Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-10-2021, 11:23   #1
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Sverige Analyse: Blodbadet fra Stockholm

Jeg har lavet denne analyse baseret på de seneste ugers annonceringer af baseåbninger, kommende ruter og priskrig der vil udvikle sig i Stockholm, Kom med jeres input om den rammer plet eller hvad i tænker om det stockholmske blodbad.
Det Scenarie jeg ser foran mig er dette:

Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs.

EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage.

Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter.

SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt.

Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang.

(United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair.

Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo.

easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm.

Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 12:57   #2
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Default Re: Analyse: Blodbadet fra Stockholm:

njaaa...
''ble reddet med få sekunder igjen'' er vel en liten overdrivelse... men deler ellers flere av dine synspunkt rundt FR, AY, EZY, EW og W6.

DY har vært en ganske stabil aktør på ARN i mange år, men reduserte flåten der litt før korona grunnet blant annet flygskam og hard konkurranse. Jeg tror de også kommer til å være stabile der fremover og la markedet sakte men sikkert komme tilbake, i motsetning til W6, FR og EW som nok raskt trekker seg ut/reduserer grunnet konkurranse og lavt belegg/lønnsomhet. Ikke glem at DY nå har en solid krigskasse og tilnærmet 0 i gjeld, og deres strategi er nå 100% rettet mot Norden.

Så lenge SK får penger fra staten overelever de jo hver krise. Og i dilemmaet der valgene var enten å bry seg om de ansatte eller tjene penger, har de jo valgt sistnevnte. Så blir jo spørsmålet om de i løpet av 1-3 år faktisk tjener penger. Om dette derimot kan ses på som bærekraftig er jeg derimot sterkt i tvil om. Så ja, de klarer seg, men ikke uten store subsidier fra statene, og hadde de ikke fått/får det hadde de nok vært det selskapet som nå i dagens situasjon hadde gått konk først.

Flyr kommer nok ikke med base på ARN nei, da tror jeg heller BRA hadde tatt leveranse av CS100/300 maskinene de en gang hadde i ordre og startet med de. Hvorvidt Flyr stjeler pax fra DY på OSL er det ingen tvil om at de gjør, men foreløpig i svært begrenset omfang. De har foreløpig svært begrenset frekvens, og ser man på fordelingen av frekvens på de store norske rutene ser det faktisk ut som at dette har hatt større innvirkning på SK (men noe her skyldes jo også mangel på crew). Disse kan jo heller ikke overleve på sikt på å hive bagasje, kaffe og fleksibilitet etter folk, noen steder må de jo tjene penger og.

Noe som gjelder både SK og DY her er jo at de begge to har store lojale kundemasser knyttet til sine fordelsprogram, og vi skandinaver liker jo trygghet og holder oss dermed til det trygge og kjente, men man skal ikke undervurdere våre evner til å jakte på gode tilbud og lave priser heller. Når markedet for alvor stabiliserer seg (2024+) så tror jeg vi har et sterkt SK på ARN, med et solid DY på andre plass, men FR og andre lavprisselskaper har nok tatt en større del av den totale kaka, så andelene i prosent på SK og DY er mindre.
Old 15-10-2021, 14:28   #3
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Og i dilemmaet der valgene var enten å bry seg om de ansatte eller tjene penger, har de jo valgt sistnevnte. Så blir jo spørsmålet om de i løpet av 1-3 år faktisk tjener penger. Om dette derimot kan ses på som bærekraftig er jeg derimot sterkt i tvil om. Så ja, de klarer seg, men ikke uten store subsidier fra statene, og hadde de ikke fått/får det hadde de nok vært det selskapet som nå i dagens situasjon hadde gått konk først.
Interessant at du fremstiller dette som «enten/eller.» Tør jeg minne om at de 2015-19 var rekordår for SAS, til tross for et lite tulle-AOC med 9 fly, som er altfor lite til å lønne seg, ikke på grunn av dette, som SAS-ledelsen liker å si. Krigen mot de ansatte og oppsagte har ingenting med å overleve eller ikke å gjøre.

Ellers er jeg ikke uenig i at de har altfor mye gjeld nå, men da hjelper det ikke å krige innad, man må samle troppene og krige mot konkurrentene.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 14:52   #4
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Interessant at du fremstiller dette som «enten/eller.» Tør jeg minne om at de 2015-19 var rekordår for SAS, til tross for et lite tulle-AOC med 9 fly, som er altfor lite til å lønne seg, ikke på grunn av dette, som SAS-ledelsen liker å si. Krigen mot de ansatte og oppsagte har ingenting med å overleve eller ikke å gjøre.

Ellers er jeg ikke uenig i at de har altfor mye gjeld nå, men da hjelper det ikke å krige innad, man må samle troppene og krige mot konkurrentene.
Men problemet er jo at de ikke klarer å behandle de ansatte med respekt OG tjene penger samtidig, dermed ser det ut til at det blir enten eller siden de ikke klarer å finne en balanse.

De tjente masse penger mellom 2015 og 2019, men heller ikke da var jo forholdet mellom ledelsen og de ansatte rosenrødt, og krigen startet jo allerede i 2000 ref et lekket dokument her på forumet.
Og før 2012 var forholdet internt i hvert fall bedre, med millionlønninger og gode forhold og forsikringer (skal vi tro media), men: selskapet tapte penger.

Grunnen til krigen vi ser i dag er jo oppsplittingen og reorganiseringen av selskapet, som igjen er begrunnet fra ledelsens side med at de må få lavere kostnader for å kunne overleve konkurransen. Så det å si at at krigen ikke har noe med selskapets evne til å overleve eller ikke å gjøre blir vel litt merkelig.

men tilbake til topic
Old 15-10-2021, 21:25   #5
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Jeg har lavet denne analyse baseret på de seneste ugers annonceringer af baseåbninger, kommende ruter og priskrig der vil udvikle sig i Stockholm, Kom med jeres input om den rammer plet eller hvad i tænker om det stockholmske blodbad.
Det Scenarie jeg ser foran mig er dette:

Ryanair er aggresive alle vegne og har i mange år været aggresive fra Skavsta, Det har dog rykket deres operationer ind i Arlanda og derved "skippet" den sekundære lufthavn ligesom de har gjort mange steder i europa de sidste mange år. = Ryanair forbliver i Arlanda og også på svensk indenrigs.

EuroWings er forholdsvis nye i det svenske marked men har dog haft ruter fx Hamborg-Stockholm som de overtog fra lufthansa da LH splittede sine operationer op, jeg ved ikke hvordan svenskerne vil tage imod dem men jeg kan forstille mig at EuroWings vil være nogle der trækker sig på sigt på grund af presset fra Ryanair, SAS og Norwegian der er på vej tilbage.

Norwegian: Har været i en dyb krise og nærmest konkurs men blev reddet med få sekunder igen, Svenskerne kender branded og har "tillid" til dem så godt som man nu kan, De har på det seneste(før covids indtog) syltet det skandinaviske marked til fordel for Gatwick, Amsterdam, Paris m.fl samt et langruteprogram der slog særdeles fejl. De er vendt tilbage til deres kernemarked der hedder det skandinaviske marked og jeg tror ikke de begår den samme fejl igen. De skal nok klare den, omend med stærk konkurrence fra Ryanair på "lavpris-indenrigsmarkedet", Der har vi også set hvordan Ryanair(og easyJet) har fortrængt selv de nationale netværkselskaber fra indenrigsruter.

SAS: Netværkselskab med bølger og høj belægning, delvist ejet af den svenske stat og beses som "kritisk infrastruktur" Dette så vi også i Danmark hvor staten gik ind og betalte 2 daglige rotationer med ATR under coronakrisen på Aalborg-København. SAS skal nok klare den på sigt.

Finnair: De slog til fordi de har så meget kapacitet i Helsinki at de ikke ellers ved hvad de skal gøre af den, den gør ondt på SAS og vil gøre det længe, MEN når de normale rejsemønstre vender tilbage så vil vi nok også se at Finnair atter trækker sig ud af Stockholm for at satse på Helsinki atter engang.

(United Airlines): En joker i det hele, Kan gøre ondt på Finnairs forhåbning om en New York Rute fra Stockholm idet at de helt sikkert hellere samarbejder med SAS end Finnair.

Flyr: Stor satsning i Norge, vil gøre ondt på Norwegian i Oslo men ved nok også en god del om forretning til indtil videre at holde sig væk fra Stockholm UDOVER med en eventuel enkel rute på Oslo-ARN ligesom de har åbnet København-Oslo.

easyJet: Stor europæisk spiller men et selskab der er ved at få egen forretning op og stå igen, Vil i nærmeste fremtid ikke åbne base i Stockholm.

Wizzair: De har ekspanderet voldsomt under coronapandamien, De lavede en masiv satsning på norsk indenrigs der slog fejl, de hygger sig nu meget godt i Skavsta og har også udtalt til lokale medier at de ingen intension har om at flytte Flygplass til Arlanda efter Ryanair lavede dette nummer. Man ser måske en voldsom ekspansion ud i europa fra Skavsta men de går ikke ind i Arlanda eller på svensk indenrigs da de har lært af deres norske fejl.
Ett viktigt tillägg till detta är nog Vueling. Vueling kommer att konkurrera på rutter till alla spanska feriemål som Barcelona, Malaga, Alicante. Dessutom expanderar de på Paris Orly. Bakom Veuling finns IAG...
Old 16-10-2021, 16:51   #6
RetFL
Newcomer

Intressanta idéer och tankar runt detta.
tror DY kommer få det tufft, när Ryanair kommer igång, mycket beroende sättet de lämnade den svenska marknaden under pandemin. Utan bas på ARN blir de eftersatta, när både EUW och Ryan etablerar baser.
SAS är också illa ute, fokuseringen på CPH gör dem extra känsliga för konkurrens som erbjuder direktflyg från ARN. Även om AY är en chansning med longhaul så uppskattats den av oss som lever och bor norr om de sydligaste landskapen i SE, ett bra utfall så vem vet? Eurowings kanske tar över den bollen när Asien blir fullt tillgängligt för AY igen.

Spännande blir det i alla fall
RetFL is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2021, 11:33   #7
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Norge Re: Analyse: Blodbadet i Norden:

(Denne analyse er skrevet med neutrale briller og IKKE skrevet ud fra min iver om at Ryanair skal tilgå det nordiske marked som ses inde i den tråd der er en henvisning til, jeg erkender dog at jeg fik formuleret mig lidt dårligt i denne tråd).

-------------------------------------------

Jeg må opdatere denne analyse til "Blodbadet om norden" Efter det
I henhold til denne tråd: https://forum.flyprat.no/showthread....hlight=blodbad
er kommet frem at Ryanair vil ind og lukrere på det Norske marked inklusive på "Trekanten" hvor det ser ud som om at CPH og ARN annonceres fra Oslo.

København-Stockholm er endnu ikke blevet annonceret men dette sker nok inden en overskuelig fremtid, Ryanair har annonceret at de går direkte ind på Oslo-Stockholm og direkte ind på Oslo-København som er 2 af SAS og Norwegians aller vigtigste ruter uden sammenligning. (EuroWings har dog annonceret København-Stockholm dog pt kun med frekvens af 2 daglige).

Hvis jeg skal lave en ny forudsigelse så vil det være at SAS nok skal klare den ud på den anden side af dette blodbad. Norwegian derimod, de vil få det rigtig hårdt i nærmeste fremtid.

Eurowings: Svært at forudsige om de vil indlede en offensiv på det norske marked udover nordlysruter fra Tyskland.

SAS: SAS burde have et forspring, det er netop kommet frem at de vil lancere et produkt der ikke tillader håndbagage og denne billettype vil blive billigere og være af sammenligning med lavprisselskaber, dette må tiden dog vise om dette holder stik. Nuvel, SAS skal nok klare den ud på den anden side af denne "krig om norden", SAS har et rigtig stærkt brand i både Danmark, Sverige og Norge og en fordel idet at de feeder ind til "waves" og dette er en fordel på den lange bane, Det blev også set i 2020 at SAS skulle opretholde ruter internt i Norge som "kritisk infrastruktur" så diverse indenrigsruter var opgraderet til "FOT" ruter indtil markedet atter ville komme sig, Markedet er så kommet sig hurtigere end ventet så konklusionen er at SAS vil bløde men de vil overleve som de har gjort så mange andre gange før i kriser.

Wizzair: Wizzair har som alle ved været særdeles aktive på det Norske marked, det sluttede med et BRAG efter godt 2 måneder i trafik hvor de trak sig ud fra dag til dag, de har nok lært deres lektie omkring "den skandinaviske model" den har meget at sige på det norske marked, Wizzair vil i nærmeste fremtid fokusere på ruter ind og ud af Norge men ikke indenrigs.

Norwegian: Norwegian er i forvejen et presset selskab der netop er ved at være på fode igen, de vil lide eksplosivt under dette blodbad og hvis jeg skal forudsige noget omkring dem er at de vil få det utrolig hårdt og faktisk talt lide under dette blodbad, Det er for tidligt at sige noget om en konkurs eller ej, det må man se på marked, Norwegian har den fordel i Norge at de har et noget bedre ry end Ryanair og dette vil sandsynligvis betyde at folk er villige til at betale en 100kr mere for at flyve med Norwegian end med Ryanair. Dette vil være en fordel på den lange bane.

Flyr: Nystartet projekt der netop har hentet sit fly nummer 4 ind og har derudover en bestilling på ydligere 8 fly, det er en stor satsning og må jeg være ærlig er det svært at spå en om netop dette selskab da det kan gå begge veje MEN de vil få det hårdt i denne luftkrig om norden.

og nu til ja, Ryanair: KÆMPE Intereuropæisk lavprisselskab med næsten 500 fly som hver en mand kender og faktisk til dels frygter at få i sin baghave, dette er nu sket i Stockholm og Oslo hvor de etablere baser og vil gå direkte ind på trekanten i konkurrence med SAS og Norwegian og til dels Flyr der flyver med 2 ugentlige på CPH-OSL, Ryanair kan presse priserne hvis de gider helt ned til 10 Danske kroner pr billet UDEN at det reelt påvirker dem og dette stunt er set mange gange før, det er ikke til at spå hvor mange leisure passagerer der vil erstatte Norwegian med Ryanair hvis priserne er til dette, Alt afhænger af hvor mange frekvenser om dagen eller om ugen Ryanair går ind med, opdatering følger heraf når frekvenser forelægger. konklusion er dog at Ryanair har set forretning i det skandinaviske marked og de vil gøre alt for at dræbe konkurrenterne nu så de kan få enevælde, dette er tidligere bl.a set i italien hvor de bl.a var medvirkende til at Alitalia gik på røv og albuer, Ryanair snuser blod og forretning og det kan de lide.

easyJet: Holder sig ude af det nordiske blodbad, måske lidt popupruter til nordiske byer som er set tidligere men intet ekstremt der vil have nogen rigtig betydning.

Vi tilføjer også lige Widerøe som ikke var med i tidligere forudsigelse:
Widerøe: Da dette nu handler om Norge skal dette selskab selvfølgelig også inkluderes. Widerøe er/var et feederselskab til SAS fra mindre norske byer men er gledet længere væk fra SAS koncernen og er begyndt at koncentrere sig om sig selv, De er fortsat med i EuroBonus men tiden må vise om de opretter deres eget bonusprogram, de er begyndt at være aggressive fra Bergen med en flåde af helt nye Embraer fly som de blandt andet har åbnet 2 daglige til London Heathrow med. Widerøe flyver til fortsat til små norske områder som ingen andre betjener hvor en del af ruterne er FOT ruter og derfor vil det nordiske blodbad ikke påvirke Widerøe på samme måde som det vil påvirke de andre selskaber.

Old 22-11-2021, 12:13   #8
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Default Re: Analyse: Blodbadet fra Stockholm

Ryanair är jokern som jag ser det.

Jag är rädd för att de kommer gå bra men egentligen kan jag undra vad problemet är?

SAS behandlar inte personalen speciellt mycket bättre men tar betydligt mer betalt. Varför skulle Svensson som ska på den årliga resan bry sig ändå? Man tar den billigaste.

Tror också Finnair är där för att Asien är stängt och kommer försvinna. Eurowings vet jag inte alls med. De finns ju idag men fungerar det till annat än Tyskland?
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2021, 13:09   #9
zeffen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Ryanair är jokern som jag ser det.

Jag är rädd för att de kommer gå bra men egentligen kan jag undra vad problemet är?

SAS behandlar inte personalen speciellt mycket bättre men tar betydligt mer betalt. Varför skulle Svensson som ska på den årliga resan bry sig ändå? Man tar den billigaste.

Tror också Finnair är där för att Asien är stängt och kommer försvinna. Eurowings vet jag inte alls med. De finns ju idag men fungerar det till annat än Tyskland?
Problemet til Ryanair er at de ikke har på seg skandinaviske klær.

Man kan utnytte ansatte så mye man vil så lenge man er skandinav -- folk flest (altså, som ikke følger med så mye) vil tro man da er ryddig og ordentlig uansett.

Har hørt mange ganger om "vanlige" folk som er skeptisk til Ryanair -- fordi det er et irsk selskap som skal spare penger hele tiden, og man bekymrer seg for hva det betyr for sikkerheten og at de skal lure dem for penger og at det ikke blir noe hyggelig.

Når DY så tok betalt for baggasje online så var det "oversiktlig" og "rederlig" fordi man da bare betalte for det man fikk.

Mistenker at de rett og slett trenger et lokalt merkevarenavn, så blir folk OK med dem. Tror det var mye av problemet med Wizz også. De var for "utenlandske" og "folk flest" er mer fremmedskeptiske enn de tror...

(Kroneksempelet her er slektningen jeg puttet på business i BA som etterpå klaget over at han foretrakk økonomi i SAS. Mange folk vil først og fremst ha det de føler er hjemmenært og kjent.)
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2021, 17:40   #10
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Jeg har tidligere sammenligna Wizz og Lidl. Norske forbrukere er ekstremt tru mot det trygge og kjente, det gikk samme veg med dem begge. Jeg har veldig liten tru på at Ryanair skulle få til noe i innenriks i Norge.

Widerøe er interessant, og samarbeider alle veier. De bygger opp Bergen som en slags alternativ hub til Oslo. Her er det absolutt ikke snakk om bare Fot-ruter innenlands: De har ikke bare fjerna seg mer fra SAS, de har stadig gått i mer direkte konkurranse. I tillegg flyr de for Finnair (i tillegg til interline) (noe som antakelig er svært gunstig - finlenderne vil fly Finnair, nordmennene vil fly Widerøe), har fortsatt interline med SAS og dessuten interline med KLM. Widerøe har et ekstremt godt rykte, så om de bestemmer seg for å satse videre, vil de ha en svært gunstig utgangsposisjon. På sikt må de vel uansett ha flere Embraere, for å få utnytta flytypen bedre.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2021, 23:18   #11
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Mistenker at de rett og slett trenger et lokalt merkevarenavn, så blir folk OK med dem. Tror det var mye av problemet med Wizz også. De var for "utenlandske" og "folk flest" er mer fremmedskeptiske enn de tror...
Jag tror inte du har fel egentligen men jag funderar på om inte Ryanair numer är att ses som ett lokalt, nordiskt bolag då deras namn är så känt?

Eurowings däremot tror jag får svårt av det skäl som du nämner. Däremot kanske det funkar TILL Stockholm.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2021, 01:35   #12
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Eurowings har jo den åpenbare fordelen at de assosieres med Lufthansa, og også dukker opp i deres bookingsystem. Dessuten er de jo ikke point til point, så de har jo også et marked hos de som skal ut i den vide verden
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2021, 07:28   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
.... og dessuten interline med KLM.
Ikke bare interline, men full codeshare
Old 09-10-2022, 22:25   #14
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Det er nu tid til at gøre status efter endnu et års tid i den skandinaviske luftfart.

Som forudset har Finnair forladt det svenske langdistancemarked, da markedet i Finland er begyndt at komme sig. Hvad mange IKKE forudså var at Finnair indgik samarbejde med Qatar Airways, og derved har valgt at åbne ruter mellem norden også Doha.

Norwegian: Er kommet stærkt tilbage efter en svær coronapandami, men det halter stadigvæk en lille smugle på det svenske marked, hvor selskabet stadigvæk ikke er kommet fuldt tilbage på den svenske indenrigstrafik som de fløj pre-covid. Selskabet tager små skridt og har lært efter den store katestrofe med en nærdødsoplevelse som selskabet havde tilbage i foråret 2021. Det kan dog blive lidt svært for Norwegian at komme fuldt tilbage på det svenske indenrigsmarked idet at Ryanair har fået et godt fodfæste på nogle af Norwegians tidligere kerneruter i Sverige. Det næste års forudsigelse på Norwegian vil være at selskabet fortsættet med at udbygge sin forretning omkring det skandinaviske kernemarked, men selskabet vil gå varsomt i Sverige det næste års tid. I Norge derimod, vil selskabet forsøge at øge på leisure trafikken til sydhavsdestinationer, og prøve at stjæle marked fra blandt andet flyr som er kommet lidt i modvind.

Ryanair:Vi kan ikke undgå at komme forbi Ryanair. Sidste år kom det frem at Ryanair ville åbne base i Oslo, og gå ind på det norske marked. Selskabet trak dog i land, og er fortsat udeblevet fra en norsk storentré. På et pressemøde i København i start September kom det dog frem at Ryanair forhandler med Dansk Metal og dette kan på sigt kaste en dansk base af sig i København. I Sverige har Ryanair fået et okay fodfæste på indenrigstrafikken, som selskabet gik ind på i September 2021. Manglen på konkurrence fra Norwegian, der var lang tid om at komme tilbage på det svenske indenrigsmarked satte sit præg, og det er nu Ryanair der har taget det meste af leisure punkt til punkt trafikken det det svenske land. Forudsigelsen holdte stik, og Ryanair flyver fortsat indenrigs her i Oktober 2022. Ryanair har dog ikke haft det store held med nogle af ruterne som selskabet oprettede fra helholdsvis Göteborg og Arlanda, og disse ruter er desværre lukket ned igen efter cirka 1 år i drift. Nye ruter er kommet til, og man skal for fremtiden forvente at Ryanair vokser yderligere på Arlanda, og eventuelt fra København hvis der også kommer en baseåbning i den danske hovedstad.

SAS: Så kom turen til SAS. SAS har blødt hårdt efter Ryanair og flyrs entrér i henholdsvis det svenske og norske indenrigsmarked. Selskabet har været på randen af konkurs, ikke mindst på grund af coronapandamien. Selskabet har outsourcet en del af operationerne til de nye selskaber "SAS connect" og "SAS Link" som skal være med til at bringe lavere omkostninger for det hårdt prøvede skandinaviske selskab. Sidste år stod halvdelen af SAS flåde stadigvæk på jorden, men her i løbet af foråret og sommeren 2022, er 99% af flåden atter i aktiv drift, inklusiv 4 af de 8 Airbus A321 fly, som før corona blev brugt på SAS største ruter. Denne type maskiner flyver nu hovedsageligt på "trekanten" og SAS er snart tilbage på det fuldt antal operationer som selskabet havde pre-covid. SAS lancerede i foråret den største "ferieplan" som selskabet nogensinde har haft. Denne plan skulle give flere frekvenser til sydhavsdestinationer til de solhungrende skandinavere, der i næsten 2 år ikke har kunne rejse nogle steder hen. Dette seriøse trafikprogram blev dog spoleret af en strejke midt på sommeren, som kostede selskabet mange mange penge. Hvis man skal komme med en forudsigelse for SAS for det næste år. Ja så vil der blive outsourcet flere operationer til SAS connect og til SAS Link. Derudover vil flere operationer blive fløjet med underleverandørerne CityJet og Xfly. Hvad der yderligere sker i SAS regi, kan man kun gisne om, men jeg tør godt spå at SAS også flyver ved samme tid i 2023, om selskabet bløder endnu mere, eller om selskabet er begyndt at tjene penge. Det må tiden vise.

flyr: Så kom turen til flyr. Forudsigelsen holdte stik. flyr havde 4 fly, sidste år ved efterårs tid, men selskabet har siden ekspanderet til 12 fly og oprettet et utal af ruter, som har vist sig ikke at være lønsomme. Selskabet vil i den kommende vinter flyve et meget lille ruteprogram, hvor blandt andet København og Billund er røget ud af programmet, og dette beviser også at blandt andet SAS og Norwegian er for stærke på "trekanten" til andre operatører reelt kan komme ind på denne triangel. Hvis jeg skal komme med en forudsigelse vil det være flyr ender i en rekonstruktion hvis ikke selskabet finder tilbage til det grundprincip som selskabet blev grundlagt på. I Norge har Norwegian modsat Sverige atter fået fodfæste på indenrigsmarkedet, og dette er også noget som flyr kan mærke.

EuroWings: Nu kigger vi imod EuroWings. Selskabet havde store planer for Stockholm. Gigantiske planer så og sige, der er ikke sket det store i det forgangne år efter baseåbningen. Det tyske flyselskab, vokser stille og roligt ud af det svenske marked, og åbner her til vinter blot en enkelt rute til Innsbruck. Selskabet annoncerede oprindeligt en rute mellem Arlanda og København med 2 daglige afgange. EuroWings endte dog med at trække i land. Selskabet indså at SAS og Norwegian er for stærke på trianglen, og derfor valgte selskabet ikke at gå i luftduel imod disse 2 etablerede spillere i denne omgang. Skal jeg komme med en forudsigelse om det næste år for EuroWings, er det at selskabet annoncere nogle sydhavsdestinationer fra Stockholm til det kommende sommerprogram, men ellers ser vi ikke den store udvidelse.

easyJet: Ikke det store at påpege om det britiske selskab. Ruterne fra Berlin, til Helsinki og Göteborg lukker og slukker grundet reducering af flyflåden i den tyske hovedstad og dette koster ruter. easyJet er derved "igen" fortid i Göteborg og i Helsinki. Kigger man imod Stockholm, så kommer man det næste år ikke til at se de store ekspansioner fra easyJets vedkommende.

Wizzair. Nu kommer vi til jokeren. Wizzair er et selskab der efterhånden har vist at de kan finde på hvad som helst. Selskabet gik i 2020 ind på det norske marked som de lyn hurtigt forlod igen. Her i 2022, har selskabet åbnet ruter til Asien. Samt åbnet baser i bl.a Sarajevo som selskabet har lynlukket igen. Anderledes ser det ud på det svenske marked hvor selskabet af og til smider en ny rute ind ruteprogrammet. Men ellers sker der ikke det store i Sverige. I Stockholm operere selskabet nu som det eneste fra Skavsta lufthavnen efter at Ryanair flyttede sine sidste operationer til Arlanda. Skal jeg forudsige noget om Wizzair på det skandinaviske marked er det at selskabet er "Utilregneligt" og der kan enten ske ALT. Ellers kan der ske intet. Men mest klart står det dog at Wizzair nok ikke liige laver et indenrigscomeback til det norske marked inden for det næste år.

Old 09-10-2022, 22:31   #15
semmern
ScanFlyer Gold

Du glemte å nevne at SAS i corona-rus sa opp altfor mange, og slet lenge før streiken med å avvikle trafikkprogrammet, med daglige kanselleringer i nesten et helt år, både på vinter- og sommerprogrammet.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2022, 22:52   #16
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Du glemte å nevne at SAS i corona-rus sa opp altfor mange, og slet lenge før streiken med å avvikle trafikkprogrammet, med daglige kanselleringer i nesten et helt år, både på vinter- og sommerprogrammet.
Sagaen om SAS kan blive ved i uendeligheder. Derfor tog jeg blot nogle af årets “højdepunkter”, jeg er godt klar over jeg kunne skrive flere 1000 ting om netop SAS hehe :-)

Old 03-02-2023, 10:37   #17
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

OBB 19 Re: Analyse: Blodbadet fra Stockholm

Vi vender atter blikket imod Norge i denne tråd, for denne gang skal det handle om "flyr".

Flyr, forudsigelsen endte med både at holde stik og ikke at holde stik. Jeg forudsagde at hvis ikke selskabet, fandt tilbage til de rødder som selskabet blev grundlagt på, så ville de ende i en rekonstruktion. Det med en rekonstruktion af selskabet, viste sig til dels at holde stik, i det at flyr, gik blandt andet ind på ACMI markedet, og begyndte at chartre sine fly ud, i de sidste måneder.

Desværre holdte selskabets rekonstruktionsplaner og mulighederne for at skaffe kapital var ikke til stede i det lange løb, og selskabet måtte derved indgive konkursbegæring.

En mere detaljeres analyse og opsamling af det resterende år, kommer her senere i 2023.

Det er bare trist at det skete blot små 4 måneder, efter at det samlede overblik sidst blev opdateret.

Last edited by Scandinavien_Airlines; 03-02-2023 at 10:59.
Old 03-01-2024, 22:14   #18
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Default Re: Analyse: Blodbadet fra Stockholm/Skandinavien. Det årlige bud på fremtiden

Så blev det Januar og tid til årets analyse af det "skandinaviske blodbad" og hvordan er det så gået for luftfartselskaberne med aktiviteter i Skandinavien i det seneste år, og hvordan vil det gå selskaberne i det kommende år. Det kigger vi nærmere på nu, hvor en del uventede ting også er sket i det forgangne år. Lad os lægge ud med den store joker. SAS.

SAS: Det skandinaviske luftfartsselskab har det seneste år igen vundet terræn. Passagertallet er steget og SAS tjener atter penge. En bombe der tog fusen på mange analytikere(Inklusive jeg selv) og også i luftfartbranchen generelt var KLAFs opkøb af SAS.

KLAF er en stærk interkontinental spiller, og er der et selskab der kan få SAS på rette fode igen. Ja så er det KLM og AirFrance.

Mit bud på hvad vi kan forvente os af 2024 med SAS, er at vi begynder at se et styrket netværk af ruter til SkyTeam HUBs. SAS har allerede med sommerprogrammet proklameret at selskabet (gen)åbner deres rute fra Oslo og til Milano Linate. Linate er en lufthavn der er et mindre HUB for SkyTeam partneren ITA Airways. Det er ikke utænkeligt at vi ser et SAS som vælger at fokusere mere på at reducere frekvenser til Star Alliance hubs også styrke med f.eks nye ruter til eksempelvis Bucharest(TAROM hub). styrkelse af ruterne til Paris Charles De Gaulle, og Rom.

SAS har allerede annonceret styrkelse af Atlanttrafikken til Boston og JFK. Her i 2024 ser vi nok ikke en flytning af New York ruterne fra henholdsvis Oslo og Stockholm, fra newark til JFK, men dette kan man nok se ske på sigt i løbet af de kommende år. For Chicago. Washington og San Franciscos vedkommende, ser man nok ikke at ruterne nedlægges, men det kan nok godt ske at der på sigt etableres ruter til henholdsvis Minneapolis, Denver og andre hubs for Delta Air Lines. En rute til Atlanta som ligeledes er Deltas største base åbnes med garanti også.

Flere rute diskussioner om SAS kommende ejerskab og skifte til SkyTeam kan diskuteres i følgende tråd.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=157985&page=6

Norwegian: Norwegian er efterhånden kommet sig oven på nogle hårde år, med nærdød og pandemi. Selskabet ekspanderede i 2023, og er igen fundet ind til sit kernemarked og mere til. Norwegian er i løbet af 2023 begyndt af ekspandere på ruter som man ikke ville skænke en tanke at norwegian ville flyve.

F.eks har norwegian valgt at åbne ruter fra Tromsø og flere europæiske byer, og ligeledes er danske Aalborg begyndt at blive en mindre fokusby for selskabet også hvor norwegian nu flyver flere ruter hele året til sydelige destinationer foruden indenrigsruten til København. Selskabet åbner for første gang nogensinde betjening af Aarhus lufthavn parallelt med samme ruter åbnes ud af Billund. I Sverige genåbner norwegian fra S24 mange ruter fra göteborg som sidste blev fløjet før cov-19, men selskabet har hidtil holdt sig fra comeback på den svenske hovedrute mellem Göteborg og Stockholm.

Mit bud på norwegian i 2024, er at Aarhus får en kort erfære af de rødnæsede fly, idet at Ryanair allerede betjener samme ruter fra den østjyske lufthavn, og derudover vil markedet være mættet idet at norwegian allerede operere samme ruter ud af henholdsvis Aalborg, og fra S24 igen også fra Billund. I Sverige vil norwegian fortsætte ekspansionen fra göteborg igen, men det sker nok ikke forløbigt at selskabet gør comeback på Göteborg - Stockholm(ARN), idet at SAS og Ryanair (Og BRA) allerede flyver disse ruter mellem sig.

Ryanair: Så kommer vi til Ryanair. Ryanair genåbnede her til vinterprogrammet deres base i København. 2 fly blev basseret, og allerede til S24 skulle selskabet efter sigende øge antallet af fly på den Københavnske base til 4. I norge har Ryanair ikke lige nu de store aktiviteter længere, men noget trafik er det da blevet til i det norske og nogle nye ruter også. i Sverige har Ryanair i 2023 øget deres tilstedeværelse i henholdsvis Stockholm og også i Göteborg, men ser man på det store svenske billede er det ikke gået som håbet for den svenske indenrigssatnings. Ruterne til henholdsvis Malmö og Skelefteå bliver lukket. Tilgengæld blev trafikken øget ud af stockholm med et ekstra basseret basefly i Arlanda i 2023.

Mit bud: For Ryanairs vedkommende ser vi i 24 at selskabet vil fokusere på at konkurrere imod SAS og Norwegian yderligere på deres kernemarked og vinde trafik fra norwegian og SAS. Det danske indenrigsmarked går Ryanair nok ikke ind på med det samme, men i Sverige kan det nok godt ske at der øges på frekvenser til Göteborg fra Stockholm for at forsøge at holde norwegian fra fadet på denne lukrative svenske indenrigsrute mellem Sveriges 2 største byer. Ryanair går stille med dørene men venter med at angribe til det rigtige tidspunkt indfinder sig. Hvad det ser ud til lige nu sker det ikke i løbet af 2024. Det kan dog ske at Ryanair vælger at gå ind på trianglen før eller siden for at lukrere på hovedfærdselsåren i skandinavien.

EuroWings: EuwoWings har efterhånden opgivet basen i Arlanda og overladt det meste til Norwegian, SAS og Ryanair. Selskabet havde ikke det store held med at gå ind og presse på det svenske marked.

Mit bud. Vi kommer til at se at EuroWings igen vil koncentrere sig om kernemarkedet i centraleuropa og det tyske marked. Ruterne til henholdsvis Prag. Beirut og Malaga er dog endnu ikke lukket officielt ned endnu og en ny rute til den allerede eksisterende base i Salzburg bliver ligeledes åbnet i S24. Det er svært at give et officielt bud da EuroWings i Aarlanda kan gå begge veje, men selskabet er nok inde i en overvejelse om hvorvidt det fortsat kan svare sig at have en base i Arlanda og dette vil der nok blive kigget på det løbet af i år eller i 2025.

KLM: Så kom vi til årets joker. AirFrance og KLM gruppen. Enhver er bekendt med at skandinavien er et meget vigtigt marked for i hvertfald KLM, og har været det i efterhånden ekstremt mange år, men i år har vi nogle andre faktore omkring KLM der spiller ind. KLM står til at blive ramt af slotbegrænsninger i Amsterdam. Disse slotbegrænsninger betyder at KLM må ud og reducere sit netværk, og med SAS nyelige overtagelse lægger bolden næsten klar. KLM vil på sigt reducere nogle af ruterne til Skandinavien for at lade SAS overtage nogle af KLMs passagerer fra henholdsvis København, Oslo og Stockholm. København vil blive styrket som SAS HUB, og KLM vil heraf få SAS til at tage sig af nogle af de markeder som KLM ikke længere kan betjene så hyppigt som KLM selv ønsker.

Mit bud på det kommende år. KLM reducere i første omgang ikke driften, men på sigt når slotbegrænsningerne i Amsterdam træder i kraft så vil KLM reducere visse destinationer på det skandinaviske marked. Eksempeler kan være samtlige skandinaviske destinationer som ikke tæller de skandinaviske hovedstæder da KLM ønsker mulighed for en stærk feed ind til SAS fra disse. De steder der vil møde en reduktion vil dog nok i stedet få tilføjet en større flytype end nuværende da frekvenser så erstattes af øget kapacitet på tilbageværende afgange.

Fra AirFrance side ser vi at der nok øges på skandinavien dels for at styrke feed til Paris, samt til SAS og erstatte noget af den kapacitet som KLM må opgive som følge af de kommende hollandske begrænsninger.

Delta Air Lines: Som SAS går ind i SkYTeam vil man i første omgang nok se at ruterne mellem JFK og henholdsvis Stockholm og København gøres til helårsruter inden for en overkommelig fremtid.

Wizzair: Fortsætter med at åbne og lukke ruter hist og her, på det skandinaviske marked. De ender dog med at øge i den samlede helhed. Derudover er Wizzair så småt begyndt at flytte deres netværk fra Skavsta og til Arlanda, så på sigt ser vi nok et Wizzair der vil forsøge at gøre sig til overfor Ryanair i Arlanda, men mere om dette på et senere tidspunkt.

easyJet: Beflyver ikke længere Norge og har reduceret ekstremt meget på det svenske marked hvor kun Berlin og Genvé flyves et par gange om ugen. easyJet har fortsat øjet rettet i mod København i det kommende år.

Widerøe: For første gang tager vi Widerøe med i denne analyse. Widerøe som tidligere mere eller mindre blev betragtet som et feederselskab for SAS, har haft vokseværk og står nu mere eller mindre på egne ben. Selskabet købes af Norwegian og selskabet forsøger at bygge et mindre HUB ud af Bergen.

Mit bud er at når vi kigger nærmere på Widerøe efter Norwegians køb af selskabet så vil nogle af udenlandsruterne i Widerøe på sigt blive erstattet af norwegian flyvninger og Widerøe vil fortsætte som selvstændigt brand til mindre ruter i ind og udland, men med direktion fra norwegian.

På længere sigt ser vi et widerøe der vil være dikteret af norwegian og visse widerøe ruter med omsætning vil blive "overtaget" af norwegians egne operationer, og widerøe vil blive et selskab til de regionale norske operationer samt "prøveklud" på den internationale scene før norwegian selv overtager de lønsomme ruter som kan overgå til 737 fly.

Old 12-02-2024, 20:04   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: Analyse: Blodbadet fra Stockholm/Skandinavien. Det årlige bud på fremtiden

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Ryanair: Så kommer vi til Ryanair. Ryanair genåbnede her til vinterprogrammet deres base i København. 2 fly blev basseret, og allerede til S24 skulle selskabet efter sigende øge antallet af fly på den Københavnske base til 4. I norge har Ryanair ikke lige nu de store aktiviteter længere, men noget trafik er det da blevet til i det norske og nogle nye ruter også. i Sverige har Ryanair i 2023 øget deres tilstedeværelse i henholdsvis Stockholm og også i Göteborg, men ser man på det store svenske billede er det ikke gået som håbet for den svenske indenrigssatnings. Ruterne til henholdsvis Malmö og Skelefteå bliver lukket. Tilgengæld blev trafikken øget ud af stockholm med et ekstra basseret basefly i Arlanda i 2023.

Mit bud: For Ryanairs vedkommende ser vi i 24 at selskabet vil fokusere på at konkurrere imod SAS og Norwegian yderligere på deres kernemarked og vinde trafik fra norwegian og SAS. Det danske indenrigsmarked går Ryanair nok ikke ind på med det samme, men i Sverige kan det nok godt ske at der øges på frekvenser til Göteborg fra Stockholm for at forsøge at holde norwegian fra fadet på denne lukrative svenske indenrigsrute mellem Sveriges 2 største byer. Ryanair går stille med dørene men venter med at angribe til det rigtige tidspunkt indfinder sig. Hvad det ser ud til lige nu sker det ikke i løbet af 2024. Det kan dog ske at Ryanair vælger at gå ind på trianglen før eller siden for at lukrere på hovedfærdselsåren i skandinavien.
Her ble fasit at Ryanair legger ned svensk innenriks fra 30 mars, og ha rikke studert det helt nøye, men ser ut som en reell reduksjon fra ARN, uten at de setter inn kapasiteten på utenriks.
Old 12-02-2024, 22:45   #20
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Her ble fasit at Ryanair legger ned svensk innenriks fra 30 mars, og ha rikke studert det helt nøye, men ser ut som en reell reduksjon fra ARN, uten at de setter inn kapasiteten på utenriks.
Göteborg - Arlanda er ikke fjernet. Lægger fra 27. Oktober.

I gennemsnit stiger prisen med 200 SEK pr vej fra 27. oktober.

Last edited by Scandinavien_Airlines; 12-02-2024 at 22:58.
Reply

Posting Rules