![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
En ny britisk rapport hevder at de nye norske kampflyene trolig blir tre ganger så dyre i drift som dagens gamle F-16-fly. Det kan bety at norske piloter må trene mer i flysimulator
På oppdrag fra Saab Rapporten, som er utarbeidet av det anerkjente internasjonale konsulentbyrået IHS Jane's, på oppdrag fra jagerflyprodusenten Saab, konkluderer med at de nye norske kampflyene, F-35, er klart dyrest i drift av seks vestlige kampflyalternativ. F-16-flyene er et av de to billigste i drift, bare svenske Jas 39 Gripen er rimeligere, ifølge sammenligningen. Les mer her: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...6-6975117.html Tja, vet ikke lenger hva jeg skal tro ang. disse flyene ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
...på oppdrag fra SAAB.
"breaking News" På oppdrag fra Renault har Autofil funnet ut at Ferrari er dyr i drift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Janes är dessutom ingen skojarfirma. Deras analys stärker SAABs tes om att Norge, som vi vet vid det här laget, blåljög när de hävdade att Gripen skulle vara dyrare i drift än F-35. Det var klart respektlöst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
"På oppdrag fra SAAB" er riktignok ikke et kvalitetstempel, men det er tross alt ikke SAAB selv som har laget raporten. Problemet er vel heller at vi ikke kjenner "oppgave-teksten" som de gav IHS Jane's...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
http://www.stratpost.com/gripen-oper...fighters-janes Ett utdrag från artikeln som är rätt lång och med diagram och annat: Quote:
Självklart är inte alla siffror exakta, men det ger en bra approximation och god fingervisning. Last edited by Alf; 27-08-2012 at 09:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det är väl bara för Norge att öppna kranen till Oljepengarna för att finansiera inköp och drift av F-35.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Hvorfor så opphengt i økonomi? Vi snakker om kampfly her. Hovedoppgaven til et kampfly, er ikke å spare penger. Hadde man ville hatt et Europrisfly, hadde man kanskje valgt annerledes.
Ps. Når slapp et svenskprodusert fly en bombe i krig sist? SAAB Safari i afrika? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
PS. det var Tunnan som var i Afrika 1961, 8 år innan Safari gjorde sin första flygning. Men om pengar saknar betydelse, varför misskreditera Gripen vid valet av F-35 som ju enligt Norge motiverades på delvis "ekonomiska grunder" då F-35 av nån mystisk anledning skulle vara billigare i drift och inköp....? Varför köpa in färre F-35 än F-16? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 78
|
![]()
Tror catocontrol tenke på safari-forløperne BFI-9!
http://www.youtube.com/watch?v=LijgAyyGsTo
__________________
upcoming: osl-trd, trd-osl, osl-lyr, lyr-osl, osl-boo, boo-osl, osl-sog, sog-osl, osl-cdg, cdg-osl, osl-sdn, sdn-osl, osl-aal, aal-osl, osl-lyr, lyr-osl, osl-txl, txl-osl, osl-trd, trd-osl, osl-bgo, bgo-osl, osl-trd, trd-boo, boo-osl, osl-aal, aal-trd, trd-osl |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Hvilket kampfly som koster mest penger i drift er ikke nødvendigvis interessant.
Det som blir dyrt er å ha et kampfly som ikke gjør det vi trenger det til å gjøre... Det er absolutt på sin plass med slike opplysninger som artikkelen kommer med, men det er all grunn til å ta informasjonen med 39 klyper salt når det er den tapende part som har sponset undersøkelsen. Det er og blir et bestillingsverk. De som ropte høyt i kor om at JSF var valgt på forhånd - jeg regner med at dere nå går like kraftig til verks for å rope at rapportens konklusjon var skrevet på forhånd ;-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Du kan dock enkelt ta Norges utvärdering med 35 nypor salt vilket har bevisats åtskilliga gånger, nu senast av Jane's med hjälp av vad Australien beräknar att det kostar för F-35 samt GAU mycket kritiska rapporter kring F-35. Det går inte att ducka för. Att det var amerikansk politiskt tryck inblandat är väl mer eller mindre skrivit i sten tillsammans med att Norge är med i NATO. Inget konstigt med det egentligen, men man bör inte stå och ljuga inför sin befolkning och samtidigt syssla med smutskastning mot sitt grannland för att motivera sin agenda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
Let it go... Gripen møtte ikke Luftforsvarets krav til valg av nytt kampfly, ergo ble det ikke Gripen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2012
Posts: 5
|
![]() Quote:
Om den norska regering sagt: "Vi vill ha det mer kapabla flygplanet med en 20 år yngre design, och är beredd att betala extra för det" — fine, inga problem. Om den norska regeringen sagt (också starkt misstänkt här): "Vår geostrategiska läge och försvarspolitik gör relationen till USA så betydelsefull att vi vill vara med i USA:s senaste projekt för att utveckla framtidens stridsflyglan" — visst, vi förstår, det verkar helt rimligt. Vad den norska regeringen däremot sade var att Gripen både på längden och på tvären blir heeemskt mycket dyrare än f35orna... Och därmed lyckades den norska regeringen med en sömngångares säkerhet pricka själva fundamentet i SAAB Aeros hela affärsplan för Gripen — det vill säga det låga priset och de låga kostnaderna för att underhålla och flyga planen. Några av de första internationella kommentarerna till den norska regeringens beslut var just att det var en ren krigsförklaring specifikt mot SAAB Aero. Det här är i sig en anledning att SAAB ALDRIG kommer att upphöra att föra fram siffror som visar att de inblandade norska regeringföreträdarna i stort sett drog en hoper siffror ur röven enkom för att få f35 att se bra ut, och Gripen dåligt. Det är en fråga om att överleva affärsmässigt. Att de inblandade norrmännen sedan kan visas ha fört fram en hoper fria fantasier är förstås en fördel för SAAB. Sedan är det absolut mest troliga förhållandet vad gäller kostnaderna för att köpa, flyga och underhålla f35orna, att ingen ännu vet. (Men det blir knappast billigt...) De siffror som cirkulerar avspeglar tillsvidare vad de olika köparländernas regeringar funnit är en politiskt acceptabel kostnad. Det förklarar varför det förefaller som om de italienska f35orna kommer att bli 3 gånger så dyra som de norska, men å andra sidan de norska verkar komma att kosta 4 gånger de Kanadensiska... Last edited by Thulinverket; 27-08-2012 at 15:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Direkt efter ditt citat: Quote:
Last edited by Alf; 27-08-2012 at 19:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Höllviken/ESMS
Posts: 306
|
![]()
Norges val av F-35 är ett rent rövslickeri på USA. Jag förstår varför man valde som man gjorde det är bara tråkigt att Stoltenberg & Co inte kunde vara rakryggade och stå för att man skulle ha Amerikanska plan. Så länge ni (vi) som betalar skatten tycker det är ok med de utgifterna så.. Det är väl såhär ett demokratiskt samhälle ska fungera, vi väljer våra politiker och de väljer åt oss...
Jag skulle gissa att SAAB vill ha denna rapporten som ett ytterliggare argument för sitt flyg (som att det är det vackraste inte räcker..) det väger lite tyngre när någon respekterad styrker ens argument. Jag hoppas E/F Gripen kommer sälja bra, lycka till SAAB |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Å skrive om rakrygget og politiske avgjørelser i samme setning blir vel like meningsløst i Norge som i Sverige eller andre land? Det var vel neppe i den hensikt å skade salget av Gripen de valgte å gå fram som de gjorde. Men det er nok lettere å presentere "folk flest" et valg hvor man også påstår å ha tatt hensyn til økonomien enn å si vi tar det flyet vi mener egner seg best koste hva det vil.
Forøvrig burde jo Gripen selge som bare det verden.over siden den er så billig og bra. Eller baserer nesten samtlige land som trenger nye kampfly på uttalelser av norske politikere når de skal velge fly? Ja, Gripen er penest, men det er liksom ikke det det dreier seg om desverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Gripen säljer rätt hyffsat för att vara ett stridsflygplan från lilla landet Sverige, med tanke på konkurrensen från länder som USA, Frankrike, Ryssland, U.K, Tyskland mfl. Men men nu är det som det är, men det finns gott om möjligheter förutom Norge: * Nederländerna har ju röstat ned F-35 i parlamentet, men kräver enmotorigt flygplan. * Danmark tvekar på F-35. * Brasilien har inte bestämt sig än. * Schweiz, om köpet går igenom kommer antagligen beställa fler så småningom. * Finlands F-18 kommer behöva bytas ut så småningom. * Tjeckien ryktas vilja ha fler Gripar. * Slovakien sneglar på Gripen. * Kroatien har varit intresserade i flera år. * Thailand kommer antagligen beställa fler. * Peru ryktas vara intresserade. * Equador ryktas vara intresserade. (Får se hur det går med det nu pga. Assange) Last edited by Alf; 27-08-2012 at 20:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det är fortfarande ett enormt politiskt symbolvärde med stora militära stridsflygaffärer.
Sällan är det rå prestanda som avgör utan utrikes och försvarspolitiken. Norge valde F-35 och det är inget fel med det. Det stora felet var att under offentlihgörandet istället för att framhålla hur bra F-35 kommer passa Norge så valde Norge att fokusera på hur dålig Gripen var på alla sätt och sedan konstatera att därför valdes F-35. Det märkligaste argumentet var dessutom att Norge påstod att F-35 skulle bli just det billigaste flygplanet. Det framstod verkligen som Norge gjorde sitt absolut bästa för att svartmåla Sverige och svensk flygindustri. Det lät som Norge gjorde sitt yttersta inför alla stora internationella medier att hindra all framtida export av JAS 39 Gripen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
|
![]()
Jeg har aldrig helt forstået berettigelsen af den svenske ophidselse over Norges beslutning.Synes simpelthen at der er tale om om manglende respekt . Forretningsmæssigt er det klart et tab for SAAB , men de må respektere at det i sidste er en suveræn Norsk afgørelse , som den Norske regering egentlig ikke skylder SAAB alle mulige begrundelser på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Selvstyret vil bygge tre nye lufthavner og bygge ut to(/tre) eksisterende på Grønland | Trdfly | Flyforum | 21 | 26-01-2025 09:15 |
Noen ganger kan man lure på hva som virkelig er på salg | Utflyttet | Reiseforum | 3 | 27-06-2011 22:08 |
Til alle som mener nordmenn ikke har betalingsvilje for dyre seter! | MartinL | Flyforum | 14 | 25-07-2007 14:14 |
Er Delta 2,5 ganger så bra som AirTran? | EB | Flyforum | 21 | 28-01-2007 19:10 |
Tre British Airways fly tatt ut av drift | jb1 | Flyforum | 12 | 04-12-2006 22:30 |