Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2015, 09:56   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
Danmark CPH sparker ruteutviklingssjefen

Montro hva som har skjedd, for rent resultatmessig har de levert. Så det kan være det ligger noe annet alvorlig bak?

http://www.standby.dk/lufthavn-fyrer-kendte-chefer/
Quote:
Københavns Lufthavn stoppede i går meget uventet ”samarbejdet” med Ole Wieth Christensen, Director of Airline Sales & Route Development, og pressechef Søren Hedegaard Nielsen, to af lufthavnens bedst kendte og anerkendte profiler.
I tillegg forsvinner pressesjefen ut døren
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2015, 10:22   #2
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default CPH rydder i rekkene

Både Ole Wieth Christensen, Director of Airline Sales & Route Development, og pressejef Søren Hedegaard Nielsen har fått fyken med umiddelbar virkning. En kan bare spekulere i hva som ligger bak men er litt overrasket. Har møtte Ole før og han fremstår som en veldig hyggelig og ryddig fyr selv om jobben hans handlet om å undergrave OSL og ARN i størst mulig grad.

CPH er privat eiet og har helt andre krav til vekst og inntjening så hodene ruller nok raskere der enn eksempelvis på OSL der det må rullatorer til for å fjerne ansatte. Som sagt så vet jeg ikke årsaken bak dette men CPH er kanskje inne i enn mer "turbulent" fase nå med sterk vekst og aggressiv ekspansjon fra Ryanair blant andre og som vil være med på å undergrave deres viktigste kunde samtidig som SAS prioriterte ARN på bekostning av CPH (HKG, LAX).

Hvem vet..
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 09:16   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,100
Default Cph-sjefer sparket?

Så i en annen tråd her at ledere på CPH har fått sparken. Noen som vet/har sladder/hørt rykter om hva som ligger bak?

Har CPH vært for midtøsten-kåte så andre selskaper gir dem fingern?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 09:59   #4
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Så i en annen tråd her at ledere på CPH har fått sparken. Noen som vet/har sladder/hørt rykter om hva som ligger bak?

Har CPH vært for midtøsten-kåte så andre selskaper gir dem fingern?
SAS sa ifm med lanseringen av HKG, LAX og MIA at de oppfattet ARN og OSL som mer sulte på nye ruter fra SAS enn det CPH var, så en skal ikke se bort i fra at det har vært uenighet i strategien til CPH som gjør alt for å tiltrekke seg alle uavhengig av markedsgrunnlag og allianser og dermed undergrave SAS viksomhet på en flyplass der konkurransen allerede er brutal.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 10:34   #5
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,465
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
SAS sa ifm med lanseringen av HKG, LAX og MIA at de oppfattet ARN og OSL som mer sulte på nye ruter fra SAS enn det CPH var, så en skal ikke se bort i fra at det har vært uenighet i strategien til CPH som gjør alt for å tiltrekke seg alle uavhengig av markedsgrunnlag og allianser og dermed undergrave SAS viksomhet på en flyplass der konkurransen allerede er brutal.
København er PT den lufthavn i norden med størst ruteudvikling, og dette skyldes bl.a Ryanair's entré, Norwegian's langdistanceruter, samt at SAS åbner nye langruter.
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 10:49   #6
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
København er PT den lufthavn i norden med størst ruteudvikling, og dette skyldes bl.a Ryanair's entré, Norwegian's langdistanceruter, samt at SAS åbner nye langruter.
Det er nettopp mitt poeng at CPH sitt tidligere ruteutviklingsteam med Ole W. C. kanskje har vært for aggressive til å tiltrekke nye selskaper, ruter og kapasitet noe som går på bekostning av et allerede hardt presset SAS.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 11:07   #7
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,465
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er nettopp mitt poeng at CPH sitt tidligere ruteutviklingsteam med Ole W. C. kanskje har vært for aggressive til å tiltrekke nye selskaper, ruter og kapasitet noe som går på bekostning av et allerede hardt presset SAS.
Og de nyeste rygter jeg har hørt/læst mig til er at Delta overvejer at gøre deres JFK rute permanent, og at Cathey Pacific overvejer en helårs rute mellem Hong Kong og CPH.

Last edited by Scandinavien_Airlines; 21-10-2015 at 16:32.
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 11:18   #8
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,598
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Og de nyeste rygter jeg har hørt/læst mig til er at Delta overvejer at gøre deres JFK rute permanent, og at Cathey Pacific overvejer en hel ård rute mellem Hong Kong og CPH.
Dette er vel ikke akkurat en overraskelse, Delta har i lengre tid gjort det godt på CPH-ruten og svarte med nå å sette inn B763 på ruten neste år... Og CPH har også ligget i ekspansjonskortene til CX i lengre tid, så dette er vel ikke akkurat noen nytt.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 13:19   #9
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
København er PT den lufthavn i norden med størst ruteudvikling, og dette skyldes bl.a Ryanair's entré, Norwegian's langdistanceruter, samt at SAS åbner nye langruter.
Og bare ytterligere kommentar til dette; du har helt rett i at de gjør en veldig god jobb der og de mottar priser på Routes nesten hvert år for arbeidet de gjør, nettopp derfor er det kanskje litt rart at de sparker han som leder dette arbeidet med så stor suksess.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 13:28   #10
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Og bare ytterligere kommentar til dette; du har helt rett i at de gjør en veldig god jobb der og de mottar priser på Routes nesten hvert år for arbeidet de gjør, nettopp derfor er det kanskje litt rart at de sparker han som leder dette arbeidet med så stor suksess.
Selvom CPH har været aggressive for at øge passagertallet, så er de faktisk bagud i forhold til deres egen målsætning. For nogle år siden forventede lufthavnen at nå 30 millioner allerede i 2015, men nu satses der vistnok på at nå målet i 2020.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 14:01   #11
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Selvom CPH har været aggressive for at øge passagertallet, så er de faktisk bagud i forhold til deres egen målsætning. For nogle år siden forventede lufthavnen at nå 30 millioner allerede i 2015, men nu satses der vistnok på at nå målet i 2020.
Det er sant men spørsmålet er om hvordan denne veksten skal komme og om det er bærekraftig. Skal det være organisk vekst (i tråd med økt reiseaktivitet generelt sett, økt middelklasse i Asia, befolkningsvekst osv), vekst fra SAS/Star Alliance og styrke stillingen som hub, LCC trafikk som kanskje går på bekostning av SAS/Star Alliance, eller skal vil de vokse uavhengig av hvem som etablerer seg, eksempelvis MEB3 og andre ikke Star selskaper som også vil gå på bekostning av SAS.

Refererer til uttalelsen til AMS for litt siden og deres strategi på veien frem til der de er i dag:

Quote:
Schiphol-lufthavnen blev forpligtiget til at styrke KLM's netværk og KLM's SkyTeam-alliancepartneres netværk samt andre KLM-samarbejdspartnere. Lufthavnen må gerne understøtte andre flyselskaber, men kun så længe det er i hollandske passagerers interesse og kun har begrænset indvirkning på KLM's netværk.
CPH er aggressive ift alle selskaper innenfor alle alliancer samt LCC og MEB3 og det merker SAS.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 14:20   #12
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er sant men spørsmålet er om hvordan denne veksten skal komme og om det er bærekraftig. Skal det være organisk vekst (i tråd med økt reiseaktivitet generelt sett, økt middelklasse i Asia, befolkningsvekst osv), vekst fra SAS/Star Alliance og styrke stillingen som hub, LCC trafikk som kanskje går på bekostning av SAS/Star Alliance, eller skal vil de vokse uavhengig av hvem som etablerer seg, eksempelvis MEB3 og andre ikke Star selskaper som også vil gå på bekostning av SAS.

Refererer til uttalelsen til AMS for litt siden og deres strategi på veien frem til der de er i dag:



CPH er aggressive ift alle selskaper innenfor alle alliancer samt LCC og MEB3 og det merker SAS.
Jeg har svært ved at se, hvordan CPH nogensinde har troet på, at 30 millioner i 2015 var realistisk, hvis ikke de har haft en aftale lignende dén, som Amsterdam og KLM har, hvor begge parter har en klar fælles strategi og hvor lufthavnen til en vis grad skærmer hovedaktøren for "unødig" konkurrence. Også Helsinki og Reykjavik har opnået deres status i dag på baggrund af stærkt samarbejde med en lokal aktør.

Det vil selvfølgelig altid være en balancegang, når man skal vægte, hvorledes en ny rute kannibaliserer de allerede eksisterende ruter, men i Kastrup virker det som om, at SAS kan forvente krig på alle fronter. Det giver ikke flyselskabet ro til at opbygge den hub, som CPH har brug for, hvis de vil indfri deres egne målsætninger.

CPH ved godt selv, at lufthavnen ikke kan vokse hurtigt nok uden feed ind til København, men de eneste, der feeder ind til lufthavnen er Star/SAS og til dels Norwegian, så strategien med at tiltrække aktører, som primært ser CPH som enten start- eller slutdestination, virker modstridende. Jeg forstår det simpelthen ikke.

Last edited by EvakCPH; 21-10-2015 at 14:26.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 14:40   #13
LN-CGJ
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2010
Location: Ottestad
Posts: 552
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Dette er vel ikke akkurat en overraskelse, Delta har i lengre tid gjort det godt på CPH-ruten og svarte med nå å sette inn B763 på ruten neste år... Og CPH har også ligget i ekspansjonskortene til CX i lengre tid, så dette er vel ikke akkurat noen nytt.
Likefullt så synes jeg det er interessant å lese om at noen snapper opp rykter og fremtidige planer for vekst og utvikling, selv om det for deg ikke er noe nytt eller overraskelse.

At CX har planer for CPH har ikke jeg fått med meg før, og jeg synes det må være rom for å komme med sånn informasjon/rykter her som "scandinavian_airlines"gjør, med forbehold om at jeg feiltolket budskapet ditt i posten.
LN-CGJ is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 14:44   #14
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by ThomasB View Post
Jeg har svært ved at se, hvordan CPH nogensinde har troet på, at 30 millioner i 2015 var realistisk, hvis ikke de har haft en aftale lignende dén, som Amsterdam og KLM har, hvor begge parter har en klar fælles strategi og hvor lufthavnen til en vis grad skærmer hovedaktøren for "unødig" konkurrence. Også Helsinki og Reykjavik har opnået deres status i dag på baggrund af stærkt samarbejde med en lokal aktør.

Det vil selvfølgelig altid være en balancegang, når man skal vægte, hvorledes en ny rute kannibaliserer de allerede eksisterende ruter, men i Kastrup virker det som om, at SAS kan forvente krig på alle fronter. Det giver ikke flyselskabet ro til at opbygge den hub, som CPH har brug for, hvis de vil indfri deres egne målsætninger.

CPH ved godt selv, at lufthavnen ikke kan vokse hurtigt nok uden feed ind til København, men de eneste, der feeder ind til lufthavnen er Star/SAS og til dels Norwegian, så strategien med at tiltrække aktører, som primært ser CPH som enten start- eller slutdestination, virker modstridende. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Jeg er veldig enig med deg i denne betraktningen. Det er en fin balansegang mellom sunn konkurranse/langsiktig vekst som styrker SAS/CPH som hub og aggressiv konkurranse og kortsiktig vekst som på sikt ikke nødvendigvis er like bra for verken SAS eller CPH.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 14:50   #15
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Det er for øvrig 1 uke til diverse selskaper setter inn betydelig ekstra kapasitet/nye ruter på CPH så dersom SAS mislikte konkurransesituasjonen så blir det vesentlig verre fra når vinterprogrammet startet 1.november.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 15:59   #16
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Det er for øvrig 1 uke til diverse selskaper setter inn betydelig ekstra kapasitet/nye ruter på CPH så dersom SAS mislikte konkurransesituasjonen så blir det vesentlig verre fra når vinterprogrammet startet 1.november.
Ja, der er lagt op til et blodbad på visse europæiske destinationer,
ikke mindst London! Jeg har ikke fuldt overblik over de forskellige selskabers frekvenser, men EZY og
FR øger især! Dertil kommer DY og SK, som - formoder jeg - har siddet på det meste af London-trafikken i
de senere år! Og BA selvfølgelig .....

Det bliver ikke kønt; der skal flyttes mange passagerer for at få det til at løbe rundt .......

Last edited by oy-viv; 21-10-2015 at 18:07. Reason: Addition
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2015, 16:14   #17
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Ja, der er lagt op til et blodbad på visse europæiske destinationer,
ikke mindst London! Jeg har ikke fuldt overblik over de forskellige selskabers frekvenser, men EZY og
FR øger især! Dertil kommer DY og SK, som - formoder jeg - har siddet på det meste af London-trafikken i
de senere år!

Det bliver ikke kønt; der skal flyttes mange passagerer for at få det til at løbe rundt .......
Det stemmer og i tillegg øker både EK og QR.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2015, 10:07   #18
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Det er kanskje et litt underlig å jobbe så aktivt mot at EK og QR skal øke på CPH, samt Etihad, da de er de selskapene som andre europeiske selskaper og flyplasse forsøker å bremse da de er en stor trussel mot egne flag carriers og ikke minst hub'er.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2015, 08:49   #19
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Registrerer at ærverdige Check In har en artikkel om hvordan AY og Finavia samarbeider om ruteutvikling og at Finavia primært snakker med selskaper AY samarbeider med og at det har vært avgjørende for HEL sin suksess. Det er nok neppe tilfeldig at dette kommer i kjølvannet av hoderullingen på CPH. Tror nok SAS har sagt tydelig ifra hva de mener om CPH som tilsynelatende gjør alt for å få alle til å fly på CPH, samt øke kapasitet.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2015, 17:20   #20
EvakCPH
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
Default Re: CPH sparker ruteutviklingssjefen

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Registrerer at ærverdige Check In har en artikkel om hvordan AY og Finavia samarbeider om ruteutvikling og at Finavia primært snakker med selskaper AY samarbeider med og at det har vært avgjørende for HEL sin suksess. Det er nok neppe tilfeldig at dette kommer i kjølvannet av hoderullingen på CPH. Tror nok SAS har sagt tydelig ifra hva de mener om CPH som tilsynelatende gjør alt for å få alle til å fly på CPH, samt øke kapasitet.
Læste artiklen tidligere i dag og tænkte det samme. Men det giver stadig ikke mening, hvorfor cheferne skulle sparkes. Det har hele tiden været lufthavnens strategi at tiltrække alle mulige selskaber. Cheferne har derfor blot eksekveret den strategi, som ledelsen har besluttet. CPH burde godt kunne lægge strategien om uden at skulle fyre folk, med mindre SAS har udtrykt mistillid og direkte/indirekte bedt lufthavnen om at finde nye folk.
EvakCPH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS sparker nye 67 piloter? Tally-Ho Flyforum 2 09-06-2009 01:11
SAS sparker piloter MartinL Flyforum 1 29-08-2008 11:06
SAS Sverige sparker 160 DY Flyforum 24 26-03-2007 19:55
Sparker toppsjefen i SAS Braathens LCH78 Flyforum 34 14-06-2006 17:06
Boeing sparker CEO LN-MOW Flyforum 2 07-03-2005 18:18


All times are GMT +2. The time now is 20:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.