Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2015, 19:20   #1
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Mai 2015: Del 1 av 3: Fly og Spotting på AMS: Amsterdam Airport Schipol:


Oversikt:

Del 1: Hovedposten med bilder fra Amsterdam: Schipol (AMS)

Del 2: Bilder fra CPH (København: Kastrup), samt mer bilder
fra Amsterdam: Schipol (AMS), i tillegg til noen bilder av leiebilen.

Del 3: De siste flybildene fra Amsterdam: Schipol, samt bilder fra
Rotterdam (inkl. Eurport, samt Euromasten) samt litt diverse.





Del 1:


Her kommer en ganske så fersk serie fra Nederland og med
hovedvekt på AMS / EHAM: Amsterdam Schipol, i tillegg til
litt spotting fra CPH (København: Kastrup) i Danmark. I tillegg
vil det også være en del skip i Del: 3 , fra både Rotterdam, inkl.
Europort, litt naturbilder (bl.a. fra Euromasten i Rotterdam), samt
flybildene fra AMS det ikke ble "plass til" i Del: 1 eller Del: 2 .

Bildene er tatt i tidsrommet: 7.-11. mai 2015:



Amsterdam: Schipol lufthavn (AMS/EHAM) ligger 18 km sørvest for
Amsterdam sentrum. Dette er den fjerde største flyplassen i Europa
målt i antall passasjerer, slått av Heathrow, Frankfurt, og
Charles de Gaulle. Nesten 35% av all pax på AMS, reiser
interkontinentalt. Målt i mengden frakt, er AMS den tredje
største i Europa (slått av Paris og Frankfurt). Amsterdam Schipol
har hele fem hovedrullebaner, i tillegg til en sjette som brukes
mest av privatfly. Det foreligger allerede planer for en
syvende rullebane! Det er få lavprisselskaper på Schipol, mye
grunnet vanskeligheter med å få tak i ledige slots, samt høye
landingsavgifter - derfor har disse selskapene primært valgt
flyplasser som Rotterdam og Eindhoven. De tre store selskapene
KLM, Martinair, samt Transavia har sin hovedbase på Schipol.
Ellers er Amsterdam Schipol verdens lavestliggende flyplass,
da den ligger tre meter under havoverflaten.

I underkant av 90 ulike flyselskaper har ruter til/fra AMS
(fordelt på syv pir), samt i underkant av 30 ulike
frakt/cargoselskaper. I 2011 var det 49.7 mill. passasjerer
innom flyplassen, fordelt på over 420.000 flybevegelser.




La oss sette i gang:




(ser i etterkant, at mange av bildene taper litt "kvalitet" og skarphet, etter
de er lastet opp til Photobucket - i tillegg var det noe varierende vær,
lysforhold, og til tider en del varmebølger, som har gjort sitt; så er de som
er meget kresne på kvalitet herved advart!)




Over: noen bilder fra den offisielle spotteterassen ble det selvsagt også,
med litt av terminalen og kontrolltårnet i bakgrunnen på dette første bildet.




Over: fra litt lengre avstand, ser det slik ut.


Bildene nedenfor er noe blandet, fra ulike rullebaner og spottesteder,
samt noen innimellom fra spotteterassen.



Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-EGG" (3.5år).



Over: EVA Airways (Taiwan) med B777-300ER, og "B-16705" (8.5år),
seatconfig: C38/W64/Y211, totalt: 313 pax.





Over: China Airlines (Cargo) (Taiwan) med B747-400F, og reg.: "B-18722" (9år).



Over: Amerikanske "Centurion Air Cargo" med denne mildt sagt anonyme B747-400ERF,
med reg.: "N903AR". Levert ny opprinnelig til Air France pr. okt. 2002, så satt til lagring
pr. okt. 2009, så over til Air Bridge Cargo pr. nov. 2009, så til lagring igjen pr. nov. 2013,
før nåværende selskap hentet den ut pr. juni 2014, maskinen er ca. 12.5 år gammel.







Over: KLM med ekstra-laaaang 737, en fin-fin B737-900, med reg.: "PH-BXS",
levert ny til KLM pr. okt. 2001, maskinen er ca. 13.5 år gammel.






Over: KLM med de nye fargene på denne nye B777-300ER, og reg.: "PH-BVN". Maskinen
ble levert helt ny til KLM pr. 27. mars, så maskinen var kun ca. 2.5 mnd. når disse
bildene ble tatt. Seatconfig: C30/W48/Y324, totalt antall pax: 402.




Over: Denne ble litt langt bort, så dårlig kvalitet - dog er det en militær
Airbus A330-200 (A330-200MRTT), som tilhører Royal Air Force i England. Maskinen
ble levert ny pr. aug. 2014, men hadde sin "first flight" tilbake i juni 2009,
så maskinen er allikevel ca. 6 år gammel.






Over: EVA Airways fra Taiwan med nok en B777-300ER, denne gang med reg.: "B-16717",
maskinen er ca. 5 år gammel. Seatconfig: C38/W64/Y211,totalt: 313 pax.



Noen oversiktsbilder fra spotteterassen på Amsterdam Schipol:




__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:20   #2
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):







Over: denne rørte aldri på seg, mens vi var i nærheten. Men er
spanske: "Privilege Style" med B757-200, og reg.: "EC-HDS". Levert ny opprinnelig
til spanske Iberia pr. des. 1999, så over til Audeli pr. juli 2006, videre til nåværende
selskap pr. aug. 2007, dog leaset ut til PAL Airlines fra des. 2010 til april 2011.
Maskinen er 15.5 år gammel, seatconfig: Y200.




Over: Irske CityJet med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJY". Levert ny opprinnelig
til amerikanske Mesaba pr. mai 1997, så satt til lagring pr. feb. 2006, før
nåværende selskap overtok maskinen pr. nov 2008. Maskinen er 18 år gammel.






Over: LOT Polish Airlines med Embraer: 195-LR, og reg.: "SP-LNE" (2.5år),
seatconfig: Y112.






Over: Chilenske: "LAN Cargo" med denne B777-F, og reg.: "N776LA" (2.8år).





Over: Air France med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPG" (1.7år),
seatconfig: C14/Y144.






Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR", en gammel traver med
21.5 års erfaring, bærer navnet: "Rio de Janeiro".




Over: Egyptair med B737-800, og reg.: "SU-GDC" (5.7år).




Over: en del varmebølger men dog, Cargolux fra Luxembourg med denne
B747-8F, og reg.: "LX-VCK". Levert ny til cargo-selskapet pr. juli 2014, maskinen
er ca. ett år gammel.




Over: Martinair Holland (Cargo) med denne MD-11F, og reg.: "PH-MCW",
ble levert til selskapet pr. nov. 1998, maskinen er 16.5 år gammel.
(Begrenset kvalitet pga. mobilbilde).




Over: TAP Air Portugal med Airbus A319-100, og reg.: "CS-TTD" (17.3år),
seatconfig: C60/Y72.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:21   #3
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):


Over: Emirates med B777F, og reg.: "A6-EFL", maskinen ble
levert ny pr. sept. 2013, og er dermed litt over 1.5 år gammel.



Over: KLM (Cargo) med B747-400(406ERF), og reg.: "PH-CKC" (11.3år).




Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFR" (21.4år).




Over: RAM (Royal Air Maroc) med B767-300ER, og reg.: "CN-ROV". Levert ny
opprinnelig til spanske Air Europa pr. mai 2000 som "EC-HKS", så over til
Zoom Airlines UK pr. mai 2007, inntil selskapet lukket dørene i aug. 2008.
Nåværende selskap tok over maskinen pr. feb. 2009, maskinen er 15 år gammel.
Seatconfig: C10/Y227.






Over: TUIfly (Tyskland) med B737-800, og reg.: "D-AHFV". Maskinen ble levert
ny til Hapag Lloyd pr. des. 2000, så overført til TUIfly pr. jan. 2007,
maskinen er 14.5 år gammel. Seatconfig: Y189.



Tre bilder av denne flotte B777-300ER i nye farger, som er så og si fabrikkny når
disse bildene ble tatt:







KLM med B777-300ER (i nye farger), med reg. "PH-BVO". Levert ny til KLM
pr. 22 april 2015, dvs. at når dette bildet ble tatt - hadde maskinen vært
i rutetrafikk i kun noen få dager! Seatconfig: C34/W40/Y334, totalt: 408 pax.






Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL", maskinen er 23.5 år gammel.
Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax.




Over: Polske: "Small Planet Airlines" med Airbus A320-200, og reg.: "SP-HAB".
Maskinen er litt over 14 år gammel, men har siden den ble levert ny til
"Roots Air" pr. mars 2001, vært fast innom SkyService og engelske My Travel Airways
i faste sykluser, kun ett par mnd. etter den ble levert ny. Endringen ble
fra mai 2008, da My Travel Airways (UK) skiftet navn til Thomas Cook UK, og
ellers fra okt. 2009, da SkyService lukket dørene pr. mars 2010. Thomas Cook
hadde maskinen siste gang fra juni 2010 til april 2011, når nåværende selskap overtok.




Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFW" (14.5år).



Noen bilder fra cargo-delen av flyplassen:





__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:21   #4
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):






Over: (litt varmebølger men..): Russiske: "Air Bridge Cargo" med B747-8F, og
reg.: "VQ-BVR". Levert ny til selskapet pr. okt. 2014.




Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFC" (6år).




Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "HL7602" (9.5år).




Over: CityJet (Irland) med Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJO", levert ny
opprinnelig til amerikanske Mesaba pr. juni 1999 som: "N527XJ", før den
ble satt til lagring pr. juli 2006. Så overtatt av nåværende selskap
pr. jan. 2007, maskinen er 16 år gammel.



Så spanderer jeg hele fire bilder, på denne klassiske B747-400 i KLM-farger:











Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFA", maskinen ble levert ny til
kLM pr. mai 1989, maskinen er dermed hele 26 år gammel.
Seatconfig: C23/W38/Y355, totalt: 416 pax.




Over: Korean Air (Cargo) med B747-400F (-4B5ERF), og reg.: "HL7602),
maskinen er 9.5 år gammel.




Over: LAN Cargo (Chile) med B777F, og reg.: "N774LA" (6år) ,
satt til lagring fra april 2015 sier historikken, men er som bildet viser
i trafikk nå.




Over: EasyJet med Airbus A319-100, og reg.: "G-EZDN". Maskinen
er i underkant av syv år gammel, seatconfig: Y156.






Over: Amerikanske "Kalitta Air" med B747-200F, og reg.: "N704CK", maskinen
ble opprinnelig levert ny til Japan Airlines (hold deg fast!) tilbake i aug. 1986 -
dvs. maskinen er snart 29 år gammel. I Japan Airlines var den i trafikk frem til
des. 2008, før Kalitta Air overtok maskinen des. 2009.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:22   #5
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):


Over: KLM (Cargo) med B747-400ERF, og reg.: "PH-CKA" (12.2år).



Så kom en av de flotte B747-400 i de nye fargene, så denne spanderer vi
hele tre bilder på:








Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFT", levert ny til selskapet
pr. mai 1997, maskinen er 18 år gammel. Seatconfig: C42/W40/Y197, totalt: 279 pax.




Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXW", levert ny til selskapet
pr. des. 2007, og har siden det vært fast hos enten KLM eller Transavia
i sommermånedene - maskinen er 7.5 år gammel.






Over: Malmö Avation med Avro RJ-100, og reg.: "SE-RJI". Opprinnelig levert ny
til daværende Crossair pr. sept. 1999, som "HB-IYX". Overført til Swiss
International Airlines (som det het da) pr. mars 2002, så over til
Atlantic Airways (OY-RCC) pr. okt. 2005, før til sist Malmö Aviation overtok
maskinen pr. aug. 2014, maskinen er blitt ca. 15.5 år gammel.






Over: Garuda (Indonesia) med B777-300ER, og reg.: "PK-GIC". Levert ny
pr. juli 2013, maskinen er snart to år gammel. Seatconfig: F8/C38/Y268,
totalt pax: 314.




Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFL". Levert ny tilbake i des. 1991,
maskinen er ca. 23.5 år gammel. Seatconfig: C35/W36/Y341, totalt: 412 pax.




Over: Helvetic (Sveits) med Embraer: 190LR, og reg.: "HB-JVM". Levert ny opprinnelig
til Niki pr. mai 2010, som "OE-IHC". Så over til "LGW" pr. mars 2013 (leaset ut fra Niki),
tilbake til Niki pr. okt. 2013, før maskinen gikk til Helvetic pr. jan. 2015, maskinen
er ca. 5 år gammel. Seatconfig: Y112.




Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-FLBA". Maskinen er snart seks
år gammel, seatconfig: Y78.




Over: Onur Air med Airbus A320-200, og reg.: "TC-OBG". Levert ny opprinnelig til
TACA pr. des. 1998, med reg.: "N459TA", så over til Blue Wings pr. april 2004, som "D-ANNA",
utleaset derfra til "Mahan Air" pr. des. 2004 og frem til mai 2005, da maskinen gikk
tilbake til Blue Wings. Så satt ti llagring fra mars 2009, før nåværende selskap overtok
maskinen mai 2010, maskinen er ca. 16.5 år gammel.




Over: Corendon Dutch Airlines med B737-800, og reg.: "CS-TQU". Opprinnelig
levert ny til Transavia Airlines pr. april 2002 som "PH-HZY". Har senere vært
innom en drøss med selskaper, inkl. Sun Country Airlines, Caribbean Airlines,
Transavia Airlines og Transavia Denmark, samt Euro Atlantic Airlines,
Med-View Airways, men har hele tiden gått frem og tilbake mellom Transavia
og leaset ut til andre frem til mars 2012, og fast leaset ut fra Corendon
fra april 2013. Maskinen er totalt 13 år gammel.



Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DEB", maskinen
er 11 år gammel. Seatconfig: Y174.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:22   #6
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):


Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQA". Maskinen er
ca. 11.5 år gammel, seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax.




Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGR" - med andre ord
Air France sin minste Airbus; som ser ut som en "snerten" biz-jet (og som man kan
få kjøpt i nettopp VIP-utgave som privatfly). Denne maskinen har
dog blitt snart 8.5 år gammel, seatconfig: Y131.




Over: Regional CAE (som opererer flyvningene på vegne av "Hop!" (som igjen er
et søsterselskap av Air France), med Embraer-145(EU) og reg.: "F-GRGI",
maskinen er ca. 15.5 år gammel. Seatconfig: Y50.




Over: KLM med Fokker-70, og reg.: "PH-KZS". Levert ny opprinnelig til
Air Littoral som "PH-RRS" pr. mai 1995, så videre til Regional CAE
pr. des. 2003, med den interessante reg.: "F-GLIS", så videre til
KLM pr. aug. 2009, maskinen er litt over 20 år gammel. Seatconfig: Y50.




KLM med retrojet-utgave av B737-800, og reg.: "PH-BXA" (16.3år).




Over: Spanske Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MAX", levert ny
opprinnelig til tyske Air Berlin pr. nov. 2010, så videre til Air Corsica pr. april 2012,
før nåværende selskap overtok maskinen pr. april 2014, maskinen er ca. 4.5 år gammel.
Seatconfig: Y180.




Over: Atlas Air (Cargo) med B747-400F, og reg.: "N497MC". Levert ny opprinnelig
til China Airlines pr. juli 1999 med samme reg, så til (eller tilbake?)
til Atlas Air pr. juli 2004, så leaset ut til Emirates pr. aug. 2004, så tilbake
igjen pr. juni 2012, maskinen er 16 år gammel.




Over: KLM Cityhopper (i One World-farger) med Embraer-195(STD), og reg: "PH-EZX",
maskinen er tre år gammel. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax.




Over: Air France med Airbus A321-200, og reg.: "F-GTAS", maskinen
er 7.3 år gammel. Seatconfig: Y200.




Over: nok en Atlas Air (Cargo), med B747-400F og reg.: "N477MC". Levert ny
til selskapet pr. des. 1998, så leaset til TNT pr. okt. 2002 som "OO-TJA". Tilbake
til Atlas pr. mai 2003, så leaset ut til "Global Supply Systems" pr. aug. 2003
som "G-GSSC", så satt til lagring pr. des. 2011, før Atlas Air tok maskinen i bruk
igjen pr. feb. 2012. Maskinen er ca. 16.5 år gammel.







Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIS", maskinen ble levert ny
opprinnelig til spanske Iberia pr. aug. 1994 som "EC-611" (senere: "EC-FYM"),
så over til amerikanske National Airlines pr. nov. 2000, før dne ble satt til
lagring pr. nov. 2002. Overtatt av Icelandair pr. aug. 2003, men har senere vært
ute til leasing hos bl.a. Volare Airlines, Flyglobespan, Ghana International Airlines,
og Yakutia Airlines i perioden: juni 2004, til april 2014; men i denne perioden også
i perioder "hjemme" i sitt eget selskap, maskinen er snart 21 år gammel.
Seatconfig: C22/Y162.




Over: Transavia med B737-800, og reg.: "PH-HZJ". Levert ny til selskapet
pr. mai 2000, og går fast mellom Transavia Airlines og på vinter-leasing
til Sun Country Airlines (med samme reg), unntaket var en kort leasing
til Air Berlin pr. okt 2000 til april 2001, maskinen er 15 år gammel.



Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQC" (11.5år),
seatconfig: C35/W34/Y249, totalt: 318 pax.




Over: Delta Airlines med Airbus A330-300, og reg.: "N813NW". Levert ny
opprinnelig til Northwest Airlines (ikke overraskende, når man ser reg'en)
pr. des. 2006, så overført til Delta pr. feb. 2010, maskinen er 8.5 år gammel.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:23   #7
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):


Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQD" (11.4år).





Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFD" (25.7år).




Over: Aer Lingus med Airbus A320-200, og reg.: "EI-EDS" (6.4år).



Så blir det mye pilot-vinkende bilder fremover:




Over: De fleste KLM-piloter er utrolig ivrige på å vinke til fotografer, og
flyspottere - når man ser vinduet er åpent når flyet nærmer seg, er hendene
fort ute (med eller uten kamera!), og så er det "vinke lanke" for alle pengene,
morsomt!




Over: Denne KLM-piloten tok jommen bilde av oss, snakk om "omvendt spotting"!!





Over: MyCargo Airlines (med "Saudi Arabian Cargo"-farger), og denne B747-400F
(-481BDSF), og reg.: "TC-ACG". Levert ny opprinnelig til ANA (All Nippon Airways)
pr. aug. 1992 som "JA8958", så satt til lagring pr. april 2011, så over til
nåværende selskap pr. juli 2012, maskinen er snart 23 år gammel.





Over: KLM med B737-900, i flotte "Skyteam-farger", denne ekstra-lange B737
har reg. "PH-BXO", og levert ny til KLM pr. juni 2001 og dermed blitt 14 år gammel.





Over: SkyWork Airlines med Dornier 328-100, og reg.: "HB-AEY" (2.5år).




Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQF" (11.2år).






Over: med dette enorme vingespennet, og såpass nære vi stod - fikk ikke engang
hele flyet plass i linsen på dette bildet, shitt pomfritt...


Over: China Cargo Airlines med B777-F, og reg.: "B-2082" (4år).






Over: Qatar Airways (Cargo) med B777-F, og reg.: "A7-BFB) (5år).




Over: Transavia med B737-800, og reg.. "PH-XRA" (14år).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:23   #8
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):




Over: Og litt mer vinke-lanke (ArkeFly/TUI) fra både styrmann og kaptein,
en fin kultur dette i Holland. Som sagt: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800,
og reg.: "PH-TFA" (7.6år).





Over: KLM Cityhopper med selvsagt nok en vinkende pilot,
på denne Embraer-190STD med reg.: "PH-EXD" (1år).




Over: Lufthansa med Airbus A320-200, og reg.: "D-AIUC" (1.2år).




Over: Onur Air med Airbus A321-100 og reg.: "TC-ONJ". Legg merke til at dette
er en A321-100(!!) og ikke -200 versjon, denne har
faktisk serienummer: 385, og er en av eldste A321-maskinene (faktisk nr. to,
produsert av Airbus!). Denne ble levert ny "in-house" til Airbus Industrie selv,
pr. mai 1993 (står oppført med "Second Proto"), med reg.: "F-WWIB", maskinen var
hos Airbus selv frem til juli 1996, da den ble overtatt av Onur Air med dagens reg.
Leaset ut til "Qeshm Air" fra jan. 2006 til juni 2006, maskinen er dermed hele
22 år gammel, seatconfig: Y220.



Over: Swiss (International Airlines) med Airbus A320-200, og reg.: "HB-ICQ",
maskinen ble levert opprinnelig til daværende Swissair pr. juni 1997, denne
har dermed blitt 18 år gammel. Seatconfig: C12/Y150.




Over: Air France med Airbus A319-100, og reg.: "F-GRXL" (8.5år),
seatconfig: Y138.



Over: "Easy rider"...




Over: KLM med de nye fargene på denne Fokker-70, og reg.: "PH-KZU",
levert ny til Air Littoral pr. juni 1995 som "PH-RRU". Videre til
Regional CAE pr. mai 2004, før KLM overtok maskinen pr. april 2009,
maskinen er ca. 20 år gammel. Seatconfig: C10/Y70.




Over: Brit Air (som opererer flyvningene på vegne av "Hop", som igjen er et
søsterselskap av Air France), med denne CRJ-700 og reg.: "F-GRZH" (12.2år).




Over: British Airways med Airbus A319-100, og reg.: "G-DBCJ", levert ny
opprinnelig til bmi pr. jan. 2007, overtatt av BA pr. aug. 2012, maskinen
er ca. 8.5 år gammel. Seatconfig: Y144.





Over: KLM Cityhopper med EMB-190(STD) og reg.: "PH-EZB", maskinen
er 6.5 år. Seatconfig: C20/W8/Y72, totalt: 100 pax.




Over: Martinair Holland med denne B747-400 (Cargo), og reg.: "PH-MPS", opprinnelig
levert i pax-versjon til Singapore Airlines pr. juni 1990 som "9V-SMF", så overtatt
av Boeing pr. sept 2003, frem til okt. 2004 - da gikk den videre til Air India
(fortsatt som pax-versjon), før den ble satt til lagring pr. okt. 2007. Så konvertert
til Freighter/Cargo-versjon (BCF), og hos Martinair fra mars 2008.
Maskinen er 25 år gammel.




Over: ArkeFly (TUI Holland) med B737-800, og reg.: "PH-TFF", opprinnelig
levert ny til Egyptiske AMC pr. okt. 2007 med reg.: "SU-BQA", så satt til lagring
fra mai 2011. Overtatt av ArkeFly pr. aug. 2011, leaset ut til JetairFly fra mars 2012
til april 2013. Maskinen er 7.5 år gammel.




Over: Alitalia med Airbus A320-200, og reg.: "EI-DTO" (5.5år).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:24   #9
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Kamera Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):


Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXY" (7.3år).




Over: Vueling med Airbus A320-200, og reg.: "EC-MEL", maskinen ble
levert ny til selskapet pr. feb. 2015, og var dermed kun litt over tre måneder
gammel når dette bildet ble tatt. Seatconfig: Y180.




Over: lang lang rekke...



Over: Lufthansa med Airbus A319-100, og reg.: "D-AILM", levert ny til selskapet
pr. juli 1997, så parkert i Berlin (SXF) pr. april 2001, så tatt i bruk igjen
pr. mars 2003. Maskinen er snart 18 år gammel, seatconfig: Y138.




Over: Flybe med Dash8-400, og reg.: "G-JECN" (9.1år).





Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.



De fleste bildene er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom,
resten er tatt med Samsung WB200F (kompakt), med 14.2 megapixler
og 18 x optisk zoom.


Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 19:46   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,643
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Flotte bilder, var på spottetur der for ikke så lenge siden, men uheldig kombinasjon av rullebaner den dagen gjorde at jeg ikke fikk med meg på langt nær alt jeg ville, og tatt de bildene jeg ville på de stedene jeg hadde planlagt.

Ser ut som du har hatt en bra tur med mange flotte bilder!
RJon is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 20:34   #11
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Hei.

Her var det mange fine bilder!
Et spørsmål: På bilde nr. 8 og 9 er det en 739, og når jeg ser på den kan jeg ikke se den ekstra døren som er mellom vingen og den bakerste døren. Hvorfor har ikke KLM denne døren? Jeg trodde den var "obligatorisk"? Jeg har sett gjennom haugevis av bilder på airliners.net, og de fleste 739 er levert med denne døren.
Er det noen som vet hvorfor noen har den andre ikke?
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 21:27   #12
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Hei.

Her var det mange fine bilder!
Et spørsmål: På bilde nr. 8 og 9 er det en 739, og når jeg ser på den kan jeg ikke se den ekstra døren som er mellom vingen og den bakerste døren. Hvorfor har ikke KLM denne døren? Jeg trodde den var "obligatorisk"? Jeg har sett gjennom haugevis av bilder på airliners.net, og de fleste 739 er levert med denne døren.
Er det noen som vet hvorfor noen har den andre ikke?
Kort fortalt: KLM's 739 er av de opprinnelige -900 som ikke er annet enn en forlenget -800, med samme maxvekt og paxantall. De har dermed ikke den ekstra døren. Den var jo ingen suksess og ble avløst av -900ER som har et antall endringer (bl.a. den ekstra døren som gir et høyere maxantall pax) og dermed en mer kapabel maskin.
Info om -900-variantene her: http://www.b737.org.uk/737ng.htm#737-900
Stone is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 21:42   #13
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
Norge Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Kort fortalt: KLM's 739 er av de opprinnelige -900 som ikke er annet enn en forlenget -800, med samme maxvekt og paxantall. De har dermed ikke den ekstra døren. Den var jo ingen suksess og ble avløst av -900ER som har et antall endringer (bl.a. den ekstra døren som gir et høyere maxantall pax) og dermed en mer kapabel maskin.
Info om -900-variantene her: http://www.b737.org.uk/737ng.htm#737-900
Det hadde jeg helt glemt. Takk for svaret!
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2015, 22:37   #14
toftos
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,118
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Veldig mye flotte og varierende bilder Schiphol er en fantastisk plass å spotte
toftos is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 00:03   #15
Solaspotteren
Newcomer
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 16
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM):

Veldig fine bilder! Hvor befinnes spotterplattformen? Er den utenfor selve terminalen? Var i amsterdam i oktober og så ikkje noen skilt og når vi spurte en ansatt fikk vi beskjed om at noe sånt fantes ikkje?
Solaspotteren is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 02:39   #16
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Takker for alle kommentarer, og tilbakemeldinger så langt -
det setter jeg pris på, etter all jobben med disse bildene; ble
litt mer enn først forventet!

Takk til Stone for fin forklaring, ang. B739-modellene.

Solaspotteren: den offisielle spotte-terrassen er i "uren" sone,
dvs. man må besøke denne, FØR man går gjennom sikkerhetkontrollen;
alternativt; etter man har landet, og har hentet bagasjen; og gjennom
tollen. Denne finnes godt skiltet, mellom ankomst-terminalene 1 og 2;
bare ta heis eller rulletrapp-maraton galoppen oppover; og følg skiltene -
så kommer du til "Food Court" samt baren, og utgangen til spotte-
terrassen (åpen fra 07-20 på sommeren, og 09-17 på vinteren, stengt
ved dårlig vær/mye vind). Vær dog oppmerksom på, at 2/3 av terassen
nå er avstengt pga. byggearbeid/utvidelser. Tidligere informasjon gitt sier
at den i løpet av sommeren/høsten skal åpnes, men når jeg pratet med en
av vaktene til det avstengte området; sa han at den ikke åpnes før neste år.

PS: man kan også komme til et mindre område, ved "Schengen"-området
minnes jeg, der man kan komme ut til et mindre avstengt område; som har utsikt
til en av sidene, dette blir en slags mini-spotteterrasse; denne er bl.a. skiltet som
utendørs røykeområde, og er selvsagt da "airside" altså i ren sone, etter sikk. kontrollen;
dog kan selvsagt dette ikke sammenlignes på noen måte med den store offisielle
terrassen (i en noe midl. forminsket størrelse nå for tiden pga byggearbeid).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...

Last edited by Blackhawk; 25-05-2015 at 02:43.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 09:45   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Takk for bildene. Veldig bra med all informasjonen om flyene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2015, 18:18   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post

Over: Denne ble litt langt bort, så dårlig kvalitet - dog er det en militær
Airbus A330-200 (A330-200MRTT), som tilhører Royal Air Force i England. Maskinen
ble levert ny pr. aug. 2014, men hadde sin "first flight" tilbake i juni 2009,
så maskinen er allikevel ca. 6 år gammel.
Artige bilder fra naboflyplassen - i alle fall deler av året...

Bar Yehuda i Israel slår Schiphol ned i støvlene når det gjelder lavest med sine 378 meter under havets overflate. I Nederland ligger Lelystad også lenger under havets overflate som ikke er overraskende siden det var havbunn for 50 år siden...

RAF leier faktisk inn disse flygende bensinstasjonene fra Put a Tiger in Your Tank Airlines (Tiger Benzin som faktisk var norsk inntil Esso kjøpte dem og spredte det gale budskap over hele verden) ellers kjent som AirTanker som er et konsortiume ledet av Airbus. De flyr for 10 og 101 Sqd fra RAF Brize Norton utenfor Oxford. Disse to skvadronene fløy tidligere flyenes fly, VC10.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 02:52   #19
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Takker for alle kommentarer og tilbakemeldinger,
setter jeg pris på!!
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2015, 11:48   #20
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Mai 2015: Del:1 Amsterdam Schipol (AMS/EHAM)

Takker og bukker!
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mai 2015: Del:2 CPH/Kastrup, mer fra AMS, og leiebilen: Blackhawk Bilder & foto 8 26-05-2015 11:50
Malmö Aviation flyver Umeå-Amsterdam (2.April-17.Mai 2015) Trdfly Flyforum 2 23-10-2014 01:05
Mai2013: Del 2: AMS: Schipol+fly/2 x Jr.Suite: Radisson Blu Blackhawk Bilder & foto 10 27-05-2013 20:42
Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2 Blackhawk Bilder & foto 19 08-09-2011 13:47
Amsterdam: Schipol (AMS), samt DY-flyvn.++, Del:1 Blackhawk Bilder & foto 13 05-09-2011 20:55


All times are GMT +2. The time now is 02:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.