![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mai 2015: Del 1 av 3: Fly og Spotting på AMS: Amsterdam Airport Schipol:
Oversikt: Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS) Del 2: Bilder fra CPH (København: Kastrup), samt mer bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen. Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra Rotterdam (inkl. Eurport, samt Euromasten) samt litt diverse. Del 1: Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til litt spotting fra CPH (København: Kastrup) i Danmark. I tillegg vil det også være en del skip i Del: 3 , fra både Rotterdam, inkl. Europort, litt naturbilder (bl.a. fra Euromasten i Rotterdam), samt flybildene fra AMS det ikke ble "plass til" i Del: 1 eller Del: 2 . Bildene er tatt i tidsrommet: 7.-11. mai 2015: Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye landingsavgifter - derfor har disse selskapene primært valgt flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol. Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass, da den ligger tre meter under havoverflaten. I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS (fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser. La oss sette i gang: (ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær, lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som er meget kresne på kvalitet herved advart!) ![]() Over: noen bilder fra den offisielle spotteterassen ble det selvsagt også, med litt av terminalen og kontrolltårnet i bakgrunnen på dette første bildet. ![]() Over: fra litt lengre avstand, ser det slik ut. Bildene nedenfor er noe blandet, fra ulike rullebaner og spottesteder, samt noen innimellom fra spotteterassen. ![]() Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-EGG" (3.5år). ![]() Over: EVA Airways (Taiwan) med B777-300ER, og "B-16705" (8.5år), seatconfig: C38/W64/Y211, totalt: 313 pax. ![]() ![]() Over: China Airlines (Cargo) (Taiwan) med B747-400F, og reg.: "B-18722" (9år). ![]() Over: Amerikanske "Centurion Air Cargo" med denne mildt sagt anonyme B747-400ERF, med reg.: "N903AR". Levert ny opprinnelig til Air France pr. okt. 2002, så satt til lagring pr. okt. 2009, så over til Air Bridge Cargo pr. nov. 2009, så til lagring igjen pr. nov. 2013, før nåværende selskap hentet den ut pr. juni 2014, maskinen er ca. 12.5 år gammel. ![]() ![]() Over: KLM med ekstra-laaaang 737, en fin-fin B737-900, med reg.: "PH-BXS", levert ny til KLM pr. okt. 2001, maskinen er ca. 13.5 år gammel. ![]() Over: KLM med de nye fargene på denne nye B777-300ER, og reg.: "PH-BVN". Maskinen ble levert helt ny til KLM pr. 27. mars, så maskinen var kun ca. 2.5 mnd. når disse bildene ble tatt. Seatconfig: C30/W48/Y324, totalt antall pax: 402. ![]() Over: Denne ble litt langt bort, så dårlig kvalitet - dog er det en militær Airbus A330-200 (A330-200MRTT), som tilhører Royal Air Force i England. Maskinen ble levert ny pr. aug. 2014, men hadde sin "first flight" tilbake i juni 2009, så maskinen er allikevel ca. 6 år gammel. ![]() ![]() Over: EVA Airways fra Taiwan med nok en B777-300ER, denne gang med reg.: "B-16717", maskinen er ca. 5 år gammel. Seatconfig: C38/W64/Y211,totalt: 313 pax. Noen oversiktsbilder fra spotteterassen på Amsterdam Schipol: ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: denne rørte aldri på seg, mens vi var i nærheten. Men er spanske: "Privilege Style" med B757-200, og reg.: "EC-HDS". Levert ny opprinnelig til spanske Iberia pr. des. 1999, så over til Audeli pr. juli 2006, videre til nåværende selskap pr. aug. 2007, dog leaset ut til PAL Airlines fra des. 2010 til april 2011. Maskinen er 15.5 år gammel, seatconfig: Y200. ![]() Over: Irske CityJet med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJY". Levert ny opprinnelig til amerikanske Mesaba pr. mai 1997, så satt til lagring pr. feb. 2006, før nåværende selskap overtok maskinen pr. nov 2008. Maskinen er 18 år gammel. ![]() ![]() Over: LOT Polish Airlines med Embraer: 195-LR, og reg.: "SP-LNE" (2.5år), seatconfig: Y112. ![]() ![]() Over: Chilenske: "LAN Cargo" med denne B777-F, og reg.: "N776LA" (2.8år). ![]() ![]() Over: Air France med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPG" (1.7år), seatconfig: C14/Y144. ![]() ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR", en gammel traver med 21.5 års erfaring, bærer navnet: "Rio de Janeiro". ![]() Over: Egyptair med B737-800, og reg.: "SU-GDC" (5.7år). ![]() Over: en del varmebølger men dog, Cargolux fra Luxembourg med denne B747-8F, og reg.: "LX-VCK". Levert ny til cargo-selskapet pr. juli 2014, maskinen er ca. ett år gammel. ![]() Over: Martinair Holland (Cargo) med denne MD-11F, og reg.: "PH-MCW", ble levert til selskapet pr. nov. 1998, maskinen er 16.5 år gammel. (Begrenset kvalitet pga. mobilbilde). ![]() Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg.: "CS-TTD" (17.3år), seatconfig: C60/Y72.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: Emirates med B777F, og reg.: "A6-EFL", maskinen ble levert ny pr. sept. 2013, og er dermed litt over 1.5 år gammel. ![]() Over: KLM (Cargo) med B747-400(406ERF), og reg.: "PH-CKC" (11.3år). ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR" (21.4år). ![]() Over: RAM (Royal Air Maroc) med B767-300ER, og reg.: "CN-ROV". Levert ny opprinnelig til spanske Air Europa pr. mai 2000 som "EC-HKS", så over til Zoom Airlines UK pr. mai 2007, inntil selskapet lukket dørene i aug. 2008. Nåværende selskap tok over maskinen pr. feb. 2009, maskinen er 15 år gammel. Seatconfig: C10/Y227. ![]() ![]() Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-AHFV". Maskinen ble levert ny til Hapag Lloyd pr. des. 2000, så overført til TUIfly pr. jan. 2007, maskinen er 14.5 år gammel. Seatconfig: Y189. Tre bilder av denne flotte B777-300ER i nye farger, som er så og si fabrikkny når disse bildene ble tatt: ![]() ![]() ![]() KLM med B777-300ER (i nye farger), med reg. "PH-BVO". Levert ny til KLM pr. 22 april 2015, dvs. at når dette bildet ble tatt - hadde maskinen vært i rutetrafikk i kun noen få dager! Seatconfig: C34/W40/Y334, totalt: 408 pax. ![]() ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL", maskinen er 23.5 år gammel. Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax. ![]() Over: Polske: "Small Planet Airlines" med Airbus A320-200, og reg.: "SP-HAB". Maskinen er litt over 14 år gammel, men har siden den ble levert ny til "Roots Air" pr. mars 2001, vært fast innom SkyService og engelske My Travel Airways i faste sykluser, kun ett par mnd. etter den ble levert ny. Endringen ble fra mai 2008, da My Travel Airways (UK) skiftet navn til Thomas Cook UK, og ellers fra okt. 2009, da SkyService lukket dørene pr. mars 2010. Thomas Cook hadde maskinen siste gang fra juni 2010 til april 2011, når nåværende selskap overtok. ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFW" (14.5år). Noen bilder fra cargo-delen av flyplassen: ![]() ![]()
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Over: (litt varmebølger men..): Russiske: "Air Bridge Cargo" med B747-8F, og reg.: "VQ-BVR". Levert ny til selskapet pr. okt. 2014. ![]() Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFC" (6år). ![]() Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "HL7602" (9.5år). ![]() Over: CityJet (Irland) med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJO", levert ny opprinnelig til amerikanske Mesaba pr. juni 1999 som: "N527XJ", før den ble satt til lagring pr. juli 2006. Så overtatt av nåværende selskap pr. jan. 2007, maskinen er 16 år gammel. Så spanderer jeg hele fire bilder, på denne klassiske B747-400 i KLM-farger: ![]() ![]() ![]() ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFA", maskinen ble levert ny til kLM pr. mai 1989, maskinen er dermed hele 26 år gammel. Seatconfig: C23/W38/Y355, totalt: 416 pax. ![]() Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F (-4B5ERF), og reg.: "HL7602), maskinen er 9.5 år gammel. ![]() Over: LAN Cargo (Chile) med B777F, og reg.: "N774LA" (6år) , satt til lagring fra april 2015 sier historikken, men er som bildet viser i trafikk nå. ![]() Over: EasyJet med Airbus A319-100, og reg.: "G-EZDN". Maskinen er i underkant av syv år gammel, seatconfig: Y156. ![]() ![]() Over: Amerikanske "Kalitta Air" med B747-200F, og reg.: "N704CK", maskinen ble opprinnelig levert ny til Japan Airlines (hold deg fast!) tilbake i aug. 1986 - dvs. maskinen er snart 29 år gammel. I Japan Airlines var den i trafikk frem til des. 2008, før Kalitta Air overtok maskinen des. 2009.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: KLM (Cargo) med B747-400ERF, og reg.: "PH-CKA" (12.2år). Så kom en av de flotte B747-400 i de nye fargene, så denne spanderer vi hele tre bilder på: ![]() ![]() ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFT", levert ny til selskapet pr. mai 1997, maskinen er 18 år gammel. Seatconfig: C42/W40/Y197, totalt: 279 pax. ![]() Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXW", levert ny til selskapet pr. des. 2007, og har siden det vært fast hos enten KLM eller Transavia i sommermånedene - maskinen er 7.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Malmö Avation med Avro RJ-100, og reg.: "SE-RJI". Opprinnelig levert ny til daværende Crossair pr. sept. 1999, som "HB-IYX". Overført til Swiss International Airlines (som det het da) pr. mars 2002, så over til Atlantic Airways (OY-RCC) pr. okt. 2005, før til sist Malmö Aviation overtok maskinen pr. aug. 2014, maskinen er blitt ca. 15.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Garuda (Indonesia) med B777-300ER, og reg.: "PK-GIC". Levert ny pr. juli 2013, maskinen er snart to år gammel. Seatconfig: F8/C38/Y268, totalt pax: 314. ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL". Levert ny tilbake i des. 1991, maskinen er ca. 23.5 år gammel. Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax. ![]() Over: Helvetic (Sveits) med Embraer: 190LR, og reg.: "HB-JVM". Levert ny opprinnelig til Niki pr. mai 2010, som "OE-IHC". Så over til "LGW" pr. mars 2013 (leaset ut fra Niki), tilbake til Niki pr. okt. 2013, før maskinen gikk til Helvetic pr. jan. 2015, maskinen er ca. 5 år gammel. Seatconfig: Y112. ![]() Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-FLBA". Maskinen er snart seks år gammel, seatconfig: Y78. ![]() Over: Onur Air med Airbus A320-200, og reg.: "TC-OBG". Levert ny opprinnelig til TACA pr. des. 1998, med reg.: "N459TA", så over til Blue Wings pr. april 2004, som "D-ANNA", utleaset derfra til "Mahan Air" pr. des. 2004 og frem til mai 2005, da maskinen gikk tilbake til Blue Wings. Så satt ti llagring fra mars 2009, før nåværende selskap overtok maskinen mai 2010, maskinen er ca. 16.5 år gammel. ![]() Over: Corendon Dutch Airlines med B737-800, og reg.: "CS-TQU". Opprinnelig levert ny til Transavia Airlines pr. april 2002 som "PH-HZY". Har senere vært innom en drøss med selskaper, inkl. Sun Country Airlines, Caribbean Airlines, Transavia Airlines og Transavia Denmark, samt Euro Atlantic Airlines, Med-View Airways, men har hele tiden gått frem og tilbake mellom Transavia og leaset ut til andre frem til mars 2012, og fast leaset ut fra Corendon fra april 2013. Maskinen er totalt 13 år gammel. ![]() Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DEB", maskinen er 11 år gammel. Seatconfig: Y174.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQA". Maskinen er ca. 11.5 år gammel, seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax. ![]() Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGR" - med andre ord Air France sin minste Airbus; som ser ut som en "snerten" biz-jet (og som man kan få kjøpt i nettopp VIP-utgave som privatfly). Denne maskinen har dog blitt snart 8.5 år gammel, seatconfig: Y131. ![]() Over: Regional CAE (som opererer flyvningene på vegne av "Hop!" (som igjen er et søsterselskap av Air France), med Embraer-145(EU) og reg.: "F-GRGI", maskinen er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: Y50. ![]() Over: KLM med Fokker-70, og reg.: "PH-KZS". Levert ny opprinnelig til Air Littoral som "PH-RRS" pr. mai 1995, så videre til Regional CAE pr. des. 2003, med den interessante reg.: "F-GLIS", så videre til KLM pr. aug. 2009, maskinen er litt over 20 år gammel. Seatconfig: Y50. ![]() KLM med retrojet-utgave av B737-800, og reg.: "PH-BXA" (16.3år). ![]() Over: Spanske Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MAX", levert ny opprinnelig til tyske Air Berlin pr. nov. 2010, så videre til Air Corsica pr. april 2012, før nåværende selskap overtok maskinen pr. april 2014, maskinen er ca. 4.5 år gammel. Seatconfig: Y180. ![]() Over: Atlas Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "N497MC". Levert ny opprinnelig til China Airlines pr. juli 1999 med samme reg, så til (eller tilbake?) til Atlas Air pr. juli 2004, så leaset ut til Emirates pr. aug. 2004, så tilbake igjen pr. juni 2012, maskinen er 16 år gammel. ![]() Over: KLM Cityhopper (i One World-farger) med Embraer-195(STD), og reg: "PH-EZX", maskinen er tre år gammel. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax. ![]() Over: Air France med Airbus A321-200, og reg.: "F-GTAS", maskinen er 7.3 år gammel. Seatconfig: Y200. ![]() Over: nok en Atlas Air (Cargo), med B747-400F og reg.: "N477MC". Levert ny til selskapet pr. des. 1998, så leaset til TNT pr. okt. 2002 som "OO-TJA". Tilbake til Atlas pr. mai 2003, så leaset ut til "Global Supply Systems" pr. aug. 2003 som "G-GSSC", så satt til lagring pr. des. 2011, før Atlas Air tok maskinen i bruk igjen pr. feb. 2012. Maskinen er ca. 16.5 år gammel. ![]() ![]() Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIS", maskinen ble levert ny opprinnelig til spanske Iberia pr. aug. 1994 som "EC-611" (senere: "EC-FYM"), så over til amerikanske National Airlines pr. nov. 2000, før dne ble satt til lagring pr. nov. 2002. Overtatt av Icelandair pr. aug. 2003, men har senere vært ute til leasing hos bl.a. Volare Airlines, Flyglobespan, Ghana International Airlines, og Yakutia Airlines i perioden: juni 2004, til april 2014; men i denne perioden også i perioder "hjemme" i sitt eget selskap, maskinen er snart 21 år gammel. Seatconfig: C22/Y162. ![]() Over: Transavia med B737-800, og reg.: "PH-HZJ". Levert ny til selskapet pr. mai 2000, og går fast mellom Transavia Airlines og på vinter-leasing til Sun Country Airlines (med samme reg), unntaket var en kort leasing til Air Berlin pr. okt 2000 til april 2001, maskinen er 15 år gammel. ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQC" (11.5år), seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax. ![]() Over: Delta Airlines med Airbus A330-300, og reg.: "N813NW". Levert ny opprinnelig til Northwest Airlines (ikke overraskende, når man ser reg'en) pr. des. 2006, så overført til Delta pr. feb. 2010, maskinen er 8.5 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQD" (11.4år). ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFD" (25.7år). ![]() Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-EDS" (6.4år). Så blir det mye pilot-vinkende bilder fremover: ![]() Over: De fleste KLM-piloter er utrolig ivrige på å vinke til fotografer, og flyspottere - når man ser vinduet er åpent når flyet nærmer seg, er hendene fort ute (med eller uten kamera!), og så er det "vinke lanke" for alle pengene, morsomt! ![]() Over: Denne KLM-piloten tok jommen bilde av oss, snakk om "omvendt spotting"!! ![]() ![]() Over: MyCargo Airlines (med "Saudi Arabian Cargo"-farger), og denne B747-400F (-481BDSF), og reg.: "TC-ACG". Levert ny opprinnelig til ANA (All Nippon Airways) pr. aug. 1992 som "JA8958", så satt til lagring pr. april 2011, så over til nåværende selskap pr. juli 2012, maskinen er snart 23 år gammel. ![]() Over: KLM med B737-900, i flotte "Skyteam-farger", denne ekstra-lange B737 har reg. "PH-BXO", og levert ny til KLM pr. juni 2001 og dermed blitt 14 år gammel. ![]() Over: SkyWork Airlines med Dornier 328-100, og reg.: "HB-AEY" (2.5år). ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQF" (11.2år). ![]() ![]() Over: med dette enorme vingespennet, og såpass nære vi stod - fikk ikke engang hele flyet plass i linsen på dette bildet, shitt pomfritt... ![]() Over: China Cargo Airlines med B777-F, og reg.: "B-2082" (4år). ![]() ![]() Over: Qatar Airways (Cargo) med B777-F, og reg.: "A7-BFB) (5år). ![]() Over: Transavia med B737-800, og reg.. "PH-XRA" (14år).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: Og litt mer vinke-lanke (ArkeFly/TUI) fra både styrmann og kaptein, en fin kultur dette i Holland. Som sagt: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFA" (7.6år). ![]() Over: KLM Cityhopper med selvsagt nok en vinkende pilot, på denne Embraer-190STD med reg.: "PH-EXD" (1år). ![]() Over: Lufthansa med Airbus A320-200, og reg.: "D-AIUC" (1.2år). ![]() Over: Onur Air med Airbus A321-100 og reg.: "TC-ONJ". Legg merke til at dette er en A321-100(!!) og ikke -200 versjon, denne har faktisk serienummer: 385, og er en av eldste A321-maskinene (faktisk nr. to, produsert av Airbus!). Denne ble levert ny "in-house" til Airbus Industrie selv, pr. mai 1993 (står oppført med "Second Proto"), med reg.: "F-WWIB", maskinen var hos Airbus selv frem til juli 1996, da den ble overtatt av Onur Air med dagens reg. Leaset ut til "Qeshm Air" fra jan. 2006 til juni 2006, maskinen er dermed hele 22 år gammel, seatconfig: Y220. ![]() Over: Swiss (International Airlines) med Airbus A320-200, og reg.: "HB-ICQ", maskinen ble levert opprinnelig til daværende Swissair pr. juni 1997, denne har dermed blitt 18 år gammel. Seatconfig: C12/Y150. ![]() Over: Air France med Airbus A319-100, og reg.: "F-GRXL" (8.5år), seatconfig: Y138. ![]() Over: "Easy rider"... ![]() Over: KLM med de nye fargene på denne Fokker-70, og reg.: "PH-KZU", levert ny til Air Littoral pr. juni 1995 som "PH-RRU". Videre til Regional CAE pr. mai 2004, før KLM overtok maskinen pr. april 2009, maskinen er ca. 20 år gammel. Seatconfig: C10/Y70. ![]() Over: Brit Air (som opererer flyvningene på vegne av "Hop", som igjen er et søsterselskap av Air France), med denne CRJ-700 og reg.: "F-GRZH" (12.2år). ![]() Over: British Airways med Airbus A319-100, og reg.: "G-DBCJ", levert ny opprinnelig til bmi pr. jan. 2007, overtatt av BA pr. aug. 2012, maskinen er ca. 8.5 år gammel. Seatconfig: Y144. ![]() Over: KLM Cityhopper med EMB-190(STD) og reg.: "PH-EZB", maskinen er 6.5 år. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax. ![]() Over: Martinair Holland med denne B747-400 (Cargo), og reg.: "PH-MPS", opprinnelig levert i pax-versjon til Singapore Airlines pr. juni 1990 som "9V-SMF", så overtatt av Boeing pr. sept 2003, frem til okt. 2004 - da gikk den videre til Air India (fortsatt som pax-versjon), før den ble satt til lagring pr. okt. 2007. Så konvertert til Freighter/Cargo-versjon (BCF), og hos Martinair fra mars 2008. Maskinen er 25 år gammel. ![]() Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFF", opprinnelig levert ny til Egyptiske AMC pr. okt. 2007 med reg.: "SU-BQA", så satt til lagring fra mai 2011. Overtatt av ArkeFly pr. aug. 2011, leaset ut til JetairFly fra mars 2012 til april 2013. Maskinen er 7.5 år gammel. ![]() Over: Alitalia med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DTO" (5.5år).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXY" (7.3år). ![]() Over: Vueling med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MEL", maskinen ble levert ny til selskapet pr. feb. 2015, og var dermed kun litt over tre måneder gammel når dette bildet ble tatt. Seatconfig: Y180. ![]() Over: lang lang rekke... ![]() Over: Lufthansa med Airbus A319-100, og reg.: "D-AILM", levert ny til selskapet pr. juli 1997, så parkert i Berlin (SXF) pr. april 2001, så tatt i bruk igjen pr. mars 2003. Maskinen er snart 18 år gammel, seatconfig: Y138. ![]() Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-JECN" (9.1år). Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering på flyet når jeg har slått dette opp. De fleste bildene er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom, resten er tatt med Samsung WB200F (kompakt), med 14.2 megapixler og 18 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
|
![]()
Flotte bilder, var på spottetur der for ikke så lenge siden, men uheldig kombinasjon av rullebaner den dagen gjorde at jeg ikke fikk med meg på langt nær alt jeg ville, og tatt de bildene jeg ville på de stedene jeg hadde planlagt.
Ser ut som du har hatt en bra tur med mange flotte bilder!
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Hei.
Her var det mange fine bilder! Et spørsmål: På bilde nr. 8 og 9 er det en 739, og når jeg ser på den kan jeg ikke se den ekstra døren som er mellom vingen og den bakerste døren. Hvorfor har ikke KLM denne døren? Jeg trodde den var "obligatorisk"? Jeg har sett gjennom haugevis av bilder på airliners.net, og de fleste 739 er levert med denne døren. Er det noen som vet hvorfor noen har den andre ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Info om -900-variantene her: http://www.b737.org.uk/737ng.htm#737-900 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
|
![]()
Veldig mye flotte og varierende bilder
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
Join Date: Feb 2014
Posts: 16
|
![]()
Veldig fine bilder!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker for alle kommentarer, og tilbakemeldinger så langt -
det setter jeg pris på, etter all jobben med disse bildene; ble litt mer enn først forventet! Takk til Stone for fin forklaring, ang. B739-modellene. Solaspotteren: den offisielle spotte-terrassen er i "uren" sone, dvs. man må besøke denne, FØR man går gjennom sikkerhetkontrollen; alternativt; etter man har landet, og har hentet bagasjen; og gjennom tollen. Denne finnes godt skiltet, mellom ankomst-terminalene 1 og 2; bare ta heis eller rulletrapp-maraton galoppen oppover; og følg skiltene - så kommer du til "Food Court" samt baren, og utgangen til spotte- terrassen (åpen fra 07-20 på sommeren, og 09-17 på vinteren, stengt ved dårlig vær/mye vind). Vær dog oppmerksom på, at 2/3 av terassen nå er avstengt pga. byggearbeid/utvidelser. Tidligere informasjon gitt sier at den i løpet av sommeren/høsten skal åpnes, men når jeg pratet med en av vaktene til det avstengte området; sa han at den ikke åpnes før neste år. PS: man kan også komme til et mindre område, ved "Schengen"-området minnes jeg, der man kan komme ut til et mindre avstengt område; som har utsikt til en av sidene, dette blir en slags mini-spotteterrasse; denne er bl.a. skiltet som utendørs røykeområde, og er selvsagt da "airside" altså i ren sone, etter sikk. kontrollen; dog kan selvsagt dette ikke sammenlignes på noen måte med den store offisielle terrassen (i en noe midl. forminsket størrelse nå for tiden pga byggearbeid).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... Last edited by Blackhawk; 25-05-2015 at 02:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Takk for bildene. Veldig bra med all informasjonen om flyene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Bar Yehuda i Israel slår Schiphol ned i støvlene når det gjelder lavest med sine 378 meter under havets overflate. I Nederland ligger Lelystad også lenger under havets overflate som ikke er overraskende siden det var havbunn for 50 år siden... RAF leier faktisk inn disse flygende bensinstasjonene fra Put a Tiger in Your Tank Airlines (Tiger Benzin som faktisk var norsk inntil Esso kjøpte dem og spredte det gale budskap over hele verden) ellers kjent som AirTanker som er et konsortiume ledet av Airbus. De flyr for 10 og 101 Sqd fra RAF Brize Norton utenfor Oxford. Disse to skvadronene fløy tidligere flyenes fly, VC10.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Takker for alle kommentarer og tilbakemeldinger,
setter jeg pris på!!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Mai 2015: Del:2 CPH/Kastrup, mer fra AMS, og leiebilen: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 26-05-2015 11:50 |
Malmö Aviation flyver Umeå-Amsterdam (2.April-17.Mai 2015) | Trdfly | Flyforum | 2 | 23-10-2014 01:05 |
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 27-05-2013 20:42 |
Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2 | Blackhawk | Bilder & foto | 19 | 08-09-2011 13:47 |
Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1 | Blackhawk | Bilder & foto | 13 | 05-09-2011 20:55 |