Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-08-2014, 09:30   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

OBB 84 En flyreise paa mindre afrikanske flyplasser

Jeg skulle en langhelgtur til Kenyas kyst. Der finner man deilige strender, litt innpaaslitne men saa morsomme selgere, dykking og god mat. Denne turen innebar fire kenyanske flyplasser, tre nye for min del og ett nytt kenyansk flyselskap, Air Kenya Express, i tillegg til velkjente Kenya Airways, samt Rwandas nasjonale selskap Rwandair. Jeg tok noen bilder, men ikke nok egentlig.

Siden jeg bor i Goma i Congo, hvor det ikke finnes flyplass med rutefly jeg kan ta (alt congolesisk er paa EUs no fly liste), tar man turen de tre timene det tar aa reise landeveien til Kigali i Rwanda. Dit er veien bra og landskapet vakkert, men jeg har tatt denne turen saa mange ganger at jeg er blitt litt blassert og jeg tar en lur om jeg klarer.

Flyplassen i Kigali utvides og moderniseres stadig. Den er fortsatt liten, men er blitt ganske funksjonell, selv om den fortsatt er en byggeplass. Avgang mot Kenya var paa en velkjent rute; Kenya Airways til Nairobi Jomo Kenyatta. Kenya Airways har tre flyvninger daglig fra Kigali til Nairobi. De gaar stort sett i slynge med Bujumbura i Burundi og hvordan det flys avhenger av ukedag og tidspunkt. Avgang denne gang var direkte til Nairobi med EMB-170 paa det ukristelige tidspunkt kl. 02:55. Vi boardet og tok av tidlig. Flytiden er en god time, men jeg sovnet fort og vaaknet da hjulene tok bakken paa Jomo Kenyatta International. Klokken var fortsatt altfor tidlig og det var ingen koe ved grensekontrollen.

Neste fly skulle gaa kl. 09:30, men fra Nairobis mindre flyplass Wilson og det tok droeyt 20 minutter i taxi dit. Jeg visste om et trivelig sted aa tilbringe et par timer til frokost; Aero Club har en hyggelig cafe med terasse med utsikt over rullebanene. Wilson er ingen stor flyplass, men spredt utover et stort omraade og de fleste flyselskapene har sine egne smaa terminaler. Flyplassen preges av smaa rutefly og privatfly. Den er viktig for safariturismen da folk bringes direkte ut i til flystriper bushen.

Det ble tid for check-in hos Air Kenya . Grunnen til at jeg skulle fly herfra var aa proeve en ny flyplass i en by jeg har vaert i mange ganger, samt at man kan fly omtrent direkte til stranden til flystripen Ukunda/Diani. Air Kenyas terminal er liten og man checker-in bagasjen med en gang man entrer terminalen og man faar en kvittering, litt som naar man gir fra seg bagasje ved flytrappen. Jeg hadde kun haandbagasje paa foerste flyning, men hos Air Kenya maa det meste inn i flybuken. Jeg tok ut verdisaker og gikk til check in 5 meter fra inngangen. Et orange ombordstigningskort ble delt ut og jeg satte meg deretter paa benkene for aa kikke litt ut paa aktiviteten utenfor. Flere smaa fly, Twin Ottere og helikoptre tok av og landet. Mitt fly, en Dash-8-100 med 37 seter stod rett ved utgangen er det stoerste flyet Air Kenya har i sin flaate. Det var smekkfult og free seating og jeg satte meg paa rad 1 ved vinduet. Avgang skjedde uten problemer og flyvertinnen startet serveringen. Jeg ble ganske imponert over hva man fikk i lopet av denne timen i luften; en god kyllingsandwich, juice, vann og varme drikker. En smooth flyvning over det vakre Kenya ble det og landing 10 minutter etter tidtabell. Ukunda flystripe er ikke mye mer enn rullebane og et lite hus. Bagasjen ble lastet ut paa tralle trillet til utendoers bagasjeutlevering. Returpassasjerene ble sluppet ombord fort som svint og den ene motoren snurret under hele bakkeoppholdet.

Hotellet hadde sendt en taxi og etter droeyt fem minutter var jeg fremme. Jeg led av soevnuderskudd og la meg i sanden 100 meter unna for aa sove etter at formalitetene var unnagjort.

Etter et par dager med sol (og litt regn), bad og dykking bar det mot Mombasa flyplass. Denne dagen gikk det fly direkte til Kigali saa da droppet jeg turen via NBO. Mombasa Moi Airport ligger ca. 90 minutter unna Diani Beach avhengig av trafikk og hvor lenge man maa vente paa fergen som krysser Mombasas store havn. Jeg delte taxi med en kollega og det gikk relativt rask og vi ankom to timer foer avgang. Det tok en stund aa faa ombordstigningskort da det var noe datakroell. Pytt pytt vi hadde fortsatt litt tid til aa sitte i VIP Safari Lounge som vi kunne entre med Priority Pass. Den var mildt sagt litt under pari; Kun pulverkaffe, noen smaa sandwicher, brus oel og chips. Wifi og datamaskiner i loungen fungerte ikke. Det var uansett ikke saa lenge aa vente til boarding. Rwandairs 737-800 kombinerer Mombasa med flyvninger til Dubai 3 ganger i uken. Oevrige dager gaar det direkte Kigali-Dubai. Det 2/3s fulle flyet tok av tidlig og det tok halvannen time til Kigali. Litt mat ble gitt underveis, men paa drikkefronten var det kun kaldt aa faa, kaffe og te hadde de ikke. Alt var kanskje gaatt med fra Dubai, det laa jo en kopp i matboksen. Vel vel, man fikk se Kilimanjaro fra luften saa det var ikke saa farlig.

Etter landing, bar det igjen tilbake til Goma i bil. En kort men fin tur var over. Skal man til Diani er Ukunda svaert praktisk ettersom man slipper trafikk og ferge. Man maa normalt bytte flyplass i Nairobi, saa man maa beregne litt tid til dette, spesielt om det skjer i rushtiden, da trafikken kan vaere helt haaploes.

Bilder:
Bilde 1) er fra Diani/Ukunda flystripe med den ene propellen igang under hele bakkeoppholdet.
Bilder 2-4 er fra Nairobi Wilson flyplass.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Ukunda 2.jpg
Views:	800
Size:	53.0 KB
ID:	37362   Click image for larger version

Name:	Ukunda 3.jpg
Views:	794
Size:	49.1 KB
ID:	37363   Click image for larger version

Name:	Ukunda 4.jpg
Views:	783
Size:	47.7 KB
ID:	37364   Click image for larger version

Name:	Ukunda 5.jpg
Views:	778
Size:	48.9 KB
ID:	37365  

Last edited by jb1; 07-08-2014 at 09:40.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2014, 09:44   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: En flyreise paa mindre afrikanske flyplasser

Takk for nok et innblikk fra reising i Afrika
Old 08-08-2014, 19:39   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for Afrika-rapporten. Men som du sier selv, husk flere bilder. Gjerne fra litt mer enn fly.

Old 14-08-2014, 01:05   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Spessielt flyselskap Følte du deg ellers trygg i Nairobi? Er litt usikker på å dra til Kenya og Tanzanina. Så du noe til TSE TSE fly der? Hvar det mye mygg?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2014, 09:39   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Spessielt flyselskap Følte du deg ellers trygg i Nairobi? Er litt usikker på å dra til Kenya og Tanzanina. Så du noe til TSE TSE fly der? Hvar det mye mygg?
Jeg har vaert mange ganger i Nairobi og jeg har aldri hatt problemer der. Men det gjelder aa ta sine forholdsregler; gaa ikke lange strekninger og vit hvor du ikke maa gaa overhodet. Ta taxi! Trafikken er ofte forferdelig men det fine med Nairobi er at det finnes serioese taxiselskaper, selv om det kan ta dit aa komme hit og dit.

Tanzania har jeg ikke vaert i siden 2005, men da bodde jeg der i 4-5 maaneder. Tanzania er generelt sett litt tryggere enn Kenya, men mindre utviklet.

Jeg ville ikke noelt med aa dra til noen av disse landene, bortsett fra Kenyas nordlige kyst for tiden.
Reply

Posting Rules