View Single Post
Old 20-08-2020, 14:21  
FBI2012
ScanFlyer Blue

FBI2012's Avatar

Default Re: Avianca søker om konkurs

Dette letter neppe på den situasjonen Avianca nå befinner seg i, men så skal man huske på at selskapet også slet tungt og var beskyttet av Chapter 11 da brødrene Efromovich og Synergy Group kom inn på eiersiden i Avianca i 2004. Så ting er vel litt slik det pleier å være.

Hele Sør-Amerika er mer eller mindre gjennomsyret av korrupsjon. Alle de som går inn og investerer i foretak og industri der borte, blir uansett tilsmusset. Dessverre. På en måte er det kanskje mer interessant å merke seg HVA som faktisk blir straffeforfulgt og hvorfor? Hvem av konkurrentene tjener på at noen straffeforfølges og hvilke forbindelser har disse politisk? Og hvorfor blir andre ikke? Kriteriene for tiltale er ofte svært vilkårlig i Brasil.

Aviancas hovedeier, Germán Efromovich, er født i La Paz i Bolivia av polsk-jødisk familie og har statsborgerskap både i Colombia, Brasil og Polen. Han investerer bredt over hele Sør-Amerika, særlig innen olje og shipping. Egentlig helt tilfeldig at han gikk inn i luftfarten; en kunde var tom for penger, men gav 2 stk fly som betaling og med de startet han selskapet OceanAir(omdøpt til Avianca Brasil). Han har nære relasjoner til Brasils tidligere president Lula da Silva og jeg har ingen problemer med å forestille meg at cowboyen Jair Bolsonaro har bedt sine pitbuller i justisdepartementet om å gå nettopp dette selskapet ekstra nøye i sømmene. Den som leter, den finner...

Jeg fikk gleden av å hilse på Germán Efromovich da jeg boardet Avianca B787-maskinen fra Bogota til Barcelona for en tid tilbake. Det skjedde litt "commotion" da vi skulle til å boarde i BOG. En eldre kar med id-badge kom med et hale-heng av ansatte. Han fikk boarde oss i C-classe og jeg antok at det kanskje var siste dag før pensjonstilværelse så selskapet ville gjøre litt stas på ham. Jeg stusset da de to kvinnene foran meg stilte seg opp og tok bilde sammen med ham. Jeg spurte dem etterpå om dette var noen kjent person her i Colombia. De forklarte at dette var Germán Efromovich, eier av Avianca og en rekke annet over hele Sør-Amerika.
Jeg opplevde ham som en riktig herlig person som oste av iver og energi...men som mest av alt lignet min gamle sløydlærer. Nå sitter han altså fengslet i Brasil. Mon tro om han er like dyktig til å snekre paller som min gamle sløydlærer?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_1646.jpg
Views:	93
Size:	24.6 KB
ID:	49331   Click image for larger version

Name:	IMG_1649.jpg
Views:	91
Size:	24.4 KB
ID:	49332  

Last edited by FBI2012; 20-08-2020 at 14:43.
FBI2012 is offline   Reply With Quote