View Single Post
Old 05-10-2019, 17:16   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Islay Whisky Tour 2

Sju år etter. Det var på tide å reise tilbake til Islay.

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103342

Flydelen av rapporten blir meget kort! Vi var ute i meget god tid og fant gode priser med DY til EDI på utreise. Avreise på en onsdag. Planen var opprinnelig å returnere søndag, men når prisene er såpass høye at man ved å vente til mandag og heller ta en ekstra dag i Glasgow, får den samme prisen (fly/overnatting) så ble det også et alternativ. Jeg var tydelig på at jeg ønsket dette, for jeg har godt med feriedager å ta av, og etter hvert fikk de to andre i reisefølget go for dette på heimebane.

Det er flere måter å komme seg til Islay. Loganair fly fra både EDI og GLA, men med en times connection i EDI ble dette litt på kanten. Samtidig gikk flyet såvidt seint fra GLA at vi valgte å ta buss og ferge på utreise. I praksis betydde det bare én time mindre på Islay om kvelden. Spesielt synes jeg fergeturen er verdt å få med seg, framfor å sitte å vente i Glasgow på at flyet skal gå.

Returen fra Islay ble med Loganair lørdag morgen. Flott og artig flytur, hyggelige folk hele veien og relativt spektakulær utsikt, dog, sjølvsagt ikke helt på nivå med Nordvestlandet.

Vi hadde ikke veldig godt tid fra EDI til bussterminalen i Glasgow. Derfor var det ekstremt lite beleilig at en viss mann i reisefølget (ikke meg!!) klarte å rote bort passet sitt om bord i flyet! Han kom inn ved hjelp av annen legitimasjon og en del sjekking. Det viste seg at passet lå i en av altfor mange lommer i en ryggsekk han ikke var kjent med. Dog - bagasjen kom sent så vi rakk uansett ikke bussen, så vi måtte spandere på oss en relativt dyr drosje.

Ellers registreres det relativt fullt fly bort, og helt fullt fly tilbake mandag tidlig ettermiddag. Skulle tro at et DY-fly EDI-OSL en mandag ikke var fullt, men det var det altså. Det virker som om det ikke finnes noe annet enn helt fulle fly i 2019.

Alt i alt gikk det meste helt greit med kollektivtrafikken. Bussen fra Glasgow til Kennakraig fergested er litt seig, tar drøyt tre timer med et lite stopp på 10 minutter, men fergen er jo herlig med god plass, god servering og rimelig drikke.

Flyplassen er den samme:



Vi flyr selvsagt svensk



Her ser vi naboøya til Islay, Jura - med fjellene Paps of Jura godt synlig.



MV Finlaggan legger til i Port Ellen

[/url]

Last edited by AirbusTrond; 05-10-2019 at 17:24.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote