Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2012, 17:22   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Avinor Snart kan du ta flybuss fra Jæren

Sakset fra Aftenbladet.no

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...n-3004230.html

Om ikke direkte stort og ambisiøst, så det i allefall en god begynnelse.

Quote:
Rogaland Taxi og Avinor bekrefter at flybusstilbudet er på plass på Bryne allerede i begynnelsen av september.

Flybussen kommer til å kjøre fra Bryne stasjon og målet er at avgangene skal passe med togtidene. Går alt etter planen kan en reise kollektivt fra Egersund til Sola på en drøy time.

Old 24-07-2012, 22:49   #2
lanorge
ScanFlyer Silver

Default Re: Snart kan du ta flybuss fra Jæren

Avganger to ganger i timen er jo veldig bra. Men lurer på hva prisen blir. Når man kun trenger fem passasjerer per buss for at det skal gå rundt må det være en del hundrelapper det er snakk om.

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 00:02   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty

Halvtimesavganger må jo være veldig bra. I Osloområdet kjøres de fleste flybussene med tilsvarende. Untakene er såvidt meg bekjent SAS flybuss fra sentrum og Flybussekspressen fra Bekkestua via Ringveien og Østre Akervei som går hvert 20. minutt. Bruker sistnevnte jevnlig, og ikke sjelden er det under ti pax utenfor rushtid (formiddag) retning OSL. Prisene er fra 220,- og nedover (halv pris for pasasjerer med forhåndsbetalt kundekort). Returen er trolig bedre belagt, ettersom morgenflyene fra ute i Europa begynner å ankomme. Tilsvarende er morgenavgangene tildels smekkfulle, men tilnærmet tomme på returen.

Last edited by Bergern; 25-07-2012 at 00:06.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 02:09   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Avganger to ganger i timen er jo veldig bra. Men lurer på hva prisen blir. Når man kun trenger fem passasjerer per buss for at det skal gå rundt må det være en del hundrelapper det er snakk om.
Kan jo prøve å anta noen tall. Egersund-SVG er ca. 75 km, iflg. Google Maps. Om vi antar et snittforbruk på 1 l/mil og 14 kr/l for diesel blir det 7,5*1*14=105 kr. Delt på 5 blir det 21 kr. Videre kan en anta at sjåføren får betalt for eksempel 300 kr for å kjøre den timelange turen, dvs. 60 kr. på hver av de 5. Da er prisen oppe i 80 kroner, og jeg antar at det da bør være mulig å prise billettene innfor rimelighetens grenser og fortsatt ha overskudd som dekker en akseptabel del av de faste kostnadene til vedlikehold, administrasjon, osv.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2012, 09:39   #5
LN-JTE
ScanFlyer Blue

LN-JTE's Avatar

Bussen skal gå tur retur Bryne stasjon, så rundt tur ca 5 mil. 1 liter på mila er for lite på denne type kjøring på en stor sprinter, å budsjettere med mindre enn 1.5 ville ikke jeg gjort. La oss si at de optimistisk klarer seg med 2 busser. 15 liter/time ca 210 kr
600 kr timen for 2 mann: da er mann oppe i 40 kr/pax om det er 20 pax, 5 per avgang. Så har man kostnader på vedlikehold, fornye parken en gang i blandt osv. Noe lavere enn ca 70 kr pr pax fra Bryne hadde jeg ikke gått. Så kan man heller gi litt incentiver til de som reiser ofte.

Så 5 pax for å gå rundt baserer jeg på at bilene er allerede tilgjengelig, og at man vil prøve markedet. Skal ruta vare må det nok mer til en 5 i snitt.

Håper det går rundt og den blir levedyktig.
Old 25-07-2012, 10:05   #6
krølle
ScanFlyer Crusty

Vel, når utgangspunktet er Bryne så er jeg spent. I sin tid når der gikk flybuss fra Sandnes, Norges 8. største by ( ? ), så hadde den et snitt på 1 passasjer pr. tur, så Bryne er jeg skeptisk til, men for all del.
Begge plasser er stoppested for Jærbanen, men det er vel eneste som er noenlunde likt.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 11:05   #7
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Jeg har faktisk litt tro på denne ruta. Met enn den ruten som flybussen en gang kjørte til Sandnes.

Av den enkle grunn av at det er mye billigere å kjøre til Sandnes fra Sola, enn f.eks. til Bryne. Husker selv fra min tid som drosjesjåfør at en tur til Bryne var mye mer innbringende enn en tur til Sandnes.

Posting Rules