View Single Post
Old 02-12-2020, 09:02  
Fellowship
ScanFlyer Crusty

Fellowship's Avatar

Default Re: Flyprats adventkalender

I dag er det 2.desember
Kalenderen rykker 21 år bakover. Hvorfor 21 år? Hva skjedde da?

For 21 år siden skrev vi årstallet 1999, og for meg som flyspotter var det første sesong med "alt på 1 flyplass". Etter avskjeden med FBU ble det stadig flere turer til OSL når snøen forsvant og lyset ga rom for lange dager.
Selv var jeg fortsatt ikke på nett, og det var den samme gjengen jeg av og til traff på FBU som også lusket på jordvollene den første sesongen, og vi var en håndfull samlet på dager hvor det kom noe spesielt.

Den første nyheten var jo den nye B737-600 som SAS hadde begynt å ta i bruk. Også de ble levert med registreringer i de tre ulike land, og med to eller tre ulike konfigurasjoner ombord, for hhv europaruter eller innenriksruter.

20.mars var første turen jeg tok dit og bevilget meg tid til å kikke litt på fly.
SE-DNS "Signe Viking" ble levert til SAS 21.januar 1999, selv om det fløy første gang 2.mars 1998 og var et de flyene som Boeing brukte til sertifiseringen av 737-600. Det hadde CY112 seter i europa-config, og ses her ved pushback fra gate 43, med en MD-90 og en DC-9-41 bak. (Vi ser på jordvollinnkjøringa på østsiden at det var ikke mye tilrettelagt med snømåking og slikt vi er blitt bortskjemt med de senere årene).

I 2001 ble Signe Viking omregistrert til LN-RRY, og da er det nok noen som kjenner det igjen. i 2005 var LN-RRY det første 737-600 som fikk SAS Braathen farger, og var operativ for CNO fra første dag selv om det lille flagget på nesehjulsdøra ikke kom før i april 2006. I 2007 ble det med inn i SAS Norge men fløy fortsatt med SAS Braathens merker i et og et halvt år til.

1.oktober 2009 ble alt sammen Scandinavian Airlines igjen, men slik den så ut i 1999, ble LN-RRY ikke igjen før i 2013. Den fløy i over 20 år til wfu på OSL 7.august 2019, og 20 dager seinere dro den til St Athan for skraping.

SAS B737-683 SE-DNS at ENGM/OSL 20-03-1999 by Ole Johan Beck, on Flickr

Gi en middag, bli fast giver

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly

Last edited by Fellowship; 02-12-2020 at 10:02.
Fellowship is offline   Reply With Quote