![]() |
|
![]() |
#1 |
Flysitter
|
![]()
Siden jeg for tiden jobber i Bergen så har det blitt noen turer på Mesta plassen. Takk til Piddien og dere andre for hyggelige timer
![]() Disse bildene er tatt de siste 2 ukene. Tar gjerne mot kritikk. Sky Airlines Boeing 737-900 TC-SKP ![]() West Air Europa BAE ATP LX-WAK ![]() Volga Dnepr AN-124 RA-82044 ![]() ![]() Icelandair Boeing 757-200 TF-FIJ ![]() Gulfstream G-550 VP-CJL ![]() SAS Boeing 737-500 LN-BUC ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fine bilder, særlig det av Sky-maskinen var flott
![]() ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som Inger sier Sky maskinen var flott, helt perfekt panorert. Når det gjelder de andre bildene har du brukt noen effekt filter?, jeg synes de ser litt uskarpe ut.
Bildet av AN-124 ser skikkelig retro ut pga uskaprheten, noe som er stilig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Man kimser ikke med BGO, mye flott som kommer der også. SKY havnet på favorittlisten min.
![]() |
#5 |
Flysitter
|
![]()
Er helt enig. De fleste bildene ble uskarpe. De er tatt uten filter. Kan det være meg og VR som ikke er helt venner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hva slags kamera og objektiv har du? IS kan ofte lage trøbbel.
Prøv feks. Tv(Canon)/ S (Nikon) modus og sett lukkertid til 1/500s og slå av IS. ISO på auto, det burde hjelpe på skarpheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flysitter
|
![]()
har Nikon d5100 og Nikon 28-300 F3,5-5,6 ED VR, Bildene er tatt i A modus med blender mellom F6-f11.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Der har du problemet
![]() Når du har VR på, vil kameraet velge en lengre lukkertid. Flyet flytter på seg og blir uskrapt. VibrationReduction(Image Stabilization) fungerer kun på stillestående motiver. Noen mer avanserte objektiv har en IS mode II som man kan bruke når man panorerer. Still inn største tilgjengelige blender(minst blender tall feks F5.6) og bruk Auto ISO, slå av VR. Eller bruk S på 1/500s, Auto ISO og slå av VR. Generelt gjelder regelen minste lukkertid for ett skarpt håndholdt bilde = 1/2 x brenvidden i mm feks. 1/300*2 = 1/600s Det er bare å prøve seg fram ![]() Last edited by Kanon; 08-06-2012 at 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flysitter
|
![]()
Aha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bra bilder dette her! Godt jobbet.
Var en bra dag igår med mye bra trafikk og mange folk! Aleksander
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder, SKY-maskinene er lekre med sine liverys
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fine bilder dette her, godt jobba
![]() SH
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Mange Canon og Pansonic objektiver fungerer dårlig med IS på panoreringer, Nikon har jeg ingen erfaring med ![]() IS har ingenting for seg på lukkertider over ca 1/2 x brennvidden i mm. Ved 50mm 1/100s, 200mm 1/400s osv |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Høres veldig merkelig ut. Uansett har jeg visst lært noe nytt i dag også ![]() At IS ikke har noe for seg på de lukkertidene vs brennvidden du nevner er vel å ta litt hardt i. Det er høyst individuelt hva man får til gitt crop-faktor,dagsform og generell teknikk. Dvs du er ikke garantert skarpe bilder selv om du dobler lukkertiden for en gitt brennvidde. Så for noen vil jeg nok mene at IS/VR har sin berettigelse.
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Du har helt rett i at kameraet ikke velger automatisk lengre lukkertid med IS aktivert. Ser ut som om jeg har greid å lure meg selv til å se en sammenheng som ikke eksisterer.
Kan være fordi jeg ofte kun har IS aktivert når det er dårlig med lys ![]() ![]() ![]() http://xkcd.com/552/ Quote:
Det virker som om IS er mer avansert en jeg kunne forestille meg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() IS/VR er utvilsomt rimelig avanserte greier. Har lest meg opp og forsøkt å omsette i praksis i hvert fall hva Nikon angår. Vil nok tippe at kanskje Canon IS funker tilsvarende.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja enig
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Litt bilder fra mai @ BGO + oppstart JFK-BGO | Tom McNikon | Bilder & foto | 4 | 22-10-2014 16:18 |
Litt av meg fra det siste halvår | Tom McNikon | Bilder & foto | 4 | 28-06-2013 12:42 |
Litt til fra de siste dager :) | Tom McNikon | Bilder & foto | 15 | 22-04-2011 12:37 |
Litt blanding fra de siste ukene | RAHelland | Bilder & foto | 13 | 21-09-2010 20:09 |
OT: Siste bilde fra BGO 2006 og første 2007 fra meg... | G-COLE | Flyforum | 3 | 02-01-2007 09:43 |