Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2014, 18:41   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
SAS Ny SAS spareplan på vei?

http://borsen.dk/nyheder/virksomhede...er_omkuld.html

Quote:
SAS kom i morges med en kryptisk meddelelse om, at resultatet i år bliver positivt inklusiv de positive effekter fra pensionsplanen på godt og vel 1 mia. kr.

Dermed sænker SAS minimumskravet til resultatet med 1 mia. kr., for før var forventningen et positivt resultat eksklusiv effekterne fra pensionsplanen.

"Det er ekstremt bekymrende. SAS står i en yderst alvorlig situation," siger Jacob Pedersen.

SAS bliver derfor ifølge Jacob Pedersen nødt til at komme med et tillæg til den eksisterende spareplan ved halvårsregnskabet.

Det er ellers kun halvandet år siden, SAS præsenterede en spareplan, der skal give besparelser på 3 mia. svenske kr. frem mod 2015.

Trods de store besparelser forventer Jacob Pedersen, at SAS kommer ud af 2014 med et underskud på en 0,5 til 1 mia. kr.
Ja, da får vi vente til 18 juni når Q2 rapporten legges frem.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 19:08   #2
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Hva skal en sådan spareplan inneholde:

Kan gjette på:
  • B736 utfases i 2014-16 --> OSL forblir B73W/B73H base, ARN blir A320NEO base, CPH forblir A320CEO base
  • CRJ900 driften overtas av 3. part-->QA,JT,KF
  • Kutt i frekvenser.
  • ATR-avtalen med JT utvides, CRJ200/QA exit
  • Effektiviseringer i Ground Handling.Har ikke noe formening om hvor, men SGH var vel unntatt for efektiviseringer sist, siden de likevel skulle selges. Men salget drøyer jo.
  • Nedleggelse av crew-base på SVG og TRD
Dash is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 21:05   #3
Fysikeren
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hva skal en sådan spareplan inneholde:

Kan gjette på:
  • B736 utfases i 2014-16 --> OSL forblir B73W/B73H base, ARN blir A320NEO base, CPH forblir A320CEO base
  • CRJ900 driften overtas av 3. part-->QA,JT,KF
  • Kutt i frekvenser.
  • ATR-avtalen med JT utvides, CRJ200/QA exit
  • Effektiviseringer i Ground Handling.Har ikke noe formening om hvor, men SGH var vel unntatt for efektiviseringer sist, siden de likevel skulle selges. Men salget drøyer jo.
  • Nedleggelse av crew-base på SVG og TRD
Virker plausibelt, men undrer mig over, at du forventer, at Oslo forbliver 737-base, og ikke også bliver A320?

Ifølge denne artikel, så er SAS på vej med en afgørelse på dette spørgsmål:

http://www.check-in.dk/SAS-snart-kla...flaadestrategi
Fysikeren is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 21:20   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Man skulle vært i pluss allerede etter Core SAS, men det begynner å bli en stund sidn nå. Ting skjer hele tiden, og det ser ut som at man ikke engang rekker å bli ferdig med en spareplan før en neste spareplan må innføres.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 21:21   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by Fysikeren View Post
Virker plausibelt, men undrer mig over, at du forventer, at Oslo forbliver 737-base, og ikke også bliver A320?

Ifølge denne artikel, så er SAS på vej med en afgørelse på dette spørgsmål:

http://www.check-in.dk/SAS-snart-kla...flaadestrategi
Poenget er vel å harmonisere uten å investere seg ihjel? Å bytte til en flåte av enten bare 320 eller 737 koster mye og tar lang tid når det er snakk om nærmere 100 stk 737, og besparelsen er nok en del mindre enn den rasjonaliseringen som har pågått fra 2010 til 2014. Skal man ha nye fly så er det også leveringstidspunkt inne i bildet. Enhetsflåte på kortdistanse er nok en del år fram i tid, et sted etter 2020.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 21:50   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,537
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Man skulle vært i pluss allerede etter Core SAS, men det begynner å bli en stund sidn nå. Ting skjer hele tiden, og det ser ut som at man ikke engang rekker å bli ferdig med en spareplan før en neste spareplan må innføres.
Njaa ... det er vel snart 25-årsjubileum .. den første store spareplanen kom vel ca 1990 og kostet meg nesten jobben .... Siden er det gått slag i slag ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 08:27   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Hva skal en sådan spareplan inneholde:

Kan gjette på:
  • B736 utfases i 2014-16 --> OSL forblir B73W/B73H base, ARN blir A320NEO base, CPH forblir A320CEO base
  • CRJ900 driften overtas av 3. part-->QA,JT,KF
  • Kutt i frekvenser.
  • ATR-avtalen med JT utvides, CRJ200/QA exit
  • Effektiviseringer i Ground Handling.Har ikke noe formening om hvor, men SGH var vel unntatt for efektiviseringer sist, siden de likevel skulle selges. Men salget drøyer jo.
  • Nedleggelse av crew-base på SVG og TRD
Jeg for min del tror at SK er langt bedre tjent dersom man satser pa en stor ordre av C-Series.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 09:21   #8
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg for min del tror at SK er langt bedre tjent dersom man satser pa en stor ordre av C-Series.
Tror ikke SAS tørr å satse på en helt flytype med Q400 skandalen friskt i minne. Mulig der kommer en ordre på C-Series senere, men tror ikke den kommer før i 2020+.....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 09:28   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Tror ikke SAS tørr å satse på en helt flytype med Q400 skandalen friskt i minne. Mulig der kommer en ordre på C-Series senere, men tror ikke den kommer før i 2020+.....
Du har sikkert en sterkt argument med dette. Bombardier sitt omrykte er ikke den beste. MEN, dersom den holder med C-Serien hva de lover, sa far du en 100-seter med 738-setekostnader. Dette vil gi SAS effektiv den mulighet a fly high-frequency mot Norwegian sine 738 - pa mer eller mindre samme kostnads-nivea.

Kikker man hvor SAS sine kabinfaktorer ligger, sa er det soleklart at SAS egentlig trenger mindre fly. Men - dagens versjoner koster idag per sete en god del mer enn de store siblings. Problemet er bare at dersom SAS satser bare pa disse fly, sa far de en fryktelig problem: De ma fylle alle disse tomme seter. Alrede nar ser man pa visse ruter at ogsa SAS har begynnt a "kaste bort" seter - uansett til hvilked pris, bare fa fyllt disse seter.

Jeg er absolut sikkert at SAS vil - i all stilhet - ta ut noen frekvenser etter sommer-ferie, kanskje ogsa för de starter. De ma ta ut kapasitaeter, ellers sa flyr de direkte inn i ett kjempe-smell for 2014.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 12:21   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,604
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Du har sikkert en sterkt argument med dette. Bombardier sitt omrykte er ikke den beste. MEN, dersom den holder med C-Serien hva de lover, sa far du en 100-seter med 738-setekostnader. Dette vil gi SAS effektiv den mulighet a fly high-frequency mot Norwegian sine 738 - pa mer eller mindre samme kostnads-nivea.

Kikker man hvor SAS sine kabinfaktorer ligger, sa er det soleklart at SAS egentlig trenger mindre fly. Men - dagens versjoner koster idag per sete en god del mer enn de store siblings. Problemet er bare at dersom SAS satser bare pa disse fly, sa far de en fryktelig problem: De ma fylle alle disse tomme seter. Alrede nar ser man pa visse ruter at ogsa SAS har begynnt a "kaste bort" seter - uansett til hvilked pris, bare fa fyllt disse seter.

Jeg er absolut sikkert at SAS vil - i all stilhet - ta ut noen frekvenser etter sommer-ferie, kanskje ogsa för de starter. De ma ta ut kapasitaeter, ellers sa flyr de direkte inn i ett kjempe-smell for 2014.
Jeg er redd for at du er nærmere sannheten her en mange tror R......
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2014, 16:47   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Man skulle vært i pluss allerede etter Core SAS, men det begynner å bli en stund sidn nå. Ting skjer hele tiden, og det ser ut som at man ikke engang rekker å bli ferdig med en spareplan før en neste spareplan må innføres.
Ja, markedet har gjerne endret seg før gjeldende plan er ferdig ... Og uansett er det vel ikke noen grunn til å la seg overraske over at den ene spareplanen erstatter den andre. SAS må som alle andre selskaper jobbe med kostnadssiden, og det å kanalisere dette arbeidet (som skjer uansett) gjennom en helhetlig spareplan i stedet for å presentere det enkeltvis er jo en vanlig taktikk for å få med seg aksjonærene og å fremstå som handlekraftige.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2014, 05:59   #12
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

For ä sette litt futt i SAS' operasjons-skjema, effektivisere produksjonen til lavere trip cost, motivere personalet med noe helt nytt og unikt, ä sette et godt spark i maurtuen ville vaere ä bygge om sine A320 til H20QR eller bytte samtlige 737 + A320 inn mot nye H20QR NEO + H21QR NEO ... resten ville vaere 'gammelt nytt' og C-Series er bare enda èn bulk-loaded feeder-flytype, derfor foreldet fra för födselen !

Last edited by Frequent Traveller; 11-05-2014 at 06:01.
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 01:28   #13
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Hadde en gang likt å se SAS prøve å fokusere på de som er interessert i å betale for business og gjøre det mer attraktivt. Wrap class ser ikke ut til å funke, for hverken KL, BA, LH, AF, SU, AY, FI m.fl. ser ut til å hoppe på den trenden.

Har bestilt to turer i biz, reiser for egne penger og SK var dessverre ikke aktuelle. Mye pga reiseruter, men produktet er heller ikke så bra som BA som ble valget.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 11:52   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Wrap class ser ikke ut til å funke, for hverken KL, BA, LH, AF, SU, AY, FI m.fl. ser ut til å hoppe på den trenden.
Gir Plus dårligere inntekter i forhold til utgifter enn Extra og Biz gjorde i Europa tidligere?
Synes antall i plus er større enn i fjor og forfjor, men vet selvsagt 0 om gjennomsnittlig billettpris.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 12:26   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,317
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Hadde en gang likt å se SAS prøve å fokusere på de som er interessert i å betale for business og gjøre det mer attraktivt. Wrap class ser ikke ut til å funke, for hverken KL, BA, LH, AF, SU, AY, FI m.fl. ser ut til å hoppe på den trenden.
Men samtidig så sliter de fleste også disse minst like mye som SAS med å tjene penger på intra-Europeisk
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 12:26   #16
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Hadde en gang likt å se SAS prøve å fokusere på de som er interessert i å betale for business og gjøre det mer attraktivt. Wrap class ser ikke ut til å funke, for hverken KL, BA, LH, AF, SU, AY, FI m.fl. ser ut til å hoppe på den trenden.

Har bestilt to turer i biz, reiser for egne penger og SK var dessverre ikke aktuelle. Mye pga reiseruter, men produktet er heller ikke så bra som BA som ble valget.

För många företag och statsanställda i Skandinavien är businessclass ett stort NO för resor 2014...spciellt för intra Europa resor.
KL, BA, LH, AF har säkert en hel del connecting pax i shorthaul bisinessclass som sedan reser vidare på interkont businessclass.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 22:52   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Jeg vil tro at flere reiser med SAS Plus enn med Business/Economy Extra, men samtidig er prisene på Plus mye lavere, så ikke sikkert det foreløpig har gitt den effekten SAS trodde. Men jeg liker det på en måte - veldig enkelt, svært bra tilbud på flyplassen, lave priser tilgjengelig og mye EuroBonus-poeng, men til tider litt kjedelig ombordopplegg.

Har fløyet mye med SAS, stort sett i Plus i vinter, og det aldri sånn lenger at det bare sitter en-tre passasjerer foran lenger.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2014, 23:10   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post

Har fløyet mye med SAS, stort sett i Plus i vinter, og det aldri sånn lenger at det bare sitter en-tre passasjerer foran lenger.
Nei, og virker som turister er mer villige til å betale for det også. Til Alicante og Nice i fjor i juli var det vel ca 3 rader med Plus, mens Barcelona og Malaga i år har vært 5-7 omtrent fulle rader Plus der de fleste er turister og gjerne pensjonister. For et par år siden var det gjerne 1-3 pax i biz og 6-10 pax i Extra fra CPH til f.eks. MAD, FCO og MXP.
Belegget på Spaniaflyene har imponert meg i vår, flere har hatt over 180 pax.

Innenriks har det derimot vært omvendt, det har vært mindre folk i Plus enn jeg egentlig har forventet. Som regel ikke mer enn 6-7 rader med totalt 15-25 pax. Kan være at jeg ikke pleier å reise på typiske pendleravganger.

Det kan jo være en langsiktig plan, få folk til å kjøpe produktet, og etter hver skru opp prisene.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 12-05-2014 at 23:13.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 00:05   #19
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 853
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Innenriks har det derimot vært omvendt, det har vært mindre folk i Plus enn jeg egentlig har forventet. Som regel ikke mer enn 6-7 rader med totalt 15-25 pax. Kan være at jeg ikke pleier å reise på typiske pendleravganger.
Kommer veldig an på hvilke innenriksruter du reiser på. Min erfaring er at SVG-OSL-SVG i pendlertiden ofte er halve flyet i Plus.

På vestlandsrutene SVG-BGO-TRD og SVG-TRD er det enormt mange i Plus. Gjerne bare 1-2 rader bakerst som er GO. For et par uker siden var jeg med på at -600 maskinen som fløy TRD-SVG som SK4484 var kun SAS Plus. Det er riktignok en ettermiddagsavgang (13.55) som passer ekstremt godt for oss som kun er på dagstur.

Så mellom Stavanger og Trondheim der SAS har monopol på ruten tjener de hvertfall grovt.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg vil tro at flere reiser med SAS Plus enn med Business/Economy Extra, men samtidig er prisene på Plus mye lavere, så ikke sikkert det foreløpig har gitt den effekten SAS trodde. Men jeg liker det på en måte - veldig enkelt, svært bra tilbud på flyplassen, lave priser tilgjengelig og mye EuroBonus-poeng, men til tider litt kjedelig ombordopplegg.

Har fløyet mye med SAS, stort sett i Plus i vinter, og det aldri sånn lenger at det bare sitter en-tre passasjerer foran lenger.
Kan skrive under på at det er blitt bedre belegg foran i flyene. Og ser du vekk fra maten så er det et bra alternativ i forhold til mange konkurrenter sin Biz, med tanke på pris. Har fløyet mye ut i Europa og har hatt ledig midtsete 100% av turene (ex intra skand), men det har vært farlig fult noen ganger. Men totalt sett er det veldig positivt med tanke må manglende sidemann.

Det eneste SAS må få en ordning på er å få til en bedre ordning for blokert midtsete for de best betalende kundene, et konsept likt det Air New Zealand har hadde vært glimrende.

Der du har ordinær klasse "Seat", lik GO. Klassen "Works" lik SAS Plus, med seating fremme + mat. Men Air NZ har også Works Delux som er det samme som sistnevnte + ledig midsete. Helt glimrende etter min mening.

Slik det er i dag så er det ikke SAS som blir booket når jeg får hasteturer ned i Europa. Ikke veldig god opplevelse og betale 4000 for en enveisreise og bli sittende i sete 2B. Da er det lett å velge Lufthansa Biz i stedet.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2014, 00:23   #20
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ny SAS spareplan på vei?

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Kommer veldig an på hvilke innenriksruter du reiser på. Min erfaring er at SVG-OSL-SVG i pendlertiden ofte er halve flyet i Plus.
Stemmer nok det ja. Har planlagt OSL-SVG-OSL på torsdag på pendleravganger. 40% Plus vestover og 50-65% Plus på returen avhengig av hvilken avgang jeg velger. Det er jo ganske naturlig at det blir satt av mange rader til Plus på slike avganger også, når det er 5 avganger i løpet av 2:45h. Litt begrenset hvor mange "helgeturister" som skal fra A til B og som absolutt har lyst til å reise om ettermiddagen.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jet time i økonomisk uvær med akutt spareplan Cockpitview Flyforum 13 19-01-2015 21:10
Lufthansa spareplan - drastiske ændringer jefi99 Flyforum 77 01-04-2013 15:57
SAS på vei opp? 77W Flyforum 8 29-10-2010 12:32
Kabinpersonalet sier nei til spareplan MartinL Flyforum 29 08-07-2009 12:08


All times are GMT +2. The time now is 09:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.