![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 239
|
![]()
T/R OSL-AGP med Norwegian den siste uke så ble det begge veier meldt om at hvis man flyr med batterier, spesielt skadede batterier så må man si ifra til crewet ASAP.
Er dette en ny ting? Kan ikke huske at det ble nevnt på sist Londontur med BA i mars. Er det basert på en hendelse eller er det noe som har dukket opp ute av det blå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
|
![]()
Den erstattet den gamle Samsung Note 7 info. Nå er det en generell melding for alt som har batteri.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Men det vil vel gjelde tett over 100% folk ombordet det vel?
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
|
![]()
SAS har en egen del om telefoner og batterier som en del av sin sikkerhetsdemostrasjon det siste halveåret. De sier noe sånt som at om at hvis din telefon, tablet etc får problemer og utvikler mer varme enn normalt så må man si fra til crew.
Dette er vel en direkte konsekvens av problemene med Samsung telefoner for ca 1 år siden og ban av en telefontype fra Samsung ombord i fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Posts: 239
|
![]()
Hva blir egentlig prosedyren om dette oppstår? Nødlanding eller har de spesialutstyr ombord som kan benyttes?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
|
![]() Annonseringen gjelder de som har ødelagte batterier eller utstyr som bruker batterier som er ødelagt. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,010
|
![]() Quote:
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Annonseringen på strekningen OSL-SVG på DY har nokså konsekvent omtalt Lithiumbatterier, samt at det gjelder skadede batterier eller skadet utstyr som benytter Lithiumbatterier. I alle fall de gangene jeg har flydd de siste månedene...
Ellers har Lithiumbatterier fått sin plass i sikkerhetsspørsmålene til stadig flere flyselskaper, og de som har rutiner for gratis innsjekk av håndbagasje har i stor grad satt som rutine at passasjeren skal bli bedt om å ta ut evt. nettbrett og "Powerbanks" (som jo er omentrent utelukkende Lithiumbatterier) i tillegg til den før litt mer vanlige "bilnøkler, pass, lommebok og medisiner". De fleste Lithiumbatterier er Lithium-Ion-batterier, og kan fint slokkes med vann og standard slukkingsutstyr. Hovedpoenget med at man ønsker å ha disse batteriene i kabinen er også nettopp den at man får enklere tilgang til batteriet enn dersom det ligger i lasterommet. Sikker behandling av elektriske rullestoler er jo allerede en vesentlig del av opplæringen innenfor handling, og det blir ikke mindre viktig med ny batteriteknologi. Bransjen har allerede hatt mer enn nok rullestol-branner før Lithium-batteriene begynte å gjøre sitt inntog, så her ønsker man nok å være føre vár...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
Hensikten med å melde fra til crew er vel at crew da kan anta hvor en brann har startet hvis røykdetektoren slår ut. Eventuelt isolere den "skadede" devicen bort fra annet brennbart materiale.
Råd vedrørende tlf o.l. som faller mellom seteputene er jo fornuftig. Samt at hvis tlf/device blir varmere enn normalt så kan en avslutte lading og gi beskjed til crew. Når det gjelder slukking av en brann i li-ion så er det vel ikke riktig at disse fint kan slukkes. Det er litt lettere enn å slukke en en magnesiumfakkel. En slukker de tingene rundt som li-ion-brannen har antent mens en venter på at batteriet skal gå tomt for energi og slukke av seg selv. (går rimelig fort over, men er ganske heftig mens det står på) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Video om vekt og kapasitet på Lithium-ion batteri.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Dette selskapet dukket opp i Twitterfeeden min i dag:
http://www.avsax.com/ Et interessant produkt i disse lithium-ion tider, der safety demo inneholder "ikke juster setet dersom telefonen din faller i en sprekk". Ref. http://avherald.com/h?article=4acacb9f "Lufthansa A388 near Montreal on Aug 2nd 2017, fire in cabin". Har flyselskap slike poser i kabinen? ![]() Last edited by Edvard; 02-10-2017 at 20:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Slikt (ting som tek fyr under lading) er ikkje bra: https://www.dagbladet.no/tema/ryanai...k-fyr/70068855
No var visst dette frå batteripakken, men eg kan ikkje fatte og begripe at ein installera USB i seta når det er lading som kan vere (skjeldan, sjølvsagt) eit problem. Når det er så mykje fokus på rissikoen i batteri, så forstår eg ikkje kvifor det er greitt å lade via USB-kontakt samanlikna med ein anna batteripakke.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva hvis man kuttet anbudsruter? | Radiv | Småprat | 5 | 01-01-2018 18:58 |
Får man dobbelt med poeng når man endrer opp der man kom fra? | Sykkelthor | TripReports | 13 | 05-02-2016 15:53 |
Ikke mulig å bestille midgangsete hvis man er 2 og skal fly med Thomas Coock sin A321 | Norge Rundt På 14 Dager | Reiseforum | 8 | 28-08-2015 00:01 |
BA med tilbud. Ekstra poeng hvis du flyr Biz eller First, TP på billigbilleter | Martin | Reiseforum | 32 | 22-08-2009 17:38 |
Får man poeng innenlands hvis man bruker bmi/LH kort? | LN-AFG | Flyforum | 4 | 20-07-2009 00:16 |