• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

50 seteren - død eller ikke?

Someone

Moderator
Medlem
50 seteren - død eller ikke?

Mens de fleste har avskrevet 50 seters jet som et dødt konsept for lenge side, er verken Embraer eller andre aktører like negative. Så spørsmålet er fortsatt om vi har sett den siste nye 50 seteren, eller om det i fremtiden vil komme en ny modell?

https://www.flightglobal.com/news/articles/lively-debate-about-potential-for-new-50-seat-jet-460505/

Embraer sees an opportunity to develop a new 50-seat jet, and SkyWest has interest in ordering several hundred.

But that does not mean such an aircraft will actually get built.
 
Re: 50 seteren - død eller ikke?

USA var jo stormarkedet for disse, med CRJ-200 og ERJ-145. I tillegg til høyt drivstoff-forbruk pr sete har pilotmarkedet endret seg. En typisk styrmannslønn hos en regional i USA er over det doble av hva den var for 10-15 år siden. Tidligere kunne begynnerlønn være ned mot 10USD pr time, dvs 10-12k pr år. I dag er første års betaling i flere selskaper som opererer 50-setere 60-70k, med en timelønn på 51USD.

Jeg har ikke tro på noe mindre enn 70 seter når det gjelder jet.
 
Re: 50 seteren - død eller ikke?

I tillegg vurderer Longview aviation/de Havilland å blåse nytt liv i Dash8 med 50 seter.
De Havilland will also study potential demand, particularly in North America, for stretched or shortened Dash 8 variants, says Young, noting most 50-seaters in service are nearing retirement. North American airlines operate about 870 aircraft in the 50-seat category, the vast majority being aging CRJs and Embraer ERJs, according to Cirium fleets data.

Those types are long out of production and few replacement options exist beyond ATR's 42-600 turboprop. As a result, United Airlines is actually ripping seats from 70-seat CRJ700s to create 50-seaters dubbed CRJ550s.

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-de-havilland-eyes-dash-8-resurgence-460454/
 
Back
Top