View Single Post
Old 11-12-2018, 01:28  
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,172
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå er det vel en nokså blå regjering som står bak dette ? Uansett tror jeg vi må bevege oss mot en realitet der også flyselskap er endel av markedet og de ønsker å tjene penger, enten det er SAS, Norwegian eller Alaska Airlines på linje med det firmaet jeg jobber for (og som jeg har en andel av i form av aksjer (som jeg ønsker skal øke i verdi lik aksjer eierene i Norwegian og SAS).

Klart at man bruker alle verktøy for å øke inntektene og for min del er hvordan jeg velger reiser (og som vår reisepolicy er bygget opp for å støtte) er et helhetsbilde, for meg er forskjellen mellom billigste alternativ og det jeg har valgt er rundt USD 200.00 t/r (har mye statistikk), som er det samme som 45 minutter jobb fakturert, så når jeg har valgt de dyrere billettene er det fordi jeg har vært på plass klokken 08:00 hos kunden som gir 2-3 timer mer fakturerbar tid og en betydelig bedre økonomisk balanse (investert USD 200.00 gir USD 600-900 i mer inntekt).

Så tid og effektivitet er en del av helhets bildet. Av poeng (jeg får betydelig mer poeng enn hva SAS vil gi meg) har den flotte turen så langt vært en vei Seattle Portland for den lille Italienerinnen - verdi USD 189.00).

For meg er det et poeng at selskapene jeg benytter har et greit økonomisk resultat og kan investere i produktene de tilbyr, en ny Premium Economy med god benplass(det viktigste for meg), prioritert boarding som virker, og en at de byr en mikrobrygget øl hjem på fredag kveld er hyggelig.

Du (SC) hopper glatt over at reise I jobb er en stor belastning, jeg skriver 35-40 timer til reise i måneden, det er nesten en hel ekstra uke som 90% er ut av min fritid (skriver også 160 fakturerbare timer) - dette er ikke uvanlig - og jeg ser mange av mine norske venner og kollegaer nærme seg disse forholdene.
Igjen så snurrer ikke verden rundt din akse og jeg kommentert ut i fra mine erfaringer med omgangskrets og kollegaer som flyr (og ja jobber mye) Jeg mistenker at noe av det jeg plukker opp fra de som da jobber i kjente store norske bedrifter opp til toppnivå er relativt representativt for mange (I Norge, i vanlige firmaer, med norske arbeidsregler).

Jeg har ikke nevnt vår «blåe» regjering. Jeg nevnte relativt røde Norge (Vi er ganske så sosialdemokratiske selv om noen tabloider mener det motsatte)

Og igjen; din private arbeidssituasjon at du belastes mye har jo fint lite med poeng å gjøre. Dette har jo noe med hva slags avtale du har med din arbeidsgiver eller med deg selv. Jeg kan ikke bare ta meg ut en skattefri firmabil fordi jeg har for dårlig pakke eller nå jobbe til 2100 om kvelden.

Jeg lurer litt på om du tror dette er et forum om ditt privatliv/jobbliv da veldig mange av mine meninger stort sett spinner inn på at det treffer deg personlig. Dette er ikke meningen.

Jeg mener bestemt at poengjaget til alt fra rene flynerder, til de mere vanlige som ser at de kan få seg en Business-tur i ny og ne lett finner en 10-12 grunner til å ta SK i stedenfor DY til SVG selv on de vet det ikke er plausibelt. Dette er jo ikke bra for bedriftene (noen her mener DY er dyrest, men det er stort sett løgn). De fleste bedriftene har også fast track med DY (som fungerer utmerket).

Hadde man sluttet helt med Eurobonus i dag hadde jeg neppe fløyet SAS i Europa eller til US og aldri Lufthansa/SWISS/Turkish til DXB
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote