View Single Post
Old 20-09-2020, 15:18  
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: SAS/NAS hvor mange måneder før konkurs..eller ?

Quote:
Originally Posted by toftos View Post
Men er det virkelig bærekraftig å redde alle selskapen ? Alle taper store penger i dagens market og eg ser ikke for meg at det blir mange selskap med overskudd neste år heller. Ser man i Norge\norden så må staten(e) ut med mye penger for at sas og Norwegian skal overleve vinteren, så kan man håpe at inntjeningen neste sommer blir vesentlig høyere en i år, men blir det nok til å overleve neste vinter ? Sånn som eg ser det, så er det ikke plass til så mange flyselskaper som vi har no på mange år, så noen må gå under for at andre skal overleve. Norwegian og sas taper vel opp mot 1 milliard til sammen hver mnd, hvor lenge kan man si at dette bare er midlertidig. Hopper man over på balløya så går BA 20 mill pund i underskudd hver dag, ikke småpenger vil eg si. Så er spm hva som skjer neste sommer, er såpass mange vaksinert slik at man kan reise fritt og uten fare for å få nye smittebølger. Vil folk ut å reise igjen allerede neste år ? Hvordan er den personlige økonomien til folk, blir reise en del av prioriteringen ? Eg ser dessverre veldig mørkt på de neste årene til reiselivsbransjen, men håper virkelig eg tar feil.
Man må være ærlig fra en visst punktum.

Da Corona krisen begynnte trodde mange at det kommer en snarlig rebound i traffik. Med de låne-garantier og stats-subsiderte ruter i Norge kunne man holde selskapene finansielt i lufta i 2020, kanskje vel inn i 2021.

Nå - 6 måneder senere - viser seg en helt annen bilde.
Rebound i traffik volum er meget fragil og det vil trekke seg i mange år i fremtida. Noen sier 2024, andre ser helt til 2028. Sånnheten er: Ingen vet.

Dermed er det soleklart at man kan ikke holde selskapne i livet med dagens instrumenter. Det vil komme konkurser, det vil komme carve-out*s av levedyktige deler av egentlig konkurse selskaper og ja, det vil komme massevis av oppsigelser i flybransjen. Dette vil ha ringvirkninger på flyplasser, flyprodusenter, tourist-næringen etc. pp.

Kanskje en carve-out DY MarkII er levedyktige, kanskje en carve-out SAS Norge er levedyktige. Kanskje det kommer en new-comer inn i marked med mindre fly som er bedre tilpassed den lave etterspørelse vi ser nå.

Ballen ligger nå hos EU. Mestenparten av reglverk for statshjelp gjøres i BRU. Det er forbannelse og velsignelse. På den ene hand er det positiv dersom det kommer et ny regelverk som gjelder alle i Europa. På den annen side bør vi huske at man rekker de fleste viktige hovedsteder fra BRU uten fly og Madame Verstager er kjent for sin personlig posisjon i henhold til flybransjen...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote