![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2013
Posts: 1
|
![]()
Hei
![]() Holder på med en bok, og lurer på om det gikk en rute fra Fornebu til Heathrow i 1948 - og tilsvarende fra Heathrow til Malpensa ved Milano samme år... Noen som vet? I tilfelle...hvem fløy nevnte ruter? Takker på forhånd ![]() Frode |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Jeg vet ikke om DNL fløy til Heathtrow, men det er det sikkert noen andre her som vet. Her er i hvert fall tidtabell:
http://www.timetableimages.com/ttimages/no4801.htm Malpensa åpnet i følge Wikipedia for sivil transport 21. november 1948. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Det som i dag er Heathrow Airport startet i 1929 som den private "Great West Aerodrome". Under WWII ble den ekspropiert for militært bruk. Etter krigen ble den mer og mer brukt for sivilt bruk, blant annet av DNL daglige rute fra Oslo (via Stavanger). Flyplassen ble mest kalt "London Airport" med designator "LAP", selv om det er sjeldne referanser til "Heathrow" også fra rett etter krigen. Det britiske BEA (en forløper til British Airways) brukte imidlertid RAF Northolt fram til 16. april 1950 for sine innenlanske og europeeiske ruter. BEA fløy 3 ganger i uka nonstop RAF Northolt - Gardermoen. Det kan virke som de byttet fra Gardermoen til Fornebu 1948-49.
9 juni 1958 ble en ny terminal åpnet på Gatwick og fra da av var det London Airport mer konsekvent benevt som London Heathrow Airport selv om det ikke var noen ofisiel navnendring. Designatoren "LAP" ble ikke lenger brukt fra sommeren 1958. Det ble heller "LHR" og "LGW" som vi fortsatt har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,624
|
![]()
Artig med tidtabellen. Det ser ut som det var mange stopp underveis paa endel ruter her ettersom en tur ned i Europa tok hele dagen.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
DNLtabellen det er linket til ovenfor er for januar 1948.
Fra sommerrutene i 1948 fløy de europeiske rutene med SAS nummer, og den sommeren gikk det i tillegg til den daglige ruta også en ekstra DC-3 til London 3x i uka. Den daglige gikk fra FBU som SK 511 kl 07:30 via Sola til LHR med DC-3. Returen gikk også via Sola og ankom FBU som SK 512 kl 20:10. I tillegg fløy de fra 1.juni på mandag, onsdag og fredag SK 513 fra Fornebu kl 15:00 via Sola til LHR, også med DC-3, returen kom dagen etter, dvs på tirsdag, torsdag og lørdag som SK 514 med ankomst Fornebu kl 16:00. BEA fløy i 1948 mellom Northolt og Gardermoen, fordi de benyttet Vickers Viking på ruta, og FBU hadde vel den gang en max rullebane på 1200meter. BE 530 ankom Gardermoen kl 13:20 hver mandag, onsdag og fredag direkte fra London. BE 531 gikk i retur fra Gardermoen kl 14:30 direkte tilbake til London.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly Last edited by Fellowship; 28-02-2013 at 21:08. Reason: oppdatering |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
Så hadde jo heller ikke DC-3 en toppfart mer enn ca 285 km/t eller deromkring, og da tar det jo tid ![]() Jeg anbefaler varmt å bli med Dakotaklubben over Nordsjøen til Duxford til sommeren, da får man bokstavelig talt en smak av hvordan en reise på 40-tallet kunne arte seg, bortsett fra at du må ha med egen nistepakke ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]() Quote:
![]() BEA fløy til Gardermoen fra høsten 1947 og ca et år, fordi de benyttet Vickers Viking på ruta. Fra vinterrutene 1948/49 var de tilbake på FBU med DC-3. Samtidig begynte SAS å bruke DC-4 til London fra sommerrutene 1949, og da var det de som fløy fra GEN...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
For en fantastisk samling Airline Timetable Images har. Godt vedlikeholdt og organisert.
http://www.timetableimages.com/index.htm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Newcomer
Join Date: Aug 2017
Location: Oslo
Posts: 14
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyruter over Antarktis | Isbamse | Flyforum | 12 | 17-12-2018 10:58 |
Verdens 20 lengste flyruter | TLS at OSL | Flyforum | 1 | 13-07-2015 12:27 |
Forskjellig valg av flyruter | Madman | Flyteknisk forum | 7 | 05-04-2011 01:35 |
Ryanair kutter flyruter | sirpjalle | Flyforum | 2 | 31-07-2007 14:54 |