View Single Post
Old 09-05-2019, 00:23  
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er ikke livet for kort å gå rundt å skamme seg?
Jeg synes livet er for kort til å forenkle problemer så mye, jeg. Det du egentlig sier er: "Er ikke livet for kort til å bry seg?" eventuelt "Livet er for kort til å ikke være egoistisk"....?

"Å skamme seg" er vel et noe tendensiøst ord som brukes for å snakke ned det som etterspørres: reaksjoner. Det ønskes ikke at folk skal skamme seg, det ønskes at folk skal gidde å bry seg. At folk skal reagere på et varsel om at "ting er ganske ræva, og kan bli enda mer ræva om vi ikke endrer oss".
Og om man ev. føler skam, så passet vel gjerne skoen en selv og godt er det at man kan ta egne aktive valg i verden? Og om man leser seg noen vitenskaplige artikler, tenker litt på statistikk og fysikk, tar seg en kikk til f.eks Indonesia eller Madagaskar - så er det vel ikke rart at enkelte skammer seg over å spise produkter med palmeolje eller har benyttet seg av fotomulighet med en orangutang på ferie i Indonesia? Å føle skam kan være forbundet med å ha vært ignorant tidligere, men så innsett selv at shit så dum jeg har vært, og så endre sin atferd. Er livet dermed for kort til å tilegne seg ny informasjon? Er det egentlig noen som noen sinne er ferdig utlært? Er det ikke et slags jungelord som lyder: "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.".

Noen tror at jorda er flat, og skammer seg overhodet ikke over det. Noen tror at vaksiner er fulle av Trump-Putin-Mao-gift med garanti for autisme og "crowd control" - og skammer seg ikke over at de tror det. Hvis de klarer å bryte med sektene og forholder seg til realitetene vil alle skamme seg over det de har trodd, og forhåpentligvis glede seg over å ha kommet til den normale verden hvor ting ser litt annerledes ut - og hvor de kan gjøre noe for å skape bedre levevilkår for seg og de rundt seg på denne jorda.

Jeg håper at "flyskam" - eller for å være nøyaktig: fokuset på at luftfart ikke er så særlig hyggelig for vår jord på flere måter enn bare CO2 - kanskje kan tones litt ned så man fokuserer på enkelte andre mer prekære saker. Selv om det så absolutt er en bestanddel av vårt samfunn hvor man kan ta kritikk for hva vi driver med. Men det er for eksempel en nylig sluppet "gigant-rapport" som ingen virker å ha fått med seg: vi står i fare for å miste biodiversiteten i verden. Millioner av dyrearter står på randen av utryddelse pga tap av habitat til menneskers stadig voksende byer, utbyggelse av vegnettverk, flyplasser (...), stadig større områder til jord og landbruk, stadig større fiskekvoter, stadig flere dammer, elver blir kunstig kontrollert... Det er ikke bra hva vi driver med, men luftfarten føles som feil sted å begynne. Jeg begynner ikke med støvet på kanten av bilderammene, om jeg skal ta for meg det fullstendig sarva huset til en hoarder som ikke har vasket eller kastet noe på 10 år.
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 09-05-2019 at 11:15. Reason: av en eller annen grunn skrev jeg "redde" i stedet for "miste"... Skammer meg :-)
Polaris is offline   Reply With Quote