelig nært flyplassen om shutteln henter dere 2100...

Mitt triks er følgende (jeg har inntil nå hatt 2 t/r USA pr. mnd) Jeg tar 943 over, drar hjem, spiser, kjenner litt på kjerringa og deretter rett i koma. Våkner da i 6-7 tia.

På returen er det verre. Jeg reiser alltid med 946 og drar rett på jobb. Drar deretter hjem i 6 tia og forsøker å holde meg våken til 9. Men som du sier, andre natta har jeg en tendens til å våkne kl 0300 og ikke få sove på en del timer.

Nå skal det være sagt at i motsetning til våre kjære piloter, sitter jeg og drikker champis, ser på film og blunder inni mellom, dog er jeg rimelig knust etter disse eskapadene. Kan bare tenke meg hvordan dere føler det... Jeg tror det er meget viktig å ha han tredje karen i cockpit
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 11:01   #9
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Mange holder seg til skandinavisk tid på stoppene.De som gjør det pleier å trene e.l. på morrakvisten.Jeg pleier å kunne holde senga frem til ca. 0700.Da må denne kroppen ha frokost!

For tiden bor vi på Crowne Plaza,på hjørnet av Michigan og Huron.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.

Har lagt merke til at begge ORD-flightene går med A330 fra vinterprogrammet.Det betyr at jeg ikke er i Chicago før tidligst et stykke ut i februar.

Old 03-11-2006, 19:22   #10
MOB
Newcomer

Quote:

For tiden bor vi på XXX.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.
Er det smart at offentliggøre hvor crew bor? I det flyselskab jeg arbejder i er det af sikkerhedshensyn ikke tilladt at fortælle udvedkommende hvilke hoteller vi bor på!

MOB
MOB is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2006, 19:42   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally posted by MOB

Quote:

For tiden bor vi på XXX.Etter min mening det desidert dårligste hotellet på hele vårt rutenett.Det ligger et hospital i nabokvartalet,og det er ambulansesirener hele døgnet i tillegg til at det mye brannbiler og politibiler i området.Det snakkes om at vi skal bytte hotell fra nyttår,men jeg vet ikke hvilket.
Er det smart at offentliggøre hvor crew bor? I det flyselskab jeg arbejder i er det af sikkerhedshensyn ikke tilladt at fortælle udvedkommende hvilke hoteller vi bor på!

MOB

Vi har ingen restriksjoner på noe sånt. 13 stk. i full uniform er ikke særlig diskret. I EWR ankommer tre hele crew samtidig til hotellet bare kort tid etter at tre hele crew har hatt avreise. 78 personer i uniform blir lagt merke til uansett hva folk har av hensikter.Til gjengjeld bruker vi hoteller med begrenset adgang for ikke-gjester.

Old 06-11-2006, 20:34   #12
MOB
Newcomer

Quote:

Vi har ingen restriksjoner på noe sånt. 13 stk. i full uniform er ikke særlig diskret. I EWR ankommer tre hele crew samtidig til hotellet bare kort tid etter at tre hele crew har hatt avreise. 78 personer i uniform blir lagt merke til uansett hva folk har av hensikter.Til gjengjeld bruker vi hoteller med begrenset adgang for ikke-gjester.
3 crew? 903, 909 og....?

I øvrigt synes jeg stadig at der er stor forskel på om man ser crew på et hotel, og at man på internettet kan læse hvor de bor. I USA er der flere eksempler på at crew har haft indbrud på deres værelser og fået stjålet deres uniformer (som man frygter skal bruges til terroraktioner).

MOB

MOB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules